te joilla koiranpentu tullut taloon muuttaessa..

myöhemmin eri asuntoon..Miten ootte pärjänny?hoitanu sen hoidon esim siksi aikaa kun olette muuttamassa?Mulla nimittäin koirakuume nyt kovimmillaan ja mies kans on nyt lupautunut että voidaan alkaa ettimään koiraa..Ja vaikka muutto onkin luvassa enskuussa tai sitä seuraavassa,voidaan se silti tähän kämppään ottaa.Ois vaan niin ihanaa..On siitä kuitenkin jo melkein puolivuotta ku viimeks koiraa hoitanu(omaa)..Mutta tuo muutto juttu häirittee..ja et miten sit pärjää ku muutamme uudessa asunnossa vai tuleekohan siitä jotain stressiä sille?muutamme siis 500km päähän täältä etelään..Mutta kertokaa kokemuksia? :saint: ois vaan niin ihanaa saada se oma tuhiseva karvapallo tänne meidän iltaa ja arkea ihastuttamaan ja vilkastuttamaan :xmas:
Tosin mulle kyllä riittää tähän kuumeiluun tuo meidän koiravanhuskin(13v,shihtzun & tiibetinspanielin risteytys).Jonka saan varmaan itselleni sen eläkepäiviksi. :heart: <br><br>

sef harmailee
Kyllä, todennäköisesti koira stressaantuu muutosta. Muutto nykyiseen asuntoonne tulee olemaan pennulle iso juttu, saati, että koti vaihtuu muutaman viikon päästä uudestaan, vaikka ihmiset samoina pysyvätkin.

Toki voitte koiran jo nyt ottaa, mutta minä itse en lähtisi tuollaiseen tilanteeseen pentua taloon ottamaan. Kyse kun nyt on enää siitä, että joutuisit elämään muutaman hassun viikon ilman koiraa.

Ja jo pelkkä sopivan koiran löytyminenkin saattaa viedä tuhottoman paljon aikaa. Itse etsin 8 kuukautta meille sopivaa koiraa ja kyllä, hermo meinasi monasti mennä. Oli se lopulta sen arvoista, kun oikea koira meille vihdoin löytyi. Odottaisin vielä vaikka 5 vuotta, jos toisen samanlaisen saisin palkaksi odotuksesta.

Vaikka nyt kuinka koitan miettiä ja punnita eri tilanteita, niin päädyn koko ajan siihen, että ei ole järkevää aiheuttaa koiralle turhaa stressiä, joka muutosta tulee, sillä tässä kohtaa sen voi välttää.

Meidän aikuisillekin koirille muutto on kova pala. Sopeutuminen uuteen kotiin vie parisen viikkoa, jonka aikana yksin jäädessään jäävät kotiin ulisemaan. Pentu, joka on vasta teille tullut ja siis siinä kohtaa kertaalleen jo muuttanut, ottaa uuden, nopean muuton varmasti raskaammin. Tänä päivänä, kun niitä yksin jäädessään ahdistuvia koiria on pirun paljon, niin en lähtisi pelleilemään ja riskeeraamaan. Mahdollisimman tasainen "lapsuus" pennulle takaa mahdollisimman tasaisen aikuisiän.

KOitahan siis hetki vielä kestää kuumeisena.

meillä on tää sheltti muuttanut jo matkassa 3 kertaa...
ensimmäinen yö on aina se kamalin..
joka huone juostaan läpi ja joka nurkkaa kaapsutetaan...

sit on jo ihan normaalisti...
tosin sillä onkin ikää jo 7v kohta että eiköhän se oo tottununna meidän seilaamiiseen...me ollaan muutenkin niin rauhatonta porukkaa että vähän väliä sulloudutaan autoon ja käydään missä lie milloinkin :D

Eikö kannattaisi nyt odottaa se pari kuukautta kuitenkin? Kuten tuolla joku sanoikin jo, niin muutto jo teidän luo on iso juttu pennulle. Ja teillä on vieläpä muutto noin pitkälle. Jää sitten aikaakin etsiä juuri se teidän koira.
Eläintenhoitajana kehottaisin siis ehdottomasti odottamaan. Kyllä sitä sitten ehtii parin kuukauen päästäkin :)

meillä
Minun vanhempi koirani on muuttanut äkkiseltään laskettuna noin 15 kertaa eri paikkaan (koira on reilu 9v.) + muutama muu kerta väliaikaisesti takaisin kotikotiin, eli porukoiden luo. Opiskelujen, työharjoittelupaikkojen, töiden ym. takia. Tämän paikan pitäisi olla nyt pysyvä =)

Muuttuu levottomaksi kun pakkaan tavaroita (hyvä syy jättää pakkaaminen viime tippaan *virn*). Sitten kun ollaan uudessa paikassa majoittuu tuttuun paikkaan sängyn alle ja nukkuu ihan hyvin ja on rauhallinen. Kun tutut tavarat ja ihmiset on kasassa, niin ei hätää.

Ekan kerran muuttaessa koira oli noin 7kk, eli ei siis ihan pentu enää. Mutta hyvin on aina uuteen paikkaan sopeutunut =)

Nuorempi koirani (nyt 4v.) on sekin jo muuttanut 7kertaa. Mutta on luonteeltaan niin mahtava ettei ressaa muutenkaan mistään, toisin kun tuo vanhempi ja herkkäluontoisempi..

