täysin uupunut vl-äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "amalia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä voin lohduttaa että et joudu helvettiin vaikket lisääntyisi enää. Raamatussa ei missään kohtaa sanota että ehkäisy olisi synti. Oletko ikinä edes lukenut raamattua? Moni vl ei oo vaan uskoo sokeasti saarnaajia.

Raamattu sanoo että lapset ovat lahja Jumalalta. Lahjoista Raamattu taas sanoo että ihminen saa itse päättää ottaako niitä Jumalalta vastaan vai ei. Eli saat itse päättää otatko enempää noita lahjoja vastaan.mikään pakko ei ole ottaa. Jumala myös haluaa että huolehdimme lapsista hyvin. Et pysty siihen jos lapsia on niin paljon että uuvut täysin. Ota rohkeasti ehkäisy käyttöön.

Lestadiolaiset tulkitsevat sääntöjään kuten piru raamattua.

Sanotaan, että on Jumalan kädessä lapsien tulo. Ei saa ehkäistä, on otettava lapset mitä tulee vastaan, Jumala tietää jokaiselle sopivan lapsiluvun.

Mutta lapsettomuutta on myös lestadiolaisten piirissä, miksi lapsettomuushoidot ovat sallittuja ?
Eikö se ole Jumalan tahto, että siihen perheeseen ei synny lapsia.
Miksi sitä saa rukata, mutta lapsien määrää ei

Mekin ollaan lestadiolaisia, olen 21-vuotias 3 lapsen äiti. Olemme aikeissa aloittaa ehkäisyn, koska haluamme tarjota lapsille enemmän kuin olemme itse saaneet...

Ei se ehkäisy ole niin paha asia. Tärkeintä on teidän perheen hyvinvointi ja kun on ongelmia jaksamisen kanssa, niin kyllä se on tärkeintä hoitaa jo olemassa olevat lapset. Eikä teidän tarvitse kenellekään kertoa ehkäisystä, eikä tuntea syyllisyyttä, koska Jumala kyllä pitää huolen siitä, että kaikki ne ihmiset (ehkäisystä huolimatta) syntyy tähän maailmaan, joiden on tarkoituskin.

Äläkä usko sitä, kun jotkut sanoo ettei kenellekään anneta enempää, kuin jaksaa kantaa, koska se ei pidä paikkaansa.

Kovasti jaksamista teidän perheelle! Toivottavasti saatte asiat kuntoon.

[QUOTE="femin";29603307]
Äläkä usko sitä, kun jotkut sanoo ettei kenellekään anneta enempää, kuin jaksaa kantaa, koska se ei pidä paikkaansa.
[/QUOTE]

Näin.

Mä olen monta kertaa seurakunnan jutuissa kuullut tarinan miehestä, joka hukkui tulvaan, koska ei ottanut vastaan Jumalan lähettämiä pelastusmahdollisuuksia (venettä, helikopteria...), vaan odotti, että Jumala pelastaa. Ehkä ap:kin on kuullut tämän tarinan, tai joku muistaa paremmin :) Minusta tuntuu, että tässä tilanteessa teidän edessä kelluu se pelastusvene ehkäisyn muodossa, mutta te epäröitte ottaa sen vastaan.

Jos kaikkivoipa Jumala ehdottomasti haluaa, että te saatte lisää lapsia, ehkäisy ei varmastikaan estä Hänen suunnitelmiaan - luota siihen. Sanotaanhan Jeesuksenkin syntyneen neitsyestä ;)

Mitä tulee elämään puuttumiseen, en mitenkään päin osaa ajatella ehkäisyä sellaisena. On vain munasoluja ja siittiöitä, jotka eivät yksinään ole ihmiselämä. Niitä valuu elämän aikana "hukkaan" lukuisia määriä, vaikka ehkäisyä ei tarkoituksella käyttäisikään. Esimerkiksi kondomin käyttäminenhän estää toki uuden elämän syntymisen mahdollisuuden, mutta niin estää sekin, jos ette puolison reissutyön tai migreenin takia pysty harrastamaan seksiä lisääntymiselle otollisena päivänä - onko sekin syntiä?

