te, joiden lapset eivät osallistu pk:ssa/koulussa joulukirkkoon ym

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
käyttekö muuten ikinä kirkon tilaisuuksissa lasten kanssa? meillä lapsi ei kuulu kirkkoon, enkä haluaisi joulukirkkoja ja muita päiväkodin uskonnollisia juttuja lapselle, mutta onko ristiriitaista kun lapsi on ollut kirkossa mukana muutamissa häissä ja hautajaisissa? eli lapsi on ollut minun mukana kirkossa mutta en halua pk:n kanssa kirkkoon. miten muut?

Minä sitten taas en itse kuulu kirkkoon, mutta sekä pk:ssa että koulun kanssa kävin kirkossa. Ja oma lapseni ei myöskään kirkkoon kuulu, mutta kirkkoon hän menee kunnes on itse niin iso että osaa valita itse.

Ja itse siis olen käynyt mm.. prometheus-leirin sekä ollut et-tunneilla, mutta valintani oli silti tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maura:
öö..muuttuuko kirkko jotenkin pahemmaksi jos et oo ite paikalla? eli on ristiriitaista

ei, vaan kirkossa ollaan lapsen kanssa oltu jostain "syystä" esim häät. pk:n kanssa ne lapset menevät kuuntelemaan saarnaa sinne kirkkoon. en osaa selittää paremmin. kukaan ei meidän perheestä kuulu kirkkoon mutta kyllä me sukulaisten häissä käydään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
öö..muuttuuko kirkko jotenkin pahemmaksi jos et oo ite paikalla? eli on ristiriitaista

ei, vaan kirkossa ollaan lapsen kanssa oltu jostain "syystä" esim häät. pk:n kanssa ne lapset menevät kuuntelemaan saarnaa sinne kirkkoon. en osaa selittää paremmin. kukaan ei meidän perheestä kuulu kirkkoon mutta kyllä me sukulaisten häissä käydään.

onhan nekin uskonnollisia traditioita....

päiväkoti ikäinen lapsi ei vielä hahmoja tai käsitä kirkko yms muita uskontoasioita, mutta käsittää sen että hän ei pääse mukaan paikkaan jonne kaikki muut menevät, varsinkin jos on ainut ryhmästä..
sekä työllistää 2hoitajaa lisää jos koko päiväkoti lähtee reissuun, eli yhden jäämään lapsen kanssa, ja yhden sen sijaiseksi ryhmään..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

aha.
tietenkin on tein asia miten haluatte lapsen kasvattaa. Lapselle on normaalia se,minkä keskellä hän elää. :)

Sukulaisten tilaisuudet kuten häät ja hautajaiset on TÄYSIN eri juttu kuin juhlajumalanpalvelukset. Häihin sun muihin mennään niiden IHMISTEN takia. Vai jätätkö menemättä kaikkiin juhliin jotka eivät olet evlut? :)

Umpiateistisesta perheestä olen, koulun uskonnollisissa tilaisuuksissa ei käyty, mutta totta kai menemme tilaisuuksiin joita kutsutaan juhlimaan suvun kanssa, oli ne sitten minkä uskonnon mukaisia tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja H:
Sukulaisten tilaisuudet kuten häät ja hautajaiset on TÄYSIN eri juttu kuin juhlajumalanpalvelukset. Häihin sun muihin mennään niiden IHMISTEN takia. Vai jätätkö menemättä kaikkiin juhliin jotka eivät olet evlut? :)

Umpiateistisesta perheestä olen, koulun uskonnollisissa tilaisuuksissa ei käyty, mutta totta kai menemme tilaisuuksiin joita kutsutaan juhlimaan suvun kanssa, oli ne sitten minkä uskonnon mukaisia tahansa.

