Te, joiden lapset saa huutaa kaupassa, kun ei sille kuitenkaan mitään voi...Niin saako ne lapset huutaa

Tuolta se voi näyttää meidänkin touhu ulkopuolisilta, ellei seuraa perässä alusta asti koko matkaa. Se riittäköön että sanoo sen pari kertaa... en ala hokemaan, kun siitä ei ole mitään hyötyä. Sen tiedän että kertasanominen ei auta, mutta en mä ala kymmeniä kertoja toistelemaan sanoja sentään. ;)
Totta, siis se ettei ohikulkeva kanssashoppailija voi tietää mistä tilanne lähti, miten se päättyy, ja miten asiaa on hoidettu.

Tuolta se voi näyttää meidänkin touhu ulkopuolisilta, ellei seuraa perässä alusta asti koko matkaa. Se riittäköön että sanoo sen pari kertaa... en ala hokemaan, kun siitä ei ole mitään hyötyä. Sen tiedän että kertasanominen ei auta, mutta en mä ala kymmeniä kertoja toistelemaan sanoja sentään. ;)
Niin tämäkin vielä. Mistä ihmeestä nämä taivastelijat voivat tietää, mitä siinä tilanteessa on tapahtunut?

Rehellisesti sanottuna, en haluaisi viedä tuota autistista 5v tyttöä ikinä minnekään. Kodin ja päiväkodin välin kulkeminen riittäisi ihan hyvin ja nekin matkat saisi puolestani hoitaa joku muu. Mutta siltikään en ole varma olisiko tuo kotiin sulkeminen kuitenkaan lapselle se paras vaihtoehto ja siksi otetaan häntä mukaan erilaisiin paikkoihin, toki huomioiden reissun kesto, olosuhteet ja eliminoiden mahdollisuuksien mukaan riskitekijöitä. Joskus menee paremmin ja joskus heikommin.

Lapsen kanssa alettiin kauppareissut 2vrk iässä ja kahden viikon ikäisenä hän oli ensi kertaa lentononeessa jne. Käytännössä hän kulki mukana aina ja jokapaikassa koska mitään mummoloita ei ollut käytössä. Silti kasvatustyö meni näköjään ihan persuksilleen. :(

Ja juu, ei kaikki erityislapset saa huutokohtauksia kaupassa. Ei meidän kohta 7v kejitysvammainen autistikaan ole koskaan saanut vaikka joissain muissa asioissa voi haastava ollakin. Ehkä sitten ollaan kasvatettu häntä paremmin tai hänen kohdallaan on vaan (näissä asioissa) käynyt parempi tuuri.

Beep
Mä kerroin miten tein oman poikani kanssa: annoin huutaa turvallisesti sylissä, en jättänyt huutamaan yksin.

Sitten joku kysyi että voisitko kuvitella tilanteen että lapsi ei siedäkään sitä että otetaan syliin, johon vastasin että sitten en ottaisi häntä syliin vaan olisin läsnä muulla tavalla. En silloinkaan jättäisi lasta yksin kiukkunsa kanssa vaikken väkisin syliin ottaisikaan.

Jos et tajuu niin sille en sitten mitään voi.
No miten me muut sitten jätetään yksin? Hei haloo oikeesti nyt.

"vieras"
Ööö...ei vaan mä en ole se, joka on napannut lapsen kainaloon ja jättäen ostosten teon siihen. Tai se, joka on sellaista kaikille suositellut. Joten se kyssäri ei sinänsä minuun liity.
Eikö se sun mielestä ole todella törkeää jättää kärrysi siihen myyjien huoleksi, ja elleivät he sitä ajoissa huomaa, kaikki tuotteet ovat käyttökelvottomia? Vain siksi kun sinun lapsesi sattui saamaan kiukkukohtauksen kun et ostanut hänelle hänen haluamaansa tuotetta tai et antanut avata tuotetta ennenkuin se on maksettu? Monen kymmenen euron tuotteet tulevat kaupalle hävikiksi, ehkäpä he olisivat kestäneet kuunnella sen 5 minuuttia sitä lapsen huutoa??