MIKÄÄN kohta Raamatussa ei kiellä ehkäisemästä. Sun kehosi kuukautiskiertoineen on luotu niin, että sun ei tarvitse tulla raskaaksi jatkuvasti, vaan voit todennäköisesti jopa ilman keinotekoisia ehkäisyvälineitä hallita raskaaksi tuloa. Seksi ei ole pelkästään lisääntymistä varten.

Kaikki muut kristillset seurakunnat hyväksyvät perhesuunnittelun. Vl-liikkeen toki kannattaa kieltää ehkäisy, koska muuten se kuolisi pois hyvin nopeasti.

Edelliselle. Kovasti olette tekin varmasti saaneet osaksenne, iloa ja surua ja väsymystä. Kolme pientä ja sinäkin nuori. Paljon voimia ja siunausta perheellenne!

Jonkin verran olen erimieltä. Ei pysty hyvällä omallatunnolla ajatella että ehkäistäämpäs tässä nyt koska raskaudun kyllä jos niin on tahto. Ei se ihan niin mene. Siinä ihminen valitsee helpomman tien, Jumala on sanonut että uskovaisen maallinen matka on kova. Vii imettäväisiä ja raskaana olevia, sanotaan raamatussa jossa puhutaan lopunajoista.
Jumala sallii ihmisen tehdä omat ratkaisunsa vaikka ne eivät olisikaan hänen tahto. Hän katsoo sitä aikansa ja antaa ihmiselle mahdollisuuden katua jos on syntiin joutunut. Tässä lapsiasiassa minua mietityttää se, että miksi jumala antaa raskauden alkaa jos näkee perheen tilanteen olevan umpikujassa? Vai onko se ihmisen itse aiheuttama umpikuja? Tekee asiasta suuremman kuin se todella on? mietityttää onko hedelmöittyminen vain biologiaa vai onko sekin osa luomistyötä? Vai alkaako luomistyö vasta hedelmöittymisen jälkeen?

Jonkin verran olen erimieltä. Ei pysty hyvällä omallatunnolla ajatella että ehkäistäämpäs tässä nyt koska raskaudun kyllä jos niin on tahto. Ei se ihan niin mene. Siinä ihminen valitsee helpomman tien, Jumala on sanonut että uskovaisen maallinen matka on kova. Vii imettäväisiä ja raskaana olevia, sanotaan raamatussa jossa puhutaan lopunajoista.
Jumala sallii ihmisen tehdä omat ratkaisunsa vaikka ne eivät olisikaan hänen tahto. Hän katsoo sitä aikansa ja antaa ihmiselle mahdollisuuden katua jos on syntiin joutunut. Tässä lapsiasiassa minua mietityttää se, että miksi jumala antaa raskauden alkaa jos näkee perheen tilanteen olevan umpikujassa? Vai onko se ihmisen itse aiheuttama umpikuja? Tekee asiasta suuremman kuin se todella on? mietityttää onko hedelmöittyminen vain biologiaa vai onko sekin osa luomistyötä? Vai alkaako luomistyö vasta hedelmöittymisen jälkeen?

Puhelimella ei voinu lainata niin kopioin tuon.

Noissa esittämissäsi asioissa ei mielestäni missään ole mitään tekemistä ehkäisyn kanssa. Imettäväisillä ja raskaana olevilla on tietenkin aina kaksinkertainen huoli olipa huoli mikä tahansa. Ehkä Jumala ei katso ehkäisyä edes sellaiseksi ratkaisuksi johon hänen pitäisi puuttua. Ja raskautuminen todellakin on vain biologiaa. Ei kannata kaikkia omia ratkaisuja elämässä peilata raamatun valossa. Itse me omat päätöksemme teemme ja kannamme niistä vastuun.

