Te, joilla erittäin uhmaikäinen lapsi ja asutte rivitalossa, niin miten teihin suhtaudutaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä huutaa naapurissa lapsi kuin palosireeni melkein joka yö puolenyön jälkeen melkein tunnin ajan, riehuu ja potkii seinää samaan aikaan ja kolinasta päätelleen joko ryskyttää sänkyä tai heittelee jotain. Ei kiva herätä siihen, kun täytyy mennä töihin. :(

Eihän sille vanhemmat tietysti mitään voi (huutamiselle ainakaan, muulle riehumiselle ehkä kyllä), mutta voisi nyt sentään ymmärtää naapureita ja pyytää anteeksi. Jos tietäisin, että vanhemmat ovat pahoillaan ja ymmärtävät olevansa haitaksi muille ja tekisivät asialle jotain jos vaan voisivat, noita herätyksiä olisi jotenkin helpompi kestää kuin asenteella "mehän tehdään mitä halutaan, koska lapsiperhe voi laittaa kaiken normaalien elämisen äänten piikkiin."

Täällä lapsiperheet kuitenkin itse valittavat erittäin hanakasti kuitenkin esim. opiskelijoille, jos näillä bileet sattuvat vähän venymään. Luulis ettei paljon haittaa, kun ei täällä yöllä saa tuon huudon takia kuitenkaan nukuttua...

kerrostalossahan hiljaisuus. Miten lapsi osaa katsoa kellosta, että nyt se on yksitoista, en enää huuda :O On hieman eri asia, kun opiskelijat jotka pitää bileitä. Kai sä tajuat, ettei sille lapsen huudolle mitään aina voi :O Enkä mä lähde kyllä kiertelee naapureita, että anteeksi kun tuo lapseni huutaa yöllä. Enkä odota että kukaan muukaan tulee multa anteeksi sitä pyytelemään. Se on noita kerrostalon haittapuolia...

Meillä huutaa naapurissa lapsi kuin palosireeni melkein joka yö puolenyön jälkeen melkein tunnin ajan, riehuu ja potkii seinää samaan aikaan ja kolinasta päätelleen joko ryskyttää sänkyä tai heittelee jotain. Ei kiva herätä siihen, kun täytyy mennä töihin. :(

Eihän sille vanhemmat tietysti mitään voi (huutamiselle ainakaan, muulle riehumiselle ehkä kyllä), mutta voisi nyt sentään ymmärtää naapureita ja pyytää anteeksi. Jos tietäisin, että vanhemmat ovat pahoillaan ja ymmärtävät olevansa haitaksi muille ja tekisivät asialle jotain jos vaan voisivat, noita herätyksiä olisi jotenkin helpompi kestää kuin asenteella "mehän tehdään mitä halutaan, koska lapsiperhe voi laittaa kaiken normaalien elämisen äänten piikkiin."

Täällä lapsiperheet kuitenkin itse valittavat erittäin hanakasti kuitenkin esim. opiskelijoille, jos näillä bileet sattuvat vähän venymään. Luulis ettei paljon haittaa, kun ei täällä yöllä saa tuon huudon takia kuitenkaan nukuttua...

No ainakin mä olen naapureille pahoitellut jatkuvaa meteliä. Neljästä lapsesta lähtee oikeasti aika paljon ihan perusääniä.... saati sitten jos on huono päivä menossa. Meillä naapurit tykkäsivät ettei se haittaa kun meillä ei koskaan biletetä, aina illalla ysin jälkeen täysi hiljaisuus... ja sanovat vieläettä kyllähänlapsista lähtee ääniä.
Nyt tosin toi kuopus tosiaan huutaa öisin.... varmana kuuluu naapuriin asti kun koko talo on ihan hiljainen muuten.... :( Mutta minkä sille voi tehdä? Laittaa käden suun eteen...?
Ymmärrystä kaivataan varmasti molemmin puolin.

Niin ja eikös apkin ollut ainakin yrittänyt ottaa puheeksi lapsen raivoamiset?

Alkuperäinen kirjoittaja yöllä nukutaan:
Meidän naapurissa juuri 3,5v tyttö pitää ääntä pitkin päivää, myös klo 22 jälkeen.
Juuri tuosta myöhään möykkäämisestä on kayty sanomassa että se häiritsee meitä seinänaapureita.