[QUOTE="vieras";25334618]Kai miehesi ymmärsi jättää kärryt siihen ja viedä sinut autoon huutamaan![/QUOTE]:D
se on se ääritoimenpide. Sitä ennen on kuiskutellut, että jos olen hiljaa, saan kotona karkkia. . joka muuttuu vähän ajan päästä vähemmän kuiskaavaksi, jos et ole hiljaa, et enää koskaan saa karkkia- uhkailuksi.

"vieras"
:D
se on se ääritoimenpide. Sitä ennen on kuiskutellut, että jos olen hiljaa, saan kotona karkkia. . joka muuttuu vähän ajan päästä vähemmän kuiskaavaksi, jos et ole hiljaa, et enää koskaan saa karkkia- uhkailuksi.
Jerkulla uhkaaminen olisi varmaan tässä tapauksessa ollut tehokkaampaa, mutta toisaalta olisiko se tullut enemmän omaan nilkkaan, kun sitä ei sitten olisi voinut antaa jos et olisi lopettanut kiukuttelua siihen. Olisi Jerkku voinut tehdä kapinan sen jälkeen? Pitäisikö ne uhkaukset olla sellasia että ne voi toteuttaa siinä paikassa, eikä toivottavasti tulisi omaan nilkkaan, kuten se että lähdetään kaupasta pois...

[QUOTE="vieras";25334612]Eikö se sun mielestä ole todella törkeää jättää kärrysi siihen myyjien huoleksi, ja elleivät he sitä ajoissa huomaa, kaikki tuotteet ovat käyttökelvottomia? Vain siksi kun sinun lapsesi sattui saamaan kiukkukohtauksen kun et ostanut hänelle hänen haluamaansa tuotetta tai et antanut avata tuotetta ennenkuin se on maksettu? Monen kymmenen euron tuotteet tulevat kaupalle hävikiksi, ehkäpä he olisivat kestäneet kuunnella sen 5 minuuttia sitä lapsen huutoa??[/QUOTE]

MINÄ EN OLE KERTAAKAAN TEHNYT NIIN.

Kirjoitin isolla, jotta tajuaisit.

"vieras"
MINÄ EN OLE KERTAAKAAN TEHNYT NIIN.

Kirjoitin isolla, jotta tajuaisit.
Ai niin joo, niinhän se meni että sinä et ole tehnyt mitään etkä tekisi mitään, eikä sinun lapsesi huuda tai itke tai m itään, eikä ne käy kaupassakaan, mutta 10 sivua sinä olet aiheesta saanut vängättyä asiaa, vaikka et siitä yhtään mitään tiedäkään eikä sinulle kuulukaan tai sinua pätkääkään kiinnosta, joo niinhän se tosiaan meni....

[QUOTE="vieras";25334691]Ai niin joo, niinhän se meni että sinä et ole tehnyt mitään etkä tekisi mitään, eikä sinun lapsesi huuda tai itke tai m itään, eikä ne käy kaupassakaan, mutta 10 sivua sinä olet aiheesta saanut vängättyä asiaa, vaikka et siitä yhtään mitään tiedäkään eikä sinulle kuulukaan tai sinua pätkääkään kiinnosta, joo niinhän se tosiaan meni....[/QUOTE]

Mä kirjoitin, että "mä en ole se, joka on napannut lapsen kainaloon ja jättänyt ostosten teon siihen. Tai se, joka on sellaista kaikille suositellut".

Sitten sinä (?) mussutat siitä, että eikö ole mun mielestä törkeää jättää kärryt siihen myyjien huoleksi, jne. Ööö? Luetun ymmärtäminen missä?

Ja kun väännän sulle rautalangasta, että en oo koskaan niin tehnyt, niin taas sinä mussutat jotain ihan outoa.

Kyllä mua kovasti kauppareissut kiinnostaa, ja käyn kaupassa lähes päivittäin lasteni kanssa - mutta sitä en tosiaan oo tehnyt, että jättäisin kärryt muiden huoleksi ja kantaisin kiljuvan kakaran ulos, joten multa on turha kysyä että miten niin toimiminen lapsen huudon lopettaa. Sitä kantsii kysyä niiltä, jotka niin toimivat, tai jotka pitävät sitä ratkaisuna lasten kaupassa huutamisiin.

