Täysin kypsä tuohon vaippaansa paskojaan!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton

Vieras
Onko mitään muuta keinoa kuin ajan kulu siihen että saisi tuon kohta 3-vuotiaan tekemään kakkosetkin pottaan/pönttöön????

Puoli vuotta sitten saatiin lahjonnalla tekemään eka ja toistaseks vika kakka pottaan, mutta enää ei lahjontakaan auta, vaikka ymmärtään kyllä täysin puheen.
Pissit tekee pönttöön aina kun sen sinne vie (ei kylläkään itse pyydä) eli vaippa pysyy kuivana aina koko päivän ja tarvii vaihtaa vasta kun vääntää sonnan siihen.
Ei pelkää pöntössä tai potassa mitään, sen tiedän, mutta ei vaan kakkaa suostu sinne tekemään hyvällä eikä pahalla ( = on viety huutava kakara pöntölle).
Ilman vaippaa ei suostu olemaan, huutaa kuin hinaaja jos yrittää saada olemaan ilman vaippaa.
Ja "painostettu" ei ole tietenkään koko aikaa.

Eli onko tähän mitään kikkakolmosia, vai täytyykö vain luottaa siihen ettei se EHKÄ esikouluun vaipoissa mene.....?

luota siihen että oppii.mulla oli tuplien kanssa usko loppua kun täyttivät 3v,mutta sitten yks pvä sanoivat"me mennää potalle" ja siitä jäi vaipat kokonaan pois heti.

oliko pakko opettaa siihen, että kakat saa tehdä vaippaan????

Tuolta vaipattomuuteen opettamiselta olisit säästynyt, jos olisit vauvasta asti opettanu esim pönttöön tekemään...

Meillä sama juttu, mutta nyt uskon sen, että oppii kunhan sen aika on.

Varsinaisesti en enää edes yritä pottaan häneltä kakkaa saamaan. Joskus sanoo, että tekee kakan pottaan ja hakee potan, ehkä tää on jo oppimisen esiastetta.

Olen koittanut hyvällä, pahalla, lahjonnalla ja pakottamalla. Tuloksena aina sama: ei kakkaa, ei edes vaippaan... ---> ummetus, paha ummetus ----> microlax.

Kuopuksen ollessa vähän alle 3v me ostettiin kaupasta "yövaippoja", eli niitä ei voi käyttää ku öisin :D Sit oli vaan neidin pakko mennä potalle vaikka huus kallo punasena vaippaa. Ja kun pissat sinne teki, niin kauhee kehuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja tielaitos:

Tuolta vaipattomuuteen opettamiselta olisit säästynyt, jos olisit vauvasta asti opettanu esim pönttöön tekemään...

HAH HAH! VAUVA PÖNTÖLLÄ!!! SIINÄHÄN ONGIT BEIBIÄ VANUKKAAN SEASTA!

Öööh, eipä tullu mieleen ottaa laitokselle pottaa....
Nää on näitä nykyhömpötyksiä, että VAUVAkin pitäis muka opettaa vaikka mille, mutta kyllä nyt vauva mielestäni saa vielä vaippaan tehä, sitähän varten ne vaipat on...?

Kuinka kauan se sitten huutaa kuin hinaaja jos vaippaa ei laita? Mä jättäisin vaan vaipan pois ja potan näkösälle esim. olkkariin. Aluksi vielä juoksentelemaan alaosa paljaana. Lahjo jollain _tosi_ hyvällä kun on onnistunut. Meillä meni heti potalle (poika 2,5v.)kun tuo tehtiin ja oppi tosi nopeasti. Aiemminkunpidettiin vaippaa housuissa ei suostunut ollenkaan potalle.