Itse olen sitä mieltä jos ei pysty/halua noudattaa taloyhtiön järjestyssäntöjä niin tosiaan pitäisi etsiä se omakotitalo.

Meillä ei todellakaan yöllä huuda kukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yöllä nukutaan:
Meidän naapurissa juuri 3,5v tyttö pitää ääntä pitkin päivää, myös klo 22 jälkeen.
Juuri tuosta myöhään möykkäämisestä on kayty sanomassa että se häiritsee meitä seinänaapureita.

Itse olen sitä mieltä jos ei pysty/halua noudattaa taloyhtiön järjestyssäntöjä niin tosiaan pitäisi etsiä se omakotitalo.

Kyllä minäkin paljon mieluummin nukkuisin yöllä kun kävelisin ympäri asuntoa huutavan lapsen kanssa... Mutta minkäs teet?

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin:
mun mielestä hallituksella ei ole oikeutta puuttua siihen koska se meteli kuuluu päiväs aikaan eikä hiljaisuuden aikaan ja jokaisen pitää ymmärtää että lapsiperheessä kuuluu ääniä.

päivälläkään ei saa (jatkuvasti) häiritä naapureita oli lapsia, juoppoja, muusikkoja tai steppaajia talossa.

Typeriä naapureita! Meille kanssa yksi naapuri valitti aikanaan siitä, että vauva itki öisin :o Onneksi muutettiin pois ennen kuin sama tänttähäärä tuli uhmaikään. Silloin oltaisiin varmaan ajauduttu tappeluun tuon naapurin kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Apua! Ei tollasesta voi valittaa.. Meillä on 2-v kiukkuilija, joka myös yöllä elämöi. Näkee ilmeisesti unia, saattaa kiljua täysiä ja itkeä yöllä.

Voi ja saa valittaa. Se meteli häiritsee muita ja on teidän ongelma miten sen poistatte vai otatteko vastaan varoituslappuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
No ette te nyt sen takia ala asuntoa myymään, että naapurit ei kestä elämän ääniä :o !!

Jokainen, joka on päättänyt asua kerros-, tai rivitalossa, on päättänyt sietää niitä elämän ääniä.
Ja lapsen uhma todellakin kuuluu niihin, varsinkin kun meluaminen tapahtuu inhimilliseen aikaan vuorokaudesta.

Ei siihen kukaan voi oikeasti puuttua. Voi toki yrittää, mutta sä voit pyyhkiä persees sillä lapulla :xmas:

Jos sattuu samanlainen naapuri kuin minä niin annan samalla mitalla takaisin :xmas:
Jos lapsi huutaa monta tuntia, potkii ( ilmeisesti seiniin ) koska eihän se muuten naapureihin vaikuta niin ei sellaista kyllä sietääkään tarvitse vain sen takia että on lapsi. Ja jos tapana nakella tavaroita niin hajottaa vielä jotain naapureilta.

Ei saa keskeyttä aikuisten keskusteluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sprite:
No ette te nyt sen takia ala asuntoa myymään, että naapurit ei kestä elämän ääniä :o !!

Jokainen, joka on päättänyt asua kerros-, tai rivitalossa, on päättänyt sietää niitä elämän ääniä.
Ja lapsen uhma todellakin kuuluu niihin, varsinkin kun meluaminen tapahtuu inhimilliseen aikaan vuorokaudesta.

Ei siihen kukaan voi oikeasti puuttua. Voi toki yrittää, mutta sä voit pyyhkiä persees sillä lapulla :xmas:

Jos sattuu samanlainen naapuri kuin minä niin annan samalla mitalla takaisin :xmas:
Jos lapsi huutaa monta tuntia, potkii ( ilmeisesti seiniin ) koska eihän se muuten naapureihin vaikuta niin ei sellaista kyllä sietääkään tarvitse vain sen takia että on lapsi. Ja jos tapana nakella tavaroita niin hajottaa vielä jotain naapureilta.

