Te äidit, minä p.kodissa hoitajana, jeesatkaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vielä jaksan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tiuhtinen:
Olin opiskeluaikoina työharjoittelussa yhdessä päiväkodissa ja sen harjoittelun jälkeen sanoin, etten ikinä mene töihin päiväkotiin. Minusta oli järkyttävää (silloin 19 vuotiaana) katsella kuinka lapset vietiin nukkumaan tasan kello 12 ja tasan kello 14 herätettiin. Jos ei nukkunut, makasi koko kaksi tuntia sängyssään ihan hipihiljaa. Ja jos nukkui vielä silloin klo 14, nostettiin lattialle niin että varmasti heräs. Liian sotilaallista oli minusta meno siinä pk:ssa. Onneks en ole sen jälkeen vastaavaan törmännyt...

OT oli nyt vähän, mutta tuli pk:sta ja päiväunista mieleen...

No meillä ei mennä mihinkään tasan jotain vaan sen mukaan mitä kukin on hommannut. Kuitenkin kaikki aloittavat ruokailun samaan aikaan joten aika porrastetusti menevät nukkumaan. Lähes kaikki nukkuvat 11.30 mennessä ja se joka heräilee ennemmin makoilee sinne 13.30 asti hipihiljaa. He ovat tottuneet siihen ja tosiaan eivät pyydä pois tai nouse sängystä. Aletaan hiljalleen 13.30 herätellä, mutta saa nukkua kahteenkin asti, jos nukuttaa ja sehän on vain siksi, että ehtii välipalalle, että jälleen keittiötyöntekijä ehtii saada hommat loppuun ennen kuin lähtee töistä eli kaikilla asioilla on jokin syy ja seuraus.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ei juma:
Päivähoito pitää järjestää siten, että vastaa maksavan asiakkaan tarpeita. Ihan aikuisten oikeasti. Jos päiväunien väliinjättö ei onnistu, silloin on palvelussa vika! Vika tulee toki korjata resurssien lisäyksen kautta, ja siihen vain pitäisi löytyä rahaa jostakin... Puhutaan samanlaisesta ilmiöstä, kuin ettäpitäisikö vanhuksia pitää lääkkeillä niin tainnoksissa, etteivät he osaa kaivata resurssipulan takia mahdottomaksi käyvää säännöllistä ulkoilua...

Miksi hoitajat kuvittelevat voivansa sanella kaikki säännöt hoidon sisällölle? Teille maksetaan palkkaa asiakaspalvelusta!

Lapsihan ei nuku jos häntä ei väsytä, eli päiväunet ovat lapsen parhaaksi?
Ja muutoinkin lepohetki tekee todella hyvää päiväkotiarjessa.
 
no n se älytöntä,että eskari nukkuu päiväunet ja valvoo sitten klo 23-24,kun itsekkin pitäisi päästä nukkumaan.Itse olen ollut pk:ssa töissä ja yksi hoitajista teki askateluvalmisteluja yms.samassa huoneessa kun kaksi poikaa,jotka eivät enää nukkuneet päiväunia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 30+3:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Samaa ihmettelen minäkin. Mikä on niin kauhee siinä, jos lapsi ei nukahda heti klo 19-20 aikoihin?

Mä en ainaskaan edes halua laittaa mun syntyvää lastani nukkumaan noin aikaisin. Mielummin nukun aamulla pitkään kuin herään joskus seiskalta...

:laugh: :laugh: jotkut on jo töissä klo 7 :laugh: t. herään 5.30 ja lapset klo 6 jotta ehdin töhin.
 
Päiväuniasia ei ole koskaan ollut meille ongelma.

Jos lapsia väsyttää, he nukkuvat pk:ssa päikkärit.
Jos ei väsytä, he lepäävät kauniisti ja hiljaa, ja saavat nousta 30-45 min kuluttua.
 
Mä kyl tajuan asian, mut äidit ei ja jankkaa sitä kullannuppusia hoitoon tuodessa, että voitteko herättää tunnin päästä tai ei sais nukkua ollenkaan jne...mulle olis periaatteessa ihan sama, mut kun ei voi venyä joka paikkaan. Omani on pph:lla ja esikoinen ei nuku ja kuopus nukkuu. Toki saa nukkua jos uni tulee, mut ei tule.
 
