Te joilla lapsia 3,4 tai enemmän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Olen kyllä sitä mieltä, että kun on kaksi lasta pienellä ikäerolla, pääsee helpoimmalla. Aika pienestä alkavat leikkiä yhdessä: ei tarvitse viihdyttää, kuten yhtä lasta. Toisaalta kotitöitä ei ole niin mahdottomasti kuin yhdenkään kanssa, eikä esim. pukemiseen ja riisumiseen mene sen kauemmin. Kolmesta en selviäisi, mutta en ihan käsitä ihmisiä, jotka eivät "tee" toista lasta siksi, että kuvittelevat kahden kanssa olevan rankempaa.

Aika jännä ajattelutapa sulla:Kolmesta et itse selviäisi, mutta et ymmärrä ihmisiä jotka eivät hanki toista lasta. Siinäkö se raja sitten menee. Minäkin voin sanoa, että ihmettelen kuinka joku voi jättää kahteen eikä hanki kolmatta.:)

Yritin täs vaan sanoa, että mun mielestä kaksi lasta on kaikkein helpoin vaihtoehto, mutta totta on, etten tiedä kolmen lapsen äitiydestä mitään. Joka tapauksessa minusta on sääli jättää tekemättä ainakin kaksi lasta, kun koskaan ei voi tietää, onko sitten oikeasti raskasta vai ei.

On varmasti kiinni persoonasta (ei ykisistään lapsiluvusta), minkälainen on. Minä myös ajattelen, että miksi sitten yhden lapsen äiti ei voisi kertoa omasta kokemuksesta. Eihän välttämättä useamman lapsen äiti silti ole vielä kokenut tai hoksannut sellaista. Mua huvittaa taas jotkut esim. neljän lapsen äidit, jotka ovat niin tietävinään, kun on neljä lasta. Joo, tietävät varmasti omista mutta ei ne kaikkea tiedä ja mikä passaa toiselle ei toimikaan toisella. Mun mielestä kukaan ei voi tietää kaikkea.

Ajattelisin niin, että muutos lapsettomasta yhden lapsen vanhemmaksi on suurempi kuin esim. muutos 2-lapsisesta 3-lapsiseksi perheeksi. Tästä johtuen 1 lapsen äidit/isät voivat ihan oikeasti olla puhkiväsyneitä.

Mua ei ärsytä vähempi lapsiset äidit. Mut joskus hiukan huvittaa, jos joku esim. yhden lapsen äiti huokailee, kun ei saa mitään tehtyä ( kuten siivottua ) kun lapsi koko ajan sotkee, niin että on pakko kutsua mummo hoitamaan lasta, että saa ees siivottua :D

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Miks on niin, että joku jolla on 4 lasta saa jakaa neuvoja vaikka ne olisivat ihan hyödyttömiä mutta yhden lapsen äiti ei? Puhun nyt vauvoista, ja kaikki vauvathan ovat erilaisia, joten mitä väliä sillä on kuinka monta lasta ko henkilöllä on jos hän yrittää hyvää hyvyyttään neuvoa? En mä ainakaan koe "tietäväni paremmin" vaikka jotain saatan joskus ehdottaakkin lastenhoidossa...

Masentavaa, kun monien mielestä mulla ei sais olla mitään mielipiteitä mihinkään suuntaan "kun mullahan on vaa yksi". Pitäis kulkee naama mutrussa, nokka alaspäin eikä vahingossakaan valittaa että tulipa lyhyet yöunet viime yönä, eikä missään nimessä kehdata yrittää auttaa naapuria kertomalla omasta kokemuksestaan. Varsinkin kun tiedän hyvinkin että useamman lapsen kanssa on rankempaa, asunhan yhteensä kolmen, kohta neljän alle 4-vuotiaan kanssa.

No itse olen huomannut asenteen tiedän kaiken ja olen paras yhdellä äidillä kun hän oli ensimmäisen saanut. Kaikki oli niin opiskeltu ja kaikki tiedettiin...
itselläni kolme lasta enkä todellakaan edes kuvittele tietäväni kaikkea lapsen kasvatuksesta, mutta matkan varrella jotain olen oppinut!

Ei häiritse. Tosin yksi kaveri oli sellainen aikoinaaan, kun mulla oli 4 lasta ja sillä yksi, niin alkoi neuvomaan ja syylllistämään mua imetyksestä, kun annoin silloiselle kuopukselle rintamaidon lisäksi korviketta. Silloin teki kyllä mieli sanoa, että kummallakohan on enemmän kokemusta...