Ei saa keskeyttä aikuisten keskusteluja.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:

kerrostalossahan hiljaisuus. Miten lapsi osaa katsoa kellosta, että nyt se on yksitoista, en enää huuda :O On hieman eri asia, kun opiskelijat jotka pitää bileitä. Kai sä tajuat, ettei sille lapsen huudolle mitään aina voi :O Enkä mä lähde kyllä kiertelee naapureita, että anteeksi kun tuo lapseni huutaa yöllä. Enkä odota että kukaan muukaan tulee multa anteeksi sitä pyytelemään. Se on noita kerrostalon haittapuolia...

No ei voi lapsen huudolle mitään (sille potkimiselle ehkä voisi, jos viitsisi vaan jotain tehdä), mutta vois odottaa vanhemmilta vähän joustoa myös muiden meluamista kohtaan, jos sitä odottavat muiltakin. Noi kun perustelevat just sillä, että me ollaan lapsiperhe sitä, että he saavat puuttua muiden pitämään meluun, mutta heidän melustaan ei voi kukaan valittaa. Että kyllä minusta tuossa tilanteessa pitäisi antaa sitten muillekin oikeus vaikka bilettää vähän pidempään kerta mökää kuuluu omastakin kämpästä.

Itsellä kyllä ei mitään bileitä täällä ole vaan elelen aika hissuksiin, mua vaan ärsyttää tuo asenne, että lasten etuun vetoamalla otetaan erioikeuksia. Ja siis tajuan kyllä edelleen sen, ettei sille pienen lapsen öiselle itkulle mitään voi. Mutta vois sit olla vähän joustavampi muidenkin elämää kohtaan eikä valittaa et meidän lapset ei saa nukuttua, olkaa hiljaa, jos muista asunnoista jotain kuuluu. Kyllä tuosta tulee semmoinen olo, et tekis mieli sit itsekin alkaa lappusia laitella sinne suuntaan ihan tasapuolisuuden nimissä.

Alkuperäinen kirjoittaja mee:
No ehkä niiden naapureiden pitäisi mieluummin harkita sitä omakotitaloa. Ei pitäisi olla ongelmaa, jos huuto ajoittuu päivään, eikä yöhön. Ja luulisi aikuisten tajuavan, että tuo on kuitenkin ohi menevä vaihe.

Eli uhrien on muutettava ja tekijä saa jatkaa toimintaa haluamallaan tavalla, vähän kuin koulukiusaamisen yhteydessä? Säännöt on sääntöjä erityisesti kerros- ja rivitaloissa. Jos ei pysty niiden mukaan elämään voi miettiä sitä omakotitaloa ja jättää yhteisöllisen asumisen niille, jotka säännöistä välittävät.

Miten normaali määritellään? Olen pitänyt tyttöä normaalina, koska olen kyllä muidenkin 3,5v nähnyt saavan yhtä rajuja uhmakohtauksia (varsinkin tyttöjen ) Meidän poika ei tuollaisia ole koskaan saanut. Naapureilta olen pyytänyt anteeksi näitä ja samoin kertonut asiasta useaan kertaan (olen myös ymmärtänyt naapureiden lapsia jotka uhmaavat öiseen aikaankin ) En ymmärrä mitä olen väärin nyt sitten tehnyt?

Alkuperäinen kirjoittaja meg:
Meillä samanikäinen poika ja voimakas uhma myös, tosin muutettiin juuri omakotitaloon, sitä ennen kerrostalossa asuttiin. Niin mietin että mikä lappu tuli?? tai siis mitä siinä sanottiin, valitettiin lapsen äänistä? kyllä se on niin, että lapsen äänet on puhtaasti elämänääniä, joita saa kyllä kuulua! kaikki lapset ei vain ole niin rauhallisia ettei ääntä lähtisi. en itse ottaisi edes kuuleviin korviin tuollaista, että lapsestä lähtevä normaali (siis myös ne uhmakohtaukset yms) ääni häiritsee muka naapureita.
Jos ei naapurit siedä kuunnella lasten ääniä, täytyy heidän miettiä asumisjärjestelynsä uudelleen, ei missään nimessä teidän :)

Myös todella äänekäs naiminen keskellä yötä on vain elämän ääniä. Toiset kun tykkää siittää pimeässä. Jos se lapsiperheitä häiritsee niin voi miettiä muuttoa muualle. Oletko ajatellut asiaa näin päin? Tuskin, sillä minäminä-asenne on vahvimmillaan lapsiperheissä.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Apua! Ei tollasesta voi valittaa.. Meillä on 2-v kiukkuilija, joka myös yöllä elämöi. Näkee ilmeisesti unia, saattaa kiljua täysiä ja itkeä yöllä.