Mä olen ollut 3 eri päiväkodissa töissä, ja tasan tarkkaan akat istu kahvilla kun lapset nukkui. Sitäpaitsi eskarilaiset ei kaikki nuku, joten jos on muutama pienempi jotka eivät nuku päikkäreitä, ne voi mennä eskarilaisten puolelle siksi aikaa, että omat hoitajat saa lätistä siellä kahvilla rauhassa. Mua v.tuttaa se, että kun mun lapsi nukkuu päiväkodissa sen 2 tuntia, niin ilta venyy ja venyy, välillä jopa puoleen yöhön. Totta helvetissä se lapsi on taas seuraavana aamuna väsynyt, ja sitten nukkuu ne päikkärit, ja taas sama rumba. Jos mä maksan siitä päivähoidosta, niin silloin mulla on oikeus vaatia että mun lapsen ei tarvi siellä nukkua. Molempien lasten kohdalla joutunut käymään vääntöä asiasta, ja sitten kun oikeesti palaa käämi ja nostaa metakan, niin kummasti se asia saadaankin järjestettyä päiväkodissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
en mäkään ymmärrä sitä valitusta. jos kasvattaa lapsensa käyttäytymään, niin ne on vaan perheenjäseniä ja voi tehdä omia juttujaan kun lapset leikkivät omiaan, ihan sama vaikka valvoisivat vielä viikonloppuna vaikka kello 24 saakka.

mutta kun toiset kasvattavat laåpsistaan maailman napoja, huomionhakuisia kiusankappaleita, adhd pellejä, jotka hajottavat paikat jos ei vahdita, joiden on oltava koko ajan keskipisteitä tai äänessä tai alkaa muiden kiusaaminen tai riehuminen.

En ymmärrä tätä sun kirjoitusta, mutta kyllä meille on väliä jos lapset valvovat klo.24 ihan vaan leikkien omiaan, mutta kun mä itse haluan nukkuun aikaisemmin ja se ei oikein onnistu jos lapset valvoo ja leikkii.

Ei meidän lapset silti ole mitään maailman napoja , kiusankappaleita ( no okei joskus (: ) adhd-pellejä.. Ihan normaaleja toiminnallisia ja aktiivisia lapsia joilla on rajat ja rakkauttakin. Meillä aikuiset määrää säännöt ja lapset saa päättää joistain pikku asioista.

Silti jos mun nuorimmaiseni ja keskimmäiseni nukkuvat yli tunnin päiväunet niin yöunet siirtyvät jonnekin 10-11 välille ja se on meidän mielestä vähän liian myöhään. Koskaan ei olla haluttu että menisivät seitsemältä nukkuun yhdeksän olis aika hyvä ja kymmenenkin vielä menettelis, mutta siitä yli on aika paha, tulee se kierre illalla myöhään nukkuun ja aamulla väsyneitä ja taas päiväkodissa nukutaan pitkään. Joten meidän toive on että lapsemme nukkuvat vain tunnin unet.

Lapset on yksilöitä ja unentarve on yksilöllistä, toiset tarvii enemmän unta kuin toiset. Toisilla lapsilla päiväunet vaan vaikuttaa päiväuniin ja toisilla ei. Mun vanhin lapseni taas vois nukkua vaikka useammatkin päiväunet ja silti nukkuis illalla sitä ei koskaan ole päiväunet haitanneet päinvastoin se on aina ne unet tarvinneet.

Mutta ymmärtäkää ja tajutkaa päiväkodissa se, että lapset on teidän päätyö ja se lapsien yksilöllinen huomioiminen ja se että kaikki lapset ei ole samanlaisia ja että vanhemmat varmasti tuntevat lapsensa parhaiten. Kyllä päiväkodissa tulee olla niin paljon henkilökuntaa että lapset voidaan herättää jo tunnin kuluttua. Lapset tarvivat lepo ja rauhoittumis hetken, mutta kaikki eivät tarvi kahden tunnin unia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä olen ollut 3 eri päiväkodissa töissä, ja tasan tarkkaan akat istu kahvilla kun lapset nukkui. Sitäpaitsi eskarilaiset ei kaikki nuku, joten jos on muutama pienempi jotka eivät nuku päikkäreitä, ne voi mennä eskarilaisten puolelle siksi aikaa, että omat hoitajat saa lätistä siellä kahvilla rauhassa. Mua v.tuttaa se, että kun mun lapsi nukkuu päiväkodissa sen 2 tuntia, niin ilta venyy ja venyy, välillä jopa puoleen yöhön. Totta helvetissä se lapsi on taas seuraavana aamuna väsynyt, ja sitten nukkuu ne päikkärit, ja taas sama rumba. Jos mä maksan siitä päivähoidosta, niin silloin mulla on oikeus vaatia että mun lapsen ei tarvi siellä nukkua. Molempien lasten kohdalla joutunut käymään vääntöä asiasta, ja sitten kun oikeesti palaa käämi ja nostaa metakan, niin kummasti se asia saadaankin järjestettyä päiväkodissa.