Ota oikeasti rohkeasti asia esille miehesi kanssa. Illalla kysy oliko hän tosissaan siitä lapsiasiasta ja sano että sinä olet. Saatte aika varmasti ison taakan pois hartioiltanne. Ja edelleen olen sitä mieltä että itselläni ainakaan ei oma taivaspaikka menisi lasteni hyvinvoinnin edelle.

[QUOTE="amelia";29603414]Tässä lapsiasiassa minua mietityttää se, että miksi jumala antaa raskauden alkaa jos näkee perheen tilanteen olevan umpikujassa? Vai onko se ihmisen itse aiheuttama umpikuja?[/QUOTE]

Itsehän ihmiset sen raskauden saa aikaan. Jos lapset on lahja rakastavalta isältä, miksi pitää ajatella, että raskautta pitää joka kierrossa yrittää? Eikö voi ajatella, että Jumala on kaikessa rakkaudessaan ja viisaudessaan antanut ihmisille _mahdollisuuden_ tulla raskaaksi? Ihan samoin kuin on antanut mahdollisuuden olla hankkiutumatta raskaaksi.

Ja tuohon, miksi Jumala antaa raskauden alkaa... Miksi Jumala antaa joidenkin ottaa lainaa paljon niin että velkataakan alle luhistuu? Lemmikkejä enemmän kuin jaksaa hoitaa? Miksi Jumala antaa ihmisen ajaa ylinopeutta, vaikka näkee, että se johtaa kolariin?

Haluaisin rohkaista sinua väsynyt äiti. En yhtään ihmettele jos olet väsynyt kun pyörität viikot yksin arkea lasten kanssa. Tuli mieleen että onko sinulta tarkistettu kilppari arvoja raskausaikana? Minä itse olen vl ja odotan 6lasta ja 7-vee vanhin. Minulla raskausajat todella uuvuttavia ja aloin olla raskaudessa aivan poikki. Kilppariarvit raskaudessa huononivat ja vaikka olivat viitearvojen sisällä niin sain lääkkeen. Sain takaisin oman energisyyden ja masennuskin häipyi. Saatko kotiisi apua, pääsetkö viikolla omiin menoihin? Käytkö toisten äitien ja lasten kanssa kyläilemässä? Jos yksin jää kotiin niin helposti siihen väsyy kuka vaan. Voimia sinulle. Jokaisella on elämässä omat koettelemukset ja vaikeudet.

[QUOTE="äitix6";29603206]Halaus sinulle täältä! Vaikea tilanne. Itsekkin vl-taustaisena ymmärrän tilanteesi. En näe sun kohdalla kyllä mitään muuta mahdollisuutta kuin että ehkäisy käyttöön. Ja miehen ajatukset täytyy myös ottaa huomioon ja jaksaminen. Vaikuttaa siltä ettei hänkään jaksa eikä halua enää lapsia... Täällä etelä-Suomessa on kyllä hyvin yleistä että ehkäistään, ihan omasta halustakin ja sitä pidetään normaalina asiana, tietyissä piireissä siis, ja tietyissä ei hyväksytä. Hoida ystävä rakas itsesi kuntoon että jaksat hoitaa ne neljä lastasi! :)[/QUOTE]

Avaajan ajatuksia väheksymättä, haluaisin muistuttaa siitä että ei kannata hakea uskonasioissa neuvoja nettikeskusteluista. Kyllä paras neuvo on Pyhä Henki ja oma seurakunta. Tuossakin on väitteitä että ehkäisy olisi "yleistä" jne. Ei pidä ainakaan minun uskovaisessa tuttavapiirissä paikkaansa. Ei ehkäisyä uskovainen voi hyväksyä.

Avaajan ajatuksiin...

[QUOTE="V Ieras";29603499] - - Tässä lapsiasiassa minua mietityttää se, että miksi jumala antaa raskauden alkaa jos näkee perheen tilanteen olevan umpikujassa? Vai onko se ihmisen itse aiheuttama umpikuja? Tekee asiasta suuremman kuin se todella on? mietityttää onko hedelmöittyminen vain biologiaa vai onko sekin osa luomistyötä? Vai alkaako luomistyö vasta hedelmöittymisen jälkeen?

