Te, joilla 5-6 -vuotiaita lapsia....ulkoilusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Saavatko lapsenne leikkiä pihapiirissä/naapureiden pihalla yksinään kavereiden kanssa? Miten pystytte valvomaan missä lapsi kulkee? Ihmettelen, kun osa päästää jo pienempiäkin tuohon piha-alueellle yksinään ja itse en uskalla päästää tuota melkein 5v. ikäistä vielä ollenkaan yksin. Tunnen kyllä itseni aika ajoin nipoksi ja tyhmäksi seisoessani 5v. ja 3v. ikäisten lasten seurana hiekkalaatikolla, missä muut samanikäiset ulkoilevat ilman äitiään ;-D

Seiso vaan seurana, tai ainakin sivusta seuraajana, en minäkään minkään kerros/rivareiden pihoille ton ikäisiä ilman minkään valtakunnan valvontaa laskis.
Omalla pihalla kyllä on saaneet olla, mutta siihenpä näenkin kokoajan ikkunasta, eikä ole meillä pihapiiri minkään yleisen tien varressa :whistle:

6 v on jo hyvän aikaa saanut leikkiä yksikseen/kavereiden kanssa lähialueilla.

4 v saa olla omassa pihassa (takapihalla siis) yksin tai leikkipihassa tuon 6 veen kanssa.

On säännöt joita velvoitan noudattamaan, rajat joiden yli ei mennä, ja kännykkä jolla pitää yhteyttä jos lapset ei oo näköpiirissä. Plus tietysti lapsiystävällinen ympäristö. Ja kotimme on maan tasalla, kerrostalossa tilanne olisi ehkä toinen.

päästän -04 syntyneen pojan ulos leikkimään pihalle ja naapuriin leikkimään viime kesänä "aloitettiin" ulkona kavereiden kans leikkiminen. ja selvät säännöt miten,missä ja koska kotiin... ja asutaan ite kans rivitalos täs on 5pitkää taloa ja sit yks tie joka ylitettään omakoti asutus aluetta..

Mulla on 2,5v ja 5,5v eikä käy mielessäkään jättää heitä yksin ulos. Isompi saa olla niin kauan että ehdin pukea pienemmän ja itseni, mutta varsinaisesti en päästä yksin ulos ulkoilemaan. Asumme isossa kerrostalosyhtiössä, jossa on laaja ja sokkeloinen piha, vieressä virtaa iso puro, jossa paljon vettä ja vierestä menee myös vilkasliikenteinen tie. 5v on vilkas ja keksii aina kaikenlaista, saattais ihan hyvin lähteä puron reunalle temppuilemaan taikka juosta tielle. TAi saattaisi tehdä jotain muuta mikä on tavalla tai toisella vaarallista.

Meidänkin taloyhtiössä pienimmät yksin ulkoilevat on 4vuotiaita ja minä sitten niitä joudun paimentaa kun olen useimmiten ainoa aikuinen ulkona...

Jos me asuttais rivi-tai omakotitalossa rauhallisella alueella (=ei vilkkaita teitä välittömässä läheisyydessä) niin ehkä jo antaisin 5v olla yksin pihalla, mutta enn kyllä tässä missä nyt asutaan, ihan turvallisuussyistä.

Alkuperäinen kirjoittaja hienoa:
Riippuu varmastikin lapsen luonteesta voiko jättää yksinään ulkoilemaan.

Riippuu joo. Sekä asumismuodosta. On eri asia asua omakotitalossa rauhallisella alueella (jossa todnäk ikkunasta näkee koko ajan missä lapsi menee) kuin isossa kerrostalossa vaarallisen tien vieressä.

Meillä 5 ja 6 vuotiaat saavat kaksin ulkoilla tuossa piha-alueella, mutta näkösillä pitää pysytellä. Eivät ole koskaan karanneet tai mitään pöljäilleet, mutta silti tarkistan ikkunasta vähän väliä, että ovat näkösillä. Sillä meidän pihassa asuu myös sellaista "laitanpuolen kulkijaa", että paras on tarkkailla.