Hoida lapsi itse omassa kodissa tai palkkaa hoitaja kotiin jolle voit sanella mitä hänen pitää lapsen kanssa tehdä :D siellä päiväkodissa on muutama muukin kullannuppu kuin se sun oma pallero. Ja on aika lukemattomia päiväkoteja joissa ei ole ollenkaan eskaripuolta minne vois mennä hereillä oleskelemaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Päiväuniasia ei ole koskaan ollut meille ongelma.

Jos lapsia väsyttää, he nukkuvat pk:ssa päikkärit.
Jos ei väsytä, he lepäävät kauniisti ja hiljaa, ja saavat nousta 30-45 min kuluttua.

näin sen pitäisi mennä, mutta jos satu kestää 30 min niin voi esim. vielä toiset 30 min levätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä olen ollut 3 eri päiväkodissa töissä, ja tasan tarkkaan akat istu kahvilla kun lapset nukkui. Sitäpaitsi eskarilaiset ei kaikki nuku, joten jos on muutama pienempi jotka eivät nuku päikkäreitä, ne voi mennä eskarilaisten puolelle siksi aikaa, että omat hoitajat saa lätistä siellä kahvilla rauhassa. Mua v.tuttaa se, että kun mun lapsi nukkuu päiväkodissa sen 2 tuntia, niin ilta venyy ja venyy, välillä jopa puoleen yöhön. Totta helvetissä se lapsi on taas seuraavana aamuna väsynyt, ja sitten nukkuu ne päikkärit, ja taas sama rumba. Jos mä maksan siitä päivähoidosta, niin silloin mulla on oikeus vaatia että mun lapsen ei tarvi siellä nukkua. Molempien lasten kohdalla joutunut käymään vääntöä asiasta, ja sitten kun oikeesti palaa käämi ja nostaa metakan, niin kummasti se asia saadaankin järjestettyä päiväkodissa.

Mun pk:ssa ei ole eskaria. Lähes kaikki nukkuu, ehkä yksi poika(6v) on joka ei nuku, mut makoilee sängyssä. Jos antaa pikkusormen, vie koko käden eli jos yhelle antaa sit kuitenkin mahiksen nousta/olla nukkumatta niin kohta kaikki vaatii samaa. Yhen viel voi ehkä antaa olla omissa oloissaan ryhmähuoneessa, mut sit kun tuleee toinen alkaa hälinä ja muutkin herää...tämä siis isojen puolella mahdollista, mut ei niitten 0-3v kanssa, joidenka vanhemmat myös valittelevat lapsiensa unettomuudesta iltaisin. Tottakai kahvilla on akkoja kun on akkavaltainen työ ja useamman osaston akat yhtäaikaa siel, mut ei siel ole kun yksi akka per osasto, ainakin meillä. Sul ollu joku outo duuni sit tai edesvastuuttomia akkoja siel.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä olen ollut 3 eri päiväkodissa töissä, ja tasan tarkkaan akat istu kahvilla kun lapset nukkui. Sitäpaitsi eskarilaiset ei kaikki nuku, joten jos on muutama pienempi jotka eivät nuku päikkäreitä, ne voi mennä eskarilaisten puolelle siksi aikaa, että omat hoitajat saa lätistä siellä kahvilla rauhassa. Mua v.tuttaa se, että kun mun lapsi nukkuu päiväkodissa sen 2 tuntia, niin ilta venyy ja venyy, välillä jopa puoleen yöhön. Totta helvetissä se lapsi on taas seuraavana aamuna väsynyt, ja sitten nukkuu ne päikkärit, ja taas sama rumba. Jos mä maksan siitä päivähoidosta, niin silloin mulla on oikeus vaatia että mun lapsen ei tarvi siellä nukkua. Molempien lasten kohdalla joutunut käymään vääntöä asiasta, ja sitten kun oikeesti palaa käämi ja nostaa metakan, niin kummasti se asia saadaankin järjestettyä päiväkodissa.

jep. tässä joku katkera joka ei ole saanut peruskoulua suoritettua ja on ollut päiväkodissa luutuamassa lattioita ja luulee niiden juovan kahvia sillon. Ja ajattele, että ne opettajatkin ovat vaan ihmisiä ja toivovat saavansa lepotauon ? Aivan hullua vai mitä? Kokevat penskojesi perään katsomisen raskaana työnä josta tarvitsee lakisääteisen kahvihetken?
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kyllä meille on väliä jos lapset valvovat klo.24 ihan vaan leikkien omiaan, mutta kun mä itse haluan nukkuun aikaisemmin ja se ei oikein onnistu jos lapset valvoo ja leikkii.