Voi ja saa valittaa. Se meteli häiritsee muita ja on teidän ongelma miten sen poistatte vai otatteko vastaan varoituslappuja.

Teippaanko lapsen suun?

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Me asutaan kerrostalossa ja täällä kuuluu tosi helposti äänet asunnosta toiseen. Meillä on kolme pientä lasta ja varmasti täältä kuuluu ääniä niin päivällä ja illalla ja toisinaan yölläkin. Eihän kukaan voi edes kuvitella, että jos muuttaa kerrostaloon tai rivitaloon asumaan, ei muka ääniä kuulu. Jos haluaa oman rauhan ja hiljaisuuden, sillon muutetaan omakotitaloon. Ei sitä voi koko ajan hissutella lapsia hiljaiseksi, ettei vaan naapurit häiriinny. Ei tulis kyllä mieleenkään alkaa tuollaisesta valittamaan. Pidät vaan puoles, etkä anna tommosen sua lannistaa!

muistahan tämä kun naapurillasi on bileitä tai remontit jatkuu viikkoja kun yrität nukuttaa lapsiasi!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
saattaa huuutaa, heitellä tavaroita ja potkia usean tunninkin kun sille päälle sattuu.

Kyllä tämä jo häiritsisi jos toistuisi vaikka silloin tällöin.
Useita tunteja - kuka sellaista metelöintiä kestää kuunnella, jos kyseessä on tavaroiden heittely ja potkiminen?
Lapsellekin olisi jo tuossa tapauksessa eduksi että hänen aggressiivinen toimintatapansa katkaistaan ja ohjataan purkamaan kiukkua jollain toisella tavalla, esimerkiksi tyynyyn huutaminen.
Sellaiseen paikkaan rauhoittumaan missä ei ole mitä heitellä tai potkia, mutta saa olla rauhassa.
Tuossa iässä luodaan pohjaa negatiivisten tunteiden sietokyvylle ja käyttäytymismallille kiukkutilanteissa, tavaroiden heittely tai fyysisesti aggressiivinen käytös ei ole hyväksyttävää! Tuon ikäinen lapsi ymmärtää jo jos asiasta keskustellaan tilanteen rauhoituttua, kannattaa ehdottaa lapselle erilaisia hyväksyttäviä tapoja purkaa kiukkuaan sen sijaan että annetaan tuon tuhoisan toiminnan jatkua.

No ehkä niiden naapureiden pitäisi mieluummin harkita sitä omakotitaloa. Ei pitäisi olla ongelmaa, jos huuto ajoittuu päivään, eikä yöhön. Ja luulisi aikuisten tajuavan, että tuo on kuitenkin ohi menevä vaihe.

Eli uhrien on muutettava ja tekijä saa jatkaa toimintaa haluamallaan tavalla, vähän kuin koulukiusaamisen yhteydessä? Säännöt on sääntöjä erityisesti kerros- ja rivitaloissa. Jos ei pysty niiden mukaan elämään voi miettiä sitä omakotitaloa ja jättää yhteisöllisen asumisen niille, jotka säännöistä välittävät.

:headwall: Lapsen itkeminen yöllä on osoitus piittaamattomuudesta...! :o
Tutuilla oli koliikki vauva joka huusi siis joka yö monta viikkoa ja naapurit kaikessa ystävällisyydessä soittivat sinne poliisit... Poliisit kävivät ovella tapaamassa perhettä, totesivat tilanteen ja menivät sen jälkeen naapureiden oven taakse sanomaan että naapurissa on koliikki vauva. Vauvan itkulle ei voi mitään. Ja että ei tartte soittaa uudestaan.
Tosiasia on se ettei vauvaa tai lasta voi väkisin hiljentää. Kyllä siinä vaan vaaditaan ymmärrystä puolin ja toisin. SItäpaitsi jos ei kestä naapurista kuuluvia ääniä niin miksi muuttaa edes kerrostaloon? Kannattaa valita se oma asumismuoto sen mukaan millaisessa ympäristössä haluaa asua ja elää. Mun mielestä tätä ei voi mitenkään verrata koulukiusaamiseen tai naapurinopiskelijoiden biletykseen...

