Täydellinen äiti, joskus myös isä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei sinä täydellinen vanhempi, pysähdy hetkeksi ja mieti vähän. Puhun nyt sinulle, joka useimmiten kuulut (ylempään) keskiluokkaan. Olet perheellinen, siistissä sisätyössä ja asut omistusasunnossa. Seisoskelet leikkikentän reunalla ystävättäresi kanssa Emmaa ja Emiliä vahtien. Olet tyylikäs ja huoliteltu päästä varpaisiin. Käytöksesi on hillittyä, niin myös lastesi (valitettavasti...). Mitäkö halusin sinulle sanoa? Halusin sanoa sen, että lakkaa olemasta hölmö. Lakkaa kuvittelemasta, että olet juuri niin täydellinen kuin huolella rakennetun elämäsi kulisseilla annat ymmärtää. Lakkaa luulemasta, että olisit menestynyt. Et sinä ole. Sinä olet liian usein muita tuomitseva, ymmärtämätön ja iloton kontrollifriikki. Liian usein kuulen sinun puhuvan ystävättäresi kanssa kurjasti muista kentällä olijoista. Miksi? Jos ja kun olet niin upea, mikä tarve sinulla on arvostella muita? Ai niin, siksi koska olet omassa harhassasi ja paheksut niitä, jotka eivät ole yhtä "onnistuneita" kuin sinä ja ystävättäresi. Mitä hölmöyttä.

Oletko kuitenkaan huomannut, että useimmiten ilo ja rakkaus näkyy kuitenkin niissä muissa lapsissa ja perheissä? Niissä jotka oikeasti elävät ja rakastavat. Niissä, jotka eivät suorita ja kontrolloi ja käytä aikaansa elämän kulissien rakentamiseen. Ne perheet pelaavat yhdessä kentällä palloa, keinuvat ja kiipeilevät. Heillä ei ole päällimmäisenä mielessä likaantuvat vaatteet (pesukone on keksitty!) tai katkenneet kynnet. Heille paljainjaloin oleminen ei ole uusi extreme-laji vaan luonnollinen asia lämpimänä kesäpäivänä. He suhtautuvat toisiin avoimesti ja mutkattomasti, pyytävät peliin mukaan. Heidän ei kuule supisevan arvioita ja tuomioita muista. Heillä ei ole aikaa ja tarvetta sellaiseen, sillä he ovat tulleet viettämään aikaa lastensa kanssa, eivät näyttelemään laatuaikaa viettävää vanhempaa. Oikeastihan sinun puistokäyntisi on liian usein vain velvollisuus, yksi suorite muiden joukossa. Et sinä siitä nauti, mutta pakkohan lapsi on puistoon tuoda, koska niin täydellisen äidin kuuluu tehdä.

Heitä sinäkin joskus Hilfigerin tennarit jalastasi ja rentoudu. Tai ei sinun tarvitse jos et halua, mutta yksi toive minulla olisi, lakkaisit edes arvostelemasta meitä vuokratalon iloisia ja eloisia työläisperheitä, sillä harhasi ei ole totta, et sinä ole täydellinen ja menestynyt, olet vain tavallinen ihminen joka on tehnyt erilaisia valintoja. Niin ja ei sinun tarvitse edes lakata arvostelemasta, mutta itsesi takia toivoisin sinun niin tekevän, minua se ei haittaa, säälittää vaan. Katso omaa Emmaa ja Eemiliäsi, mieti ja herää. Tai lakkaa edes olemasta naurettava arvostellessasi, arvioidessasi, neuvoessasi ja tuomitessasi niitä oikeasti hyviä ihmisiä joihin sinä et valitettavasti kuulu. Herää pahvi.

Olipa ilkeä ja kateellinen kirjoitus. Jos oikeasti iloitset elämästä, et anna toisten nirppanokkien pilata päivääsi ja käytä aikaa tällaisen tekstin suoltamiseen.

Hassua, jotenkin tässä tuli mielikuva että se toisen arvostelu ja elämäntyylin halveksuminen ei ole sen aloituksen "täydellisen äidin" hommia vaan juurikin sitä mitä ap ja kaltaisensa "rennot äidit" tekevät...

