Te, joiden kodissa ruokaviini kuului lapsuudessannekin aterioille

"vieras"
Olen hyvin pienestä asti saanut kastaa kieleni isän saunakaljaan. Mielestäni se maistui hyvältä. Lasillisen viiniä sain ottaa kotona muistaakseni 17-vuotiaana.

Oma lapseni on vasta 1v, mutta luulen, että aika samalla linjalla tullaan menemään hänen kanssaan. Ainakin minusta tuolla tavalla tuli kohtuudella alkoholia käyttävä aikuinen. Tosin kalja ei enää maistu hyvältä, viini maistuu edelleen.
 
Alle kouluikäisestä olen saanut oman maistiaislasillisen.
Omat lapset saa kun ovat täysi-ikäisiä.

Viini kuuluu ruokapöytään, mutta ikäraja on 18 (koska johonkin se on määriteltävä, enkä usko lasten saavan mitään traumoja vaikka tuosta täysi-ikäisyydestä pidän kiinni)
 
hellsbells
Nojoo, en kuulu kohderyhmään kun meillä ei viiniä juotu ruokapöydässä / muutenkaan. Olivat enemmänkin olut / viinaihmisiä. Ensimmäiset maistiaset , en muista oliko kyseessä olut, kirkas, likööri vai mikä, muistaisin saaneeni alle 10-vuotiaana. Enkä sitäkään muista, oliko se vanhemmilta vai juoppomummolta...
Ekat perseet vedin olalle äitini avustuksella kait 13-vuotiaana, ehkä 12. En muista.
 
Kolmas korppi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;27689382:
Ihanaa kun näitä alkoholistien lapsia tulee tänne voivottelemaan lapsuuttaan! Olen pahoillani puolestanne mutta tekonne on minusta halveksuttava, tulla tänne syyllistämään perheitä joissa alkoholiongelmaa ei ole!

Vanhempamme eivät antaneet lasten koskea alkoholiin. Ja niin aion itsekin toimia vaikka viini ruokapöytään kuuluukin.
Kuka tässä ketjussa on syyllistänyt? Kas, miksi silti syyllistyit l. koit tarvetta? Aivan, juuri siksi ;)

Toivoisin, että ihmiset suhtatuisivat rehellisesti alkoholiin ja omaan käyttöönsä. Tiedoksi muuten, että sen kuuluisan "lasillisen viiniä" tulisi olla annoksina laskettuna 12 cl -- siis alle puoli lasillista eikä yhtään enempää.
 

Yhteistyössä