te joilla 2pientä lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ymmärrä

Vieras
Meillä lapsi on yli 1v kun toinen lapsi syntyy, parin kk päästä 2v.
saanko lapsesta normaalia kotihoidontukea ja myöskin kokonaista äitiyspäivärahaa? Ja kun äippäraha loppuu saanko normaalisti vanhempainpvrahaa ja kotihoidontukea vai miten se menee?

Meillä poikien ikäero 1v7kk. Muistaakseni kuopuksen äitiysraha- ja vanheimpainrahakautena en saanut esikoisesta mitään. Hoitolisää olisi jossain vaiheessa saanut, mutta se oli tuloisitonnanen ja meidän tulot taisivat ylittää sen rajan. Silloin kun jäin kuopuksesta hoitovapaalle, sai esikoisesta sisaruslisän (alle 3veestä joku 100e ja yli 3veestä 70e/kk)

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
Meillä lapsi on yli 1v kun toinen lapsi syntyy, parin kk päästä 2v.
saanko lapsesta normaalia kotihoidontukea ja myöskin kokonaista äitiyspäivärahaa? Ja kun äippäraha loppuu saanko normaalisti vanhempainpvrahaa ja kotihoidontukea vai miten se menee?

Mä oon miettiny ihan samaa asiaa. No onpa sit pienet tulot ku ei me saada ainakaan mitään hoitolisää ku miehen tulot ylittää sen. Kyl on niin väärin ärrr

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Silloin kun saat äitiyspäivärahaa, et voi saada kotihoidontukea.

eli silloin saa pelkkää äippärahaa ja toisesta ei mitään? Entä vanhempainpäivärahanaikana? onko sama juttu?

Äitiys- ja vanhempainrahakautena saat esikoisestasi hoitolisää.

Kotihoidontukea ei saa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

eli silloin saa pelkkää äippärahaa ja toisesta ei mitään? Entä vanhempainpäivärahanaikana? onko sama juttu?

Silloin saat toisesta hoitolisää.

Minä en ole kyllä saanut hoitolisää vanhempainrahakaudella, mutta ehkä sitä voisi saada sitten, olen luullut, että ei.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Tulosidonnaista hoitolisää voi saada mutta hoitorahaa ei tule.

Joo ja tulorajoissa otetaan silloinkin huomioon vain se perheen koko miinus vauva, eli tässä ap:n tapauksessa 3 henkilöä. Ihmettelin tuotakin pitkään, mutta vauvaa ei lasketa sen takia perheenjäseneksi tulorajoissa koska siitä saa äitiys-tai hoitorahaa. Joten kolmen henkilön tulorajojen kohdalta katsoo nelilapsinen perhe saako hoitolisää.

Joo ja tulorajoissa otetaan silloinkin huomioon vain se perheen koko miinus vauva, eli tässä ap:n tapauksessa 3 henkilöä. Ihmettelin tuotakin pitkään, mutta vauvaa ei lasketa sen takia perheenjäseneksi tulorajoissa koska siitä saa äitiys-tai hoitorahaa. Joten kolmen henkilön tulorajojen kohdalta katsoo nelilapsinen perhe saako hoitolisää.

Tähän vielä sellainen lisäys, että perheen kouluikäisiä lapsia ei myöskään huomioida.

Meillä tulee olemaan hetken kuluttua sellainen tilanne että perheessä 2+3 hlöä, mutta KELA:n mukaan meitä on vain 2+1, sillä pienin on vauva ja isoin koululainen.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Tähän vielä sellainen lisäys, että perheen kouluikäisiä lapsia ei myöskään huomioida.

Meillä tulee olemaan hetken kuluttua sellainen tilanne että perheessä 2+3 hlöä, mutta KELA:n mukaan meitä on vain 2+1, sillä pienin on vauva ja isoin koululainen.

Voi elämä, ihan uskomatonta. Tää on mun mielestä niitä yksiä epäkohtia jotka pitäis kelan muuttaa! Perheen koko on se mikä se on, eikä tuo nyt ole oikein.

Minä en ole kyllä saanut hoitolisää vanhempainrahakaudella, mutta ehkä sitä voisi saada sitten, olen luullut, että ei.

Hoitolisä riippuu tuloista...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Hoitolisä riippuu tuloista...

Mä olen saanut hoitolisää tämän vuoden puolella, eli kyllä sitä voi saada jos tulot ovat riittävän pienet.

Yhteistyössä