Te joiden vauva ei ole saanut laitokselle Calmette-rokotetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun nykyäänhän se annetaan vain riskiryhmiin kuuluville vauvoille.

Meidänkään ei tuo pian 2kk ikäinen sitä saanut ja olen vasta nyt alkanut miettiä, että oliko varmasti nyt järkevää olla antamatta. Pelottaa, että mitäs jos saakin sen taudin sitten, kun ei olekaan rokotettu.

Olen onnellinen siitä, että meillä molemmat lapset sen vielä saivat. Kuopus sai sitä uudempaa rokotetta ja tuli kyllä pieni mätäpaise siihen reiteen. Mutta tubi on sen verran kamala sairaus ja yleistymässä, että mieluummin paise ja pieni arpi kuin keuhkot ja elämän tuhoava sairaus!

Rokotteen haitat katsottiin vakavammaksi kuin hyödyt. Se pieni mätäpaise on ihan tavallinen rokotusreaktio calmetteen, mutta jotkut vauvat ovat joutuneet kuukausien tubilääkitykselle rokotteen vuoksi.

On monta muutakin tautia, jota vastaan ei rokoteta, ei kaikkia kannata pelätä. Calmette ei edes varmuudella suojaa itärajan takaa tulevia tubikantoja vastaan.

Minun tuleva vauva 6/08 ei saisi normaalisti calmettea mutta vaadin sen saada. Neuvolassa sain äitiyskorttiin keltaisen tarran ja täytin riski-kysely lapun.....
Meillä päin on aika suuri "mahdollisuus" saada tartunta riskimaan kansalaisilta.

Neuvolassakin olivat sitä mieltä ettei rokotuksia olisi saanut lopettaa...

On tosiaan tubi tulossa takaisin.. mutta mun yhdelle lapselle kävi niin huono tuuri, että sairastui ja kukaan ei tiedä, että onko siitä seurauksia myöhemmässä elämässä.. se tubi rokote mitä minä sain vuonna yks ja kaks oli turvallista mallia. Mutta se lopetettiin ja tilalle tuli tällainen, jossa haittoja alkoi ilmetä todella paljon kuten oma lapseni oli yksi niistä.. hänen syntymän jälkeen meidän pikku kylässäkin alkoi samana keväänä ilmetä paljon tapauksia ja koko maakunnassa.. kuulin siitä sitten, että joskus 1-2 v päästä rokote vedetäänkin pois.. meni hetki ja tulikin tieto, että rokotteen pois vetoa aikaistetaan paljon koska nyt tapauksia oli tullut jo niin paljon.

Meidän esikoinen on syntynyt -03 ja hän sai rokotteen ja siitä 3kk ikäisenä tuli kauhea patti nivustaipeeseen ja se on siinä edelleen. Onneksi se ei oireillut. Saman ikäryhmän lapsissa oli kuitenkin täällä pikkupaikkakunnallakin monia jotka joutui leikkaukseen niiden pattien takia ja tiäs mitä lääkekuureja. Toinen lapsemme syntyi -05 eikä saanut siitä rokotteesta mitään.

Nyt kun tuo kolmas syntyi niin en edes osannut kyseenalaistaa mitenkään tuota ettei rokotetta anneta, koska luotin siihen että asiasta tiedetään, jos se kerran on lopetettu. Onko tässä nyt jokin pieni otanta ja kaikki vastaajat vain sen vaatineet vauvalleen vai olenko minä nyt ainoa, joka ei ole sitä älynnyt vauvalle vaatia?

tuo rokote kun ei tosiaan välttämättä anaa edes suojaa. tuttavani sairastui tubiin vuosi sitten ja nuori ihminen on kyseessä, eli on silloin aikoinaan rokotteen sitä vastaan saanut. eipä vaan tehonnut.

Meillä lapsi syntyi kesällä 06 ja syksyllä 06 lopettiin sen rokotteen antaminen automaattisesti. Meille annettiin lappunen hyödyistä ja haitoista. Ei asuta riskialueella ja päätettiin sitten niin, että ei rokotetta otettu. Muutenkin ollaan otettu vain ne rokotteet mitkä yleiseen rokotusohjelmaan kuuluu. Kaikkeahan sitä voi toki tulla, mutta kaikelta ei voi kuitenkaan suojautua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tuo rokote kun ei tosiaan välttämättä anaa edes suojaa. tuttavani sairastui tubiin vuosi sitten ja nuori ihminen on kyseessä, eli on silloin aikoinaan rokotteen sitä vastaan saanut. eipä vaan tehonnut.

Rokotesuoja ei kestä aikuisikään, koska rokotetut eivät altistu tubille. Jos ympärillä olisi tuberkuloosia sairastavia ihmisiä, rokotettujen vasta-ainetuotanto pitäisi suojan yllä. Kun altistusta ei tule, suoja vähenee.

Ja sitten tosiaan on niitä kantoja, joihin rokote ei alunperinkään antanut suojaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
No miksei ihmiset nyt luota niihin rokotusasiantuntijoihin, kun joku rokote poistetaan :whistle:

Niinpä. Mä ainakin olen luottavaisin mielin, koska uskon asiantuntijoihin ja siihen, että jos he ovat todenneet haittojen olevan suurempia kun hyödyt niin sitten todella niin on.

"Euroopassa siirryttiin vuonna 2002 heikon kannan BCG-rokotteesta vahvan kannan BCG-rokotteeseen. Rokotteen aiheuttamat haittavaikutukset ovat tämän jälkeen kymmenkertaistuneet. Kansanterveyslaitokselle tehtyjen rokotusten haittavaikutusilmoitusten perusteella vuonna 2002 käyttöön otettu Tanskan Statens Seruminstitutin valmistama BCG-rokote aiheutti vuosina 2002-2004 nivustaipeen imusolmukeabskessin 1.5 lapselle 1 000 rokotettua kohti, luu- tai niveltulehduksen n. 10:lle ja muun etäisabskessin 1.5:lle 10 000 rokotettua kohti. Lisäksi kahdella vuosina 2002-2004 rokotetulla lapsella on todettu yleistynyt tai muuten erityisen vaikea BCG-infektio. Toinen näistä tapauksista johti kuolemaan. Koska luu- ja niveltulehdusten sekä muiden etäisinfektioiden itämisaika on pitkä, keskimäärin 14 kk, haittavaikutusten näin voimakas lisääntyminen on selvinnyt vasta kevään 2006 aikana. On selvää, että BCG-rokotusten haittavaikutusten kymmenkertaistumisen myötä rokotusohjelman hyöty-haitta -suhde on ratkaisevasti muuttunut."

http://www.rokotusinfo.fi/tekstit/calmette_haitat_html

Yhteistyössä