[/QUOTE]

Usko on oikeasti yksinkertainen asia. Jumala loi ihmiseen biologisen lisääntymisen kyvyn. Sen jälkeen kaikki tapahtuu biologian lakien mukaan. Jumala loi ne lait.
Siksi ketään ei tarvitse "käskeä" lisääntymään, vaan se on meille luonnollista.

Lukekaapa tästä lyhyt juttu jossa tuo on hyvin perusteltu:

"Luomiskertomuksen sanoma"

Luomiskertomuksen sanoma | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Lisäksi, ihmiselle on luonnollista käyttää järkeä ja harkintakykyään. Jumala loi ihmisen järjelliseksi olennoksi joka pystyy harkitsemaan ja valitsemaan, hankkimaan tietoa ja sen perusteella ottamaan vastuun ratkaisuistaan.

Jumala ei tehnyt ihmistä sellaiseksi kuin eläimet jotka vain seuraavat biologisia vaistotoimintojaan.

Tästä syystä ehkäisyllä ei ole mitään tekemistä synnin kanssa, kuten ei sydänleikkauksilla eikä dementialääkkeilläkään. Kaikki ne ovat tulosta ihmisen taidollisuudesta eli siitä millaiseksi Jumala ihmisen loi. Pystymme tiedon avulal vaikuttamaan ja parantamaan elinolosuhteita.

Ehkäisykielto ei esiinny Raamatussa missään. Se on ihmisten itse keksimä harhaoppi.

[QUOTE="amelia";29603414]Edelliselle. Kovasti olette tekin varmasti saaneet osaksenne, iloa ja surua ja väsymystä. Kolme pientä ja sinäkin nuori. Paljon voimia ja siunausta perheellenne!

Jumala sallii ihmisen tehdä omat ratkaisunsa vaikka ne eivät olisikaan hänen tahto. Hän katsoo sitä aikansa ja antaa ihmiselle mahdollisuuden katua jos on syntiin joutunut. Tässä lapsiasiassa minua mietityttää se, että miksi jumala antaa raskauden alkaa jos näkee perheen tilanteen olevan umpikujassa? Vai onko se ihmisen itse aiheuttama umpikuja? Tekee asiasta suuremman kuin se todella on? mietityttää onko hedelmöittyminen vain biologiaa vai onko sekin osa luomistyötä? Vai alkaako luomistyö vasta hedelmöittymisen jälkeen?[/QUOTE]

Niin, mieti noita juttuja ihan tosissasi. Miksi jumala haluaisi sinun kärsivän? Mitä ihmeen iloa siitä olisi millekään jumalalle, jonka tulisi kaikkien sanojen mukaan olla kaikkivoipa, rakastava jne? Miksi jumalasi haluaisi antaa sinulle lisää taakkaa, ahdistusta, surua ja ottaa lapsiltasi pois jaksavan, iloisen äidin?
Kunnioitan kyllä ihmisten uskoa, mutta tällaisissa jutuissa nyppii niin paljon. Kärsit, eikä miehesikään halua lapsia. Miksi ihmeessä niitä hankkisitte enää? kai se jumalasi jotain järjenkäyttöä sallii?