Mä laitoin oman lapseni aika nuorena ekan kerran potalle ja yksvuotispäivän jälkeen en juurikaan joutunut kakkavaippaa vaihtamaan. Lapsi väänsi mieluummin potalle, enkä ollut siitä yhtään pahoillaan. Kivampi siivota kuin liiskaantuneena vaipasta. Ja sain kuulla, että liian nuorena olen potalle laittanut yms, mutta eipä tarvii nyt ihmetellä kun laps on kolme. et miten sais tekemään asiansa pyttyyn. On ollut täysin vaipaton 2-vuotiaasta asti ja ennen 2-vuotispäivää jo päiväkuiva.

Huh, mä toivon et mun tytölle ei tuu takapakkia ainakaan, tekee ite pissat ja kakat pottaan, kakat mieluummin potalle. Joskus menee potalle niin etten edes ehdi huomata jos laitan ruokaa tai teen muita kotihommia, kuulen vaan kun pissi lirahtaa potasta pönttöön :D Kiireellä aina kehumaan sitten ja että voisi äidille sanoa että haluaa potalle. On vaan niin itsenäinen tuo lapsi meillä. Tyttö on vähä päälle puoltoista vuotias :) Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja molskis:

HAH HAH! VAUVA PÖNTÖLLÄ!!! SIINÄHÄN ONGIT BEIBIÄ VANUKKAAN SEASTA!

Älä naura! Meidän kaksi viimosta lasta on 7 kk iästä asti tehnyt kakan pönttöön.
Nyt on 9 kk neiti pöntöllä(siiis minä pidän kiinni) niin matamin näkönen kun voi vaan olla.Sit äkistää vaikka pissan,jos kakka ei tuu.Ja sitten näyttää paperia,että mamma pyyhipä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä laitoin oman lapseni aika nuorena ekan kerran potalle ja yksvuotispäivän jälkeen en juurikaan joutunut kakkavaippaa vaihtamaan. Lapsi väänsi mieluummin potalle, enkä ollut siitä yhtään pahoillaan. Kivampi siivota kuin liiskaantuneena vaipasta. Ja sain kuulla, että liian nuorena olen potalle laittanut yms, mutta eipä tarvii nyt ihmetellä kun laps on kolme. et miten sais tekemään asiansa pyttyyn. On ollut täysin vaipaton 2-vuotiaasta asti ja ennen 2-vuotispäivää jo päiväkuiva.

Ihan kiva kun jaoit tiedon, mutta miten tuo auttoi minua?

Ota vaippa lapselta pois. Siis kokonaan pois. Oppii nopeasti. Mä olen opettanut kaikki lapseni kuivaksi tällä tyylillä. Eli kun kaikki tytöt ovat parivuotiaana tulleet yökuiviksi (eli aamulla vaippa kuiva), silloin otin kokonaan vaipan pois. Kuopus oppi viikossa täysin kuivaksi. Esikoinen ja keskimmäinen parissa päivässä. Siinä joutuu tietysti pissejä lattialta korjailemaan. Meillä on aina pottaan pissimisesta/kakkimisesta kehuttu ja taputettu. Tyyliin "hieno pissi". Jos on mennyt lattialle, ei olla reagoitu ollenkaan. Korkeintaa sanomalla, että olisi pitänyt mennä potalle. Lapselle ei saa olla vihainen lattialle tekemisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Ota vaippa lapselta pois. Siis kokonaan pois. Oppii nopeasti. Mä olen opettanut kaikki lapseni kuivaksi tällä tyylillä. Eli kun kaikki tytöt ovat parivuotiaana tulleet yökuiviksi (eli aamulla vaippa kuiva), silloin otin kokonaan vaipan pois. Kuopus oppi viikossa täysin kuivaksi. Esikoinen ja keskimmäinen parissa päivässä. Siinä joutuu tietysti pissejä lattialta korjailemaan. Meillä on aina pottaan pissimisesta/kakkimisesta kehuttu ja taputettu. Tyyliin "hieno pissi". Jos on mennyt lattialle, ei olla reagoitu ollenkaan. Korkeintaa sanomalla, että olisi pitänyt mennä potalle. Lapselle ei saa olla vihainen lattialle tekemisestä.

