Te, joilla on nyt vauva! Välitättekö pakkasrajasta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eli kun ulkona on -10 tai enemmän. Välitättekö suosituksesta, että ei vauvan kaa ulos? Vai laitatteko vauvan ulos nukkumaan tunneiksi? Jos laitatte, niin miksi, jos ette laita niin miksi?

Entä miten onnistuu kauppareissut te, joilla ei ole autoa? Käykö mies kaupassa töistä tullessaan?

Onko taloudessa vanhempia lapsia? Laitatteko vauvan vaunuihin ja menette ulos? Kuinka pitkäksi aikaa?

Mitä te ylipäänsä teette? Käyttekö sitten autolla ostoskeskuksissa, kylässä, isovanhemmilla jne.?

Ja vielä

- onko taloudessanne autoa?
- onko taloudessanne miestä?

"shihtzu"
Vauva on vasta 3 viikkoa vanha, joten näillä pakkasille emme ulkoile vaunujen kanssa ja en laita vauvaa ulos nukkumaan, tosin en laita muutenkaan, meillä nukutaan viileässä eteisessä päikyt ennemmin kuin ulkona.

Auto on ja autolla käymme kaupassa kyllä, miestä tässä taloudessa ei ole enää.

"tinttamari"
Mulla on maalaisjärki käytössä. Pakkasraja on mulla siinä -20 asteen tietämillä, jos vauva siis nukkuu suojaisissa vaunuissa.

Vuosia, vuosia sitten oli toista kuukautta yli -30 asteen pakkaset ja oltiin tenavien (3) kanssa tuo aika sisällä, lukuunottamatta autolla tehtyjä kauppareissuja ja kyläilyjä. Paine huushollissa alkoi olemaan melkoinen, joten tuo -20 asteen pakkanen tuntui silloin lämpimälle ja ulos mentiin. Toki siellä ei tuntikaupalla oltu, mutta käväistiin kuitenkin enimmät energiat viemässä sinne ja vauva nukkui hyvin puettuna vaunuissa sen aikaa.

Ja ennen kuin meillä oli autoa, kauppareissut hoidin minä yleensä esikoisvauvan kanssa, nukkui vaunuissa tai jos tosi kova pakkanen (yli -20)niin jompi kumpi vanhemmista kävi siellä.

"vieras"
On mies ja on auto. Vauvaa (9kk) ei laiteta ulos nukkumaan emmekä lähde kävellen kauppaan. Käymme muualla autolla, eli vauva on sen muutaman minuutin per päivä tuolla pakkasessa väkisin.

mikä raja missä
Mikä ihmeen pakkasraja? Onko tästä pakkasrajasta joku lakipykälä, josta en ole kuullutkaan?
Talossa on kaksi autoa ja mies, mutta vauvan kanssa ulkoillaan joka päivä ja myös päiväunet nukutaan ulkona. Käydään kaupassa vauvan kanssa, ulkoilutetaan koiria jne. Olipa pakkasta tai ei.

"vieras"
Pakkasraja on -10. Se tarkoittaa, että alle 1 vuotiasta ei suositella pidettävän pakkasessa kuin ehkä muutamia minuutteja. Pakkanen käy keuhkoille ja voi palelluttaa piloille kasvot. Ja jos on kova tuuli, niin pakkasraja on jopa vähemmän kuin -10. Tämä on yleinen lääkärien suositus, ei laki.

Jotkut mammat sit kehittelee omia pakkasrajojaan vauvan kustannuksella. Ottavat riskin.

ssss
Mun pakkasraja on sellanen -20. Jos on tota enemmän pakkasta niin vauvaa en nukiuta ulkona. Siihen asti saa nukkua. Näin olen toiminut kaikkien lasten kohdalla, nyt siis kolmas lapsi. Ja vauva on 7 viikkoa.

"an-nikki"
Mulla on 4kk ikäinen vauva ja toinen lapsi on reilut 2v. Pakkanen ei sinänsä kumpaakaan häiritse, mutta viima tekee varsinaisen ulkoilemisen välillä mahdottomaksi. Vauva vaan ei tykkää yhtään. Kauppareissulla on pakko käydä kävellen kun ei ole autoa ja mies ei ole Suomessa. Julkisilla liikutaan ehkä 1-2 x vko, useimmiten kauppakeskuksessa käymään.

Isompi lapsi ulkoilee silloin tällöin yhdessä isovanhempien kanssa jos mä joudun jäämään sisälle vauvan kanssa.

Lasitetulle parvekkeelle laitan vauvan aina välillä päikkäreille jos ei ole ihan kamalan kylmä.

onko 6kk vauva? :D
Mä oon kyllä käynyt meidän puoli vuotiaan kanssa kaupassa joka toinen päivä, näytti mittari mitä näytti. Kauppaan on 300m matkaa, joten en usko siitä olevan haittaa.

mä en usko tätä todeksi
Voi herran jestas kun te ootte varovaisia! mitä luuklette entisaikaan olleen pakkasraja? Ei mitään. Ja kuinka ne tuolla lapissa oikein pärjää kun siellä on melkein aina pakkasta 20 tai enemmän?!