Meillä on 3 lasta. 6v poika on usein itsekseen tuossa pihalla (on ollut isoveljen kanssa itekseen pihalla jo 4v:stä). Me asutaan luhtitalossa rauhallisella alueella ja ikkunoista näkee joka suuntaan mihin pitääkin. Pienin lapsi meillä on 3v ja hän ei ole vielä yksin pihalla, on oppinut ihan vasta rajat. Huutelee sitten naapureiden lapsille myös missä rajat sijaitsee ;-) 8v on meillä isoin lapsi ja ulkoilee itekseen myös ;-)

Meil on kerrostalossa aidattu sisäpiha johon näen ikkunasta ja 5,5v pojalla on rajana nämä aidat ja pari puuta minkä ulkopuolelle ei mennä. pari kertaa eksynyt talon kulmalle johon en näe muiden innoittamana mutta muuten pysynyt todella hyvin. Miten muka omakotitalon pihalla on turvallisempaa leikkiä? Monilla löytyy varmasti naulallisia lautoja ja muuta roinaa jostain ladon kulmalta mihin lapsi voi satuttaa itsensä.

Meillä 5v. esikoinen on saanu olla yksin ulkona jo jonkin aikaa ja hyvin sujuu. Saa olla oman rivarin pihassa yksin tai kaverin kanssa ja siinä on pysynyt. Ei edes halua lähteä pihasta pois ja viihtyy siinä hyvin yksikseen tai kaverin kanssa. Nyt oon antanu myös kohta 3v. täyttävän pikkuveljen ulkoilla isoveikan kanssa kahdestaan, jos ei ole kavereita pihalla ja leikkivät yhdessä. Kovin kauaa en anna kahdestaan olla, mutta voin käydä vessassa tai laittaa nopesti ruokaa ja mennä sitten pihalle poikien kanssa. Kyllä toi yksin ulkoileminen on aika hyvä asia, niin ei aina tartte lähteä ulos kun isompi lapsi haluaa pihalle ja useinhan se haluaa ja pitkään on ulkona yhteen menoon näin kesän tullen.

Meillä kohta 6v. tyttö ja nyt vasta olen höllännyt napanuoraa eli saa liikkua omalla taloyhtiön leikkipihalla kavereiden kanssa ja saa mennä LUVAN KANSSA myös viereisen taloyhtiön piha-alueella kavereineen. Jos ei muista sääntöjä niin siitä seuraa kotiarestia ja tämä on tehonnut hyvin! Alussa oli ihan hullaantunut vapaudestaan ja saattoi livahtaa huomaamatta muualle, mutta kotiarestien jälkeen muistunut mieleen taas säännöt =) Täälläpäin tosin liikkuu vapaasti jopa 2-3 -vuotiaita lapsia - sitä en kyllä ymmärrä :/

varmaan riippuu paljon missä asuu. Me asutaan maalla tai melko maalla. Päättyvä katu, naapurit tuntee ja tietää toisensa. 4v lähtien lapset leikkineet yhhessä kenen pihassa milloinkin. Ihan yhteisön tapa/arkea, Aikuiset katselee perään. Meillä on sellanen pieni kiva maalaisyhteisö tässä.
Kaupungissa etes pikkukaupunfissa ei tulisi mieleenkään. Nyt poika aloittaa koulun ja ei niin kovasti enää tartte kattoo perään koko ajan. Tietää missä ulkoiluraja kulkee.

Isompi saa tulla ja mennä miten tykkää (tässä lähinaapurustossa). Pienempi on vielä niin pieni, ettei todellakaan pärjää ilman valvontaa hetkeäkään.

6v. saa leikkiä omassa pihassa 3v. pikkusiskon kanssa keskenään. Ja naapurin lasten kanssa meidän tai niiden pihalla, mutta se kyllä vaatii sen että tyttö on ensin kuskattu naapuriin tai naapurin lapset on kuskattu meille.

Ei saa vielä painella yksin tota kylätien vartta. Muuten ehkä, mutta kylätien halkaisee naapuriin mennessä isompi tie, jossa paljon rekkaliikennettä ja korkeat penkereet ( = huono näkyvyys.)

Kytätä ei tartte sen kummemmin, tietävät rajat. Välillä vilkuilen, etteivät tee mitään tyhmää, ja koirakin kyllä komentaa ja paimentaa niistä asioista ja paikoista, jotka on kielletty.

Mulla ikkuna tohon pihalle ja mulla 5 vee pihalla yksin. Hiljanen tie tossa vieressä mutta siinä kulkee päivässä 1 auto...jos sitäkään:) Tosin kyttään ku haukka lasta...eli melkee sama et olisi itekin pihalla...mut saan hyvin esim ruokaa tehtyä ja samalla seurattua lasta pihalla. Tosin ihan järettömän kiltti ja tottelee kun enkeli eli ei koskaan ole rikkonut rajoja tos pihalla. Mutta silti..5 vee on 5 vee..hoten olen silti tarkkana kuin porkkana...ja kun ainokainen on...:)

Yhteistyössä