te joilla on vain yksi lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Mulla on 12 ja 11 vuotta vanhemmat isoveljet. Ikäero on ollut niin suuri etten ole kummankaan kanssa koskaan kokenut varsinaista sisaruussuhdetta. Tavallaan olen ollut "ainoa lapsi" vaikka kolmilapsisesta perheestä olenkin. Sain kyllä isoveljiltä kuulla tämän tästä miten mua muka lellittiin ja sain kaiken paljon helpommin kuin he aikanaan. Syytön minä siihen olin, ei kauhean kiva... Eli en ainakaan kannusta ketään hankkimaan sisaruksia ainakaan noin suurella ikäerolla... :-/

Mulla on ihan sama tilanne. Suuret ikäerot sisaruksiin, joille mä olen pienenä ollut todellakin rasite ennemmin kuin mikään rikkaus ja rakkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä on vajaa kaksi vuotias lapsi, ja tällä hetkellä on ajatuksena ettei enää yritettäisi saada lisää lapsia. Mutta hirmuisen huono omatunto soimaa.
Olisiko lapsemme onnellisempi jos hänellä olisi sisaruksia.

Mitä mieltä itse olet asiasta?

Minun kokemukseni sisaruksista on aiheuttanut sen, ettei meille tulee lisää lapsia. Rakastan kyllä, ja toivon, että heillä on hyvä elämä, mutta kemiat eivät kohdanneet vuonna 80, eikä nyt.

Kyllä sisarukset lapselle täytyy tehdä vanhempia varten, ei lapsia.

Ihan tuuripeliä onko niistä sisaruksista iloa, riesaa vai ei kumpaakaan. Etsi vaikka täältä se "lapseni vihaavat toisiaan"-ketju. Ja valitettavasti jos lasten kemiat ei toimi yhteen, niin ei heistä parhaita kaveruksia tule vaikka vanhemmat tekisi mitä.

Älä nyt missään tapauksessa tämän takia hanki lisää lapsia, jos muuten ei tunnu siltä että pakko saada.

Pakko vastata vaikken ole yksilapsinen. Mulla on kaksi, ja nyt todella huomaa mikä rikkaus tämä lapsille on :´). monesti oikein sydäntä riipasee ihanasti kun nuo niin rakastavat toisiaan <3 ja saavat seuraa toisistaan VAIKKA ikäeroa 4,5v ja eri sukupuolta.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Pakko vastata vaikken ole yksilapsinen. Mulla on kaksi, ja nyt todella huomaa mikä rikkaus tämä lapsille on :´). monesti oikein sydäntä riipasee ihanasti kun nuo niin rakastavat toisiaan <3 ja saavat seuraa toisistaan VAIKKA ikäeroa 4,5v ja eri sukupuolta.

Niinkuin sanottu; aivan tuuripeliä... Onhan niitä sisaruksia jotka tappelevat ihan jka asiasta jo pienestä pitäen ja sama jatkuu murrosiästä hamaan aikuisuuteen saakka. Aikuisena ymmärretään välttää toisiaan niin molemmat saavat olla rauhassa..

Mulla on vaan yksi 4 v. ja ehdottomasti olen sitä mieltä että sisaruksia pitäs olla. On sitten leikkikavereita, eikä kaikki huomio tule vanhemmilta. Yritetään vielä saada 2 lasta. Vanhempanakin on mukavaa kun on sisaruksia.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Olen:
sitä mieltä, että säälittää ne pikkusisarukset, jotka on vain tehty sisaruksiksi esikoiselle.

Kukapa nyt sisaruksia tekee pelkästään esikoisen takia!! Eiköhän halu saada lapsia ole se suurin syy. Itsellä kaksi lasta ja ovat kuin paita ja peppu keskenään, kokoajan leikkivät toistensa kanssa, jos toinen ei ole kotona toisella on ikävä ja kaipaa tätä.

Kyllä niitäkin valitettavasti on, jotka on "tehty vain ihan kaveriksi esikoiselle". Toki siinä toivon mukaan myös on halu toisesta lapsesta, mutta miksi sitten esitettäisiin lapsen teon syyksi se kaveri esikoiselle, jos HALU saada toinen olisi se päällimmäinen syy??
Anoppini mm. sanoi että mieheni (on keskimmäinen kolmesta) on tehty ihan puhtaasti kaveriksi esikoiselle, ja se oli mielestäni todella kylmästi sanottu.
En ikinä haluaisi omalle lapselleni sitä "taakkaa", että hänen takiaan on "pitänyt tehdä" toinen.
Itse en halua toista lasta, ihan siitä syystä kun lapset ei ole mun juttu ja äitiys sitoo liikaa.

