täysin uupunut vl-äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "amalia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen vl-äiti ja meillä on vain yksi lapsi, toinen tulossa. En pysty täysin samaistumaan tilanteesi, mut sivusta seuranneena tiedän mistä puhut. Isoissa srk:ssa on diakonityöryhmiä, joista saatte varmasti myös ammatillista apua ellette niin ainakin vinkkejä kenen puoleen kääntyä. Nämä asiat ovat hyvin arkisia useimpien keskuudessa ja näistä voi vapaasti puhua ammattiauttajalle. Mikäli asutte pienen srk:n alueella - hae apua neuvolan kautta.
Ehkäisyä ei ole varmat päivät tai pidättäytyminen, tuollaisen neuvominen on jo henkistä väkivaltaa... Ison srk:n diakoniatyöntekijä on sanonut minulle, että vastaavissa tilanteissa kuin teillä, ainoa keino on ehkäisy. Se voi olla myös sairauden hoitoa, kun lapsia ei tule kriisiyttämään perhetilannetta lisää. Emme halua yhteiskunnan harteille sysätä perheitä uupumisen vuoksi - vuosittain lisääntyvän lapsiluvun takia. Hoida itsesi kuntoon ja katsotte tilannetta hoitojen jälkeen uudelleen. Ja näistä asioista et ole seurakunnassa rapostointicelvollinen edes läheisimmillesi jotka mahdollisesti (tunnelman Jonkan aistin kertomuksistasi) voisivat olla tuomitsemassa asioita ja päätöksiänne. Taivaspaikkamme ei ole määrätty lapsiluvun perusteella...
Voimia eheytymiseen!

voimia ap:lle jos on vielä linjoilla! Minulle on srk opettanut että Jumala kyllä näyttää meille suunnan tuossa lapsi asiassakin, sen mikä Jumalan tahto olisi, mutta lopullinen päätös me tehdään itse, saatiinhan me vapaa tahto enkä usko että Jumala pakottaa meitä lasten tekoon.
Jos rukoilisit Jumalalta ratkaisua tuohon asiaan. Minulla ratkesi tuo asia niin että Jumala salli minulle "hormoonihäiriön", minkä vuoksi en vaan tule enää raskaaksi ja luoja tietää milloin se on taas mahdollista tai onko mahdollista ollenkaan? Mutta nyt kun kelaan tätä kokemaani kolmea vuotta taaksepäin, niin näen että hulluksihan tässä olisi tullut jos tähän vielä vauva olisi syntynyt.
Toive kolmannesta lapsesta minulla silloin tällöin on, mutta en mä sitä uskalla enempää haaveilla, kun tuntuu että Jumalan tahto on meidän kohdalla että tuo 2 lasta olisi sopiva määrä.

No en itse ainakaan jaksaisi, se on selviö.
Kamalaa että sinusta on tehty tilanteen hullu. Ei tuollaista penikoiden tekemistä ja hoitamista kukaan jaksaisi yksin.
Miehesi käy töissä ja harrastuksissa vaikka panee penikoita alulle.

En ole vl.

Ketjussa jo joku mainitsikin, mutta ehkäisykiellon todellinen motiivi on lahkojohdon vallanhimo. Kun lahkoon ei käännytä vaan synnytään, niin siinä on syytä kylliksi saarnata ehkäisykiellon puolesta. Vaikka maailma on jo täytetty, mutta lahkolaisia ei ole vielä tarpeeksi.

Yhtä hyvin voisi kysyä, että jos ehkäisy ei ole Luojan tahto, niin miksi hän on sallinut ihmisen keksiä ehkäisyvälineet?

Ihmisnaaraille kun ei ole annettu kiima- aikaa, joten seksitouhut on keksitty myös puolisoiden väliseksi hauskaksi jumppaharrasteeksi, eli joka seksikerrasta ei ole tarkoituskaan raskautua. Ja vastaavasti voisi kysyä miksi yhtyminen raskaana olevaan vaimoon on sallittua, vaikka se jos mikä on siementen valuttamista hukkaan?