"vieras"
Ihana, pitää vissiin sanoa Hyää yötä ja puristella itekseen tätä pientä pellavaista päätä edestakasin ja mennä huomenna sinne prismaan lasten kanssa ostoksille. Ja jos lapsi huomenna alkaa huutamaan, en edelleenkään tiedä miten toimin: vien ulos: kärryt jäävät sille tielle, annan huutaa:kanssa olijat häiriintyvät ja heille tulee paha mieli, uhkaan lasta jollain karmealla: tulee varmaan uniin ja sen jälkeen totuutena päiväkotiin ja lastensuojeluilmo, tukin sen suun: lue edellinen... jaa kovasti viisastuin tästäkin jutusta. No olishan tämä ilta voinut turhempaankin voinut kulua, vai olisiko?

"vieras"
Ei mua haittaa toisten huutavat lapset kaupassa. Saatan vilkaista lasta ja vanhempia ja ajatella, että onneksi tuo ei oo mun muksu. Sympatiani ovat vanhempien puolella. En ärsyynny huudosta, koska mun ei ole mikään pakko jäädä sitä siihen viereen kuuntelemaan.

Tosin en kovinkaan usein näe lapsen huutavan kaupassa. Ehkä täällä maalla lapset on paremmin kasvatettuja kuin kaupungissa :saint:

ei hitto
[QUOTE="vieras";25334691]Ai niin joo, niinhän se meni että sinä et ole tehnyt mitään etkä tekisi mitään, eikä sinun lapsesi huuda tai itke tai m itään, eikä ne käy kaupassakaan, mutta 10 sivua sinä olet aiheesta saanut vängättyä asiaa, vaikka et siitä yhtään mitään tiedäkään eikä sinulle kuulukaan tai sinua pätkääkään kiinnosta, joo niinhän se tosiaan meni....[/QUOTE]

Sun on pakko olla ihan saatanan tyhmä

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meillä tämmöinen huuto-kohtaus sattui bussissa. Oli oikeasti inhottava tilanne, kun sieltä bussista ei niin vaan lähdetäkään kun matkaa kotiin on paljon (silti kävi kyllä mielessä että jäädäänkö pari kilometriä aikaisemmin pois) eikä muutkaan matkustajat pääse sitä huutoa karkuun.

Aikani yritin hyssytellä, komentaa hiljaiseksi, kaivaa laukusta edes jotain millä harhauttaa ja saada ajatukset toisaalle, mutta ei.. ei auttanut. Ja sylissä pidin luonnollisesti koko sen ajan kun se huusi, mutta ei sekään auttanut ;) Muutaman minuutin jälkeen en sitten enää yrittänyt mitään ja kyllähän se niille matkustajille, jotka tuli kyytiin siinä vaiheessa, näytti siltä että äiti se vaan katsoo tyynesti ulos ikkunasta kun lapsi huutaa naama punaisena eikä edes yritä tehdä mitään..

Ainoa mikä tuossa tilanteessa sitten auttoi oli ystävällinen mummo, joka rupesi juttelemaan lapselle :D Lapsi jähmettyi ihan täysin kun vieras ihminen puhuu ja kylläpä sitten kiinnosti katsella niitä ikkunasta näkyviä juttuja (joita minäkin olin yrittänyt saada katsomaan) :kieh: Minua harmitti, kun tunsin itseni huonoksi kun en millään ollut saanut sitä lasta hiljaiseksi mutta vähän helpotti oloa kun mummo sitten sanoi että "ihan on kuin minun tytär pienenä" eli ei paheksunut yhtään kun oli kokemusta samanlaisesta :) (toisin kuin osa matkustajista jotka sieltä etupenkiltä kääntyivät oikein tuijottamaan ja pyörittelivät silmiään.. ihan niin kuin täällä joku nimimerkki kertoi tehneensä kaupassa)

Jos tuo lapsi joskus alkaa samalla tavalla raivoamaan kaupassa, niin yritän tehdä ne ostokset ihan normaalisti. Minusta se on vaan sille vanhemmalle helpompi vaihtoehto lähteä sieltä kaupasta karkuun noloa tilannetta (ihan niin kuin itsekin olisin halunnut vaan lähteä sieltä bussista kun hävetti) ja ainakin omasta lapsestani tiedän että se siitä oppisi vain sen, että kun kaupassa huutaa niin sieltä pääsee sillä pois.