Vaippahommat liittyy lapsen persoonalliseen kypsymiseen ...aina edes vaippoijen vieminen ei nopeuta asiaa.kuten meillä esim...muksu teki sitkeästi kakkoset aina pikkuhousuun (kuten vaippaan ennen) kunnes oli itse kypsä pöntölle. sitä vaan ei voi nopeuttaa...hidastaa sen sijaan voi jos tekee asiaan negatiivisen sävyn.

Siis kertauksena kun ei kerta eka viestistä ilmennyt:

Lahjontaa on kokeiltu ja toteutettu, ymmärtää sen täysin, mutta EI AUTA.
Ja tottakai kehutaan aina kun kuitenkin kaikki pissit tekee pönttöön.

Ja ilman vaippaa ei suostu olemaan, tai siis minä en kestä kokeilla montako tuntia se huutaa....

Tuota vaippojen loppumista/yövaippoja täytyy joskus kokeilla, kiitos siitä vinkistä!

meillä kuopus 3,5v on vielä yö vaipassa ja just ollaan saatu päivävaippa pois. Muilla vaippa on jäänyt 2 vuotiaana. Ollaan kaikki yksilöitä,ei kukaan normaalisti kehittynyt lapsi kouluun ole enää vaippoja tarvinnut. Ehkä hän vaan ei ole vielä valmis.

No ihan kuin meillä...

Mä en sitten vain laittanut sille sitä vaippaa ja heti kun huomasin, että sitä kakatta niin vein potalle ja sanoin, että sieltä ei tarvi poistua ennenkuin on kakannut. Lupasin karkkiakin jos kakka tulee pottaan, se muuten auttoi! Kyllähän tuo kerrankin taisi puoli tuntia parkua siellä potalla, mutta kuitenkin lopuksi onnistui, mistä näytti itsekin olleen tyytyväinen.

Aika monta kuukautta sen kanssa sai veivata tätä ja alkoi jo usko loppua. Pari kertaa kakki housuunsakin ja multa meni totaalisen hermot sen kanssa. Pian sen jälkeen kuintekin vähitellen meni ilman parkumisia potalle, tietysti minun piti ensin huomata hätä... mutta vähitelle alkoi itse ilmoittaa, että pitää mennä.

Tsemppiä vaan, eikai kukaan tosiaan kouluun vaipoissa ole mennyt :D

Alkuperäinen kirjoittaja toivoton:

Öööh, eipä tullu mieleen ottaa laitokselle pottaa....
Nää on näitä nykyhömpötyksiä, että VAUVAkin pitäis muka opettaa vaikka mille, mutta kyllä nyt vauva mielestäni saa vielä vaippaan tehä, sitähän varten ne vaipat on...?

Nämä on kaikke muuta kuin NYKYhömpötyksiä. Vai kuvitteleeko joku, että vauvoilla on aina tähän asti ollu vaipat??? Fakta on se, että vaippojen käyttö on vauraiden teollisuusmaiden nykyhömpötystä. Monissa kulttuureissa äitiä, joka ei osaa tulkita vauvansa pissa- ja kakkatarpeita pidetään huonona äitinä....

Ei vauvaa tarvitse opettaa kakkaamaan, kun huomaa että kakka on tulossa, niin siirtää vauvelin pöntön päälle. Ihan pientähän ei voi siinä istuttaa, mutta vauva voi olla puoli-istuvassa asennossa aikuisen käsivarsilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pirulaane:
Mää en esikon kans viittiny tapella, se oppi 3,5 vuotiaana ite kiskaseen housuvaipat kinttuun ja kakalle.. Nou kiire, lapset oppii ajallaan.

Kiva kuulla että on muitakin "hitaita".
Joka paikassa missä vaan aiheesta puhetta tulee, annetaan ymmärtää, että pitäähän sitä nyt 3 veen VIIMEISTÄÄN olla "sisäsiisti" (onneks tässä on tosin muutama kk siihen merkkipaaluun).

