Te, joilla pieni asunto ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Oon nähnyt täälläkin kuvia, että on pieni kämppä ja vauvan pinnis esim. olkkarissa. Miten hiljaa joudutte olla samoissa tiloissa kun vauva nukkuu??? Kun joskus tuntuu, vaikka meillä vauva nukkuu yläkerrassa, ovi melkein kiinni, että saa aika hissun kissun iltaisin olla ettei heräisi...ja päiväunienkaan aikaan en viitsi kauheasti kolistella, esim. tiskien kanssa. Mietiskelin tätä asiaa vaan tässä yksi ilta kun nukuttelin vauvaa...

No ei meilläkään nyt joka naksahdukseen herää, mutta en usko että kovin hyvin nukkuisi ainakaan samassa tilassa jossa häärätään jotain muuta tai katsellaan vaikka telkkaria.

Mikä on pieni asunto? Asutaan lapsen kanssa kaksiossa ja lapsi nukkuu makuuhuoneessa joka on eteisen toisella puolella keittiön vieressä. Ulko-ovesta saa kulkea, olkkarissa puhua ja nauraa ja vessassa käydä ihan huoletta. Ainut jos keittiössä kolistelee niin se häiritsee lasta.
On nukkunut vieressä välillä tässä olohuoneessa ja silloin jos itse olen herännyt aikaisin tai on ollut päikkäriaika niin tässä koneella olen voinut rauhassa juoda kahvia tai kirjoitella tai katsoa leffaa tms.
Jos on jo kevyemmässä unessa, että heräisi pian jo muutenkin niin silloin herää pieneen ääneenkin.

Mä just aloin miettii et kuinka iso sen asunnon pitää olla et lapsi saa nukkua päiväunensa täydessä hiljaisuudessa... :D Joo on meillä neliöitä ja huoneita, mut nukku tuo missä tahansa, ovi on aina enemmän tai vähemmän auki ja meteliä kuuluu, kyse on lienee siitä mihin lapsen totuttaa ja meillä on aina ollu tv/radio auki, koira tassuttelee ja mökää välillä, ovi käy, mopon ääniä kuuluu jne jne..

asutaan 50 neliön kaksiossa ja vauvan lisäksi isompi lapsi. Eikä todellakaan aiota totuttaa vauvaa nukkumaan täydellisessä hiljaisuudessa, vaan esikoinen saa touhuta ihan samalla tavalla kuin muutenkin ja tiskikone täytyy tyhjentää ja pyykkejä pestä. Uskon kyllä vauvan tottuvan jo kohdussa kodin ääniin, ja osaavan nukkua nistä huolimatta, tai ehkä juuri tuntevan olonsa kotoisaksi ja turvalliseksi kun on niihin tottunut.

Me asuimme 54 neliön kaksiossa kun lapsi syntyi. Ei kyllä ollut koskaan ongelmana, että vauva ei olisi pystynyt nukkumaan melun takia. Telkkari tai radio ei häirinnyt jos ei ihan hirveän kovalle laittanut, samoin saatoin käyttää ompelukonetta, vedenkeitintä tai pyykinpesukonetta. Imuroimaan en viitsinyt ryhtyä jos vauva nukkui sisällä, mutta oikeastaan kaikkea muuta kyllä. Vauva siis nukkui meidän makuuhuoneessa heti olohuoneen ja keittiön seinän takana. Nyt lapsi on melkein kolme ja asumme 69 neliön kolmiossa. Ennemminkin ongelmana on se, että jos hänen käydesä nukkumaan en avaakaan telkkaria tai radiota, vaan menen esim. sohvalle lukemaan, tulee lapsi hetken kuluttua huoneestaan tarkistamaan, että missä vanhemmat on kun on niin hiljaista.

Meillä on 40m² kaksio eikä olohuoneen ja makkarin välillä ole ovea. (olkkarin kyljessä vieläpä keittokomero ilman ovea) Kyllä meillä on tyttö siihen totutettu, että päikkärit kun nukkuu niin hälinää on ympärillä. Illalla kun menee nukkumaan, niin hiljaa voi astiat laittaa paikalleen tai koneeseen, pikkusen hiljempaa puhutaan ku normaalisti.

Yhteistyössä