Te joilla bmi yli 30, miten raskaus mennyt yms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ggg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ggg

Vieras
Eli ikää on jo "paljon" ja bmi noin 33. Olen laihduttanut aika paljon, mutta bmi silti vielä korkea. Tein positiivisen raskaustestin viikko sitten.
Olen aloittanut liikkumaan päivittäin noin 30min. Jumppaa, kävelyä tms.
Herkkupäivän pidän kerran viikossa (esim. ruokana tortilloja ja jälkkäriksi vähän karkkia). Muuten olen pitäny todella tiukkaa kuria ruokavalion suhteen.
Aamulla maustamatonta jogurttia ja pari karppausleipää.
Normaalisti lounas ja päivällinen. Illalla ei mitään.

Miten raskauden mennyt? Onko ollut RD:tä? Minkä kokoisia vauvoja olette saaneet?

on ollut molemmissa BMI yli 40. Eka meni hyvin, paino nousi kilon verran, ei rd:tä, verenpaineet hyvät ja synnytys nopea. 10kg vähemmän painoin raskauden jälkeen, mitä ennen raskautta.
Toisessa oli rd, joka pysyi hyvin ruokavaliolla, paino nousi kolmisen kiloa, synnytys nopea. Vauvan sokereit seurattiin vierihoito-osastolla ja pysyivät hyvinä.
Normikokoisia oli molemmat lapset. Mä olen tykännyt uida raskausaikana. Ekan aikaan uin käynnistykseen asti.

kolme raskautta ja kolme lasta.. sokerirasitustestiin jouduin joka raskaudesta, vain vikalla kerralla oli yksi arvo hieman kohallaan mutta sekin korjaantui. mitään ylipainon tuomia ongelmia ei ollut, närästystä kai ilmenee hoikillakin. lastenpainot oli 3600-4300g välillä. siis mulla ei ollut mitään ongelmia yhdessäkään raskaudessa.

Kaksi raskautta, joissa molemmissa raskausdiabetes. Toisessa loppuvaiheessa insuliinihoito. Ekassa iso vauva, vauvuli sokeriarvot koholla. Toisessa normaalikokoinen vauva ja kaikki ok. Ruokavaliolla ja liikunnalla oli suuri merkitys voitiin ja raskauteen. Iltapala kannattaa muuten syödä esim ruisleipää, kananmunaa tms. Ilman iltapalaa käy liian rankaksi keholle ja voi nostaa aamun sokeriarvoja. Niin ja ekassa oli keisarileikkaus, tokassa alatiesynnytys.

Ikävintä tais olla joidenkin työntekijöiden asiaton kohtelu. Yksi lääkäri huusi mulle, että tulen tappamaan itseni ja lapseni ennen kuin lapsi täyttää seitsemän. Heillä Virossa ei kukaan ole näin lihava. Tää oli ekan raskauden nla lääkäri ja juuri oli selvinnyt, että yksi sokeriarvoista li koholla... Sanoi, että olen niin lihava, että en olisi saanut tulla raskaaksi. Terveydenhoitaja onneksi osasi antaa asiallisia ohjeita. Toisessa raskaudessa olin sairaalan diabeteshoitajalla, joka soitti lääkärille asioistani. Laiturin oli päällä, kun lääkäri alkoi passaamaan, miten noin läski on löytänyt miehen. No diabetes hoitaja yritti sanoa, että rouva on tässä vieressä ja on oikein komea nainen, mut lääkäri vain jatkoi. Syyllisyyden tunteet oli noissa tilanteissa kovat. Onneksi sai myös asiallista kohtelua ja neuvoja ja ohjeita.

Mulla lapset olleet noin nelikiloisia, normi kokoisia lapsia. Raskaudet menneet loistavasti, ei mitään ongelmia, tietty nyt selkää kolottanut viimeisillään jne, mutta ei mitään muuta. Ja kaksi lasta meillä siis on.

Mulla nyt rv 31+1 ja paino ei vielä ole noussut lainkaan. Sokerirasituksessa tietenkin kävin, mutta arvot kohdillaan. Ei siis rd-ongelmia. AIkaisemmassa raskaudessa BMI oli n.26 ja silloin paino nousi n.10kg ja vauva oli 3300g. Nyt tässä raskaudessa vauva kasvaa keskiarvojen mukaisesti, olen ollut supistusten takia ylimääräisissä ultrissa. Uskon, että tämänkin raskauden jälkeen olen hoikempi kuin ennen raskautta.

bmi ollu yli 40, kaksi raskautta ja ei minkäänlaisia ongelmia kummassakaan. normaalit nopeat synytykset alateitse normaaliin aikaan. normaalit, terveet vauvat.

Yhteistyössä