Te, joiden lapsilla silmät ovat muuttuneet ruskeiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielikuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Niinhän se menee, että vaikka molemmilla vanhemmilla on ruskeat silmät, voi lapsesta tulla sinisilmäinen tai vihreäsilmäinen, koska siniset silmät periytyy ikäänkuin ruskean alla. Kahdelle sinisilmälle ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta, korkeintaan just vihreäsilmäinen. Muuten on ollut postimies asialla. Meillä yksi sinisilmä ja toinen ruskeasilmä, mulla siniset silmät ja miehellä ruskeat. Mulla on serkku, jolla toinen silmä on vihreä, toinen ruskea. Se on aika jännittävän näköinen...

No ei se näin mene. silmien väriin vaikuttaa ainakin kolme geeniä, joten vanha periytymismalli on jo todettu niin epäpäteväksi, ettei sitä enää opeteta koulussa. Erittäin harvinaista, mutta mahdollista on, että kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen.

pojulla oli jo syntyissään liki mustat silmät, tummanruskeeksi nuo jäi, ikinä sillä ei silmät ollu siniset. toisella pojalla on tällähetkellä tosi tumman harmaa-siniset, veikkaus että sillekkin tulee ruskeet silmät.
Tytöllä on siniset silmät.
mulla on ruskee-vihreet ja ukolla sini-harmaat silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja opöergh:
Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Niinhän se menee, että vaikka molemmilla vanhemmilla on ruskeat silmät, voi lapsesta tulla sinisilmäinen tai vihreäsilmäinen, koska siniset silmät periytyy ikäänkuin ruskean alla. Kahdelle sinisilmälle ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta, korkeintaan just vihreäsilmäinen. Muuten on ollut postimies asialla. Meillä yksi sinisilmä ja toinen ruskeasilmä, mulla siniset silmät ja miehellä ruskeat. Mulla on serkku, jolla toinen silmä on vihreä, toinen ruskea. Se on aika jännittävän näköinen...

No ei se näin mene. silmien väriin vaikuttaa ainakin kolme geeniä, joten vanha periytymismalli on jo todettu niin epäpäteväksi, ettei sitä enää opeteta koulussa. Erittäin harvinaista, mutta mahdollista on, että kaksi sinisilmäistä voi saada ruskeasilmäisen lapsen.

Mun sisko ja hänen miehensä on molemmat sinisilmäisiä, mutta heidän esikoinen, kummityttöni on ruskeasilmäinen. Ja ihan vastasyntyneenä hänen silmänsä näytti tummanvihreiltä, mutta muuttuivat nopeasti ruskeiksi.

Yhteistyössä