Aika on se taikasana. Meidän tenavat ovat oppineet aika myöhään tuon pottailun ja muistan kyllä eräätkin kerrat kun kiristi hermoja. Ja musiikkia korville on aina "mitä?!? onko maijalla vieläkin vaipat?? ei meidän liisallakaan enää ole!". (no liisa onkin vain pari vuotta maijaa vanhempi, mutta....) Silloin teki mieli hihkaista, että "Onnea, voitit juuri banaanin!" :headwall:

Lopulta kuitenkin oppivat. Reilusti ennen eskari-ikää ;) .

Alkuperäinen kirjoittaja toivoton:
Alkuperäinen kirjoittaja Pirulaane:
Mää en esikon kans viittiny tapella, se oppi 3,5 vuotiaana ite kiskaseen housuvaipat kinttuun ja kakalle.. Nou kiire, lapset oppii ajallaan.

Kiva kuulla että on muitakin "hitaita".
Joka paikassa missä vaan aiheesta puhetta tulee, annetaan ymmärtää, että pitäähän sitä nyt 3 veen VIIMEISTÄÄN olla "sisäsiisti" (onneks tässä on tosin muutama kk siihen merkkipaaluun).

Juu, toi esikko onniin jääräpää, että sitä raivoo ei olis jaksanu kuunnella :D Pienempi likka sen sijaan on jo nyt 2v2kk melkein valmis jättämään vaipat :)

Jaksuja!

Alkuperäinen kirjoittaja vaihtelee:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:

Vaippahommat liittyy lapsen persoonalliseen kypsymiseen ...aina edes vaippoijen vieminen ei nopeuta asiaa.kuten meillä esim...muksu teki sitkeästi kakkoset aina pikkuhousuun (kuten vaippaan ennen) kunnes oli itse kypsä pöntölle. sitä vaan ei voi nopeuttaa...hidastaa sen sijaan voi jos tekee asiaan negatiivisen sävyn.

Minulle on neuvolassa kerrottu ja olen myös siisteyskasvatuksesta lukenut vähäsen. Jos lapsi herää aamulla kuivan vaipan kanssa, niin silloin lapsi on fysiologisesti valmis jättämään vaipan pois. On sitten eri asia, jos lapsi esim. on mustasukkainen pikkusiskolle ja sitten haluaa sen takia käyttää vaippaa. Minä olen sitä mieltä, että jos lapsi on terve (henkisesti ja fyysisesti), niin yli kolmevuotias on täysin mahdollista saada kuivaksi. Vastaava tapaus oli eräällä sukulaispojalla. Lapsi halusi itsepäisesti käyttää vaippaa ja ilmoitti äidille, kun oli saannut asiat väännettyä vaippaansa. Sitten lapsi aloitti päiväkodin ja siellä lapsi oppi samana päivänä kuivaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja åå:
Entäs jos vaipat vain "loppuvat". Täytyy olla ilman vaippaa, koska vaippoja ei ole. Voihan siinäkin huutoa tulla, mutta ei ole vaihtoehtoja, kun vaippoja ei ole.

Me ollaan koitettu tätä, mut tuloksena on se, että lapsi lopettaa tällöin kokonaan kakkaamisen. Seisoo vaikka päällään pidättäen, mutta kakkaa ei tee. Lopulta siitä koituu älytön ummetus, ummetus johon ei auta edes yksi microlax... (saati muut pehmeämmät lääkkeet). Ja tämän jälkeen taas alkoi pelkäämään jo kakkaamista sinänsä, kun oli ollut ummetus... joten paljon kivempi niin, että tekee vaippaan, kunhan tekee, eikä niin että pidättelee pidättelemistään. Siis oikeesti pidätteli reilusti viikon kunnes annettiin sitte jo lääkettä...

Yhteistyössä