Kiitos vastauksesta! ainakin yksi palstalainen joka toimii samalla tavalla :) yksissä hautajaisissa oltiin, ei niin läheisen ihmisen hautajaisia voi jättää väliin vaikka ei kirkkoon kuulukaan, mutta pk:n joulukirkko ei ole "pakollinen"

Alkuperäinen kirjoittaja Rinoa:
päiväkoti ikäinen lapsi ei vielä hahmoja tai käsitä kirkko yms muita uskontoasioita, mutta käsittää sen että hän ei pääse mukaan paikkaan jonne kaikki muut menevät, varsinkin jos on ainut ryhmästä..
sekä työllistää 2hoitajaa lisää jos koko päiväkoti lähtee reissuun, eli yhden jäämään lapsen kanssa, ja yhden sen sijaiseksi ryhmään..

täysin samaa mieltä!

Häät ja hautajaiset määräytyvät sen mukaan kuka kuolee tai menee naimisiin eikä sen mukaan mitä uskontoa/uskonnottomuutta itse tunnustaa tai on tunnustamatta. Sen takia vieraana voi kirkossa käydä vaikkei seurakuntaan kuuluisikaan . Minusta siinä ei ole mitään ristiriitaista. Olen ollut ortodoksihäissä Uspenskin katedraalissa vaikka en kuulu kirkkoon.
Itse asumme sivityksen parissa jossa päiväkodeissa ja kouluissa ymmärretään se että uskontoja on monenlaisia kuin myös uskonnottomiakin ihmisiä. Miksi sotkea pienen lapsen pää viemällä se kirkkoon jossa ei ole koskaan käynyt. Tämä kommentti esim.Rinoalle.
Lapsi ymmärtää hyvin paljon kun asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä eikä käyttäydytä laumassa kuten kaikki muut.

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Häät ja hautajaiset määräytyvät sen mukaan kuka kuolee tai menee naimisiin eikä sen mukaan mitä uskontoa/uskonnottomuutta itse tunnustaa tai on tunnustamatta. Sen takia vieraana voi kirkossa käydä vaikkei seurakuntaan kuuluisikaan .
Näin juuri.

Me ei kuuluta kirkkoon, mutta lapsi on käynyt pph:n kanssa kirkossa. En ole jaksanut tehdä asiasta numeroa ja vaatia erityiskohtelua.
Lapsi menee koulussa et-tunneille. Ennen riparia saa päättää itse, tahtooko mennä ja osallistua kirkontoimintaan. Valinta on hänen.

Annan yhden pienen esimerkin, joka mielestäni kertoo siitä, että lapsille ei pidä liikaa kertoa uskonnoista, koska menee niin pahasti yli hilseen.
Ystäväni 4-luokkalainen tyttö kysyi minulta, että oliko Jeesus ja dinosaurukset yhtä aikaa maan päällä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Inkku :
Me ei kuuluta kirkkoon, mutta lapsi on käynyt pph:n kanssa kirkossa. En ole jaksanut tehdä asiasta numeroa ja vaatia erityiskohtelua.
Lapsi menee koulussa et-tunneille. Ennen riparia saa päättää itse, tahtooko mennä ja osallistua kirkontoimintaan. Valinta on hänen.

Annan yhden pienen esimerkin, joka mielestäni kertoo siitä, että lapsille ei pidä liikaa kertoa uskonnoista, koska menee niin pahasti yli hilseen.
Ystäväni 4-luokkalainen tyttö kysyi minulta, että oliko Jeesus ja dinosaurukset yhtä aikaa maan päällä ;)

Ja minun lapseni hihkui nelivuotiaana niin ikään ilosta ettei liikenteessäkään tarvi niin paljon autoja varoja koska Jeesus pelastaa meidät kaikki kuolemalta. Ihan vaan terkkuja pvkotiin. En ole tiukkapipoinen näiden asioiden suhteen mutta kun pk-seudulla on annettu ihmisille uskonnonvapaus, mikä ei ilmeisesti päde syrjemmillä seuduilla, niin sitä on käytettävä hyväkseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkku :

Minusta tuo on aika hauska ajatus. Jesse juoksemassa dinoja karkuun helman paukkuen :)

Uusimmat

Yhteistyössä