Mutta helpompihan se on ottaa pentu vasta uuteen paikkaan, varsinkin kun muuttomatka on melko pitkä. Rauhassa muutto pois alta, niin saa keskittyä täysillä sitten pentuun
:)

Niin,aivan.olen aivan samaa mieltä.Mä vaan oon niin pirun malttamaton ollut jo tässä jonkin aikaa :D Mutta saapahan ainakin tuon vanhuksen.Sillä turkki tosi pahassa kunnossa ja mies allergisoi ainoastaan tälle koiralle.Joten nyt lupasin että otetaan vaan tää ja sitten muuttaessa niin otetaan se oma pentu.Kaveriksi tällekkin..Kiitos kaikille :hug:

Niin, se odottaminen on kaikkein vaikeinta, mutta parempi pennulle päästä heti "pysyvään" kotiin. Muuten oletko miettinyt pentuasiaa tuon teidän vanhuksen kannalta. Ikää sanoit olevan jo 13 v ja pieni koira, niin pennun tulo ei välttämättä ole vanhukselle kaikkein toivottavin ratkaisu. Pentu kuitenkin on paljon energisempi, varmasti kiusaa ja härnää ennenkuin oppii tavoille ja varsinkin jos kyseessä on paljon isompi rotu. niin vanhus saatta vahingossa jäädä alle kaiken hurvelluksen keskellä. Vanhuksen osalta kannattaa myös tarkistaa ettei sillä on kipuja (esim. selässä jne)sillä ne vaikuttavat sen suhtautumiseen pentuun.
Itse antaisin vanhuksen viettää rauhalliset eläkepäivät ilman pentua ja ottaisin pennun sitten myöhemmin. Mutta tämähän on vain oma ajatukseni..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 08:49 Hapsuli kirjoitti:
Niin, se odottaminen on kaikkein vaikeinta, mutta parempi pennulle päästä heti "pysyvään" kotiin. Muuten oletko miettinyt pentuasiaa tuon teidän vanhuksen kannalta. Ikää sanoit olevan jo 13 v ja pieni koira, niin pennun tulo ei välttämättä ole vanhukselle kaikkein toivottavin ratkaisu. Pentu kuitenkin on paljon energisempi, varmasti kiusaa ja härnää ennenkuin oppii tavoille ja varsinkin jos kyseessä on paljon isompi rotu. niin vanhus saatta vahingossa jäädä alle kaiken hurvelluksen keskellä. Vanhuksen osalta kannattaa myös tarkistaa ettei sillä on kipuja (esim. selässä jne)sillä ne vaikuttavat sen suhtautumiseen pentuun.
Itse antaisin vanhuksen viettää rauhalliset eläkepäivät ilman pentua ja ottaisin pennun sitten myöhemmin. Mutta tämähän on vain oma ajatukseni..
Niin no se on tottunut kyllä edelliseenkin pentuun joka oli niin kärsimätön ettei jättänyt vanhusta rauhaan..Mutta ajanmyötä oppi kun tää meidän poika murahteli sille ja näytti taivaan merkit B) mutta kyllä aion pennunkin kouluttaa niin hyvin kuin mahdollista oppimaan ettei hirveesti riehuis,sen riehumiskaverin se saa musta ja pojasta :) Mutta sitä ei ikinä tiedä kuinka kauaa raukka elää,kun kaihia on jo vähän silmissä ja kuulo huono,silti se tykkää leikkiä..Mietin et pitäskö käyttää eläinlääkärillä kun sen hampaat on ihan tulehtuneet(vihreät sieltä takaa)Ei kovin kivaa,mut ei anna ees kattoa sinne suuhun :/ Mutta pakko se jotenkin on hoitaa ettei kärsi..Mutta nukuttaa ei voi kun ei sen sydän sitä varmaan enää kestä.. \|O neuvoja?<br><br>

sef harmaana
"Mietin et pitäskö käyttää eläinlääkärillä kun sen hampaat on ihan tulehtuneet(vihreät sieltä takaa)Ei kovin kivaa,mut ei anna ees kattoa sinne suuhun :/ Mutta pakko se jotenkin on hoitaa ettei kärsi..Mutta nukuttaa ei voi kun ei sen sydän sitä varmaan enää kestä.. neuvoja?"

Mulla ei ole kertakaikkiaan tähän MITÄÄN muuta sanottavaa, kuin että vie koira VÄLITTÖMÄSTI ELÄINLÄÄKÄRIIN!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2007 klo 14:17 sef harmaana kirjoitti:
"Mietin et pitäskö käyttää eläinlääkärillä kun sen hampaat on ihan tulehtuneet(vihreät sieltä takaa)Ei kovin kivaa,mut ei anna ees kattoa sinne suuhun :/ Mutta pakko se jotenkin on hoitaa ettei kärsi..Mutta nukuttaa ei voi kun ei sen sydän sitä varmaan enää kestä.. neuvoja?"

