Te, joilla on kokemusta kestovaipoista! auttakaa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iitu93
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iitu93

Jäsen
06.01.2009
382
0
16
Voisiko joku kiltti kestovaippa-ihminen kertoa minulle, onko tekemäni kestovaippa edes sinne päin? Se on siis eka koskaan tekemäni vaippa, eikä minulla ole ketään kenelle sovittaa sitä.. Tässä muutama kuva, jos voisitte niiden perusteella "arvioida" onko tuo mahdollinen ihmislapsen käytettäväksi :D (koko on n. 10-13kg lapselle)

http://tinypic.com/view.php?pic=nmg6t4&s=5

http://tinypic.com/view.php?pic=160qv7s&s=5

http://tinypic.com/view.php?pic=36lif&s=5

Sitten, voisitteko sanoa onko materiaalivalintani hyvät (vaippa on kai sisävaippa..) -> sisimpänä on flanellia, sitten tulee kaksi kerrosta aika paksuu fleecee. Flanellin ja fleece-kankaiden väliin saa sujautettua lisäimun, joka on tässä tapauksessa kolminkertaista froteeta. Pysyykö tuo lisäimu siellä, meneekö se ihan ryttyyn ja pois paikaltaan?

Anteeksi, kun perustin samantapaisen ketjun kun eilen illalla, mielestäni se eilinen tuli käsiteltyä niin aloitin uuden... :)

Onko tuo fleece microfleeceä vai tavan fleeceä? Microfleecehän päästää kosteuden läpi ja sitä käytetäänkin taskuvaippojen vuorina, koska on sitten kuivan tuntuinen ihoa vasten.

Kivoilta näyttää ainakin nuo vaipat. Miusta nuo reisien ympäri tulevat osuudet kannattais tikata kuminauhojen kohdilta. ELi tulis kujat kumppareille. Ei kävis sitten niin, et flanellivuori kääntyy ulospäin ja siten päästää kosteutta ulkopuolelle vaatteisiin. Ja kannattaa kyllä varmaan tikata ympäriinsä, jottei sitten etureunastakaan päästä kosteutta. Meillä oli muutama tikkaamaton vaippa ja vyötäröltä ainakin meinas aina kääntyä nurja puoli päälle, joten tikkasin ne itse.

Kyllä toi mun silmääni ihan ihmislapselle menevästä vaipasta käy =)

Onko ton fleecen idea toimia kuorena? Jos ei, niin se on aika turha, mielummin sitten joku imevä kangas päälimmäiseksikin jos tarkotus on jokatapauksessa laittaa joku kuorivaippa (villaa tai PULia) päälle. Mä myös laittasin jotakinmuuta kun flanelia ihoa vasten, ihan jotakin kuivaliinakangasta tai vaikka bambua. Imut ainakin meidän taskuvaipoissa pysyy kyllä kuosissaan meni toi ipana millasta kyytiä tahansa.

Ihan hyvän näköinen tuo on, nallen kokoa tuntematta tietenkin vaikea sanoa minkä kokoiselle menisi. Flanelli tosin tuntuu peppua vasten kostealta, mutta kun vaihtaa tarpeeksi usein niin eipä se mitään. Päälle tarvinee ehkä kuorivaipan, tosin fleecekin voi kaksinkertaisena riittää ainakin päiväkäytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvältä näyttää.:
Ihan hyvän näköinen tuo on, nallen kokoa tuntematta tietenkin vaikea sanoa minkä kokoiselle menisi. Flanelli tosin tuntuu peppua vasten kostealta, mutta kun vaihtaa tarpeeksi usein niin eipä se mitään. Päälle tarvinee ehkä kuorivaipan, tosin fleecekin voi kaksinkertaisena riittää ainakin päiväkäytössä.

Meillä oli käytössä ihan kaksinkertaisesta fleecestä ommeltuja kuorivaippoja ja ne toimi hyvin. Joskus yölläkin (kun käytettiin kertiksiä ja ne fuskas ), ni oli kertiksen päällä fleecekuorivaippa suojana.

kannattaa ennemmin tehdä niin että ohut fleece pn pyllyä vasten.
ja ulkopinta vaikka sitten flanellia tai froteeta, niiden väliin sitten imu, ja se imu pysyy siell äihan hyvin. päälle sitten tarvitsee kuoret.

luin netistä, että kaksinkertainen fleece imee hyvin kosteutta sisäänsä... Siksi laitoin kaksi kerrosta.. Voisiko yksi kerros riittää jos päälle tulisi sellainen kuorivaippa?

Greeata: tarkoitetko, että ompelisin koko vaipan ympäri niin, että se on käännettynä oikein päin?

riittääköhän kolminkertainen frotee imuksi noin isolle lapselle? Meillä 1,5 v. lapsella imuina nelinkertainen frotee + vanha aika ohut harso ja se riittää siis päiväkäytössä 2-4 tuntia. vähän sen mukaan kuinka paljon on juonut. Flanelli sisäkankaana sopii toisille ja toisille ei, meidän lapset ei ole protestoineet, kuivaksiopetteluvaiheessa se on ihna hyvä vaan et vaippa tuntuu märältä.