Vai voitko tämän kirjoituksesi perusteella oikeasti väittää ettet siellä leikkipuistossa katsele toisia äitejä arvostellen heitä ja koko heidän perhettään ja elämäntyyliään pitäen samalla itseäsi parempana äitinä joka antaa lapsilleen onnellisemman lapsuuden kuin tuo merkkivaatteisiin pukeutunut äiti (jota et ehkä tunne lain eikä sinulla ole käsitystäkään hänen perheensä elämästä)?

Kova yritys olla filosofinen ja kantaaottava. Tyngäksi jää.

Voitko väittää nauttivasi AINA kentällä olosta? Joskus pitää mennä pitkin hampain koska lapset haluavat ja onhan se kivaa jos heillä on kivaa.

Herää itse pahvi. Väheksymistäsi ihmisistä luultavasti moni elää oikeasti unelmaansa. Kaltaisesi tekotaiteellinen sokea idiootti ei sitä vain paremmuudentunnossaan tajua.

[QUOTE="vieras";28619711]Olipa ilkeä ja kateellinen kirjoitus. Jos oikeasti iloitset elämästä, et anna toisten nirppanokkien pilata päivääsi ja käytä aikaa tällaisen tekstin suoltamiseen.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä tuosta nirppanokista välittämisestä. Mutta sikäli ap:n tekstissä piili mullekin tuttu asia, että tuossa meidän lähipuistossa käy yksi juurikin tuollainen ystävätärpari. Istuvat penkillä "hienoissa hepenissään" (ihan normaalit siistit työssäkäyvän jakkupuvut tms. ja korkkarit) ja juttelevat muista ihmisistä. En kyllä ole kuullut heidän puhuvat muista puistossa olijoista vaan miehistään, työkavereistaan, naapureistaan, kaupan työntekijöistä jne, ja aina sävy on enemmän tai vähemmän negatiivinen.

Mutta ei kutita mun persausta, olen kuitenkin kiinnittänyt huomion ja kuullut puheensa kun lapsen kanssa siinä vieressä vääntänyt hiekkakakkuja.

[QUOTE="vieras";28619711]Olipa ilkeä ja kateellinen kirjoitus. Jos oikeasti iloitset elämästä, et anna toisten nirppanokkien pilata päivääsi ja käytä aikaa tällaisen tekstin suoltamiseen.[/QUOTE]

Kateellinen?! :D Ei ole totta... siis oikeasti mitä harhaisuutta...Totta myös, että en osaa vielä täysin olla välittämättä, sillä niin pahasti minuakin on mollattu ihan suotta ja huomaamatta omia virheitä ja omaa typeryyttä tai omien lasten kurjaakin oloa. Minä en silti ole koskaan kuvitellutkaan olevani pätevä arvioimaan muita tai luule olevani parempi kuin olenkaan, riittävän hyvä kuitenkin niinkuin jokainen meistä.

On vaan niin raivostuttavaa ja turhauttavaa, että muka fiksut aikuiset ihmiset ovat sitten kuitenkin niin lapsellisia ja typeriä ja sokeita itselle...siksi onkin pakko aina välillä vähän herätellä näitä mammoja todellisuuteen, maailma on silloin meille kaikille piirun verran parempi paikka olla ja elää. Siis silloin, kun ihminen herää norsunluutornistaan ja nöyrtyy vähän, elää ja antaa muidenkin rauhassa tehdä niin.

Me aina katsomme kaltaisiasi wt-perheitä säälivän huvittuneesti. Kyllä näkee ketkä käyttävät sossun ja kirpparien tarjoamia vaatteita ja ketkä oikeasti panostavat lapsiinsa ja itseensä KUNNON vaatteilla ja olemuksella.
Surkea juttu että meidän lastemme pitää leikkiä samassa puistossa kaiken maailman sossupummien jatyöväenluokan pentujen kanssa mutta aina ei jaksa lintsillekään lähteä. Vaikka sieltä saakin ihan hyvää lattea eikä ole niitä köyhiä perheitä jaloissa. Niillä kun ei ole varaa kuin "rakastaa" lapsiaan vaikka tosiasiassa kadehtivat meitä varakkaita hienompia ihmisiä.