Mulla ei ole kertakaikkiaan tähän MITÄÄN muuta sanottavaa, kuin että vie koira VÄLITTÖMÄSTI ELÄINLÄÄKÄRIIN!
Peesaan tätä. Syöminen ei kohta onnistu ja jos olet ikinä itse kärsinyt hammaskivusta niin voit koittaa asettua haukun asemaan. Ja voi olla että vanhuksen sydän kestää kuitenkin rauhotuksen. Yleensä ei kuitenkaan nukuteta jollei leikata. Eli hammaskivunpoistot jne. tehdään rauhoituksessa.

Ja sitten tuosta pennun tulosta vanhuksen kaveriksi. Kyllähän se voi olla että vanhus voi menettää hieman hermonsa energisen pennun kanssa, mutta omat kokemukseni (paria poikkeusta lukuunottamatta) on osoittaneet että ne vanhatkin koirat ihan nuortuu silmissä kun ne saavat nuoren kaverin. Osa siitä energiasta taitaa tarttua :)

oi,apua..nyt tuli kiire eiläinlääkäriin..se vaan ei taida olla auki enää :'(
huomenna aamusta täytyy mennä..kiitos neuvosta..se tosiaan ei oo kunnolla syönyt mitään mutta isä väitti että sillä on syömättämyyspäivä.Niitä sillä on ollut paljon..Huomenna heti aamusta varmaan mentävä..onneksi mainitsin asiasta ..kun kysyin ystävältäni et mitä tehä,niin sano et ei kannata eläinlääkärille viedä. :ashamed: mutta taidanpa viedä..pääseeköhän sinne sitten ilman ajanvarausta..kun en ole siellä käynyt kuin rokotuttamassa pennun

sef harmailee
Uskomatonta.

Aamusta soitat eläinlääkäriin ja varaat ajan. Saat ajan luultavimmin (toivottavasti) samalle päivälle, koska koiralla todennäköisesti on kovia kipuja.

Yleensä eläinlääkärit ovat auki klo 8-16 mutta voivat olla auki jopa klo 20 asti.

Mielestäni sinun tulisi nyt todella opiskella koiran hoitoa ennen, kuin otat yhtäkään uutta koiraa, tai muuta eläintä. Sinulta puuttuu perustieto, joka tulisi jokaisella koiranomistajalla olla.

Kyllä, jotkin koirat pitävät silloin tällöin paastopäivän, mutta jos koiran suussa on tulehdus, on syömättömyyden syy TODENNÄKÖISEMMIN se tulehdus, kuin paastoaminen.

Omat koirani pitävät paastopäivän muutaman kerran vuodessa ja tuolloin kyllä tutkin koiran äärimmäisen tarkasti läpi sentti sentiltä ja seurailen sitä liki ylihuolehtien, koska ensimmäinen asia, joka syömättömyydestä tulee mieleen on se, että koiralla on jokin fyysinen syy (kipu) jonka vuoksi koira ei syö.

Viime kesänä vanhin narttuni ei syönyty aamuruokaansa ja se oli oksentanut yöllä. Hälytyskelloni soivat välittömästi, vaikka tuo välillä paastoaakin, eikä se oksentelukaan silloin tällöin ole epänormaalia.
Onneksi ymmärsin tutkia sekä koiran, että ympäristön, sillä ilman pikaista eläinlääkärireissua koira ei olisi enää hengissä.
Olimme tuolloin vieraassa mökissä, josta koira oli löytänyt rotanmyrkkypussin, jonka minä löysin koiran jäljiltä tyhjänä.
Eläinlääkäriin päästyämme ei lääkäri antanut takeita koiran hengisssä pysymiselle, vaan ilmoitti, että jos koira elää vielä 2 viikon päästä, se ei myrkytykseen kuole. Ei ollut kivaa odottaa kahta viikkoa jännittäen.

Ole ystävällinen ja perehdy koiran hoitoon paremmin. Loistava paikka oppia koirista enemmän on osoite: www.lemmikkipalstat.net ja sieltä kohta keskustelu. Siellä on osiot ruokinnalle, sairauksille ja päivän peili, jossa voit yleisesti keskustella eläimiin liittyvistä asioista.

Suosittelen sinulle myös lämpimästi kirjaa Pennun kasvatus, jonka on kirjoittanut Tuire Kaimio. Lue kirja ENNEN pennun hankintaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2007 klo 18:01 sef harmailee kirjoitti:
Uskomatonta.

Aamusta soitat eläinlääkäriin ja varaat ajan. Saat ajan luultavimmin (toivottavasti) samalle päivälle, koska koiralla todennäköisesti on kovia kipuja.

Yleensä eläinlääkärit ovat auki klo 8-16 mutta voivat olla auki jopa klo 20 asti.

Mielestäni sinun tulisi nyt todella opiskella koiran hoitoa ennen, kuin otat yhtäkään uutta koiraa, tai muuta eläintä. Sinulta puuttuu perustieto, joka tulisi jokaisella koiranomistajalla olla.

Kyllä, jotkin koirat pitävät silloin tällöin paastopäivän, mutta jos koiran suussa on tulehdus, on syömättömyyden syy TODENNÄKÖISEMMIN se tulehdus, kuin paastoaminen.

Omat koirani pitävät paastopäivän muutaman kerran vuodessa ja tuolloin kyllä tutkin koiran äärimmäisen tarkasti läpi sentti sentiltä ja seurailen sitä liki ylihuolehtien, koska ensimmäinen asia, joka syömättömyydestä tulee mieleen on se, että koiralla on jokin fyysinen syy (kipu) jonka vuoksi koira ei syö.

