TAYS, synnytyksen käynnistys ison koon vuoksi? Kokemuksia tänne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap.

Vieras
Eli. Mulla on sellanen tilanne että viimesin synnytys käynnistettiin koska oma jaksaminen raskausaikana oli aika lopussa rv 38 ja vauvan koko oli 3615g ja 49cm.
Nyt pelottaa että tämä seuraavakin olisi samaa luokkaa ja haluaisin käynnistyksen viimestään rv 38 jos kokoarvio on iso. Kuinka paljon TAYS:ssa tullaan näissä asioissa vataan?
Niin ja en siis halua sectiota vaan synnyttää alakautta mutta iso koko pelottaa..
Sokerirasituksessa saatu arvot paasto 4,9 1h8,5 ja 2h6,3 eli hyvät arvot.

voi vee olisinpa mäkisaanu käynnistyksen jaksamisen takia perkele! itkin silmät punsena ja en saanu en,luonnollisesti lähdettiin synnyttämääm 4kg arvio vauvaa,joka sitten kiireisen sektion kautta tultua oli 4590kg,minulta sen jälkeen rötken kuvattiin rakeenteellinen este synnyttää luonnollisesti. 3.6kg ei kuulsota kauheen kamalalta kyllä se sitä :)

Eka käynnistettiin 38+0 ja painoarvio 4300g. Piti hyvin paikkansa ja syntyi nopsaan alakautta. Toisesta sanottiin heti, ettei herkästi käynnistetä, kun en ekakertalainen ja synnttänyt aiemmin ison lapsen sujuvasti. Kakkonen syntyi sit lasketun ajan jälkeen käynnistämättä, oli siskoaan vähän pienempi. 3600g on ihan normi ja laskettuna aikanakin sen max 4kg:)

Eka käynnistettiin 38+0 ja painoarvio 4300g. Piti hyvin paikkansa ja syntyi nopsaan alakautta. Toisesta sanottiin heti, ettei herkästi käynnistetä, kun en ekakertalainen ja synnttänyt aiemmin ison lapsen sujuvasti. Kakkonen syntyi sit lasketun ajan jälkeen käynnistämättä, oli siskoaan vähän pienempi. 3600g on ihan normi ja laskettuna aikanakin sen max 4kg:)

Ja tämä siis TAYS:ssa? Eli saattais olla jonkinlainen mahdollisuus jos kokoarvio on iso :)

Tod.näk. rv 40 ois n 4 kg. Mulla eka syntyi rv 42+2. Käynnistettiin cytotecilla ja perseestä oli. Päätyi sektioon. 54 cm 4360 g. Oppia otin ja vaadin käynnistyksen rv 39. Tasan 4000 oli ja 52 cm. Lääkäri vaan väitti, että on normi kokoinen n 3600-3800, mut mä pidin pääni ja sanoin että isompi on. Ballonkilla oli se käynnistys ja tosi tosi hyvä menetelmä ainakin itselleni! Suosittelen.

Kannattaa vaatia ainakin ultraa rv 40 ja jos näyttää hirmuisen valtavalta niin vingut armottomasti. Aika epätodennäköistä on, että käynnistävät jos eka kuitenkin tullut alakautta. TOISAALTA sulla puoltaa puolestaan se, että se käynnistys onnistui viimeksi.. Epäilen kuitenkin että käynnistävät.

Itse olin tosi yllättynyt, että noinkin tosissaan ottivat mun käynnistyspyynnöt. Uskon, että isoin tekijä oli siinä se edellisen synnytyksen päätyminen sektioon. Halusivat yrittää välttää toisen sektion ja kun mulla ei se eka käynnistynyt itsestään, niin ajattelivat että ennemmin tai myöhemmin olisi kuitenkin joutunut käynnistämään.

En tiedä oliko mun jutuista apua ja nämä synnytykset tapahtuivat Jorvissa ka KYSsissä, että ei sinänsä ole mulla tietoa TAYSsista. Joka tapauksessa olen 90% varma etteivät käynnistä. Saattavat ultrata rv 40 jos sulla on vakuuttava puhe siitä, että olet varma vauvan olevan iso ja sf-mitta taivaissa.

No eihän se edes välttämättä edes käynnisty vaikka käynnistystä yritettäisiinkin. Mä menin 38+0 sairaalaan ja tulin 38+6 pois sieltä vauva edelleen mahassa. Käynnistystä yritettiin joka päivä tableteilla ja lopuksi tipalla ja joka päivä käytiin heiluttelemassa niitä kalvoja. Uusi käynnistysyritys rv 40+1 tuotti lopulta tuloksen.

En tainnut kysyä miten asiat menee KYS:ssä tai onnistuuko käynnistys yritys :) jos vastaisitte vaan kysymykseeni ilman viisasteluja tai "mä sain, tapahtu kyl tuola ja tuola eli TAYS:sta ei oo tietoo." selityksiä :)

Yhteistyössä