[QUOTE="Miikku";29641803]Avaajan ajatuksia väheksymättä, haluaisin muistuttaa siitä että ei kannata hakea uskonasioissa neuvoja nettikeskusteluista. Kyllä paras neuvo on Pyhä Henki ja oma seurakunta. Tuossakin on väitteitä että ehkäisy olisi "yleistä" jne. Ei pidä ainakaan minun uskovaisessa tuttavapiirissä paikkaansa. Ei ehkäisyä uskovainen voi hyväksyä.[/QUOTE]

Sattuipa olemaan mun kommentti tuo edellinen... :) Kyllä se on ihan totta että täällä etelässä ehkäisyä käytetään varmasti enemmän. Ja ehkä sun lähipiiri on sellaista joissa näistä asioista ei vaan uskalleta puhua. :) Kyllä uskovainen voi hyväksyä ehkäisyn, uskon että vl-yhteisö alkaa enenevässä määrin hyväksyä asiaa. Ja niin kuin joku tuossa kirjoitti, ehkäisemättömyys on ihmisen keksimä juttu, samoin kuin moni muukin asia vl-uskoon liittyen, mm meikittömyys yms, eihän niille ole mitään selitystä missään vaan aikoinaan on tietyt miehet vain niin päättäneet. :)

Siltikin, jokainen toimikoon omalla tavallaan, ei toisten toimintaa voi kukaan tuomita.

Miikku: aivan, meidän pitääkin kuunnella Jumalan ääntä. Mutta yksikään uskova ei ole täysin semmoisessa yhteydessä Jumalaan että hän Raamattua avaamatta voisi saada Jumalalta ohjeet mikä on sallittua ja mikä ei.

Ihmisen mielessä pyörii muitakin kuin Jumalalta saatuja ajatuksia, psyyke luo kokemuksia ja tuntemuksia joita voi luulla jumalallisiksi mutta ne on vaan oman pään tuotoksia.

Sen takia Raamattu on annettu että Jumalan ei tarvitse niitä lukuisia ohjeita selittää miljoonille uskoville uudestaan ja uudestaan.

Ja jos nyt joku lesta etsisi ne Raamatun kohdat missä perhesuunnittelu kielletään, niin olisi kiva.

Miikku: aivan, meidän pitääkin kuunnella Jumalan ääntä. Mutta yksikään uskova ei ole täysin semmoisessa yhteydessä Jumalaan että hän Raamattua avaamatta voisi saada Jumalalta ohjeet mikä on sallittua ja mikä ei.

Ihmisen mielessä pyörii muitakin kuin Jumalalta saatuja ajatuksia, psyyke luo kokemuksia ja tuntemuksia joita voi luulla jumalallisiksi mutta ne on vaan oman pään tuotoksia.

Sen takia Raamattu on annettu että Jumalan ei tarvitse niitä lukuisia ohjeita selittää miljoonille uskoville uudestaan ja uudestaan.

Ja jos nyt joku lesta etsisi ne Raamatun kohdat missä perhesuunnittelu kielletään, niin olisi kiva.

Sen raamatunkohdan minäki tahtoisin nähdä.... :) Aina puhutaan että raamatussakin niin sanotaan ettei ehkäisy ole ok, mutta selkeää kohtaa ei kukaan osaa näyttää. :(

Mä kamppailun samojen asioiden kanssa kun odotin neljättä. Olin aivan poikki ja tulevaisuus näytti synkeältä. Odotusta, inetystä ja pieniä lapsia joita en jaksanu hoitaa niin kuin olisin halunnu. Tämän jälkeen tehtiin päätös ehkäistä enkä ole ratkaisua katunu. Nuorin on 4v ja mä pystyn olemaan lapsilleni hyvä äiti ja nauttimaan elämästä ja lapsista. Ja tosiaan lestadiolaisuudessa on paljon asioita, joita vain tietyt miehet ovat päättäneet.

Jossain olen nähnyt perustelun ehkäisykiellolle siinä Raamatun kohdassa, jossa Jeesus sanoo "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä..." . Omasta mielestäni siinä kohdassa puhutaan kyllä jostain aivan muusta.

Hoidata ap nyt ainakin tuo psyykkinen puolesi / masennuksesi kuntoon, muuten olet todella pulassa ellet psykiatrisella osastolla kun uusi vauva syntyy. On masennuslääkkeitä, joita voi käyttää raskausaikana, annosta monesti vain hieman pienennetään loppuraskaudessa.