Meillä ne ei leiki, vaan makaavat hiljaa sängyssään ja nukahtavat sitten kun nukuttaa. Eli minä saan kyllä nukuttua :xmas: vaikka molemmat lapset olisivatkin vielä hereillä.

Sitä, miksi kumpikaan muksuista ei ole koskaan tajunnut kyseenalaistaa sitä sääntöä että kun on menty sänkyyn, peitelty, ja sanottu hyvät yöt niin pitää olla ihan hiljaa, en tiedä. Kaiken muun ovat ehtineet jo kyseenalaistaa jossain vaiheessa. Mutta näin vaan on, ja minä nautin :D
 
jankutatte kahvittelusta!? eikö normi työntkijällä ole oikeutta pitää kahvitaukoa? mitä te mammat teette työssä? enpäs usko, että vaan ja ainoastaan työtä... kuin moni teistä polttaa ja juo kahvia?
 
Minä ainakin haluan, että isommatkin lapset ainakin lepäilevät jonkin aikaa. Ihan sen takia, että pienemmät nukahtavat ja itselläni on edes pieni huilitauko kesken 10-11 -tuntisen työpäiväni. Ei ole kukaan koskaan valittanut mistään iltahulinoinnista vaikka olen ollut pph jo 10 vuotta. Isommat nukahtavat, jos ovat väsyneitä ja jos ei niin 45-60 min. lepäilyn jälkeen piirtelevät tai tekevät palapelejä tms. hiljaista. Hiljaisuus talossa pitää kyllä olla klp 12-14.
 
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Kuvitteleeko joku tässä ketjussa käyvänsä ihan oikeesti keskustelua tarhantädin kanssa? Kun noita kommentteja lukee niin :o

No mä kyl ihan myönnän, että olen tarhantäti eli lähihoitaja ja ollut alalla 10v. Sori, jos en vastaa sun kuvaa lastenhoitajasta.

 
Ihanteellisintahan on vanhempien mukaan se että lapsi herää klo 7,15 - päiväkotiin klo 7,30 haetaan sieltä pois noin klo 17 ja lapsi menee nukkumaan viimeistään klo 19
näin vahemmat saavat kodin ulkopuolisia virikkeitä töistä mahdollisimman paljon ja lisäksi iltaisin kahden keskistä aikaa parisuhteen ylläpitoon.

Meijän lasten päikkärissä ei noi edes ehdi nukkua tunti tolkulla - klo 12 pisut ja sitten satuja kuuntelemaan klo 13 nukkarista pois ne jotka ei nuku ja loputkin klo 14 joten mas 1,5 h nukkuvat ne jotka nukahtavat VÄLITTÖMÄSTI - jos lapsi ei tarvitse päikkäreitä niin tuskin nukahtaa heti
 
Alkuperäinen kirjoittaja h:
Alkuperäinen kirjoittaja 30+3:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Samaa ihmettelen minäkin. Mikä on niin kauhee siinä, jos lapsi ei nukahda heti klo 19-20 aikoihin?

Mä en ainaskaan edes halua laittaa mun syntyvää lastani nukkumaan noin aikaisin. Mielummin nukun aamulla pitkään kuin herään joskus seiskalta...

:laugh: :laugh: jotkut on jo töissä klo 7 :laugh: t. herään 5.30 ja lapset klo 6 jotta ehdin töhin.

Jotkut ei, vaan jotkut tulee olemaan äitiyslomalla ja sen jälkeen hoitovapaalla. Ajattelin laittaa lapseni päiväkotiin aikaisintaan 3-vuotiaana, ja silloinkin mulla on duuni jossa tarvitsee olla vasta kymmeneltä. Kaikilla kun ei ole sama elämäntilanne kuin sulla. Kommenttisi pointti oli?
 