Viime kesänä vanhin narttuni ei syönyty aamuruokaansa ja se oli oksentanut yöllä. Hälytyskelloni soivat välittömästi, vaikka tuo välillä paastoaakin, eikä se oksentelukaan silloin tällöin ole epänormaalia.
Onneksi ymmärsin tutkia sekä koiran, että ympäristön, sillä ilman pikaista eläinlääkärireissua koira ei olisi enää hengissä.
Olimme tuolloin vieraassa mökissä, josta koira oli löytänyt rotanmyrkkypussin, jonka minä löysin koiran jäljiltä tyhjänä.
Eläinlääkäriin päästyämme ei lääkäri antanut takeita koiran hengisssä pysymiselle, vaan ilmoitti, että jos koira elää vielä 2 viikon päästä, se ei myrkytykseen kuole. Ei ollut kivaa odottaa kahta viikkoa jännittäen.

Ole ystävällinen ja perehdy koiran hoitoon paremmin. Loistava paikka oppia koirista enemmän on osoite: www.lemmikkipalstat.net ja sieltä kohta keskustelu. Siellä on osiot ruokinnalle, sairauksille ja päivän peili, jossa voit yleisesti keskustella eläimiin liittyvistä asioista.

Suosittelen sinulle myös lämpimästi kirjaa Pennun kasvatus, jonka on kirjoittanut Tuire Kaimio. Lue kirja ENNEN pennun hankintaa.

öö,siis kyllähän mä koiranhoidosta tiedän ja tiesin että sillä on tulehdus suussa,onhan se niin vanhakin,anto kattoo suuhun ja ei näyttänyt aristelevan yhtään,söi aamulla raakaa jauhelihaa yms..ja se kyllä maistui,se vaan nirsoilee ruualla aika paljon.Soitan huomenna el.lääk ja kysyn tästä vielä.Kyllä minä koirista kuitenkin sen veran tiedän että mikä sitä vaivaa,onhan se ollut minulla koko ikäni,mut nyt avsta sen omaan hoitoon otin.Eli porukathan sitä aiemmin hoiti,nyt isän hoidossa se on vaan kärsinyt kun se ei ees ikinä pese sitä.
:'(
Mutta jos olet itse sitä mieltä että minä en ymmärrä perusjutuista sen takia että edellistä koiraa olen vaan rokotusten takia käyttänyt el.lääk ja siitäkin on jo puolivuotta aikaa niin en voinut muistaa milloin se oli auki kun se muuttuu se aika aina joskus...ja nyt otin selvää ja kun kerran kuitenkin syö,niin ajattelin huomiseen odottaa jos pääsen käymään..
Mutta kyllä mulla itelläki asia vaivaa..samalla vois tarkistuttaa korvat,silmät yms..paljonko tämmöinen maksaa?tällä hetkellä rahat tiukilla mutta teen kyllä koirani puolesta mitä tahansa..ja sitten kun hankin pennun otan kyllä rodusta ja luonteesta selvää..Oon koko ikäni koirien kanssa harrastanut ja tutkinut rotuja eli enköhän minä jotain niistä tiedä.Toki ostan koiraaiheisia lehtiä ja kirjoja ja opiskelen lisää..<br><br>

Lisbet
EKK:lle voi soittaa ympäri vuorokauden ja kysellä vaikka kuinka tyhmiä kysymyksiä. Aina kannattaa mielummin soittaa sinne turhaan, kuin odotella muiden vastauksia täällä keskustelupalstalla. Tämäkin tieto kuuluu jokaisen lemmikin omistajan yleissivistykseen.
http://www.vetmed.helsinki.fi/yes/

sef harmailee
Syy siihen, ettei koiratietämyksesi mielestäni ole riittävän korkea ei ole se ettet tiedä miten eläinlääkäri on auki.

Oman vanhukseni vein tarkistukseen, kun siitä löytyi patti. Patin tarkistus käsikopelolla maksoi 65 euroa. Patti oli vaaraton rasvapatti, eli jatkotoimenpiteitä ei tarvittu. Riippuu täysin eläinlääkäristä, mutta veikkaan, että siinä 50-150 hintaluokassa mennään, kun koiranne lekurille viette, mikäli suu hoituu antibiotilla ja tarkastuksessa ei koirasta löydy muuta vikaa. Mikäli suuta joudutaan operoimaan tulee kallis paukku.

Jos sinulla on jo nyt rahat tiukilla, niin miten voit edes harkita uuden koiran ottamista. En tarkoita että täytyy olla rikas jotta voi pitää koiraa, mutta vanhan koiran ja pennun pito yhtäaikaisesti ON kalliimpaa, kuin esimerkiksi kahden nelivuotiaan pito. Penturuoka ja ja senioriruoka ovat kalliimpia, kuin tavis-sapuska. Lisäksi pentua käytetään 3 kertaa rokotuksilla, kuukauden välein. Vanhalla koiralla taas pakkaa ilmenemään jos vaikka minkämoista vikaa, joka vaatii normaalia tiheämpää eläinllääkärikontrollia. Toki poikkeuksia löytyy, mutta kuten sanonta menee, vanhuus ei tule yksin, edes koiralla.

