Te, joilla aina tiptop-koti, miten sen teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt olen pessyt talon kaikki ikkunat. Edessä maton pesut, lattian pesut yms. Silti aina meillä on sekaisen oloista. Jotkut kodit ovat aina järjestyksessä vaikka olis liuta lapsiakin ja menis käymään yllättäen. Tuoksuvat puhtaalle. Miten himskatissa sen teette ;)

Ne ei varmaan anna tulla sellaista kaaosta koskaan (kuin meillä usein on...) Pitävät kokoajan yllä järjestystä, jolloin se varsinainen siivous ei ole niin kauhea operaatio. Luulisin.

Kun tuntuu, että voimat loppuvat kesken, kun aloittaa tämän huushollin perusteellisen siivouksen :/ Meillä on iso talo ja siivottavaa siis paljon. Yhden nurkan kun saa selväksi niin toinen tursuaa. Apuja!

[QUOTE="aapee";28583729]Kun tuntuu, että voimat loppuvat kesken, kun aloittaa tämän huushollin perusteellisen siivouksen :/ Meillä on iso talo ja siivottavaa siis paljon. Yhden nurkan kun saa selväksi niin toinen tursuaa. Apuja![/QUOTE]

Sama täällä, tosin meillä ei ole kovin iso talo. Minun syyni on kyllä ihan selkeä, olen laiska. :/

Voisin veikata et jos perheellä jolla vaik 3 alle 5-vuotiasta lasta, ni kyllä äiti saa koko ajan siivota ja järjestellä tavaroita. Itse tos just pohdin et ois paljon helpompaa olla töissä, ei tulis lähellekkään niin paljon sotkua jos lapset on hoidossa 7-17, eihän ne edes kerkee sotkee yhtä paljon kuin jos olisivat koko ajan kotona, astioitakaan ei tulis niin paljon..

Mun ystävällä on AINA todella siistiä. Ratkaisu on yksinkertainen: heillä on hyvin vähän tavaraa! Silloin järjestyksen pito on helppoa. itse olen tällainen hamsteri, joten tasoilla on aina ylimääräistä

Mä tiedän ainakin miten se EI onnistu :D Meillä on kyllä siistiä, mut en jaksa koko ajan olla laittamassa kaikkea paikoilleen. Meitä on kohta 4 ihmistä ja 2 kissaa 60 neliössä, joten sekaisuus näkyy sekunneissa. Vaikka kaikelle on oma paikkansa, niin näissä neliöissä ne säilytyspaikatkaan ei ole ehkä kätevimmästä päästä, joten esim eteisen lipaston päälisestä on tullut sellainen väliaikaisvarasto, jossa on oma kori (joka on tarpeeseen liian pieni) kaikelle sekalaiselle, joka odottaa esim jonkun menoa pihavarastoon...

Kun asuin itsekseni vauvan kanssa niin kaikki oli aina tiptop, kun muksu kasvoi ja mies muutti meille asumaan, niin sitten se vaan jäi.

Jokaisella tavaralla on oma paikka, jotta logistiikka toimii. Tavarat paikoilleen aamuin illoin. Keittiön ja vessan siivous päivittäin. Roskat ulos joka aamu. Kaikki tarpeeton ja pieneksi jääneet kengat ja vaatteet yhteen nippuun ja ulos kierrätettäväksi kaksi kertaa vuodessa.
Eli raivaus olisi mun neuvo.

Siistinä pitäminen on helppoa kun ei pyöri ylimääräistä rojua nurkissa.

Minä siivoan kaapit ja varastot 2xvuodessa ja kaiken ylimääräisen laitan pois. Silloin kun lapset oli pienempiä niin leluja ei ollut hirveästi kerralla käytössä vaan osa oli varastossa ja niitä välillä vahdettiin sisälelujen kanssa.
Heti kun huomaa tavaran väärässä paikassa vi sen paikalleen yms. niin ei pääse siivoa syntymään.

