Te, joiden lapsilla silmät ovat muuttuneet ruskeiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielikuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Ruskeehan on dominoiva väri?Eli jos isällä on tummanruskeet silmät, äidillä sini-vihreet niin tod. näk. pojalla oon ruskeet?

No meillä on just noin että miehellä on ruskeat ja mulla sini-vihreät. Esikoisella on ruskeat silmät, kakkosella siniset ja kuopuksella vielä ihan tumman siniset ja uskon että muuttuvat ajan myötä ruskeiksi. Eli voi oikeastaan tulla kummat vaan.

Meillä on vähän muuttunut tuo silmien väri 3veenä. Sitä ennen selkeästi siniset. Nyt enemmänkin siniharmaat. Ilmeisesti suurimmalla osalla vaihtuu vuoden sisään, mutta jollain voi vaihtua vasta aikuisiälläkin. Mutta harvinaisempaa.

Mulla harmaansiniset ja ukolla suklaanruskeat. Snif, ei taida tulla suklaasuukkosilmiä poitsulle.

wikipediassa taitaa olla artikkeli, joss kerrotaan että silmienväriin vaikuttaa myös muut asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Ruskeehan on dominoiva väri?Eli jos isällä on tummanruskeet silmät, äidillä sini-vihreet niin tod. näk. pojalla oon ruskeet?

Riippuu kans isovanhempien silmien väristä. Jos isän lähisuvusta löytyy sinisilmäisiä, saattaa isäkin kantaa väistyvää sinisen geeniä, ja lapsesta voi tulla sinisilmäinen 50% todennäköisyydellä tjsp.

Rs x ss = Rs, Rs, ss, ss (puolet ruskeasilmäisiä, puolet sinisilmäisiä)

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Mäkin oon jostain lukenut että 1-vuotiaana lapsen silmät ovat "oikean" väriset, siihen asti väri saattaa vaihdella ja muuttua.

Mä en usko tähän. Itsellä ollut lapsena ihan kirkkaan siniset silmät ja joskus 10-vuotiaana vasta muuttuivat nykyisen eli sini-vihreän värisiksi.

tytöllä 1-vuoden iässä vaaleansiniset silmät ja kaikki sanoi ettei ne enää muuttuisi, mutta nyt on kyllä tytöllä 5v ruskeat silmät kuten isällään ja noin kahdenvuoden iässä vaihtui...

Mulla on siniset silmät ja ukolla on ihan tosi tummanruskat silmät.
Meidän 3 v pojalla on kuitenkin siniset silmät.
Mun äiti ja isä ovat sinisilmäisiä.
Ukon isällä on kans tummanruskeat silmät ja äidillä siniset.
Mites tän voi selittää? :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on siniset silmät ja ukolla on ihan tosi tummanruskat silmät.
Meidän 3 v pojalla on kuitenkin siniset silmät.
Mun äiti ja isä ovat sinisilmäisiä.
Ukon isällä on kans tummanruskeat silmät ja äidillä siniset.
Mites tän voi selittää? :D

Helposti.

Esikoisella oli tummansiniset silmät syntyessän ja jossain vuooden paikkeilla alkoi muuttumaan ruskeaksi.

Mulla on sini-vihreät ja miehellä ruskeat ja kolmesta lapsesta vain esikoisella on ruskeat silmät.
Miehen vanhempien silmienväriä en muista.

Niinhän se menee, että vaikka molemmilla vanhemmilla on ruskeat silmät, voi lapsesta tulla sinisilmäinen tai vihreäsilmäinen, koska siniset silmät periytyy ikäänkuin ruskean alla. Kahdelle sinisilmälle ei voi tulla ruskeasilmäistä lasta, korkeintaan just vihreäsilmäinen. Muuten on ollut postimies asialla. Meillä yksi sinisilmä ja toinen ruskeasilmä, mulla siniset silmät ja miehellä ruskeat. Mulla on serkku, jolla toinen silmä on vihreä, toinen ruskea. Se on aika jännittävän näköinen...

Mulla ja mun veljellä on vihertävät silmät (veljellä vielä enemmän) mutta vanhemmilla molemmilla siniset / siniharmaat. Vihree on kuitenkin dominoiva siniseen nähden.. ?? :o ehkä se ei sitten tuu samanlailla aina esiin ilmiasussa niinkun ruskee?

Yhteistyössä