Te joilla enneaikaisia supistuksia (vko 24->)

Oliko jokin syy miksi supisteli, esim.tulehdus tai muu?

Aiheuttiko ne supparit nopeasti kypsymistä kohdunsuulla?

Onko kenellään ollut jo 27 vkolla pehmeä kohdunsuu?

Kyselen kun ittellä on pehmennyt paikat ja supistelee ja kiristelee nyt aika herkästi, et uskaltaako tässä mitään touhuilla esim koti hommia vai pitääkö vaan olla ja maata. Että uskaltaako olla esim jalkeilla kuinka paljon jos ei sen kummemmin mitään tee esim. kantele tai muuta.
 
Mulla alko supistella rv 28, kyseessä oli pissatulehdus, joka oli kerenny munuaisiin.
Paikat pehmeni kyllä, mutta ei auennut.
Kannattaa varmuuden vuoksi kysyä neuvolasta ohjeita.
Mä sain supistuksia estäviä laastareita kotiin sairaalasta.
Ja sitten tulikin vaan harjoitussupistuksia enään ja poika syntyi rv 40+1 :)

 
vivvi, minulta on pissatulehdus poissuljettu ja otettiin nyt sitten bakteerinäytteetkin varalta. Mut jos on vaikka streptokokki niin sitähän ei hoideta vasta kun synnytyksen aikana että pitääkö sitä ennen vaan sitte maata? Et onko se kauhean ärhäkkä aukasee paikkoja?
 
mulla alkoi ensimmäisessä raskaudessa supistelemaan 20-> ja paikat oli jo 27+ pehmentynyt, kanava lyhentynyt ja sormelle auki..jouduin vuodelepoon, ensin viikoksi osastolle ja sitten kotiin. Lepäilin viikolle 34 täysin, ja 36 osittain. Viikolla 36 olin auki jo hieman enemmän. Raskaus eteni täysille viikoille, ja muun syyn vuoksi käynnistettiin 38+4, jolloin olin 3cm auki. Mutta sitähän en koskaan tiedä olisiko raskaus edennyt täysille viikoille, jos en olisi malttanut pysyä vuodelevossa.

Toinen raskaus: supistelut alkoivat 15-> ja paikat olivat jo aikaisemmin kypsenneet, mutta 26 viikolla kun tilanne katottiin oli kanava lyhentynyt puoleen ja auki sormelle. Silloin ei määrätty vielä vuodelepoon, vaan hoitelin helpoimmat kotityöt ja lapsen kotona, joten viikon päästä oli tarkistus ja kanava oli edelleen lyhentynyt ja tällä kertaa aukesi myös sisäsuu. Silloin taas osastolle vuodelepoon 8vrk, jonka jalkeen kotiin vuodelepoon, mitään ei saanut tehdä, ei edes lastaan hoitaa ja nostelle (1v 4kk) lepäillä piti 32 asti ja sit reilun viikon hommailtua kevyitä kotitöitä ja poikaa hoidellen..33 tarkastus jolloin paikat olivat jo auki 3cm ja taas hieman enemmän lepäilyä, nyt olen kyllä jo hommaillut aikas normaalisti, mutta en ole mitään isompia siivoiluja tehnyt ja nyt menossa 35+6 ja eilen tarkastuksessa kohdunsuu oli auki 3-4cm..eli ei kauheasti oo tarvinnut tehdä että paikat etenee...

Eikös sulla ole lääkäri antanut ohjeita? Paljonko paikat auki? Sitähän ei kukaan osaa sanoa että jos ei ole levossa et lähteekö vauva syntymään ennenaikoja vai ..tai vaikka olis levossa, et syntyykö silti..Mutta suosittelen kyllä ottamaan aikas rauhallisesti ja kuuntelemaan lääkäriä. Mulla noihin vuodelepoihin kuului kaikki kiellot, seksi, sauna pois yms...
 
Mulla ei ole vielä kohdunsuu auki, mutta sisäsuu oli raottumassa ja kanava lyhentynyt 0,5cm:llä ja pehmeä. Lepoahan se lääkäri suositteli nyt viikon, mutta kun en älynnyt kysellä mitään että voiko käydä kävelyllä tai voiko kantaa kauppakasseja...no sen ymmärsin että lapsia en saa kantaa ja raskaita vääntöjä pitää välttää. Haluttasi niin siivoilla mutta kai se täytyy mennä vaan tuntemusten mukaan.
Piku sulla on kyllä paikat auennu tosi aikaseen :eek: , ihmeen pitkälle edennyt raskaudet!
 
hei! minulla kolmannen lapsen kohdalla supistukset alkoivat jo viikolla 13+ ja johtuen siitä että jouduin käymään istukka/lapsivesi tutkimuksissa.
neuvolassa neuvottiin ottamaan mahdollisimman rennosti eikä mitään ylimääräistä olisi saanut tehdä, mutta vaikea se oli kun yksin kahden lapsen kanssa päivät joutui olemaan.
paikat oli pehmennyt jo viikolla 22 ja supistukset tuntui päivä päivältä voimakkaammilta, jouduin käymään viikon välein sisätutkimuksessa ennenaikaisen synnytyksen vaaran vuoksi.onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin, vaikka en päässyt "lepäämään" missään vaiheessa =) poika syntyi sitten viikolla 37+0 :) mutta suosittelen ottamaan rauhallisesti, jos se suinkin on mahdollista :)
 

Yhteistyössä