Tavaraa vähän tai sopivasti suhteessa säilytystilaan, joka ikiselle tavaralle oma paikkansa ja tavarat viedään paikoilleen/sotkut korjataan heti eikä viikon päästä. Noin mä sen kuvittelisin menevän, mikäs siinä on ikkunoita pestessä ja mattoja ulos viedessä kun aikaa ei kulu sellasen tavarakaaoksen selvittelyyn, ja lattiatkin on helppo pitää puhtaina kun sieltä ei tarvitse keräillä kuin lelut ja niitäkin hallittu määrä kerrallaan :)

Itse olen koittanut meillä pyrkiä tuohon, mutta mies ei anna oikein hävittää tavaraa tai kerää koko ajan meille uutta tavaraa, eikä myöskään koskaan laita mitään heti paikoilleen, niin tuskin meillä ikinä tulee olemaan täydellisen siistiä. Onneksi mies on pikkuhiljaa antanut mun laittaa kaikkea turhaa pikkusälää pois. Ahdas koti myös vaikuttaa, tavaraa on pakko pitää näkyvillä jossain pienillä hyllyillä jne. kun esimerkiksi eteiseen ei saa minkäänlaista kaappia tai lipastoa, ja pikkuruinen tupakeittiö jossa laitetaan ruokaa, syödää, oleskellaan, pidetään pyykkitelineitä jne. nyt näyttääkin hetkessä olevan räjähdyksen jäljiltä, vaikka siellä ei loppujen lopuksi mitään kunnon epäjärjestystä olisikaan.

Meillä ei ole isoa taloa, 57 neliötä. Mutta ei asia minusta ole hankalaa, käytän kyllä järjestelyyn ehkä keskivertoa enemmän aikaa.

Ja tärkeintä minustakin on että tavaraa ei saa olla liikaa, meillä ei ole mitään ylimääräistä; 2 krt vuodessa käyn kirpparilla myymässä ja tarvittaessa myyn turhat roinat torilla/ annan eteenpäin. Meillä on siis reilusti säilytystilaa suhteessa tavaramäärään ja kaikelle on oma paikkansa.

Mä vaan siivoan kokoajan. Järjestellään miehen kanssa kilpaa ja poikakin (1v3kk) laittaa omat tavaransa paikoilleen. Lähden pois huoneesta -> laitan tavarat järjestykseen. Pesen kädet -> huuhtelen samalla koko pesualtaan..

No mikä meillä mättää? Siivoan perusteellisesti melkein joka pv (siis lattian pedu, imurointi, kamat paikoilleen, pölyt, tasot, siis kaikki) astianpedukone jyllää 3-4krt pv, pyykkinone 2-5krt pv. Parhaimpina pv joudun imuroimaan jopa 3krt. Lapset komennan keräämään lelut olkkarista 1-2krt pv ja ite kerään ne aina illalla. Roskat viedään monta krt päivässä. Vaatteita yms vanhaa roinaa myyn koko ajan huutonetissä ja facessa, eli niitä menee kiertoon koko ajan tasaiseen tahtiin. Mutta silti kotimme on kuin kaatopaikka! Hävettää ja inhottaa! Kun kutsun jonkun kylään, siivoan aina ensin about 2h ja kämppä kiiltää eikä missään ole mitään, mutta kun ollaan vieraan kanssa saatu kahvit loppuun huomaan että kämppä on taas hujan hajan! Kauheet tiskipinot, likaidet pöydät ja lattiat, tavaraa joka puolella!! Mun kaikki aika menee lasten hoitoon ja siivoomiseen. Arvatkaa kuinka turhalta se tuntuu kun ei koskaan palkitse. :( meillä 160neliöinen koti, 4 lasta, mies minä ha kaksi kania.

[QUOTE="kkk";28583871]No mikä meillä mättää? Siivoan perusteellisesti melkein joka pv (siis lattian pedu, imurointi, kamat paikoilleen, pölyt, tasot, siis kaikki) astianpedukone jyllää 3-4krt pv, pyykkinone 2-5krt pv. Parhaimpina pv joudun imuroimaan jopa 3krt. Lapset komennan keräämään lelut olkkarista 1-2krt pv ja ite kerään ne aina illalla. Roskat viedään monta krt päivässä. Vaatteita yms vanhaa roinaa myyn koko ajan huutonetissä ja facessa, eli niitä menee kiertoon koko ajan tasaiseen tahtiin. Mutta silti kotimme on kuin kaatopaikka! Hävettää ja inhottaa! Kun kutsun jonkun kylään, siivoan aina ensin about 2h ja kämppä kiiltää eikä missään ole mitään, mutta kun ollaan vieraan kanssa saatu kahvit loppuun huomaan että kämppä on taas hujan hajan! Kauheet tiskipinot, likaidet pöydät ja lattiat, tavaraa joka puolella!! Mun kaikki aika menee lasten hoitoon ja siivoomiseen. Arvatkaa kuinka turhalta se tuntuu kun ei koskaan palkitse. :( meillä 160neliöinen koti, 4 lasta, mies minä ha kaksi kania.[/QUOTE]