Jossain olen nähnyt perustelun ehkäisykiellolle siinä Raamatun kohdassa, jossa Jeesus sanoo "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä..." . Omasta mielestäni siinä kohdassa puhutaan kyllä jostain aivan muusta.

Totta!
Minä olen kipuillut näissä asioissa kauan... Löysin tietoa joka helpotti, netissä on esim. tässä:

"Ehkäisykysymys vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opetuksessa 2000-luvulla"

Ehkäisykielto at Scratchpad, the home of temporary mini-wikis!

Hei! Olen itsekkin vl mutta minulla ei ole vielä lapsia. Tunnen perheen (vl), jossa on 10 lasta, isä paljon töissä ja äiti kotona. Perheen äiti on usein väsynyt ja melkein masentunut, mutta hän aina selviää kaikesta! Olen useamman kerran käynyt seuraamassa heidän normaalia elämää. Isä töissä, äiti lasten kanssa kotona. Vanhin lapsista on 17v. Tottahan hän on jo niin vanha, että usein pystyy huolehtimaan sisaruksistaan, äidin levätessä. Perhe rukoilee Taivaan Isältä voimia jaksaa eteenpäin. Kaikesta he selviävät. Ja uskon sinunkin selviävän. Ehkäsyä käyttöön jos tuntuu ettei vain jaksa. Yrittäkää vanhemmat välttää riitelyä (tiedän että niitä syntyy välillä pienistäkin asioista) mutta hoidatte yhdessä asiat kuntoon, huolehditte lapsista ja kodista. Ei ilman ehkäsyä sänkyyn, jos ei halua lapsia siunaantuvan lisää. Lapsethan ovat kuitenkin lahja Taivaan Isältä! :) Toiset tietysti jaksaa paremmin kuin toiset, mutta tsemppiä! Rukoile Taivaan Isältä apua ja voimia, kyllä se siitä! Voi kun pystyisin tulla auttamaan ja hoitamaan lapsiasi niin saisit levättyä rauhassa kunnolla! Jaksamisia<3

Voisko miehesi järjestää, että olisi enemmän kotona? Saatko neuvolan kautta perhetyöntekijää tai lapsia hoitoon osa-aikaisesti? Onko ketään läheistä, joka voisi tulla avuksi? Missä asut, jos lähellä,voi joskus ottaa lapsia hoitoon. Elämä voittaa vielä!

Olen sitä mieltä että ei ole olemassa umpikujaa. Aina tie avautuu johonkin suuntaan ja asiat saattavat järjestyä yllättävälläkin tavalla. Helpolla täällä ei pääse kukaan. Kun tuntee olevansa umpikujassa, ei usko oikein enää siihen, että Jumalalle kaikki on mahdollista. Ja kyllä, joskus olen itsekin kokenut, että elämä on umpikujassa. Jaksamista sinulle! Yritä nyt ensin saada apua väsymykseen ja lasten hoitoon.

Kovasti jaksamista sinulle, ap! Eivät mielialaongelmat ole rangaistus mistään, eikä sinun ole pakko syödä lääkettä, vaikka kävisit psykologilla. Jos päädyt siihen, että lääkkeistä voisi olla apua, joitakin mielialalääkkeitä voi turvallisesti käyttää raskaana ollessaan ja imettäessään.

Mietit, miksi Jumala antaa raskauden alkaa, jos näkee perheen tilanteen olevan umpikujassa. Rankka tosiasia kai on, ettei Jumala huolehdi siitä, että kaikki menisi oikein. Kyllähän maailmassa myös kuolee joka hetki lapsia, monet ihmiset kohtaavat liian raskaita onnettomuuksia, jotkut joutuvat loppuelämäkseen psykoosiin jne. Kamalia asioita tapahtuu, emmekä tiedä miksei Jumala estä niitä. Meidän on itse huolehdittava itsestämme ja läheisistämme niin hyvin kuin pystymme. Kun olet uupunut ja masentunut, hoida itseäsi! Niin huolehdit parhaiten myös lapsistanne.