Että ihan 300 m ootte kauppaan uskaltanu mennä joka toinen päivä. HAH HAH HAH HAA

"tinttamari"
[QUOTE="vieras";22563728]Pakkasraja on -10. Se tarkoittaa, että alle 1 vuotiasta ei suositella pidettävän pakkasessa kuin ehkä muutamia minuutteja. Pakkanen käy keuhkoille ja voi palelluttaa piloille kasvot. Ja jos on kova tuuli, niin pakkasraja on jopa vähemmän kuin -10. Tämä on yleinen lääkärien suositus, ei laki.

Jotkut mammat sit kehittelee omia pakkasrajojaan vauvan kustannuksella. Ottavat riskin.[/QUOTE]

4 lapsen äitinä voin sanoa, että suositukset ovat minulle vain suosituksia. Eipä ole yksikään keuhkojaan palelluttanut tai edes kasvojaan, sormiaan, varpaitaan vaikka on ulkona oltu - 20 asteen pakkasella, tuulettomalla säällä. On eri asia olla suu auki ja kasvot paljaana viimassa kuin nukkua suojatuissa vaunuissa tai kasvot suojattuna, olipa pakkasta -1 tai -21.

kmkm
No meillä on 6v, 3v ja 4kk vanhat lapset. Mies ja auto löytyy, mutta mies tekee vuorotyötä ja sen mahdollisuus osallistua kaupassa käynteihin, esikoisen eskariin viemiseen/hakemiseen ym riippuu työvuoroista. Kovalla pakkasella vauva ei nuku ulkona emmekä tee mitään pitkiä kävelyretkiä niin että vauva olis vaunuissa, mutta 400m päässä olevaan markettiin ollaan kyllä menty kävellen pakkasellakin, vauva hyvin puettuna ja harso tms vaunun kuomun edessä. Mun mielestä tässäkin asiassa voi käyttää ihan sitä maalaisjärkeä eikä tuijottaa vain pakkaslukemaa. Moni muukin seikka vaikuttaa asiaan kuten se, millaiset vaunut vauvalla on(onko lämpimät ja tuulenpitävät), miten vauva puetaan, tuuleeko, kuinka kauan ulkona ollaan jne. Ihan vastasyntynyttä en ite veis ollenkaa yli 10 asteen pakkaseen jos ei oo ihan pakko, mutta isomman kanssa mun mielestä voi järkeä käyttäen mennä ja lähelle 1v vanha voi jo nukkuakkin, ainaki meillä on isot vauvat nukkunu -20 asteenki pakkasella ulkona ja hengissä ovat ja vieläpä erittäin terveitä. Ja jos on isompia lapsia, kuten meillä, niin ei sitä nyt niin vaan voi jäädä kotiin kyhjöttämään useiksi päiviksi sen takia että pakkasta onkin vaikka -11 sen -10 sijaan. Että järki käteen. En ymmärrä vauvan palelluttamista mutten myöskään niitä vouhottajia, jotka pitää ison vauvan visusti neljän seinän sisällä jos vähäkin pakkasta.

[QUOTE="vieras";22563728]
Jotkut mammat sit kehittelee omia pakkasrajojaan vauvan kustannuksella. Ottavat riskin.[/QUOTE]

No yksinkö se vauva pitäs sisälle jättää kun koira vaatii ulkoilutusta?Niinku oon sanonu moneen asiaan täällä, sanon taas, maailma jatkaa pyörimistään vaikka kuinka syntyy vauva, on vaan asioita mitä on PAKKO tehdä, toki ne koitetaan tehdä niin paljon lapsen ehdoilla kun pystyy, mutta joistakin asioista ei voi tinkiä.

v
[QUOTE="vieras";22563728]Pakkasraja on -10. Se tarkoittaa, että alle 1 vuotiasta ei suositella pidettävän pakkasessa kuin ehkä muutamia minuutteja. Pakkanen käy keuhkoille ja voi palelluttaa piloille kasvot. Ja jos on kova tuuli, niin pakkasraja on jopa vähemmän kuin -10. Tämä on yleinen lääkärien suositus, ei laki.

Neuvolasta annettiin kyllä meille ohjeeksi -15

Meidän neuvolassapa
ei annettu mitään suosituksia, eikä muuten annettu Tyksissäkään. Meillä ei ole mitään rajoja mihinkään toimintaa, jos on pakko mennä ulos niin mennään, ja jos ei ole niin ei mennä. Mitään pientä vauvaa ei roikoteta avotuulessa -20 pakkasessa, mutta ikinä ei vielä ole sinne vaunuihin sisälle päässyt tuulemaan, eikä siellä vaunun sisällä koskaan myöskään ole vielä ollut pakkasta. Myöskään vauva ei palellu toppatakin alla Manducassa, eikä toppatakkini sisään myöskään tuule.