Aina välillä mietin, miten uskovaiset jaksaa harrastaa seksiä niin paljon, että lapsia tulee tiuhaan. Olen kolmen äiti ja meidän perhe-elämä vie niin paljon voimia molemmilta aikuisilta, että ehkä kerran kuussa sekstaillaan... Tuskin kovin kovalla prosentilla tärppää. Ei tämä nyt tietysti parisuhteen kannalta ole hyvä, mutta menköön. Voimia ja viisaita ratkaisuja sinulle, psykologeille voi tosiaan sanoa ihan mitä vaan, sillä tavalla auttaa itseään parhaiten.

Hei, eikö lestaadiolaisuus syntynyt Lapissa. Siellähän on edelleen harvaanasuttua ja siksi saarnamies aikoinaan keksi, että 'lisääntykää ja täyttäkää maa' ! Halusi 'kavereita' Lappiin lisää. :-D Jos raskaanaolo, synnytys ja vauvan hoito olisi saarnamiesten hommaa, ei onnistus!! Siihen loppuisi lastenteko. :-D

[QUOTE="myy";29731695]Aina välillä mietin, miten uskovaiset jaksaa harrastaa seksiä niin paljon, että lapsia tulee tiuhaan. Olen kolmen äiti ja meidän perhe-elämä vie niin paljon voimia molemmilta aikuisilta, että ehkä kerran kuussa sekstaillaan... Tuskin kovin kovalla prosentilla tärppää. Ei tämä nyt tietysti parisuhteen kannalta ole hyvä, mutta menköön. Voimia ja viisaita ratkaisuja sinulle, psykologeille voi tosiaan sanoa ihan mitä vaan, sillä tavalla auttaa itseään parhaiten.[/QUOTE]

Samaa olen minä ihmetellyt. Onkohan uskovat miehet sitten niin itsekkäitä, että luuhaavat vain omissa menoissaan, jolloin heillä riittää rentoutuneena paukkuja vielä seksinkin harrastamiseen, välittämättä yhtään siitä, että se yksin arkea pyörittävä rättiväsynyt vaimo ei olisi yhtään kiinnostunut koko asiasta.

Meillä seksiä on vain muutama kerta vuodessa, kun ollaan niin totaalisen väsyneitä tähän pikkulapsiarjen pyörittämiseen molemmat.

[QUOTE="femin";29603307]Mekin ollaan lestadiolaisia, olen 21-vuotias 3 lapsen äiti. Olemme aikeissa aloittaa ehkäisyn, koska haluamme tarjota lapsille enemmän kuin olemme itse saaneet...

Ei se ehkäisy ole niin paha asia. Tärkeintä on teidän perheen hyvinvointi ja kun on ongelmia jaksamisen kanssa, niin kyllä se on tärkeintä hoitaa jo olemassa olevat lapset. Eikä teidän tarvitse kenellekään kertoa ehkäisystä, eikä tuntea syyllisyyttä, koska Jumala kyllä pitää huolen siitä, että kaikki ne ihmiset (ehkäisystä huolimatta) syntyy tähän maailmaan, joiden on tarkoituskin.

Äläkä usko sitä, kun jotkut sanoo ettei kenellekään anneta enempää, kuin jaksaa kantaa, koska se ei pidä paikkaansa.

Kovasti jaksamista teidän perheelle! Toivottavasti saatte asiat kuntoon.[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus! Yhä nykypäivänä puhujat maalaa mörköjä ja tuomitsee ehäisyn käytön.

