taysissa synnytyksestä.. ja vauvan kotiutumisvaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maub
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maub

Uusi jäsen
11.11.2009
1
0
1
eli onko ketään taysissa lähiaikana synnyttäneitä? olisi kiva saada kuulla muiden kokemuksia miten siellä meni synnytys ja kuinka homma toimi? itse olen (toivottavasti pian) menossa sinne synnyttämään, nyt raskausviikot siis 40+1 :) ja sellainen typerä kysymys että kun sinne menen, niin menenkö oikeasti vain sinne ilmottautumiseen sanomaan että moikka mä tulin synnyttämään? :o

ja toinen asia oli siitä että olisko mitään vinkkiä mitkä olisi tälläisellä kelillä hyvät kotiutumisvaatteet vauvalle ? ettei tule liian kylmä/kuuma? pitäisi ne pian tässä pakkailla että mies sitten osaa oikeat tavarat tuoda kun sieltä kotiin päästään :))
jännittää niin paljon että tälläiset pienetki asiat tuntuu ylivoimaisilta :whistle:

Kukaan ei ollut vastannut niin vastaan sitten vaikka ei ole henk.koht. kokemusta nimenomaan Tampereelta. Yleisohjeena on että kun alkaa tuntua kotona siltä että synnytys on käynnistynyt, niin soitat ensin neuvolastasi saatuun numeroon, joka menee sairaalan synnytyssalien toimistoon tai äitipolille. Ensin puhelimitse selvitetetään missä vaiheessa synnytyksesi mahtaa olla ja kuinka pitkä matka sinulla on sairaalaan että kuinka pian kannattaa lähteä. He antavat luvan tulla kun on aika. Tällöin he tietävätkin milloin on joku synnyttäjä tulossa ja kun olet tullut sisään, sinua ollaan mahdollisesti siellä vastassa. Eli mitään dramatiikkaa tuskin siihen kuuluu niinkuin elokuvissa, synnytyksesi saattaa olla sairaalaan tullessa vielä rauhallisessa vaiheessa eikä ole syytä kiihtyä tai panikoida.

Noista vaatteista on vaikea sanoa, mutta jos on lauhaa ja autokin on lämmin ja vedoton niin tuskin ainakaan toppahaalaria kannattaa pakata. Parempi olisi hengittäviä luonnonkuituja kerroksittain, esim. puuvillaa, villaa. Jos on melko lauhaa niin pari kerrosta sisävaatteita alle ja päälle ainakin yksi paksumpi välihaalari. Äitiyspakkauksesta löytyy varmasti sopivia vaatteita - joskin ovat vastasyntyneelle usein liian isoja. Toki voit mennä johonkin lastenvaatteisiin erikoistuneeseen liikeeseen esm. Nicky&Nelly ja kysyä myyjiltä hyvää välikausihaalaria vastasyntyneelle, joka mahtuu ensimmäiset pari kuukautta kyläreissuillakin ja vaunuissa.

Parasta vaatetusta on nyt tämän hetken talvien vaihteleviin keleihin villaiset ja silkkiset bodyt ja muut alusasut. Ne kestävät paremmin ulkoilman ja sisäilman lämpötilan ja kosteuden vaihtelua eivätkä hiosta niinkuin tekokuidut ja puuvilla.

Onnea synnytykseen!

Olet varmaan jo synnyttänyt, mutta vastaan silti.

Itse olen vaan mennyt synnytysvastaanotolle ja ilmottanut että tulin synnyttämään. Kummallakaan kerralla ei ole pois ajettu.
Ensin synnytysvastaanotossa katsotaan miten käynnissä synnytys on, otetaan vaiuvan sydänkäyrä, katsotaan kohdunsuun tilanne ja saa peräruiskeen jos haluaa. Sieltä siirrytään synnytysosastolle kun synnytys on kunnolla käynnissä.
Synnytysosastolla on mahdollisuus käydä suihkussa. Kannattaa kertoa ajoissa toiveensa kätilölle, esim jos haluaa ponnistaa jakkaralla. Myös kivunlievitystoiveensa kannattaa sanoa selkeästi (omalla kohdalla kivunlievitys toiveita ollaan noudatettu loppuun saakka). Ja kannattaa sanoa suoraan jos itsestä esim. pystyssä on parempi olla kun makuulla.

Yhteistyössä