skljfslkls
Meillä ei ikinä muistinni mukaan ole niitä pahimpia raivareita tullut kauppareissulla. Siellä onn yleensä niin paljon katsottavaa ja seurattavaa että aika nopeasti unohtuu kiukuttelut. Kotona saattaa tulla niitä puolentunnin huutoja. Mulle on ihan sama jos joku katsoo mua kieroon kun lapsi kiukuttelee vähän.

Mutta ihan pakko vielä laittaa että meillä on kolme lasta. Kaksi on rauhallisia ja uskovat pienestä sanomisesta. Tuohon keskimmäiseen ei niin vain uppoa selitykset. Ja kun huutaa, niin huutaa sitte kans tosi lujaa! Ja aivan samalla tavalla niitä ei voi kasvattaa. Paljon enemmän saa käyttää omia voimavaroja tuohon keskimmäiseen kuin nuihin kahteen. Kyllä todellakin kuria pidetään melko tiukasti, mutta tämä yksi vain tappelee vastaan enemmän ja protestoi helpommin.

Suzyanne
Minä en kyllä ymmärrä tota sanojen asettelua yhtään, että "saa huutaa". Ei se lapsi keneltäkään kysele missä saa huutaa, ei varsinkaan pieni vauva tai uhmaikäinen.

Mun uhmikseni huutaa tasan tarkkaan kaupassa jos haluaa, ei häntä saa hiljenemään kuin suostumalla ostamaan jotain mitä hän haluaa, tai lähtemällä pois kesken ostosten, mutta kun lapsi ei meillä kuitenkaan tee päätöksiä.

Kerran huusi pitkässä kassajonossa kun kyllästyi odottamaan. Ihmiset mulkoilivat, mutta koska olin kahdestaan lapsen kanssa kaupassa, en jättänyt viikonlopun ruokaostoksia siihen, vaan jonotin kunnes sain ruuat maksettua, sitten lapsi rauhoittuikin.

Kun ne sapuskat on joskus vaan ostettava. Joka ei kestä lapsen itkua, menkööt muualle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: säpäle
Suzyanne
[QUOTE="vieras";25335155]Tosin en kovinkaan usein näe lapsen huutavan kaupassa. Ehkä täällä maalla lapset on paremmin kasvatettuja kuin kaupungissa :saint:[/QUOTE]

Varsinkin uhmis saa raivarit jos saa, persoona ja temperamentti siihen vaikuttavat, eikä se kerro huonosta kasvatuksesta. Toivottavasti tuo kommenttisi oli vitsi.

[QUOTE="vieras";25333261]No juuri se että sä kuvittelet olevasi jotenkin muita parempi kasvattaja. Tietenkin on paskoja vanhempia mutta luulis sun iässä oppineen jo sen verran että lapsillakin on hurjia temperamenttieroja. Minä olisin ainakin tosi huolissani jos lapset ei olisi koskaan vanhempiaan vastaan uhmanneet! Se uhmaa joka luottaa ja uskaltaa. Minusta ei ole mitään kehumisen arvoista siinä jos lapsi on epäluottamuksella ja kylmyydellä hiljennetty. Enkä väitä että juuri teillä olisi näin. ;) Turha luulo on juuri siinä että sinä kuvittelet että sun tapasi on se AINUT ja OIKEA. Ja juuri sinä olet täydellinen kasvattaja ja juuri sen ansiosta lapsesi ovat mitä ovat. Minä kasvatan ainakin tässä asiassa eri tavalla ja silti mun lapset on kelpo yksilöitä ja ihania vaikka heistä ääntä välillä lähteekin. Ajattele :O[/QUOTE]

En mä mitään kuvittele, mä tiedän olevani täydellinen kasvattaja, omille lapsilleni :D Ja kuka on sanonu, että mun palleroiet ei olis koskaan mua uhmanneet, ai niin, mutta kyllähän sä senkin jostain rivien välistä vissiin luit.

Yhteistyössä