Te, joilla erittäin uhmaikäinen lapsi ja asutte rivitalossa, niin miten teihin suhtaudutaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ö:
Alkuperäinen kirjoittaja janssoni09:
Alkuperäinen kirjoittaja 8ball:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvin:
mun mielestä hallituksella ei ole oikeutta puuttua siihen koska se meteli kuuluu päiväs aikaan eikä hiljaisuuden aikaan ja jokaisen pitää ymmärtää että lapsiperheessä kuuluu ääniä.

päivälläkään ei saa (jatkuvasti) häiritä naapureita oli lapsia, juoppoja, muusikkoja tai steppaajia talossa.

kaikki uhmisten vanhemmat ostamaan jotain millä tukkia lapsen suu päivälläkin? :o

ei meilläkään tuo kohta 4v. poika lopeta ennen kuin on kiukkunsa kiukunnut...
entäs sitten vauva joka itkee päivällä(ja yöllä) vatsaansa esimerkiksi???

no teippaa se suu, ei kuulu ääni mutta saa raivota päänsä punaiseksi.

teippaahan ihan omalta lapseltasi :flower:
minä en lapsiani pahoinpitele missään tilanteessa!

Aikoinaan kun toinen lapsemme oli 3v asuttiin kerrostalossa. Kerran kun saunasta tulimme, poika kiukutteli käytävässä kun ei huvittanut kävellä rappuja. Naapuin yksinäinen nainen tuli valittamaan, että miksi aina huudatatte sitä lasta. Itse olin ihan :o Mietin, että kannanko tästälähtien lapsen joka kerta kotiin ja teenkö kaikki asiat hänen puolestaa tai annanko tehdä kaikki asiat joita hän haluaa, ettei hän vain huuda. Tulin siihen tulokseen, että johonkin pisteeseen asti "huudatus" on vain kasvattamista. Mä voisin kyllä antaa kaiken periksi, mutta se vain kostautuisi myöhemmällä iällä. Toki puhumallakin voi asioita ratkoa, mutta aina se ei onnistu tai siihen ei ole aikaa.

Mielestäni lapsen huuto ei ole taloyhtiön asia, se kuuluu elämisen ääniin..., ainakin siis tiettyyn rajaan asti. Jos taas lapseta ollaan huolissaan, soitto neuvolaan tai lastensuojeluun olisi se oikea osoite.

Alkuperäinen kirjoittaja Että näin:
Alkuperäinen kirjoittaja she:
Alkuperäinen kirjoittaja wdv:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Ja ei meille kukaan ole valittanutkaan, nauraisin kyllä jos tulisi lapsen itkusta lappu isännöitsijältä.

saahan sitä siihen asti nauraa kunnes tulee se lopullinen häätöilmoitus. tuskin enää suu kääntyy hymyyn sen jälkeen.

Häätöä ei voi saada lapsen itkun vuoksi. Tai jos sellainen lappu tulee ja oikeuteen mennään, niin häätäjä häviää. En ymmärrä, miksi tällaista pitää jonkun edes kirjoittaa. Jatkuvan pianonsoiton vuoksi kyllä voi saada häädön. Joillakin näyttää menneen asiat ihan sekaisin.

Oletko ihan varma? Löytyykö ennakkotapaus jostain?
Itse tiedän tapauksen jossa asukas sai häädön joka arkiaamu soineen herätyskellon vuoksi. Töihin kun piti herätä paperiseinän takana asuvaa sinnikkäästi valittavaa naapuria aikaisemmin. Ja herätys oli kännykän normaali pirinä eikä mikään sumutorvi.