Se, että olet koko ikäsi koirien kanssa harrastanut ei nyt välity kyllä tämän monitorin avulla minulle asti. Toki joku voi potkia viikoittain koiransa kanssa palloa ja kutsua sitä harrastamiseksi, joten siltä kantilta ehkä. Mutta mikäli olet todella ollut josakin treeniporukassa mukana aktiivisesti niin en voi kertakaikkiaan käsittää miten sinun tiedonsaantiisi on jäänyt niin järettömän suuri aukko, kun siinä nyt on.

Tarkoitukseni ei ole sinua solvata vaan saada sinut ymmärtämään se tosiasia, että vaikka sinä luulet tietäväsi koirista paljon, niin tosiasiassa sinä et tiedä. Tähän löytyy helppo ratkaisu, opetteleminen. Hienoa, että aiot lukea lisää ja opiskella koiranpitoa.

Muuton jälkeen ota yhteyttä paikalliseen koirakerhoon ja kysele alueesi harrastusmahdollisuuksista. Myös vanhan koiran kanssa voi harrastaa, kunhan etsii sopivan lajin.

Luin läpi myös tuon afgaani-ketjusi. Minulle tulee mieleen väkisinkin se, että olet täysi pikkulikka, joka on eläinrakas, mutta väärällä tavalla. Rakastat varmasti eläimiä, mutta luulet että se, että rakastat, riittää. Näin homma ei kuitenkaan mene.

Vaikka nyt tälläkin foorumilla usea ihminen on sinulle sanonut nätisti että sinun tulisi ottaa koirista lisää selvää ennen hankintaa, niin itsepintaisesti väität niistä riittävästi teitäväsi. Jos todella sinulla on riittävästi tietoa, niin minkä ihmeen takia kyselet täällä esimerkiksi sitä, että voitko ottaa pennun jo nyt, vaikka muutto edessä. Sellainen ihminen, joka koirista todella riiittävästi tietää ei joudu tuollaisia kyselemään, sillä hän tietää jo valmiiksi, ettei pennun otto nyt olisi maailman viisain teko pennun kannalta katsottuna. Ja tuo sinun -mutta-kun-mä-haluisin-koiran-nyt-heti-mulle asenne jo paljastaa paljon.

Tiedän minkälaista on olla koirakuumeinen sillä se on tuttua myös minulle. Mutta vaikka kuinka kova kuume koiraan olisikin, niin kuume ei saa laukata järjen yli. Meillä on nyt vihdoinkin se haaveilemani kolmen koiran lauma. Olen tästä haaveillut jo iät ja ajat, mutta aiemmin se ei ole ollut mahdollista monista eri syistä. Tai toki aina se olisi ollut mahdollista, mutta piti punnita tarkasti mihin aika riittää, sillä halusian pystyä tarjoamaan kaikille koirille riittävästi. Lisäksi piti ottaa huomioon lapsi ja se että niiitä tulee vielä lisää. Vaikka vanhin koira on jo eläkkeellä, se tarvitsee edelleen aktiviteettiä. Sen kanssa treenataan kerran viikossa ja kesällä kiertelemme näyttelyitä. Nuorimmainen treenaa 5 kertaa viikossa. Keskimmäinen, joka on siis uusin koiramme treenaa 5 kertaa viikossa. Kun vanhin koira oli aavistuksen nuorempi ja treenasi useammin, joten minulla ei resurssit riittäneet kolmanteen koiraan.

Eli asiat tulee ajatella järkeä käyttäen, eikä läträtä ritsamaisesti tunteella ja -kun-mä-niin-haluisin- asenteella.

Toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta sitä samaa toivon myös koirallesi ja tuleville koirillesi. Mikäli koiria aidosti rakastat, otat niistä kunnolla selvää. Vaikka minä olen ensimmäisen koulutukseni koiriin liittyen käynyt jo vuonna -99 ja sen jälkeen toiminut alalla töissä ja jatkokouluttautunut, en vieläkään suureen äänen rehentelisi koiratietämykselläni. Harrastanut olen koirien kanssa 11 vuotta, enkä vieläkään ole huipulla, vaan kaukana siitä. Mielelläni neuvoja jaan, mutta otan niitä myös erittäin nöyrällä ja kiitollisella asenteella vastaan. Varsinkin tuota jälkimmäistä suosittelisin myös sinulle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 14:50 sef harmailee kirjoitti:
Syy siihen, ettei koiratietämyksesi mielestäni ole riittävän korkea ei ole se ettet tiedä miten eläinlääkäri on auki.

Oman vanhukseni vein tarkistukseen, kun siitä löytyi patti. Patin tarkistus käsikopelolla maksoi 65 euroa. Patti oli vaaraton rasvapatti, eli jatkotoimenpiteitä ei tarvittu. Riippuu täysin eläinlääkäristä, mutta veikkaan, että siinä 50-150 hintaluokassa mennään, kun koiranne lekurille viette, mikäli suu hoituu antibiotilla ja tarkastuksessa ei koirasta löydy muuta vikaa. Mikäli suuta joudutaan operoimaan tulee kallis paukku.