Pyyntö: Saarnatkaa että sairautta on lupa torjua raskauden ehkäisyllä, amen! | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Onko yksikään puhuja saarnassa todennut reilusti että ehkäisy on OK uskovaiselle?

ole3n itsekin vanhoillislestadiolainen ja olemme joutuneet käyttämään välillä ehkäisyä, jotta jaksamme huolehtia olemassa olevista lapsistamme. Lapsia on tällä hetkellä neljä, kaikki alle kouluikäisiä. sitten kun taas voimat ovat palanneet, olemme yhdessä mieheni kanssa jättäneet ehkäisyn pois. Olemme joutuneet myöntämään, että voimavaramme eivät aina riitä ottamaan lapsia lahjoina vastaan. Emme kuitenkaan halua varsinaisesti suunnitella lapsilukua, mutta menemme aina tilanteen ja voimiemme mukaan. Olen keskustellut paljon uskovaisten kanssa tästä asiasta ja suurin osa on kanssamme samaa mieltä. Olen keskustellut myös uskovaisen papin kanssa ehkäisystä uupumuksen hoidossa ja hän oli todellakin sitä mieltä, että myös uskovainen voi ehkäistä, mikäli fyysinen tai psyykkinen terveys ei kestä. Olen itse ollut myös seuroissa, joissa puhuja puhui tästä asiasta aivan selvästi ja toi esille sen, että uupuneet vanhemmat voivat ehkäistä jotta jaksavat hoitaa olemassa olevia lapsia ja voivat itsekin tervehtyä.

[QUOTE="amelia";29603414]Edelliselle. Kovasti olette tekin varmasti saaneet osaksenne, iloa ja surua ja väsymystä. Kolme pientä ja sinäkin nuori. Paljon voimia ja siunausta perheellenne!

Jonkin verran olen erimieltä. Ei pysty hyvällä omallatunnolla ajatella että ehkäistäämpäs tässä nyt koska raskaudun kyllä jos niin on tahto. Ei se ihan niin mene. Siinä ihminen valitsee helpomman tien, Jumala on sanonut että uskovaisen maallinen matka on kova. Vii imettäväisiä ja raskaana olevia, sanotaan raamatussa jossa puhutaan lopunajoista.
Jumala sallii ihmisen tehdä omat ratkaisunsa vaikka ne eivät olisikaan hänen tahto. Hän katsoo sitä aikansa ja antaa ihmiselle mahdollisuuden katua jos on syntiin joutunut. Tässä lapsiasiassa minua mietityttää se, että miksi jumala antaa raskauden alkaa jos näkee perheen tilanteen olevan umpikujassa? Vai onko se ihmisen itse aiheuttama umpikuja? Tekee asiasta suuremman kuin se todella on? mietityttää onko hedelmöittyminen vain biologiaa vai onko sekin osa luomistyötä? Vai alkaako luomistyö vasta hedelmöittymisen jälkeen?[/QUOTE]

Jumala on luonut meille vapaan tahdon. Joku hyvin jo vastasi, miten Jumala sallii joidenkin ottaa liikaa lemmikkieläimiä tms. Jumala antoi meille vapaan tahdon, jolloin voimme päättää harrastammeko seksiä, käytämmekö ehkäisyä, harrastammme ko "varmoina päivänä" seksiä, teemmekö liikaa tai sopivasti töitä, urheilemmeko vai makaammeko aina sohvalla, voimme valita ammatin ym. Jumala rakastaa meitä ja hän haluaa, että voimme hyvin. Ei hän halua, että uuvutat itsesi vaatimuksilla, jotka eivät ole hänestä. Musta sun Jumalakuva on ankara, kun uupuneena mietit teetkö syntiä. Jumala ei ole sellainen, hän kutsuu sinua lepäämään eikä vahdi teetkö syntiä vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vl;29762370:
olen itsekin vanhoillislestadiolainen ja olemme joutuneet käyttämään välillä ehkäisyä, jotta jaksamme huolehtia olemassa olevista lapsistamme. Lapsia on tällä hetkellä neljä, kaikki alle kouluikäisiä. - - Olen keskustellut myös uskovaisen papin kanssa ehkäisystä uupumuksen hoidossa ja hän oli todellakin sitä mieltä, että myös uskovainen voi ehkäistä, mikäli fyysinen tai psyykkinen terveys ei kestä.