Noita ennakkotapauksia on hankala hakea, mutta ei isot aamulehdet kirjoittaisi varmana asioista, jos eivät tietäisi ja monissa artikkeleissa viitataan ennakkopäätöksiin:

http://www.aamulehti.fi/teema/kotijaasuminen/mita-laissa-mainittu-hairitseva-elama-oikein-tarkoittaa/151864

Liekö olet lasten vanhempi, kun edes epäilet, että lasten itkut ja raivarit saisivat oikeudessa häädön aikaan. Kaikenlaisia naapureita, vuokranantajia, isännöitsijöitä ja hallituksia kyllä löytyy (kuten myös vuokralaisia, jotka säikähtävät valituksia), mutta sitten siirrytäänkin ihan eri tasolle, kun puhutaan oikeuteen viemisestä. Moni isännöitsijä ja hallitus varmasti miettii toiseenkin kertaan ennenkuin siihen rumbaan lähtee -etenkin, jos oikeustapauksia löytyy.

Mä en kyllä käsitä että tuollaisesta voisi tulla tosissaan asukkaalle jotain seuraamuksia?

Me asutaan pienkerrostalossa, yhteensä 6 perhettä.
Me ollaan ainoita joilla pieniä lapsia.
Kuopus kohta 4v on ollut ihan kamalan tempperamenttinen, uhmainen siis ihan suoraan sanottuna huutaja, itkijä, kiukkuaja ja karjuja ( onneks helpottaa jo ).

Meiltä kuuluu varmaan ihan järisyttävä meteli välillä.
En oo kyllä edes ajatellut asiaa ihan kauheesti enkä selitellyt naapureille. Nehän kuitenkin tietää meidän perheen ihan hyvin ja tuntee lapsetkin. Molemmat pojat on vilkkaita ja sosiaalisia ja juttelee paljon naapureille.

Mutta esim. yhteen aikaan tultiin aina kotiin niin, että kuopus kiukkusi ja itki rapussa.
Silloin kieltämättä joskus mietin mitä naapurit mahtaa miettiä?
Mutta ei kukaan oo koskaan mitään sanonut.

Mun mielestä se, jos joutuu kuuntelemaan naapurin lapsen kovaa mekkalaa, tavaroiden paiskomista, lattian potkimista yms useamman tunnin ajan ei ole kohtuullista.

Enkä antaisi, ole koskaan antanut, omieni niin edes tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja yöllä nukutaan:
Itse olen sitä mieltä jos ei pysty/halua noudattaa taloyhtiön järjestyssäntöjä niin tosiaan pitäisi etsiä se omakotitalo.

Juuri näin. Ja sen lapsen ei todellakaan voi antaa tehdä mitä vaan perustelemalla elämisen äänillä. Usean tunnin kestävät huudot ja lattiaan potkiset 3.5 vuotiaalta ei ole enää normaalia.

hmm, onkos ne normaaleja 2v9kk ikäiseltä öiseen aikaan kun ilmeisesti kauhukohtauksen saa...?
mites sitten kun uhmakiukku iskee, pistänkö käden suun eteen ja vaiennan? vai nasautanko tajun kankaalle jollain? vai vienkö autoon huutamaan?
sidonko kiinni sänkyyn niin ei ainakaan kolistele? laitanko suukapulan?

kun noille nyt ei vaan voi mitään.. kun lapsi huutaa niin se huutaa, milläs hiljennät.. kun lapsi harjoittelee vasta noita tunnetilojen hallintaa ja tunteiden näyttämistä niin milläs saat sen opetettua 2 tunnissa että näin sitten toimit ettei naapureita häiritse...
on eriasia kun meteli tulee lapsesta, kuin se että se häiritsevä meteli tulisi aikuisesta tai teinistä.. koska he osaaavat hillitä itsensä, ääänenvoimakkuuden etc.

Huutoa tuskin voi väkisin lopettaa (yrittää toki voi, rauhoittelemalla lasta ja harhauttamalla) mutta sen voi estää, ettei lapsi paisko tavaroita tai potki lattioita.

Tai en mä muista tiiä, mutta mä oon fyysisesti vahvempi kuin lapseni.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Enkä antaisi, ole koskaan antanut, omieni niin edes tehdä.

Kuinka hiljennät hysteerisen kiukkuajan?