Jos sinulla on jo nyt rahat tiukilla, niin miten voit edes harkita uuden koiran ottamista. En tarkoita että täytyy olla rikas jotta voi pitää koiraa, mutta vanhan koiran ja pennun pito yhtäaikaisesti ON kalliimpaa, kuin esimerkiksi kahden nelivuotiaan pito. Penturuoka ja ja senioriruoka ovat kalliimpia, kuin tavis-sapuska. Lisäksi pentua käytetään 3 kertaa rokotuksilla, kuukauden välein. Vanhalla koiralla taas pakkaa ilmenemään jos vaikka minkämoista vikaa, joka vaatii normaalia tiheämpää eläinllääkärikontrollia. Toki poikkeuksia löytyy, mutta kuten sanonta menee, vanhuus ei tule yksin, edes koiralla.

Se, että olet koko ikäsi koirien kanssa harrastanut ei nyt välity kyllä tämän monitorin avulla minulle asti. Toki joku voi potkia viikoittain koiransa kanssa palloa ja kutsua sitä harrastamiseksi, joten siltä kantilta ehkä. Mutta mikäli olet todella ollut josakin treeniporukassa mukana aktiivisesti niin en voi kertakaikkiaan käsittää miten sinun tiedonsaantiisi on jäänyt niin järettömän suuri aukko, kun siinä nyt on.

Tarkoitukseni ei ole sinua solvata vaan saada sinut ymmärtämään se tosiasia, että vaikka sinä luulet tietäväsi koirista paljon, niin tosiasiassa sinä et tiedä. Tähän löytyy helppo ratkaisu, opetteleminen. Hienoa, että aiot lukea lisää ja opiskella koiranpitoa.

Muuton jälkeen ota yhteyttä paikalliseen koirakerhoon ja kysele alueesi harrastusmahdollisuuksista. Myös vanhan koiran kanssa voi harrastaa, kunhan etsii sopivan lajin.

Luin läpi myös tuon afgaani-ketjusi. Minulle tulee mieleen väkisinkin se, että olet täysi pikkulikka, joka on eläinrakas, mutta väärällä tavalla. Rakastat varmasti eläimiä, mutta luulet että se, että rakastat, riittää. Näin homma ei kuitenkaan mene.

Vaikka nyt tälläkin foorumilla usea ihminen on sinulle sanonut nätisti että sinun tulisi ottaa koirista lisää selvää ennen hankintaa, niin itsepintaisesti väität niistä riittävästi teitäväsi. Jos todella sinulla on riittävästi tietoa, niin minkä ihmeen takia kyselet täällä esimerkiksi sitä, että voitko ottaa pennun jo nyt, vaikka muutto edessä. Sellainen ihminen, joka koirista todella riiittävästi tietää ei joudu tuollaisia kyselemään, sillä hän tietää jo valmiiksi, ettei pennun otto nyt olisi maailman viisain teko pennun kannalta katsottuna. Ja tuo sinun -mutta-kun-mä-haluisin-koiran-nyt-heti-mulle asenne jo paljastaa paljon.

Tiedän minkälaista on olla koirakuumeinen sillä se on tuttua myös minulle. Mutta vaikka kuinka kova kuume koiraan olisikin, niin kuume ei saa laukata järjen yli. Meillä on nyt vihdoinkin se haaveilemani kolmen koiran lauma. Olen tästä haaveillut jo iät ja ajat, mutta aiemmin se ei ole ollut mahdollista monista eri syistä. Tai toki aina se olisi ollut mahdollista, mutta piti punnita tarkasti mihin aika riittää, sillä halusian pystyä tarjoamaan kaikille koirille riittävästi. Lisäksi piti ottaa huomioon lapsi ja se että niiitä tulee vielä lisää. Vaikka vanhin koira on jo eläkkeellä, se tarvitsee edelleen aktiviteettiä. Sen kanssa treenataan kerran viikossa ja kesällä kiertelemme näyttelyitä. Nuorimmainen treenaa 5 kertaa viikossa. Keskimmäinen, joka on siis uusin koiramme treenaa 5 kertaa viikossa. Kun vanhin koira oli aavistuksen nuorempi ja treenasi useammin, joten minulla ei resurssit riittäneet kolmanteen koiraan.

Eli asiat tulee ajatella järkeä käyttäen, eikä läträtä ritsamaisesti tunteella ja -kun-mä-niin-haluisin- asenteella.

Toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta sitä samaa toivon myös koirallesi ja tuleville koirillesi. Mikäli koiria aidosti rakastat, otat niistä kunnolla selvää. Vaikka minä olen ensimmäisen koulutukseni koiriin liittyen käynyt jo vuonna -99 ja sen jälkeen toiminut alalla töissä ja jatkokouluttautunut, en vieläkään suureen äänen rehentelisi koiratietämykselläni. Harrastanut olen koirien kanssa 11 vuotta, enkä vieläkään ole huipulla, vaan kaukana siitä. Mielelläni neuvoja jaan, mutta otan niitä myös erittäin nöyrällä ja kiitollisella asenteella vastaan. Varsinkin tuota jälkimmäistä suosittelisin myös sinulle.