Olen itse ollut myös seuroissa, joissa puhuja puhui tästä asiasta aivan selvästi ja toi esille sen, että uupuneet vanhemmat voivat ehkäistä jotta jaksavat hoitaa olemassa olevia lapsia ja voivat itsekin tervehtyä.

Ja kukahan uskovainen pappi oli kyseessä?
ja kuka puhuja noin mahtoi saarnata, olikohan ry:llä olleskaan...?

Epäilen että kirjoituksesi on provo jolla yrität levittää ehkäisymyönteistä asennetta... sorry.

[QUOTE="tavisäiti";29732438]Samaa olen minä ihmetellyt. Onkohan uskovat miehet sitten niin itsekkäitä, että luuhaavat vain omissa menoissaan, jolloin heillä riittää rentoutuneena paukkuja vielä seksinkin harrastamiseen, välittämättä yhtään siitä, että se yksin arkea pyörittävä rättiväsynyt vaimo ei olisi yhtään kiinnostunut koko asiasta.

Meillä seksiä on vain muutama kerta vuodessa, kun ollaan niin totaalisen väsyneitä tähän pikkulapsiarjen pyörittämiseen molemmat.[/QUOTE]

Tätä mäkin ihmettelen kovasti! Onko lesta-usko sittenkin pelkkää naisten alistamista?
Ihmetyttää kovasti, että esim 4-5 pienen lapsen äiti jaksaa/tai edes haluaa harrastaa seksiä??Missä välissä sitä edes ehtii, jos kotona pieni armeija pikkulapsia? Luulisi että tulisi vastenmielisyys koko hommaan (siisi seksiä kohtaan), jos on jo valmiiksi väsynyt, ja tiedostaa ettei jaksaisi enempää lapsia?? Ja millaisia sitten ovat lesta miehet? Jos eivät ymmärrä vaimojensa väsymystä, ja painostavat seksiin??? Ihmettelen kovasti tätä asiaa.

Ja siltä kannalta, että jos kumpikaan ei haluaisi lisää lapsia, niinkuin ap kertoi, niin MIKSI IHMEESSÄ SITTEN HARRASTATTE SEKSIÄ? Tämä on ehkä asiaton kysymys, mutta pakko kysyä, koska en kertakaikkiaan ymmärrä. Jo koulussa opetetaan 15-vuotiaille että ÄLÄ harrasta seksiä ilman ehkäisyä. Luulisi lestojenkin ymmärtävän tämän, eikä ketään voi pakottaa, eli jos haluaisi ehkäistä lasten tuloa, kannattaisi ehkä pitää parin vuoden taukoa sänkyelämässä. Kyllä se mieskin sen kestää.

Miettikääs kun Se seksielämä alkaa kun mennään naimisiin. Vuoden päästä siitä on jo vauva. Mies pääset vasta alkuun seksielämän kanssa. Vaimoa ei kiinnosta, mutta mä väitän että todella moni nainen on opetettu siihen, että ei ajatella itseään vaan muita. Ei kieltäydytä vaikka ei kiinnosta, onhan Se velvollisuus kun ollaan naimisissa. Nainen on Se joka pyörittää kotia, mies käy töissä. Pääsee siis sieltä raskasta arjesta pois päiviksi, ei hän ole niin uupunut ettei seksiä jaksaisi harrastaa. Ja naiset on ainakin täällä päin kyllä alistettuja.