Liikaa siivottavaa per yksi ihminen? Valjasta muukin perhe siivoamaan, jokainen yli 2-3 vuotias voi esim. laittaa omat tiskit suoraan koneeseen, eikä keräillä tiskipöydälle sun siivottavaksi. Pienetkin lapset voi osallistua kotitöihin, miehestä puhumattakaan. Itse teen kyllä tuon kaiken saman joka päivä että pysyy kuosissa, mutta pienemmässä mittakaavassa :) 160 neliötä on paljon siivottavaa yksin.... tokihan se jo vaatii enempi työtä kun neliöt kasvaa.

Mä tunnen yhden sellaisen perheen. Aikanaan perheen äiti toimi myös perhepäivähoitajana ja silti sielä oli aina paikat tip-top. Mutta se äiti siivoaa kaiken heti. Jopa juhlissa jos vieras jättää kupin kädestään niin se tiskataan samantien. En olisi tohon muuten kiinnittäny huomiota mutta mun äiti kerran valitti ku se ois hetken päästä halunnu santsikupin mut ei se ollu kehdannu sit ottaa ku sen kuppi oli jo tiskattu :D. Ja siis muutenkin perheen äiti siivoaa koko ajan. Satun vaan tietämään että hän kärsii itsekin tosta siivousvimmastaan mutta ei vaan voi sille mitään.

[QUOTE="kkk";28583871]No mikä meillä mättää? Siivoan perusteellisesti melkein joka pv (siis lattian pedu, imurointi, kamat paikoilleen, pölyt, tasot, siis kaikki) astianpedukone jyllää 3-4krt pv, pyykkinone 2-5krt pv. Parhaimpina pv joudun imuroimaan jopa 3krt. Lapset komennan keräämään lelut olkkarista 1-2krt pv ja ite kerään ne aina illalla. Roskat viedään monta krt päivässä. Vaatteita yms vanhaa roinaa myyn koko ajan huutonetissä ja facessa, eli niitä menee kiertoon koko ajan tasaiseen tahtiin. Mutta silti kotimme on kuin kaatopaikka! Hävettää ja inhottaa! Kun kutsun jonkun kylään, siivoan aina ensin about 2h ja kämppä kiiltää eikä missään ole mitään, mutta kun ollaan vieraan kanssa saatu kahvit loppuun huomaan että kämppä on taas hujan hajan! Kauheet tiskipinot, likaidet pöydät ja lattiat, tavaraa joka puolella!! Mun kaikki aika menee lasten hoitoon ja siivoomiseen. Arvatkaa kuinka turhalta se tuntuu kun ei koskaan palkitse. :( meillä 160neliöinen koti, 4 lasta, mies minä ha kaksi kania.[/QUOTE]

Ei kämpän tarvi olla tip top kunnossa. Jos joku ei ymmärrä lapsiperheen arkea niin haistakoon kukkasen. Riittää kun on puhdasta ja suht siistiä. Kun lapset ovat isompia niin sitten ei ole niin kamalan "sotkuista".

Mä en ymmärrä sitä että nysvätään kämppää koko ajan. Ellei ole tekemisen puute.

[QUOTE="kkk";28583871]No mikä meillä mättää? astianpedukone jyllää 3-4krt pv, pyykkinone 2-5krt pv. Parhaimpina pv joudun imuroimaan jopa 3krt. Lapset [/QUOTE]

Mitä ihmettä? Pesetkö lautasen kerrallaan? Meitä on kolme, emmekä käytä eineksiä, mutta silti tiskari käy kerran päivässä. Miten saatte tiskiä noin paljon aikaiseksi? Mitä ihmettä imuroit kolme kertaa päivässä? Tai kuinka pieni pesukone teillä on, jos noin paljon joudut pyykkiä pesemään?

Mitä ihmettä? Pesetkö lautasen kerrallaan? Meitä on kolme, emmekä käytä eineksiä, mutta silti tiskari käy kerran päivässä. Miten saatte tiskiä noin paljon aikaiseksi? Mitä ihmettä imuroit kolme kertaa päivässä? Tai kuinka pieni pesukone teillä on, jos noin paljon joudut pyykkiä pesemään?

3 henkeä vrt. 2 aikuista, 4 lasta ja 2 kania? :D no, se kertonee kaiken...