okei.no ei kuule ihan uutta ole että te harmaat tällä vit-tuilette koiratietämyksillänne
:eek: Mutta sen verran sanon etten ole mikään "mä haluun koiran kun ne on niin ihanii ja söpöi"RITSA:että kiitos vaan.Oikeasti et minua tunne.Ja jos sen perusteella voit sanoa etten ole kokenut kun en tiennyt tässä aloituksessani mitä tehdä,se on sinun ongelmasi.Kysyin vain mielipidettä,itsekkin kyllä tiesin jo tavallaan etten ota ennen muuttoa koiraa,että tämä vanhuksen hoito riittää.Agilityä olisi tulevan koiran kanssa harrastettava tai jälkeä,hakua,tokoa..Minä tykkään harrastella koirien kanssa aj aion myös huolehtia hyvin ja niinkuin kasvattaja neuvoo..Tämän vanhuksen hoidossa on vaan tullut takapakkia koska en ole ennenjään sen asioita hoidellut,kuin silloin kun asuin kotona..eli monta monta vuotta sitten.-.Ja siksi kyselin kun en ollut varma että onko tämä niin paha asia,miltä se teistä ehkä kuulostaa.. :/ Mutta pidä sinä vaan omat mielipiteesi omanasi.On kuule itselläni ollut seropi joka oli todella dominoiva luonne ja vaikea vaikka yritin viime tippaan asti kouluttaa sitä.Ja onnistuinkin siinä paremmin kuin muut. Mutta nyt on kyse siis tästä vanhasta koirasta,josta en tiennyt,mitä asialle tehdä..toki aionkin viedä eläinlääkärille ja maksaa laskuni ei ole siitä kyse.NYT vain on tiukkaa ,ei se tarkoita että kokoajan sais olla tinkimässä-- :\| Ja olen kyllä isonkin koiran rokotukset ja madotukset hoitanut ja ruuat ostanut niin TIEDÄN millainen rahareikä koira on,älä sinä siitä huoli!!V:N ritsa :LOL:

enpäs kirjoittele tänne enää muutakuin iloisia asioita ja kysyn sitten mielipiteet asiantuntijalta joka osaa vastata fiksusti--ja fgaanin luonteesta olen ottanut selvää ja rotumääritelmät yms soveltuvuudet ja vaikean turkin takia olenkin kiinnostunut siitä koska pidän koirien pesemisestä,trimmaamisesta yms..ja haluan opetella sen.On tuon vanhuksenkin turkki aikamoinen paukku mutta se selvästi nauttii siitä että sitä hoidetaan ja rakastetaan..JA soistan huomenna päivystykseen tai ensvkon ke mennään iltavastaanotolle,koska kyllä tuo poika on jo syönyt jonkun verran ja ihan hyvin..ei siitä enempää...piste

häkkyrä
Kyllä minua nyt ihmetyttää... Täällä ihmiset antavat todella hyviä neuvoja sinulle aloittaja ja sinä vain haistattelet takaisin kiitoksina neuvoista!! Todella paljastaa lapsellisen luonteesi tuollainen haistattelu ja se ettei kykene ottamaan neuvoja vastaan, jotka on annettu ihan hyvää tarkoittavalla tavalla. Sinulle tällä perusteella en suosittelisi kuin sitä lelukoiraa hyllylle, tuskin sitä afgaanin turkkiakaan jaksat hoitaa, mikäli et ole valmis viemään edes vanhaa koiraasi eläinlääkärille hammaskivenpoistoon...

Tuohon hammaskiviasiaan vielä, tottakai koira syö muutaman päivän paaston jälkeen vaikka suu olisikin kipeä. Tuskin se itseään nälkään tappaa, pakkohan senkin syödä on vaikka tekisi kuinka kipeää. Kääpiökoirilla varsinkin tuo hammaskivi on todella ongelma vanhemmiten, ja tulehdus, mikä teidänkin koiran suussa todennäköisesti on, voi hoitamattomana levitä verenkiertoon ja sitä kautta tietysti joka paikkaan..

Seuraava teksti lainattu kissaklinikan koira-artikkelien sivulta:

Jos hammaskiveä kerääntyy hampaisiin, tapahtuu useita asioita;

hammaskivi työntää mekaanisesti ientä kauemmaksi hampaasta. Tämä mahdollistaa hampaan höltymisen ja infektion siirtymisen hampaan juuren alueelle. Hammas alkaa heilumaan vielä kovemmin ja irtoaa tai joudutaan poistamaan.
Infektio pesiytyy koko suun alueelle; ientulehdukseksi, tonsilliitiksi (nielurisatulehdukseksi) ja nielutulehdukseksi. Vaikka antibiooteilla saadaan tulehdus hetkeksi helpottamaan, se palautuu nopeasti mikäli hammaskiveä ei poisteta.
Suun alueella oleva tulehdus voi verenkierron välityksellä aiheuttaa tulehduksen myös muualle elimistöön. Munuaistulehdukset, samoin kuin sydänläppien tulehdukset saavat usein alkunsa suutulehuksesta. Hammaskiven poistosta tuleekin huolehtia erityisesti mm. munuaisten, maksan tai sydämen vajaatoiminnasta kärsivillä potilailla.

Toivottavasti siis viet koirasi mahd. pikaisesti eläinlääkärille ja ennen kuin hankit sitä afgaania, käy kokeilemassa kasvattajalla turkinhoitoa, niinkuin joku jo ehdottikin aiemmin.
Siksi että ei uskoisikaan kuinka suuritöinen voi koiran turkki olla. Tutun coton on paljon pienempi kuin afgaani, mutta kyllä senkin turkiin viikossa uppoaa tunti jos toinenkin. Ja näkisitpä koiran metsälenkin jälkeen.. Puolimetsää tulee koiran mukana ja ne tikut ovat tiukassa, harjaa joutuu joka lenkin jälkeen käyttämään...