Mut aivopestiin siihen, että seksiä kuuluu antaa, kun ollaan naimisissa. Eihän mulle ole koskaan annettu mallia siitä, miten ajatellaan omilla aivoilla. Kun kaikki mitä halusin tehdä, oli kiellettyä. Täällä päin näkee senkin, kuinka miehet menevät, harrastavat. Vaimot menee joskus kun pääsee ja sekin yleensä peruuntuu kun joku lapsista sairastui tms. Oon sen verran pyöriny näissä piireissä, että olen nähnyt paljon. Oikein puistattaa kun miehen veljen perheessä vaimo herää kuudelta ensimmäisen kanssa ja yhdeksään asti syöttää ja pukee ja auttaa seitsemää lastansa. Viimeiseksi pöytään istuu mies jota vaimo passaa että saa syödäkseen :x

Ettekö voi käyttää keskeytettyä yhdyntää?! Toiminut ainakin itselläni sekä ex-puolison että nykyisenkin kanssa aivan täysin. En pysty käyttämään hormonaalista ehkäisyä (sivuoireet) ja kumi vie puolet nautinnosta molemmilla...keskeytetty on hyvä vaihtoehto! Kyllä miehen pitää oma kroppa sen verran tuntea/hallita, että osaa "vetää pois" ajoissa.. Tämä sopii meille, voidaan harrastaa nautinnollista seksiä, mutta raskautumisen mahdollisuus on häviävän pieni.

Paljon voimia ap:lle ja muillekin samassa tilanteessa oleville! Exäni oli myös paljon töissä ja hoidin lähes yksin kaksi pientä lasta, kodin ja itseni (minulla on sairaus jonka vuoksi olen ajoittain todella kipeä). Ei se herkkua todellakaan ollut.. Olin myös todella väsynyt tilanteeseen ja erohan meille tuli (oli muitakin syitä). Vinkkinä kuitenkin, että itsestä on pidettävä huolta!! Ei sitä muuten jaksa tätä elämää..!

Alkuperäinen kirjoittaja Että tuota...;29823420:
Ja kukahan uskovainen pappi oli kyseessä?
ja kuka puhuja noin mahtoi saarnata, olikohan ry:llä olleskaan...?

Epäilen että kirjoituksesi on provo jolla yrität levittää ehkäisymyönteistä asennetta... sorry.

en viitsi netissä kirjoittaa papin nimeä mutta on tunnettu pappi vanhoillislestadiolaisuudessa. ja todellakin oli kotipaikkakuntani ry:llä kerran tällainen seurapuhe, jossa aivan suoraan puhuja sanoi että terveydellisistä syistä (niin fyysinen kuin psyykkinen) voi uskovainenkin ehkäistä. ei me olla minkään lain orjuuden alla tässä ehkäisyasiassakaan. pääasia on, että tekee uskolla sen mitä tekee ja ottaa huomioon myös terveydelliset asiat. se ei ole mielestäni varsinaisesti perhesuunnittelua vaan terveydenhoitoa ja tervettä itsestä ja perheestä huolehtimista, jos terveyttä suojellakseen joutuu ehkäisemään.

[QUOTE="vierailija";29823711]Tätä mäkin ihmettelen kovasti! Onko lesta-usko sittenkin pelkkää naisten alistamista?
Ihmetyttää kovasti, että esim 4-5 pienen lapsen äiti jaksaa/tai edes haluaa harrastaa seksiä??Missä välissä sitä edes ehtii, jos kotona pieni armeija pikkulapsia? Luulisi että tulisi vastenmielisyys koko hommaan (siisi seksiä kohtaan), jos on jo valmiiksi väsynyt, ja tiedostaa ettei jaksaisi enempää lapsia?? Ja millaisia sitten ovat lesta miehet? Jos eivät ymmärrä vaimojensa väsymystä, ja painostavat seksiin??? Ihmettelen kovasti tätä asiaa.

Ja siltä kannalta, että jos kumpikaan ei haluaisi lisää lapsia, niinkuin ap kertoi, niin MIKSI IHMEESSÄ SITTEN HARRASTATTE SEKSIÄ? Tämä on ehkä asiaton kysymys, mutta pakko kysyä, koska en kertakaikkiaan ymmärrä. Jo koulussa opetetaan 15-vuotiaille että ÄLÄ harrasta seksiä ilman ehkäisyä. Luulisi lestojenkin ymmärtävän tämän, eikä ketään voi pakottaa, eli jos haluaisi ehkäistä lasten tuloa, kannattaisi ehkä pitää parin vuoden taukoa sänkyelämässä. Kyllä se mieskin sen kestää.[/QUOTE]