Samaa mieltä! ap on kateellinen ja ilkeä. Elä sinä omaa elämääsi lastesi kanssa, äläkä hauku niitä joita et tunne yhtään.

Nyt rupesi myös huvittamaan ajatus niistä viimeisen päälle pukeutuneista, ilmeisesti suhteellisen varakkaista ja korkeassa asemassa työskentelevistä miehistä jotka täydellistä isyyttään toteuttaakseen ovat vieneet ne lapsensa leikkipuistoon. Leikkipuistoon missä eivät viihdy yhtään ja käyttävätkin aikansa varoitellakseen lapsiaan sotkemasta (kalliita?) vaatteita ja supisevat keskenään jotain ilkeää ap:sta ja muista puistoilevista vanhemmista jotka iloisina leikkivät lastensa kanssa. Mitä nuo ilkeydet sitten lienevätkään, toisten vähävaraisuuden päivittelyä, lasten vaatteiden arvostelua tms? :D

Me aina katsomme kaltaisiasi wt-perheitä säälivän huvittuneesti. Kyllä näkee ketkä käyttävät sossun ja kirpparien tarjoamia vaatteita ja ketkä oikeasti panostavat lapsiinsa ja itseensä KUNNON vaatteilla ja olemuksella.
Surkea juttu että meidän lastemme pitää leikkiä samassa puistossa kaiken maailman sossupummien jatyöväenluokan pentujen kanssa mutta aina ei jaksa lintsillekään lähteä. Vaikka sieltä saakin ihan hyvää lattea eikä ole niitä köyhiä perheitä jaloissa. Niillä kun ei ole varaa kuin "rakastaa" lapsiaan vaikka tosiasiassa kadehtivat meitä varakkaita hienompia ihmisiä.

Tämä on varmaankin leikkimielellä kirjoitettu vaikkakin tällaisia typeryksiä löytyy IRL. Valitettavaa katsoa kun tuollainen asenne periytyy lapsiin.

[QUOTE="mmmmm";28619844]Tämä on varmaankin leikkimielellä kirjoitettu vaikkakin tällaisia typeryksiä löytyy IRL. Valitettavaa katsoa kun tuollainen asenne periytyy lapsiin.[/QUOTE]

Missä tässä huumoria oli? Itse opetan lapsilleni että rikastuminen alkaa siitä kun lakkaa tervehtimästä köyhiä. Vaikka täytyyhän jonkun tietty ne meidän kalliit autotkin huoltaa kun itse en viitsi liata käsiäni ällöttävään rasvaan tai muuhun köyhille tuttuun aineeseen.

Minkä minä sille voin että te kiitos-paitakarjalalippiskoff3vitunkirpparimiikkarimammat olette niin kateellisia minulle jolla on sanalla sanoen täydellinen ja VARAKAS elämä ja minulla on varaa kustantaa lapsilleni juttuja joista teillä punaisenristin kierrätyksestä varastetulla futiksella pelaavien lasten vanhemmilla ei ole varaa edes uneksia.

No, näköjään osu ja upposi eli en ihan väärässä ole kuitenkaan (ja olenhan asian monet kerrat "empiirisesti tutkinutkin"). Mutta jokainen tyylillään, se oli se pointti. Että olkaa rauhassa vaan jakkupuvut, mutta antakaa myös mun olla rauhassa sellainen kun olen ja tajutkaa etteivät kaikki arvosta samoja asioita eikä se tarkoita että olisi epäonnistunut elämässä!

Ja mistä olisin kateellinen? Ei täältä lähtiessä saa mukaan niitä taloja ja autoja enkä usko, että kukaan on myöskään millään portilla mitaleita jakamssa siitä että olet jaksanut juosta elämäsi läpi kieli vyön alla tunnollisesti ja piinallisenkin tarkasti. Että hyvä Tiina, sinä se aina jaksoit herätä aikaisin, mennä jumppaan ja puistoon ja pysyit hoikkana etkä suklaaseen koskenut. Olit aina tarkka ja kohtuullinen, et laittanut koskaan liikaa hilloa puuroon. Että hampaat irvessä jaksoit elämän vetää kunnialla läpi, hurraa. Tai miettisin vanhana että kylläpä minulla olikin hieno auto silloin nelikymppisenä, oikein oli metallihohtovärit ja nahkaverhoilu. Ja Marimekkoa kotona. Jotenkin silti tuntuu, että ihmiset eivät taida ihan tällaisia asioita sitten lopulta kuitenkaan viime hetkillä miettiä. Miksi siis odottaa vanhuuteen asti? Huomata vasta sitten että hitsi vieköön, tämähän loppuu oikeasti kohta ja tajuta vasta sitten miten on elämänsä tuhlannut suorittamiseen ja omaisuuden keräämiseen. Ei kiitos ja kateellinen, voi hyvä luoja että tämä ei mene suomalaisille jakeluun, että ei VOI olla muuta kuin kateellinen...kateellinen hölmöydestä?! Siis aikuisten oikeesti nyt siskot...