Ihan vaan kysyn kun oon aika monensorttisia keinoja käyttänyt, mutta tehosta ei voi koskaan olla varma.
Esikoisen kanssa ongelmaa ei tälläisessä ollut, en edes tiennyt että voi olla tuollaisia lapsia kuin kuopuksemme....

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Kuinka hiljennät hysteerisen kiukkuajan?

Ihan vaan kysyn kun oon aika monensorttisia keinoja käyttänyt, mutta tehosta ei voi koskaan olla varma.
Esikoisen kanssa ongelmaa ei tälläisessä ollut, en edes tiennyt että voi olla tuollaisia lapsia kuin kuopuksemme....

Kirjoitin jo tuohon yläpuolelle, että huutoa tuskin voi väkisin hiljentää mutta tavaroiden paiskominen ja lattian hakkaaminen on estettävissä ihan helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja yöllä nukutaan:
Meidän naapurissa juuri 3,5v tyttö pitää ääntä pitkin päivää, myös klo 22 jälkeen.
Juuri tuosta myöhään möykkäämisestä on kayty sanomassa että se häiritsee meitä seinänaapureita.

Itse olen sitä mieltä jos ei pysty/halua noudattaa taloyhtiön järjestyssäntöjä niin tosiaan pitäisi etsiä se omakotitalo.

Lasten leikit, itkut yms. kuuluvat normaaliin elämään. Jos ovat sitä, niin turha siitä on valittaa. Asukkaat, jotka eivät ymmärrä normaaleja elämisen ääniä, kuuluvat omakotitaloon. Se on sitten eri asia, jos vanhemmat eivät edes yritä tehdä mitään hiljaisuuden jälkeen ja kyse on äänekkäiden leikkien jatkamisesta. Mutta kyllä lapset yölläkin heräilevät ja itkevät, sekin on normaalia elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja ????:
No miksi ei voisi vetää teippiä suun eteen?! Ei se lapsi traumatisoidu vaikka ei saa huudolla terrorisoida koko naapurustoa!

hmm, kokeileppa joskus.. kun oikein hysteerisesti itket, niin vetäses teippi suun eteen ja katso kauan siinä menee ennenkuin saat ahdistuksen.. tai missä vaiheessa oksulentää ja vetäset sitä keuhkoihin...

Meille tuli naapuri kerran kysymään, että onko joku hätä kun pieni itkee? Selitettiin sitten mistä oli sillä kertaa alkanut kiukkuamaan.
Seuraavan neuvolan yhteydessä neuvolatäti kertoi että hänelle oli tullut huolestunut puhelu joltain henkilöltä, että miten paljon meillä oikein itketään. Kerroin....
No, nyt odotellaan vaan sitä mihin asia seuraavaksi etenee! Ei tervehdi enään tämä naapuri rapussa meitä...

Tää on kyllä vaikea juttu.

Meidän seinänaapurin vauva on reilu 1-vuotias, ja oli vuoden ikään saakka suht hiljainen. Joulun jälkeen alkoi meteli, ja nyt on herännyt liki joka yö huutamaan. Ensin 24-02 aikaan, nykyään noin aamuviideltä. Eikä ole mitään pientä huutoa, vaan lapsi todella rääkyy, kirkuu kuin pistetty sika. Säälin vanhempia, joiden univelka on taatusti aika massiivinen, mutta entä ne naapurin oikeudet? Kai lapsella on joku koliikki, sairaus tms. mikä tuon aiheuttaa ja siihen voisi saada apua? En tiedä ovatko hakeneet, lapsen molemmat vanhemmat on lääkäriopiskelijoita. Tää kyseinen lapsi saattaa huutaa suoraa huutoa niin paljon kuin keuhkoista lähtee, jopa kaksi tuntia putkeen. Ja tämä siis yleensä yöllä. Inhoan korvatulppia, koska ne tuovat "sydämen lyönnit" ja kohinan korviin, ja korvatulpista huolimatta (!) itkuun herää. Eniten hajottaa mieheni puolesta, joka nousee yleensä viimeistään 06:30 töihin. Ei se tee sitä kärsimystä yhtään sen siedettävämmäksi, että aiheuttaja on pieni lapsi.