Alkuperäinen kirjoittaja iitu93:
luin netistä, että kaksinkertainen fleece imee hyvin kosteutta sisäänsä... Siksi laitoin kaksi kerrosta.. Voisiko yksi kerros riittää jos päälle tulisi sellainen kuorivaippa?

Greeata: tarkoitetko, että ompelisin koko vaipan ympäri niin, että se on käännettynä oikein päin?

Juu...semmonen tikkaus sinne vajaan puolen cm päähän reunasta, paitsi sit kumppareiden kohdalla sen verran leveemmältä, et kumppari mahtuu olemaan välissä.

ja tuo vaippa varmaan toimii tuollaisenaan fleecetaskuna, meillä sellaisia joissa ulkopinta 2x fleece, sisällä flanelli, välissä tasku jossa imu, eli kuulostaa samanlaiselta kuin ap:n vaippa. Kaikista varmimpia taskuja meillä on sellaiset joissa ulko- ja sisäpinta fleeceä (ihan tavallista kangaskaupan) ja taskuun laitetaan imu, jonka uloimmainen kerros on sitä samaa fleeceä ja siihen ommeltu läpät flanellista ja froteesta.

Jos päälle tulee erillinen kuorivaippa, niin sitä lfeeceä ei tartte siinä ollenkaan. Ennemmin vaikka froteeta, bambua tai hamppua tai ihan puuvillaa.
Meillä on vaipoissa käytössä microfleeceä (eli ohutta fleeceä ) kuivaliinakankaana joka tulee lapsen peppua vasten, se päästää pissan läpi ja tuntuu kuivalle.
Ja osan vaiposita mä olen ommellut niin, että vaippa on oikeinpäin ja surautan kaikki reunat ompelukoneella ympäri. Jso ei muuta, niin ainakin lahkeen kuminauhojen kohdalle kujat.

Niin ja meidän pojalla on piisannut imuksi yksi taiteltu harso taskuvaipassa. Ja itse tykkään että imut on ohuempia ja niitä saa lisätä oman mielen mukaan vaippaan enempi tai vähempi.

kiva kuosi mutta..
sisävaippa tuo ei ole. vaan ennemminkin taskuvaippa, koska fleece ei ime kosteutta ja kaksinkertaisena se toimii kuorena. flanelli kovettuu varsinkin narukuivatuksessa ja ei veny,kun taas fleece venyy.. lisäksi ei ole pintakuiva.
tikaukset mäkin suosittelen laittamaan kuminauhakujiin jotta toimii jonkinnäköisenä taskuna.
lisäksi fleece(mikro tai tavan) on kaksinkertaisena jo aika paksu. jotta sinne vielä imua sisään niin liikkuvalle lapselle liikaa. jos taskuja haluat tehdä niin päälimmäiseksi kankaaksi suosittelen br pulia tai 1mil pulia. 2mil pul on jo turhan jäykkää tavaraa(menee kyllä,mut jäykkää ) ja sisäkankaaksi mikrofleeceä, coolmaxia, bambujoustofroteeta tai kuivaliinakangasta.

suosittelen, jos sisävaippaa taskulla haluat, niin kokeilemaan ennemmin materiaaleja jotka kummatkin venyvät ja imevät. venyvät siksi että mukavampi päällä kun muokkaantuu muotoihin ja istuu paremmin.
esim joustofrotee, puuvillavelour, sherpa, bambu(-joustofrotee,-gollege,-fleece ja-single/trikoo) tai talvifrotee
eli kummatkin puolet vaipasta imevää matskuu.

Onko kaksinkertainen fleece taskuvaipan uloimpana osana sitten tarpeeksi vedenpitävä? Tarviiko kuorta ollenkaan???

Kysyn, koska pul-kangasta en raski lähteä ompelemaan enkä luota omiin taitoihini siinä, mutta fleece tuntuu helpommalta vaihtoehdolta ommella. Tähän asti olen tehnyt vain sisävaippoja, joissa fleece peppua vasten. Mikrofleece vai muu? Mikä ero?

Alkuperäinen kirjoittaja vierassss:
Onko kaksinkertainen fleece taskuvaipan uloimpana osana sitten tarpeeksi vedenpitävä? Tarviiko kuorta ollenkaan???

Kysyn, koska pul-kangasta en raski lähteä ompelemaan enkä luota omiin taitoihini siinä, mutta fleece tuntuu helpommalta vaihtoehdolta ommella. Tähän asti olen tehnyt vain sisävaippoja, joissa fleece peppua vasten. Mikrofleece vai muu? Mikä ero?