Jakakaa naapureille korvatulppia...tai ottakaa tutti takas käyttöön...tai pistäkää lastenhuone talon keskimmäiseksi ja bändikämppä-äänieristykset, niin ei kuulu niin pahasti naapuriin...tai sanokaa sille lapselle, ettei se saa ikinä enää isonakaan viikonloppukarkkeja, jos jatkaa vielä sitä öistä huutamista, uhmailkoon virka-aikaan.

Kyllä sitä keinoja löytyy, jos vaan tahtoa riittäis :D

Mä en ymmärrä, en oo ikinä ymmärtänyt, että miten täällä ihmiset oikeesti jaksaa valittaa ja välittää naapureidensa äänistä. Meille kuuluu yläkerran melut ja seinänaapureiden, mut ei se häiritse koska ei se nyt niin lujaa kuulu. Siis mitä ihmeen hissukoita ihmiset on? Ja jos asutaan sellasessa paikassa missä naapureita on, niin eikö se nyt ole itsestäänselvää, että jostain saattaa jotain kuulua. Mua ei häiritse myöskään bileet, koska vaikka kuulisin mitä musiikkia soitetaan naapurissa, se ei silti kuulu niin hyvin, että häiritsisi lapseni yöunia tai omiani.
Onko teillä seinät paperia? Onko tosiaan niin, ettei maailmassa ole kuin yksi ainoa taloyhtiö, missä äänet ei häiritsevän lujaa kuulu, ja se on tämä missä asun..? Vai ehkä niin, että taidan olla todella ainutlaatuinen ihminen, ja tosiaan ainoa kellä on pipo pikkasen löysemmällä...'

Nykyään joutuu pelkäämään pienintäkin rapasahdusta omassa kodissaan, kun ihmiset on teidän kaltaisia? Se käy itselleen raskaaksi, ja luultavasti myös teille, kun olette häiriintyneitä milloin mistäkin.
'
Olisi todella mukavaa löytää niinkin rento naapurusto, missä puolin ja toisin saisi elää normaalisti, välillä lujempaa ja välillä hiljempaa, ja ehkäpä jopa uskaltaisi pitää joskus bileetkin. Taitaa olla ihan liikaa vaadittu... Nykyajan 30-40 veet taitaa olla kaikki seipäännielleitä.

Teippaanko lapsen suun?

Tee mitä tarpeelliseksi näet.

Ihan näin yksinkertaista tämä ei ole. Valittaa tietysti saa, mutta ei se mihinkään muuhun johda kuin naapuriepäsopuun. Ennakkotapauksiakin löytyy oikeudesta, normaaleihin elämisen ääniin kuuluu lasten äänet. Minusta on todella epämiellyttävää, että vielä lapsiperheetkin syövät toisiaan. Ei kaikilla ole hiljaista ja mukisematta vanhempien tahdon mukaan kulkevia lapsia, toivoisi tämän ymmärtävän myös ns. rauhallisempien lasten vanhempien. Tietysti jos raivokohtaukset kestävät tunnista toiseen, niin itse varmaankin lähtisin hakemaan ulkopuolista apua niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:

:headwall: Lapsen itkeminen yöllä on osoitus piittaamattomuudesta...! :o
Tutuilla oli koliikki vauva joka huusi siis joka yö monta viikkoa ja naapurit kaikessa ystävällisyydessä soittivat sinne poliisit... Poliisit kävivät ovella tapaamassa perhettä, totesivat tilanteen ja menivät sen jälkeen naapureiden oven taakse sanomaan että naapurissa on koliikki vauva. Vauvan itkulle ei voi mitään. Ja että ei tartte soittaa uudestaan.

Ehkä se oli vaan huolissaan vauvasta? Vauvoja kuitenkin oikeasti pahoinpidellään ja laiminlyödään, ei naapuri voi tietää, sattuuko vauvaa koliikki vai onko kyse muusta, jos ei tunne naapureita (ja jos tommoisia epäilyksiä on, ei ehkä uskalla tulla ovikelloa soittamaan). Parempi minusta miljoona turhaa hälytystä, kuin jättää poliisit soittamatta sen kerran kun oikeasti olisi ollut aihetta.

Yhteistyössä