Te, jotka luette näitä suosituksia, kuin raamattua, onko teillä minkäänlaista oma-aloitteisuutta ajattelun suhteen? Tai maalaisjärkeä? Kukaan lappilaisihminen ei olisi enää hengissä, jos pakkasrajan noudattamattajättämiseen kuolisi. Eikä lapissa, missään päin maailmaa ole sen korkeammat keuhkotautiluvut, vaikka siellä ulkoillaan sen vauvankin kanssa talvella.

"jebu"
Mun pakkasraja on sellanen -20. Jos on tota enemmän pakkasta niin vauvaa en nukiuta ulkona. Siihen asti saa nukkua. Näin olen toiminut kaikkien lasten kohdalla, nyt siis kolmas lapsi. Ja vauva on 7 viikkoa.
Näin meilläkin. Pikku-jätkä veti eilenkin semmoset 4h päikkärit vaunuissa eikä ollut edes posket viileät kun sisälle otin! Vaunuissa taljoja ja villapeitteitä, myös vaunujen kuomuaukon peitin paksulla villaviltillä joten hengitysilma on lämmintä eikä naamakaan palellu. Meillä kolmas vauva nyt 9vkoa.

kmkm
No yksinkö se vauva pitäs sisälle jättää kun koira vaatii ulkoilutusta?Niinku oon sanonu moneen asiaan täällä, sanon taas, maailma jatkaa pyörimistään vaikka kuinka syntyy vauva, on vaan asioita mitä on PAKKO tehdä, toki ne koitetaan tehdä niin paljon lapsen ehdoilla kun pystyy, mutta joistakin asioista ei voi tinkiä.
joidenkin mielestä se maailma pysähtyy vauvan syntymään. varsinki esikoisen kohdalla. mutta sitte kun tulee lisää lapsia niin sitä huomaa että ei sitä nyt voikkaan enää jäädä kotiin 3 viikoksi kun on 3 viikkoa pakkasta ja eskarilainen pitäis viedä eskariin ja jopa hakeakin sieltä ja muutoinkin on elämää niiden 4 seinän ulkopuolellakin. Maalaisjärkeä minä tässä kuulutan. Huomioidaan vauvan tarpeet mutta myös muut ja muiden tarpeet. Mutta sallittakoon hysteerisyys esikoisten vanhemmille, siinä vaiheessa vielä pystyykin moneen asiaan, johon useamman kanssa ei enää pysty.

joopa joo
joidenkin mielestä se maailma pysähtyy vauvan syntymään. varsinki esikoisen kohdalla. mutta sitte kun tulee lisää lapsia niin sitä huomaa että ei sitä nyt voikkaan enää jäädä kotiin 3 viikoksi kun on 3 viikkoa pakkasta ja eskarilainen pitäis viedä eskariin ja jopa hakeakin sieltä ja muutoinkin on elämää niiden 4 seinän ulkopuolellakin. Maalaisjärkeä minä tässä kuulutan. Huomioidaan vauvan tarpeet mutta myös muut ja muiden tarpeet. Mutta sallittakoon hysteerisyys esikoisten vanhemmille, siinä vaiheessa vielä pystyykin moneen asiaan, johon useamman kanssa ei enää pysty.
Kuka väittää, että jää ihan jatkuvasti sisälle? Kyllähän voi autolla lähteä vaikka mihin, vai mitä? Ei se muutama minuutti tee mitään. Mutta sitä mä en ymmärrä, että mennään ulos tosi kylmällä pitkäksi aikaa vaikka ei ole pakko.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mä en usko tätä todeksi;22563775:
Voi herran jestas kun te ootte varovaisia! mitä luuklette entisaikaan olleen pakkasraja? Ei mitään. Ja kuinka ne tuolla lapissa oikein pärjää kun siellä on melkein aina pakkasta 20 tai enemmän?!

Että ihan 300 m ootte kauppaan uskaltanu mennä joka toinen päivä. HAH HAH HAH HAA
No nykymamma nyt muutenkin on niin retardoitunut jauhosäkki ettei oma järki pelaa. Kiitos heille nuorison pahoinvoinnista.

...
[QUOTE="vieras";22563912]just. siis jengi ihan pokkana laittaa vauvan ulos nukkumaan ja itse on sisällä sen aikaa.[/QUOTE]
Näin on toimittu ainakin sata vuotta Suomessa ja hyvä niin. Onko sinulle joku idiootti mielipide asiasta?

"eeva"
ja taas näitä tyyppejä, joille koira on lasta tärkeämpi :headwall:

Yhteistyössä