Microfleece sopii vuoriksi ihoa vasten, koska päästää kosteuden läpi ja tuntuu kuivalta. Tavan fleece sopii päällimateriaaliksi ja varsinkin kaksinkertaisena pitää kosteuden sisällä, joten sopii kuorivaipaksikin.

hmm.. makuja on tietysti monia mutta kaksinkertaine fleece taskuvaipan ulkokankaana on aika paksu. ja imuja sinne lisään vielä niin tulee liikaa paketeille kokoa..

ja mikrofleece on ohutta ja se ei nukkaannu niin helposti ja tavan fleece on paksua ja menee rumannäköiseksi helposti. kumpikin fleece kaksinkertaisena on vesitiivis(tiettyyn rajaan asti tietty)

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:

Microfleece sopii vuoriksi ihoa vasten, koska päästää kosteuden läpi ja tuntuu kuivalta. Tavan fleece sopii päällimateriaaliksi ja varsinkin kaksinkertaisena pitää kosteuden sisällä, joten sopii kuorivaipaksikin.

Uskaltaako ostaa ihan tavallisen halpakangaskaupan palafleeceä vai pitääkö olla jotain hianoo kestovaippakangasta?

Kiitos vastauksista ja kukkaset!

fleece kaksinkerroin taskuvaipan ulkopintana on varmempi kuin pul. Ja se toinen kerros ei tarvi olla kuin imujen kohdalla tai vähän isompi ettei tule niin paksu. Paksuus riippuu myös vaipan mallista.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
hmm.. makuja on tietysti monia mutta kaksinkertaine fleece taskuvaipan ulkokankaana on aika paksu. ja imuja sinne lisään vielä niin tulee liikaa paketeille kokoa..

Niin mutta jos vertaa vaikka villahousuihin, niin eihän ole ollenkaan paksu vai?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Uskaltaako ostaa ihan tavallisen halpakangaskaupan palafleeceä vai pitääkö olla jotain hianoo kestovaippakangasta?

Mä olen ostanut ihan paikallisesta Eurokankaasta kilotavarana kaiki meidän kuivaliinana toimivat fleecet. Kattoo kuivaliinaksi vaan ohutta ja kuoreen paksua.

Niin mutta jos vertaa vaikka villahousuihin, niin eihän ole ollenkaan paksu vai?

Riippuu villahousuista.
Hahtuvasta saa kutomalla aika paksut pöksyt kun taas merinovillakankaasta ompelemalla tulee ihanan ohkasia.

villahousut voi jopa olla ohuemmat kuin kaksinkertainen paksu fleece jonka sisällä imut..

jos otat vaikka hh wool shortiesit toiseen käteen niin eipä ole kovin paksut ja silti pitävät. ja jos kaksi fleecee päällekäin toiseen käteen niin on paksuutta kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Mä olen ostanut ihan paikallisesta Eurokankaasta kilotavarana kaiki meidän kuivaliinana toimivat fleecet. Kattoo kuivaliinaksi vaan ohutta ja kuoreen paksua.

mäkin ostin joitain valkosia mikrofleecejä ek:sta, mut esim kangastukun mikrofleece on aivan todella hyvää eikä eds kovin kallista. niiden ero on vaan se että ek:n mikrofleece/tavan fleece menee huonomman näköiseksi nopeammin kuin esim vaippakäyttöön tarkoitettu mikrofleece.

Onko tämä minun tekeleeni siis "käyttökelvoton"? :/
En kyllä tiedä kenelle tämän annan, kun vain tein kun halusin kokeilla jotain uutta :)
Minullahan ei mitään kokemusta, mutta minun mielestäni tälläinen paksumpi olisi aika kiva jos menee ulos kylmällä säällä?
Eli, eikö tähän tarvitsisi laittaa kuorta päälle käytössä?

En kyllä tiedä kenelle tämän annan, kun vain tein kun halusin kokeilla jotain uutta :)
Minullahan ei mitään kokemusta, mutta minun mielestäni tälläinen paksumpi olisi aika kiva jos menee ulos kylmällä säällä?

jos haluat myyntiin tehdä vaippoja niin vierailepas kestovaippainfon keskustelu-osiossa ja tee aloitus aiheesta: halutaan koehenkilöitä kestovaipoille. saat käyttäjäkokemusta,vinkkejä ja muutakin varmasti paljon paremmin kuin täältä.

sitäpaitsi esim jonkun muun "keksimää" vaippamallia ei saisi myydä omanaan. ja kestovaippakäyttöön tarkoitetut ökö-tex kankaat on varmasti turvallisia ja ne ei sisällä haitallisia kemikaaleja. ihmiset jotka ostaa jonkun tekemiä kestovaippoja varmasti ovat aika tarkkoja että vauvalle ei mitä tahansa kankaita laiteta.
vakoile myös muiden kestovaippavalmistajien/kauppiaiden sivuja.. esim myllymuksut, tirsokas, igulee..
näet mitä materiaaleja muut käyttää..

Ei todellakaan ole käyttökelvoton!!!! Käyttöön vain!
Ehkä ei tarvita kuorta, mutta ulkoiluun ja unille voi olla, että kaipaa varmistusta. Kokeilemalla selviää. En osaa neuvoa, sori.

Yhteistyössä