Lapsen päiväkodissa siirrytään nukkumaan/lepäämään ruokailun jälkeeen. Joka ikinen lapsi sinne menee ja ne jotka eivät tietyn ajan jälkeen oo nukkunu viedään tekemään toiseen huoneeseen palapelejä tai piirtämään :) Mun poika on saanut nukkua sen mitä on tarvis ja hyvin on illalla tullu uni viimeistään 21.30. Kaikkiin se ei päde, mutta meille ok. Eskari, kun alkoi poika nukkui monesti jo 19.00, koska oli tottunut pieniin päiväuniin..
 
Ettäkö kahvitaukoakaan ei saisi pitää tarhantädit ??? Voi jestas, no toivottavasti teitä tyydyttää ajatus siitä, että meillä töissä ei ole erillistä kahvihuonetta joten kahvit juomme samoissa tiloissa missä ne lapset jotka eivät nukkuneet touhuavat ja meidän kahvitaukokin on sitä kun ojentelemme kyniä, pyyhimme neniä, autamme milloin missäkin asiassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Päiväuniasia ei ole koskaan ollut meille ongelma.

Jos lapsia väsyttää, he nukkuvat pk:ssa päikkärit.
Jos ei väsytä, he lepäävät kauniisti ja hiljaa, ja saavat nousta 30-45 min kuluttua.

Kerrankin mä voin peesata sua :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kyllä meille on väliä jos lapset valvovat klo.24 ihan vaan leikkien omiaan, mutta kun mä itse haluan nukkuun aikaisemmin ja se ei oikein onnistu jos lapset valvoo ja leikkii.

Meillä ne ei leiki, vaan makaavat hiljaa sängyssään ja nukahtavat sitten kun nukuttaa. Eli minä saan kyllä nukuttua :xmas: vaikka molemmat lapset olisivatkin vielä hereillä.

Sitä, miksi kumpikaan muksuista ei ole koskaan tajunnut kyseenalaistaa sitä sääntöä että kun on menty sänkyyn, peitelty, ja sanottu hyvät yöt niin pitää olla ihan hiljaa, en tiedä. Kaiken muun ovat ehtineet jo kyseenalaistaa jossain vaiheessa. Mutta näin vaan on, ja minä nautin :D

No ei mun lapset leiki klo.24 vaan tää oli vaan viittaus mun tekstin yllä olevaan lainaukseen jossa toi joku oli sitä mieltä että lapset on perheen jäseniä jotka voivat touhuta ja leikkiä omiaan häiritsemättä vanhempia vaikkapa klo.24.00. Mun mielestä ja meidän perheelle se ei sovi, meillä nukkuun mennään jo yhdeksältä, mutta lapsille ei uni tule kun 10-11 aikaan jos ovat pk:ssa nukkuneet yli tunnin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Samaa ihmettelen minäkin. Mikä on niin kauhee siinä, jos lapsi ei nukahda heti klo 19-20 aikoihin?

No, se riippuu siitä monelta se lapsi sitten nukahtaa. Ei se 21 olisi minulle mikään ongelma, 22:kin menisi vaikka silloin tuntuisi että oma aika jäisi illalla kovin lyhyeksi, mutta jos se menee sinne puolille öin tai sen ylikin niin tekee se valvominen minullekin tiukkaa. Varsinkin jos on aamulla aikainen herätys luvassa. Ja meidän alspia kun ei voi jättää sinne sänkyyn itsekseen valvomaan. :/

Mutta en mielestäni ole tuosta enempää valittanut tai syyllistänyt kjetään jne. Olen toki päiväkodissa aamuseitsemältä maininnut että puju sitten nukahti vähän ennen yhtä yöllä, tietävät sitten syyn miksi on väsynyt.

Meillä ei tuo ole päiväkodin puolestakaan ongelma, eli vanhemmilta on kysytty miten toivotaan päiväunien kanssa toimittavan. Näin halutessa voidaan päiväunet jättää väliin ja lapsi sen aikaa saa muuta tekemistä. Itse olen tuossa sanonut että saavat toimia lapsen mukaan. Pääasiassa en näe heidän usienkaan päiväunia tarvitsevan, mutta jos lapset ovat väsyneitä niin saavat puolestani nukkua eli ei tarvi pakolla pitää hereillä. Nyt kuitenkin päiväkodilta itse ehdotettiin että kokeillaan hetken aikaa tuota valvottamista, jos se auttaisi.
 

Yhteistyössä