Mulla viisi omaa ja boonus päälle.
Olen aina ihmeissäni tästä suurperhe nimityksestä,ei musta tunnu mitenkään ihmeelliseltä.Ja ärsytä ei nuo vähempilapsiset,lähinnä ihmetyttää miten oikeesti joku voi tehdä vain yhden lapsien??
Musta kaikki lapsiin liittyvä on niin ihmeellistä ja ihanaa.
Onneks olen saanut kokea sen neljä kertaa (eli kaksoset tääälläkin)

Enkä ole törmännyt neuvoviin äiteihin...

kavereilla suurimmalla osalla on kaksi lasta.
Se peruskokoonpano!!

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mun sisko on on tod rasittava, sil on yx mul on kolme, tai ei sisko oo rasittava vaa sen lapsi, hirveetä pompottamista ja äiti juoksee minkä kerkee :(

mua pompottaavat kaikki 3 lasta. kuuluin aikanaan itse siihen kategoriaan jossa puhuin ihmiset väsyksiin esikoisen vauvavaiheessa. nykyisin on kivaa vaihtelua jos on joku jonka kanssa puhutaan muustakin kun lapsista

kolme lasta, kahdella nuorimmalla vähän alta vuosi ikäeroa.. kun kuopus syntyi jouduin kyllä pari kertaa vastaileen meidän porukan uskonto suuntuksista, kun ei meilpäin juuri ollu kun kaksilapsisia ja yksi lapsisia perheitä, ja sit lestadiolaisperheitä missä oli enemmän kun ns. naapurustonormi. helponta oli nuorimman kanssa kun se oli vauva, en enää stressannut niin paljoa joka asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mulla viisi omaa ja boonus päälle.
Olen aina ihmeissäni tästä suurperhe nimityksestä,ei musta tunnu mitenkään ihmeelliseltä.Ja ärsytä ei nuo vähempilapsiset,lähinnä ihmetyttää miten oikeesti joku voi tehdä vain yhden lapsien??
Musta kaikki lapsiin liittyvä on niin ihmeellistä ja ihanaa.
Onneks olen saanut kokea sen neljä kertaa (eli kaksoset tääälläkin)

Enkä ole törmännyt neuvoviin äiteihin...

kavereilla suurimmalla osalla on kaksi lasta.
Se peruskokoonpano!!

Parempi sitä yksilapsisuutta on olla ihmettelemättä. Kaikki kun eivät tee lapsia vaan niitä on ehkä vain yksi saatu. Ja kaikilla on oikeus valita kuinka monta lasta haluaa yrittää saada.

Muistan että ensimmäisen äitinä oli tosiaan raskasta mihinkään ku siinä lapsessa oli aina kiinni ja kamala mikä määrä esim. vaihtovaatteita tarvittiin sillon pelkälle kauppareissulle ku eihän sitä voinu tietää jos vaikka kakat tulee vaatteista läpi just sillon kauppareissun aikana :) Nyt 5 lapsen äitinä (vanhin 5v) sitä ei ihan just pienestä enää ressiä ota ja hyvä ku sille kauppareissullekki muistetaan se nuorimman harso ja tutti mukaan ottaa. :D Lomaa on ku pääsee väliin ihan 1 kans menemään :D

Tympeimpiä päivittelijöitä on mielestäni vanhemmat lapsettomat ihmiset jotka alkaa vertaan meidän perheen elon "helppoutta" vertaamalla meidän perhettä niihin joihinki kummin kaiman tätin serkkuihin joilla on kans jopa 3 lasta ja jolla jollain lapsella on semmonen ja tämmönen perussairaus. No joo, hyvä heidän vertailla ku ei ole kummastakaan kokemusta.

Pahimpia neuvojia on taas lapsettomat. Helppo sanoa et on vain kasvatuksesta kiinni aina jos lapsi ei ihan aina tee just mitä käsketään. Haloo, useimmat lapset nyt vaan ei tee aina ihan heti tai ensi sanomalla mitä käsketään. No, sillon vaan täytyy aatella et no joo, huomaavat sitte ku saavat lapsia et onkohan kaikki ihan niinkuin he sanovat :)

Mutta en väitä tosiaan et vaikka 1 tai 2 lapsisilla perheen äideillä ois aina niin helppoa. Se on niin itestä kiinni mitä pitää helppona. Toisilla menee se suurikin perhe "siinä sivussa" ku taas toisilla on ihan täys työ siinä 1 lapsessa. Kukin tyylillään..

Mulle on ihan sama onko 1 vai 2 vai 3 vai 4 lasta.Mulle merkitsee ihan muut asiat ihmisessä.mun ystävien kanssa keskustellaan yleensä 89% ihan muusta kuin lapsista.

Yhteistyössä