Sisarukset voivat olla rikkaus, mutta toisaalta myös rasite riippuen henkilöistä itsestään. Itselläni on 10 vuotta nuorempi sisar, josta olen nyt aikuisiällä todella onnellinen - olemme läheisiä. Suurimman osan lapsuusiästä olin ainut lapsi, enkä siitä kyllä mitenkään kärsinyt -lomilla ainoastaan joskus toivoi, että voi kun olisi enemmän seuraa. Toisaalta ystäväperheet ja ystävät voivat korvata tämän puutteen. Meillä itsellämme on tällä hetkellä yksi lapsi ja toisinaan ajattelen, että mikseipä ehkä joskus voisikin olla toiveissa toinen lapsi, mutta toisaalta enimmän aikaa olen tyytyväinen tähän tilanteeseen. Pelkästään sisarsuhteen vuoksi en missään nimessä lähtisi lasta "hankkimaan".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on vaan yksi 4 v. ja ehdottomasti olen sitä mieltä että sisaruksia pitäs olla. On sitten leikkikavereita, eikä kaikki huomio tule vanhemmilta. Yritetään vielä saada 2 lasta. Vanhempanakin on mukavaa kun on sisaruksia.

...tosin voi olla, ettei niistä sisaruksista tulekaan leikkikavereita, vaan pelkästään riitelykavereita, joiden kanssa ollaan joka päivä napit vastakkain. Kannattaa tähänkin varautua, kun miettii tekisikö enempää kuin yhden.

...tosin voi olla, ettei niistä sisaruksista tulekaan leikkikavereita, vaan pelkästään riitelykavereita, joiden kanssa ollaan joka päivä napit vastakkain. Kannattaa tähänkin varautua, kun miettii tekisikö enempää kuin yhden.

Hei haloo, kaikki sisarukset riitelee :D Lasten kinastelu ei tarkoita että myös aikuisena riidellään aina ja joka asiasta!

Joo, voihan se niinkin olla, mutta eihän tuollaista voi etukäteen arvata. Ja lapsi kyselee, miksi hänellä ei ole siskoa tai veljeä, ja milloin lähdetään sairaalasta hakemaan vauva. Itselläni on 3 sisarusta, ja on tapeltu aikoinaan, mutta yhtäkään en vaihtaisi pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Minun mielipide:
Mun mielestä lapsi "tarvitsee" sisaruksen. Oppiipahan siinä jakamista ja saa ystävän. Pieni ikäero on paras vaihtoehto..

Juu, jos et tee lapsia ollenkaan, olet friikki, jos teet, on pakko tehä vähintää 2, muuten olet huono äiti..... Just

Mun mielestä lapsi "tarvitsee" sisaruksen. Oppiipahan siinä jakamista ja saa ystävän. Pieni ikäero on paras vaihtoehto..

Oppiiko? Mielestäni huonoiten jakamisen osaavat nimenomaan nämä sisarukset. Todella tarkkoja ovat omista tavaroistaan, etenkin esikoiset.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Olen:
sitä mieltä, että säälittää ne pikkusisarukset, jotka on vain tehty sisaruksiksi esikoiselle.

Kukapa nyt sisaruksia tekee pelkästään esikoisen takia!! Eiköhän halu saada lapsia ole se suurin syy. Itsellä kaksi lasta ja ovat kuin paita ja peppu keskenään, kokoajan leikkivät toistensa kanssa, jos toinen ei ole kotona toisella on ikävä ja kaipaa tätä.

No jos sanotaan, että sisarus on suuri rikkaus, niin taustallahan on silloin ajatus lapsen tarpeista, ei siitä, että vanhemmat haluaisivat lisää lapsia.

Itselläni on 3 sisarusta, ja on tapeltu aikoinaan, mutta yhtäkään en vaihtaisi pois.

Tajunnet itsekin miten tarpeeton kommentti tuo on.
Harvempi sisaruksia omaava heidät haluaisi pois elämästään, mutta ei myöskään tarkoita sitä että ainoa lapsi olisi jotenkin onneton tai häneltä puuttuisi jotain.

Olen sitä mieltä ettei sisarusta tule tehdä vain yleisestä pakotteesta. Kukaan kun ei takaa että ne sisarukset tulisivat edes toimeen (omat veljeni yrittivät tappaa toisensa jo nuorina ja aikuisinakin olivat koko ajan toistensa kurkuissa kiinni) saati että perheen kemiat eivät kärsisi. Esim. meidän perheessä elämä on mukavaa ja helppoa enkä todellakaan ole valmis luopumaan saavutetusta mielenrauhasta vain siksi että jonkun lapsentekokoneen mielestä kaikkien tulisi käydä läpi sama helvetti kuin hänen.