seksuaalisuus on ihmisessä kuitenkin niin perusominaisuus ja on luonnollista että myös usean pienen lapsen vanhemmat haluavat rakastella. olemme itse mieheni kanssa huomanneet että toimiva ja suht. aktiivinen seksielämä antaa toisaalta myös virtaa ja energiaa elämään. jos on oikeasti uupunut ja aivan voimiensa ääri rajoilla, täytyy uskovaisenkin ottaa uupumus todesta ja käyttää ehkäisyä. terveydellä ei saa leikkiä. selibaatti avioliitossa ei kuitenkaan oikeasti ole hyvä ja kestävä ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vl;29824161:
en viitsi netissä kirjoittaa papin nimeä mutta on tunnettu pappi vanhoillislestadiolaisuudessa. ja todellakin oli kotipaikkakuntani ry:llä kerran tällainen seurapuhe, jossa aivan suoraan puhuja sanoi että terveydellisistä syistä (niin fyysinen kuin psyykkinen) voi uskovainenkin ehkäistä. ei me olla minkään lain orjuuden alla tässä ehkäisyasiassakaan. pääasia on, että tekee uskolla sen mitä tekee ja ottaa huomioon myös terveydelliset asiat. se ei ole mielestäni varsinaisesti perhesuunnittelua vaan terveydenhoitoa ja tervettä itsestä ja perheestä huolehtimista, jos terveyttä suojellakseen joutuu ehkäisemään.

Todellista paskapuhetta!

Ehkäisy on synneistä suurempia. Kukaan, koskaan, ikinä ei ole yhdessäkään rauhanyhdistyksessä puhujapöntöstä luvannut/sallinut ehkäisyä. Ei todellakaan.

Sehän olisi henkinen itsemurha.

Todellista paskapuhetta!

Ehkäisy on synneistä suurempia. Kukaan, koskaan, ikinä ei ole yhdessäkään rauhanyhdistyksessä puhujapöntöstä luvannut/sallinut ehkäisyä. Ei todellakaan.

Sehän olisi henkinen itsemurha.

itse voin vain todeta että olen itse ollut tällaisissa seuroissa joissa ehkäisy terveydellisistä syistä on saarnattu sopivaksi. ja olen myös kahden kesken keskustellut erään vl-papin kanssa ja hän on todennut että voi ehkäistä henkisen tai fyysisen sairauden takia. ja tämä pappi on "raittiisti uskomassa" ja pidetty pappi meikäläisyydessä. etkö ole lukenut esim. päivämiehen kirjoituksia viime aikoina? niissä on todettu aivan sama asia.

Eräässä naisten illassa missä olin, naiset keskenään paasas just tästä että kuka muka voi todeta ketään psyykkisesti sairaana ettei voisi ottaa lapsia vastaan. Koska Se voi olla vain itse keksittyä ja sitä aletaan käytyään selityksenä kun ei haluta lapsia. Että näin.

Ihmeellinen kulttuuri, kun kaikki pitää tulla saarnapöntöstä.

Minusta siinä halveksutaan Jumalaa, joka puhuu myös ihmisen omassa sydämessä. Tehdään saarnamiehestä jumalankuva. Raamattukin sen kieltää.

[QUOTE="hmh";29824348]Ihmeellinen kulttuuri, kun kaikki pitää tulla saarnapöntöstä.

Minusta siinä halveksutaan Jumalaa, joka puhuu myös ihmisen omassa sydämessä. Tehdään saarnamiehestä jumalankuva. Raamattukin sen kieltää.[/QUOTE]

Lestadiolaisuudessa jumalalla ei ole mitään käyttöä. Lahko perustuu oppeihin, sääntöihin ja henkiseen väkivaltaan, jota johdetaan puhujien ja päivämiehen kautta.

Sadistinen lahko, peli, jossa ihmiset ovat pelinappuloita.