[QUOTE="vieras";28583908]3 henkeä vrt. 2 aikuista, 4 lasta ja 2 kania? :D no, se kertonee kaiken...[/QUOTE]

Juuri näin. :D meillä siis tosiaan 2 aikuista, 8-v, 4-v, kaksoset 1.8-v. Noi isommat ottaa ite jo laseja kaapista kun on jano ja eivät aina tajuu käyttää esim veden juontiin vanhaa lasia. Lapset syö kuitenkin sen 5krt pv joten kyllä sitä tiskiä tulee. :/ ihan normi kokoinen kone meillä on. Pyykkiä tulee paljon koska kaksoset sotkee ainakin 3 vaatekertaa pv, lisäksi pyllypyyhkeet, muiden vaatteet, pyyhkeet, petivaatteet, ruokalaput yms... ja mitä imuroimiseen tulee niin noi kaks on selladia käveleviä sottapyttyjä että! Ja tietty kanit sotkee sitä heinää ja purua...

esim tänään heräsin aikaisin ja otin imurin käteen. sen jälkeen moppi heilumaan ja rätillä viimeistely. tiskasin pienen erän tiskiä koska eilen tiskasin ennen kuin lähdin ulos. sitten jynssäsin vessan ja kastelin kukat kun tulin suihkusta. nyt tein aamupalan ja höllään, kun mies vielä nukkuu ja on iloinen kun huomaa että koti on raikas ja ikkunat auki tuulettamassa ilmaa. kun ainan jotain tekee ennen kuin lähtee ulos niin seuraavalla kerralla ei ole niin iso urakka. emmekä kerää turhaa roinaa taloon vaan järjestyksen pitää säilytysratkaisut ja tavat että mitään ei jätetä lojumaan vaan automaattisesti ikään kuin jäljet korjataan. eilen kyllä tuli valvottua myöhään, niin jos vielä tämän olon saisi siiiiiivottua niin kaikki olisi täydellistä : D

[QUOTE="kkkk";28583952]Juuri näin. :D meillä siis tosiaan 2 aikuista, 8-v, 4-v, kaksoset 1.8-v. Noi isommat ottaa ite jo laseja kaapista kun on jano ja eivät aina tajuu käyttää esim veden juontiin vanhaa lasia. Lapset syö kuitenkin sen 5krt pv joten kyllä sitä tiskiä tulee. :/ ihan normi kokoinen kone meillä on. Pyykkiä tulee paljon koska kaksoset sotkee ainakin 3 vaatekertaa pv, lisäksi pyllypyyhkeet, muiden vaatteet, pyyhkeet, petivaatteet, ruokalaput yms... ja mitä imuroimiseen tulee niin noi kaks on selladia käveleviä sottapyttyjä että! Ja tietty kanit sotkee sitä heinää ja purua...[/QUOTE]

Tiukat säännöt kehiin. Ruoka syödään vain ruokapöydän ääressä. Askartelut yms. vain tietyn pöydän ääressä. Jokaiselle oma mieluinen muki, lautanen ja ruokailuvälineet, vaikka kaupasta, niistä sitten syö. Joka kerta huuhtaiset ja tiskipöydälle vaikka erillinen kuivausteline. Kaappiin ei muita astioita näkyvillä. Jos syö/juo niin käyttää sitä samaa astiaa. kaninhäkin alle voi laittaa ison matalan muoviastian josta murut helppo imuroida, käykö siihen vaikka rikkaimuri joka vieressä aina? Lapsi ei välitä onko vaatteet likaiset vai ei, vain sinua ne ehkä häiritsee, 3 vaatekertaa on ihan hölmöä jo luontoa kohtaankin. Yleensäkin ei likaan kuole. Tiukka rutiini niin kaikkien elämä helpottuu.
Vai onko tämä provo?

Pieni kämppä mutta vaikka mulla olis 300 neliön lukaali niin näin fanaattisena siivoajana sekin olis varmaan puhdas :D Mutta siis pieni asunto jossa on äärimmäisen vähän tavaraa, meillä ei tosiaankaan ole mitään ylimääräistä missään =) Mä teen sellaista jatkuvaa ylläpitosiivousta joka on niin selkärankaan iskostunut tapa että sitä ei edes itse huomaa. Ja kun jatkuvasti tekee jotain pientä niin äärimmäisen harvoin tarttee mitään suursiivousta, ihmiset luulee että mä siivoan aamusta iltaan koska meillä on aina siistiä mutta mun kunnon siivous on se kerran pari viikkoon imurointi, vessan ja lattian pesu ja pölyjen pyyhkiminen aina joskus :D

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä