Te, joilla kotona siistiä, AUTTAKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Joo, siis meinasin saada tän meidän kaaoksen hallintaan tekemällä sellasen siivousjoulukalenterin, jossa joka päivälle olis joku homma. Kalenteri on mun ja miehen yhteinen ja hommat siis tehdään yhdessä. Jotta ei koko joulunodotus olis pelkkää siivoomista, ajattelin laittaa välillä myös jotain parisuhdehuoltoa. Siihenkin ideoita voi antaa.

Ongelmana siivouskalenterissa on se, että tää kaaos on aina ollutkin kaaos, enkä oikein keksi mitä kaikkea siihen kalenteriin vois laittaa. Tähän mennessä oon keksiny: Ovien ja ovenkahvojen peseminen, keittiön kaapinovien peseminen, jouluverhojen laittaminen, kirjahyllyn järjestäminen, roskiskaapin pesu, jääkaapin pesu, mikron pesu, liesituulettimen puhdistus.

MITÄ MUUTA KUULUU SUURSIIVOUKSEEN?

Tehkää ens vuonna silleen, että teette viikkosiivouksen joka viikko ja viitsiessä joku paikka paremmin. Vaikka hellan alta siivous tai eteisen kaappien järkkäily tms. Sitte ei tarvi enää ikinä suursiivota.

Aloita siitä, että järkkäät kaapit kunnolla järjestykseen ja nakkaat KAIKEN turhan tavaran menemään. Kun saat tilaa ja järjestyksen kaappeihin saat myös lojuville tavaroille tilaa ja paikan kaapeissa. Kuulostaa hirmuiselta hommalta varsinkin jos kaappien läpikäymisestä on aikaa, mutta oikeasti kannattaa! Samalla pyyhit kaapit puhtaaksi pesuaineen kanssa.

Sitten siivoat pikkuhiljaa pesuhuoneen, saunan, vessan/t, järjestät makuuhuoneet ja peset petivaatteet. Samalla tuuletat petauspatjat (kunnon pakkasilmalla) jne. Vaihdat raikkaat puhtaat lakanat ja pyyhkeet. Ikkunoiden pesu ennen jouluverhojen laittoa. Pölyjen pyyhkiminen vasta imuroinnin jälkeen, koska imuri nostattaa pölyn ilmaan. Lattioiden ja lattialistojen peseminen.

Hellan siirrät pois paikaltaan ja peset myös hellan taustan. samalla panet uuniin puhdistusaineen vaikuttamaan ja peset uunin. Tyhjennät jääkaapin ja heität vanhat ruoat pois ja peset myös jääkaapin kunnolla jouluruokia varten. Keittiön kaapit kuten muutkin kaapit käyt läpi ja pyyhit.

Mä teen taas niin, että aina sillon ku viitsin siivoan yhden huoneen kokonaan perusteellisesti. Vaatekomerot, seinät, patjat ulos, peitot pesuun jne jne. Jouluun mennessä on kaikki paikat käyty läpi ja riittää sitte ihan tavallinen viikkosiivous. Tänä vuonna en taida jaksaa :xmas:

Mä annan vinkin parisuhde-eloon! Meillä käytössä parisuhdeillat 2x viikossa yleensä ke ja la. Silloin ei syödä päivällisaikaan, lapset syö. Me kokataan yhdessä jotain helppoa mutta hyvää ja luonnollisesti otetaan lasi, pari viiniä. Tähän ratkaisuun päädyttiin aikanaan kun tuli mielipahaa kun oletti, että katsotaan esim. illalla yhdessä telkkua, mutta toinen ilmoittikin treenaavansa / tekevänsä töitä /silittävän / puhui puhelimessa. Nyt kaikki muut illat molemmat on vapaita touhuamaan omiaan vaikka sitten istumaan netin ääressä, mutta nuo 2 iltaa on joka viikko pyhitetty parisuhteelle! :heart:

Jos oikeen alkaa joulusiivous ahdistaa, niin muistakaa, että ne komerot ja kaapit voi jättää siivoomattakin. Tuskin kukaan jouluaan komerossa viettää! Tärkeempää mun mielestä on näkyvien paikkojen siivous ja saaminen "joulukuntoon". Toi kalenteri-juttu kuulostaa tosi kätevältä, ei iske viime hetken paniikkia siivouksen suhteen. Varsinkin työssä käyvänä aika on kortilla.
Mukavaa joulun odotusta kaikille!
Itse jo odotan joulua mutta olen malttanut mieleni, enkä vielä ole laittanut valoja tms.

Yhteistyössä