Te joilla on lakki, mutta ei yo-lakki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos jotain lakkia pitäisin, niin se olisi joku muu kuin ylioppilaslakki. En hankkinut ammattilakkia, vaikka semmoinen minunkin ammattialalleni on olemassa. En ketään tunne, joka olisi sen alan ammattilakin hankkinut. Yo -juhlatkin vedin läpi lainalakilla, en minä mitään yo -hattua tarvitse.

Moikka! Minkäs värisiä ammattilakkeja teillä on? Salon lakkitehtaalla on kokin hatun päällinen valkoinen, mutta Fredriksonilla on vaan tuollaista mustaa ammattilakkia tarjolla?

Merkonomin lakki on ylioppilaslakki ohella yksi vanhimmista lajeista joka otettiin käyttöön vuonna 1893. Yo-lakki, merkonomin lakki ja teekkarilakit kuuluu vapun asusteisiin jos sellaisen omistaa. Sen lakin eteen on tehty töitä ja kyllä sitä saa päässään ylpeänä kantaa. Nykyiset ammattilakit on ihan suotavia tänä päivänä. Olkaa ylpeitä saavutuksistanne ja kantakaa lakkianne ylpeinä.

Merkonomin lakki on ylioppilaslakki ohella yksi vanhimmista lajeista joka otettiin käyttöön vuonna 1893. Yo-lakki, merkonomin lakki ja teekkarilakit kuuluu vapun asusteisiin jos sellaisen omistaa. Sen lakin eteen on tehty töitä ja kyllä sitä saa päässään ylpeänä kantaa. Nykyiset ammattilakit on ihan suotavia tänä päivänä. Olkaa ylpeitä saavutuksistanne ja kantakaa lakkianne ylpeinä.
Siis lakeista

Olen käyttänyt yo-lakkiani vain kaksi kertaa eli lakkiaisissani ja ensimmäisen vappuni aikana. Muutoin se on ollut naftaliinissa. Se on vain pelkkä lakki, ei edusta mulle mitään muuta.

Eli joku merkonomi tms. lakki. En nyt tarkoita mitä tahansa pipoa vaan kuitenkin jotain ammattilakkia.

Kehtaatteo laittaa sellaisen vappupäivänä päähänne? Mulla itselläni merkonomilakki enkä ole ikinä kehdannut laittaa sitä päähäni. Lisäksi se tuntuu jotenkin typerältä jo senkin takia, että olen sen jälkeen opiskellut kampaajaksi ja niitä töitä siis tehnyt.
in 2022 soisi ihmisten osaavan hakea historian tietous googlesta. Merkonomilakki on vanhin alin korkeakoululakki, oli ylioppilastutkintoa isompi tutkinto, siksi siinä on tupsu jätetty perinteeksi. Joskus 2000 luvun alussa uudistettiin tutkinnot ja tuli ammattikorkean Tradenomi, heillä on nyt oman värinen lakki. Ammattilakit ovat perinne. HoviMestari ei saanut olla ilman lakkia tai muutkaan ammattimestarit. Sairaanhoitajalla piti olla lakki jopa sodassa, junanhoitajalla VR lakki muistuttaa nyky valmistujaislakkeja jne jne. Vappu esim on työväen juhla, ylioppilaat eivät pitäneet omasta päivästään joten "omivat" vappupäivän. Nykyäänhän se on kaikkien opiskelijoiden, perheiden, työväen, liittojen, kaikkien juhla. Pitäkää kaikkia lakkeja ylpeydellä. Toisen asteen tutkinto ei tule helposti, vaatimukset ovat kovia näin 2022 peruaopintoineen, syventävine aineineen ja näytöt päälle. Lisäksi on halutessaan väyläopinnot ym ym. Hakumahdollisuudet ovat todella laajat ja korotusmahdollisuudet kaikissa tutkinnoissa, jos ekalla kerralla mennyt hieman huonommin tutkinto. Valmistujaislakki on yksinkertaisesti toisen asteen tutkintoon valmistuneelle, on se sitten lukio tai ammattiopisto. Kaikista voi hakea korkeakouluihin laajasti.

Yhteistyössä