Oppiiko? Mielestäni huonoiten jakamisen osaavat nimenomaan nämä sisarukset. Todella tarkkoja ovat omista tavaroistaan, etenkin esikoiset.

Peesi...

Alkuperäinen kirjoittaja pässi:
Itselläni on 3 sisarusta, ja on tapeltu aikoinaan, mutta yhtäkään en vaihtaisi pois.

Tajunnet itsekin miten tarpeeton kommentti tuo on.
Harvempi sisaruksia omaava heidät haluaisi pois elämästään, mutta ei myöskään tarkoita sitä että ainoa lapsi olisi jotenkin onneton tai häneltä puuttuisi jotain.

Mikä ketju tämä taas oli, eikö tässä saa siis edes mielipidettään ilmaista??? Joo, ok, ymmärrän. Sinä olet oikeassa, yksi lapsi riittää, sisarukset ovat tarpeettomia, minun kokemukseni on täysin väärä, sinun on oikea, anteeksi että sanoin mielipiteeni tai että kerroin omasta elämästäni ja perheestäni. Peace and happiness. :)

Meillä on yksi lapsi, ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että ei yritetä lisää. Sisarukset pienokaiselle olisivat kieltämättä rikkaus, mutta toisaalta, onhan lapsella serkkuja, joiden kanssa yritetään olla paljon tekemisissä... Olen tyytyväinen meidän elämäämme tällaisenaan. Pikkuvauva-aika oli hirmu raskas helposta vauvasta huolimatta, enkä halua sotkea viimein hyvin rullaamaan alkanutta arkeamme. Myös parisuhteelle vauva-aika oli raskas, miksi koetella suhdetta uudelleen, jos pikkuvauvat eivät yksinkertaisesti ole meidän juttumme? Nyt on ihanaa, kun lapsi on isompi ja hänen kanssaan voi tehdä kaikenlaista:) Kun lapsi alkaa olla itsenäinen persoona:)

Alkuperäinen kirjoittaja Vispi:
minun lapsi kyllä jakaa omastaan esim. suklaa muillekin. ja yksi lapsi siis

Niin jakaa meidänkin ainokaisemme. Hän tietää, että saa pyytämällä uutta, joten ei tarvitse kitsastella=> jakaa voi muidenkin kanssa:)

Meillä kanssa pikkusen päälle 2v poika ja aika ajoin on ihan sairaan huono omatunto koska pojalla ei ole sisaruksia eikä hetkeen josko koskaan ole tulossakaan. Syynä ihan oma jaksaminen, en usko että jaksaisin toista lasta ainaskaan ihan heti ja tuon pojan vauva aika oli aikasta rankkaa :/ Siitäkin syystä haluisin pojalle sisaruksen koska ei muita lapsia näe kuin tosi tosi harvoin ja nekin on silloin siskon 7,8 ja 1v muksut. Mutta kun järjellä ajattelen ja vaikka kuinka haluisin niin en mie voi lasta tehdä vaan sen takia että pojalla olisi sisko tai veli ja leikkiseuraa muutakin kun minä koska jonkunhan se lapsikin pitää hoitaa ja en usko että miusta on enää kasvattamaan toista lasta ainaskaan kovin pienellä ikäerolla. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Meillä on yksi lapsi, ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että ei yritetä lisää. Sisarukset pienokaiselle olisivat kieltämättä rikkaus, mutta toisaalta, onhan lapsella serkkuja, joiden kanssa yritetään olla paljon tekemisissä... Olen tyytyväinen meidän elämäämme tällaisenaan. Pikkuvauva-aika oli hirmu raskas helposta vauvasta huolimatta, enkä halua sotkea viimein hyvin rullaamaan alkanutta arkeamme. Myös parisuhteelle vauva-aika oli raskas, miksi koetella suhdetta uudelleen, jos pikkuvauvat eivät yksinkertaisesti ole meidän juttumme? Nyt on ihanaa, kun lapsi on isompi ja hänen kanssaan voi tehdä kaikenlaista:) Kun lapsi alkaa olla itsenäinen persoona:)

Ihan kuin mun näppikseltäni :flower: ! Paitsi että meidän lapsen serkut on kovin vanhoja jo... Mutta ystävistä pidetään kiinni :) .

Yhteistyössä