Jos mielit harrastaa koiran kanssa agilityä, tokoa, jälkeä tai hakua, niin afgaani ei ole kyllä kovin hyvä valinta! Toki jokainen saa hakata päätään seinään niin paljon kuin haluaa, mutta aika hullu on tuo rotuvalinta noita lajeja silmällä pitäen :whistle: Voisin kuvitella, että hakumetsässä afgaani ottaa hatkat aika nopeasti, eikä suinkaan "ukon" suuntaan :D <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2007 klo 15:00 Soluttautuja kirjoitti:
Jos mielit harrastaa koiran kanssa agilityä, tokoa, jälkeä tai hakua, niin afgaani ei ole kyllä kovin hyvä valinta! Toki jokainen saa hakata päätään seinään niin paljon kuin haluaa, mutta aika hullu on tuo rotuvalinta noita lajeja silmällä pitäen :whistle: Voisin kuvitella, että hakumetsässä afgaani ottaa hatkat aika nopeasti, eikä suinkaan "ukon" suuntaan :D
siis tarkoitin että VOIN harrastaa mitä haluan,myös näyttelyt kiinnostavat.Ja turkinhoito. On kuule tälläkin pitkäkarvaisella koiralla aika vaikeeta välillä metsäreissujen jäljeen ottaa risuja perskarvoista.Että se siitä. :snotty:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2007 klo 14:01 häkkyrä kirjoitti:
Kyllä minua nyt ihmetyttää... Täällä ihmiset antavat todella hyviä neuvoja sinulle aloittaja ja sinä vain haistattelet takaisin kiitoksina neuvoista!! Todella paljastaa lapsellisen luonteesi tuollainen haistattelu ja se ettei kykene ottamaan neuvoja vastaan, jotka on annettu ihan hyvää tarkoittavalla tavalla. Sinulle tällä perusteella en suosittelisi kuin sitä lelukoiraa hyllylle, tuskin sitä afgaanin turkkiakaan jaksat hoitaa, mikäli et ole valmis viemään edes vanhaa koiraasi eläinlääkärille hammaskivenpoistoon...

Tuohon hammaskiviasiaan vielä, tottakai koira syö muutaman päivän paaston jälkeen vaikka suu olisikin kipeä. Tuskin se itseään nälkään tappaa, pakkohan senkin syödä on vaikka tekisi kuinka kipeää. Kääpiökoirilla varsinkin tuo hammaskivi on todella ongelma vanhemmiten, ja tulehdus, mikä teidänkin koiran suussa todennäköisesti on, voi hoitamattomana levitä verenkiertoon ja sitä kautta tietysti joka paikkaan..

Seuraava teksti lainattu kissaklinikan koira-artikkelien sivulta:

Jos hammaskiveä kerääntyy hampaisiin, tapahtuu useita asioita;

hammaskivi työntää mekaanisesti ientä kauemmaksi hampaasta. Tämä mahdollistaa hampaan höltymisen ja infektion siirtymisen hampaan juuren alueelle. Hammas alkaa heilumaan vielä kovemmin ja irtoaa tai joudutaan poistamaan.
Infektio pesiytyy koko suun alueelle; ientulehdukseksi, tonsilliitiksi (nielurisatulehdukseksi) ja nielutulehdukseksi. Vaikka antibiooteilla saadaan tulehdus hetkeksi helpottamaan, se palautuu nopeasti mikäli hammaskiveä ei poisteta.
Suun alueella oleva tulehdus voi verenkierron välityksellä aiheuttaa tulehduksen myös muualle elimistöön. Munuaistulehdukset, samoin kuin sydänläppien tulehdukset saavat usein alkunsa suutulehuksesta. Hammaskiven poistosta tuleekin huolehtia erityisesti mm. munuaisten, maksan tai sydämen vajaatoiminnasta kärsivillä potilailla.

Toivottavasti siis viet koirasi mahd. pikaisesti eläinlääkärille ja ennen kuin hankit sitä afgaania, käy kokeilemassa kasvattajalla turkinhoitoa, niinkuin joku jo ehdottikin aiemmin.
Siksi että ei uskoisikaan kuinka suuritöinen voi koiran turkki olla. Tutun coton on paljon pienempi kuin afgaani, mutta kyllä senkin turkiin viikossa uppoaa tunti jos toinenkin. Ja näkisitpä koiran metsälenkin jälkeen.. Puolimetsää tulee koiran mukana ja ne tikut ovat tiukassa, harjaa joutuu joka lenkin jälkeen käyttämään...
kyllä kuule hyvät neuvot otetaan vastaan,mutta se että sinäkin täällä alat arvostelemaan ihmisiä kirjotusten perusteella niin kukkuluuruu!! :headwall: kYllä minä koiran hoidan ei ole siitä kyse.ja nyt suut suppuun jo tästä asiasta. Minä en ole se lemmikin virallinen omistaja vaan isäni aj luultavasti joudun sen isälleni viemään koska...no en selitä enempää koska te alatte vi..tuilemaan taas kympillä

Yhteistyössä