Eihän tuolle mitään mahda, mitenkäs häädät perheen jonka meteli aiheutuu vauvan itkusta, mutta pyytäisin please vähän ymmärtämystä myös naapureille! Ei voi vain kepeästi sanoa, että "ne ovat normaaleja elämisen ääniä", jos naapurin unet menee moneksi kuukaudeksi eikä mitään parannusta edes ole tiedossa :/ .

Ja jos jonkun pitäisi omakotitaloon muuttaa, niin kyllä se mielestäni melkein aina näissä jutuissa on se häiriön aiheuttaja, ei helisemässä oleva naapuri!
Tietysti ihmisten sietokyky on erilainen ja ellei nyt kyse ole jostain ihan oudosta "tyyppi kävelee kantapäillä"-tapauksesta tai jostain muusta ei-kovin-vakavasta ja naapurin yliherkistä korvista johtuvasta, niin pääsääntöisesti mielestäni mölyäjä on se joka sais lähteä...

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Tää on kyllä vaikea juttu.

Vaikeaahan se on, kun lapsi huutaa yöllä, mutta sille vain ei voi mitään. Se kestää aikansa ja tuon ikäistä ei voi lähteä joka huudosta syliin ottamaan. Meillä kanssa vajaa vuoden ikäinen saattaa herätä huutamaan "kuin pistetty sika" (ja se rinta ei ole se rauhoituskeino, vaikka tepsisikin). Kyllä minä ainakin säälin naapureitakin, mutta en ymmärtäisi valittamista eteenpäin. Ne vain ovat niitä elämään kuuluvia ääniä. Joku päivä se huuto voi kuulua teidän asunnostanne.

Me puolestamme olemme kuunnelleet puoli vuotta eri asuntojen remontointeja. Ei kävisi mielessäkään valittaa, vaikka tympäisee, kun vauvaa ei saa kunnolla nukkumaan käytännössä katsoen aamusta iltaan jatkuvan hakkaamisen ja poraamisen keskellä. Sekin on sitä elämää, josta häiriö sitten aikanaan lakkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Eikä ole mitään pientä huutoa, vaan lapsi todella rääkyy, kirkuu kuin pistetty sika. Säälin vanhempia, joiden univelka on taatusti aika massiivinen, mutta entä ne naapurin oikeudet? Kai lapsella on joku koliikki, sairaus tms. mikä tuon aiheuttaa ja siihen voisi saada apua?

, niin pääsääntöisesti mielestäni mölyäjä on se joka sais lähteä...

Ei lapsella tarvitse olla mikään sairaus tms. Kyllä tuo vaihe menee ajan myötä ohi. Hyväksy nyt vain se, että lapsi ei toimi niinkuin aikuinen. Ja muuten ihan neuvolastakin voidaan kehottaa pitämään unikoulua lapselle = jonkun aikaa unettomia öitä lapselle, vanhemmille ja pahimmassa tapauksessa myös naapureille.

En ole valittanutkaan eteenpäin, mitäpä se hyödyttäisi, jos vanhemmat eivät saa lasta hiljaiseksi niin ei siihen varmaan pysty taloyhtiön hallituskaan ;). Ja kannatan muutenkin reilua peliä - ensin puhutaan naamakkain naapurin kanssa, sitten vasta valitetaan, jos on ihan pakko (tämä siis lähinnä koskee muutenkin jotain bilettäjiä tms.)

Joo, eihän tuolle mitään mahda. Halusin vaan tuoda esille, että ne naapuritkin voivat kaivata ymmärtämystä, koska yöunet on jokaiselle tärkeät. Toivotaan että tilanne muuttuu mahdollisimman pian.

Yhteistyössä