:D

[QUOTE="a p";28619907]No, näköjään osu ja upposi eli en ihan väärässä ole kuitenkaan (ja olenhan asian monet kerrat "empiirisesti tutkinutkin"). Mutta jokainen tyylillään, se oli se pointti. Että olkaa rauhassa vaan jakkupuvut, mutta antakaa myös mun olla rauhassa sellainen kun olen ja tajutkaa etteivät kaikki arvosta samoja asioita eikä se tarkoita että olisi epäonnistunut elämässä!

Ja mistä olisin kateellinen? Ei täältä lähtiessä saa mukaan niitä taloja ja autoja enkä usko, että kukaan on myöskään millään portilla mitaleita jakamssa siitä että olet jaksanut juosta elämäsi läpi kieli vyön alla tunnollisesti ja piinallisenkin tarkasti. Että hyvä Tiina, sinä se aina jaksoit herätä aikaisin, mennä jumppaan ja puistoon ja pysyit hoikkana etkä suklaaseen koskenut. Olit aina tarkka ja kohtuullinen, et laittanut koskaan liikaa hilloa puuroon. Että hampaat irvessä jaksoit elämän vetää kunnialla läpi, hurraa. Tai miettisin vanhana että kylläpä minulla olikin hieno auto silloin nelikymppisenä, oikein oli metallihohtovärit ja nahkaverhoilu. Ja Marimekkoa kotona. Jotenkin silti tuntuu, että ihmiset eivät taida ihan tällaisia asioita sitten lopulta kuitenkaan viime hetkillä miettiä. Miksi siis odottaa vanhuuteen asti? Huomata vasta sitten että hitsi vieköön, tämähän loppuu oikeasti kohta ja tajuta vasta sitten miten on elämänsä tuhlannut suorittamiseen ja omaisuuden keräämiseen. Ei kiitos ja kateellinen, voi hyvä luoja että tämä ei mene suomalaisille jakeluun, että ei VOI olla muuta kuin kateellinen...kateellinen hölmöydestä?! Siis aikuisten oikeesti nyt siskot...[/QUOTE]

Vau, olet opetellut oikein tuollaisen hienon sanan.

Eli olet kateellinen (sitä et tosin myönnä edes itsellesi) laiska läski joka haukkuu kaikkia itseään paremman näköisiä, terveemmillä elämäntavoilla olevia varakkaampia perheitä. Ei suinkaan, eihän se kateutta ole ei.

Tekstisi on ihan oikeasti aika lapsellista. Jos sinua ei haittaa muiden asiat niin kovasti niistä tunnut vaivaa kantavan. Mutta niinhän te parturikampaajalähihoitajat teette. Työnteko on teistä aina pingottamista ja suorittamista, teille on mahdoton ajatus että joku voisi pitää siitä että saa tehdä töitä eikä vain lorvailla kahvitauolla kaunareista juoruten tai vätystellä "rentoa elämää" eläen sossun rahoilla vailla huolta huomisesta päivä tai max kk kerrallaan.

Minä syljen tuollaisten köyhien nahjusten päälle jotka levittävät myrkkyään koska ovat epäonnistuneet elämässään ja sitten perustelevat köyhyyttään tuollaisilla miljoonan euron viisauksilla kuin "mitään ei saa mukaan".

Raha ei tee onnelliseksi mutta itken mieluummin Audissa kuin bussissa.

Mutta ethän sä köyhäilijä sitä voi tajuta. Mutta kah, sulla kun ei ole rahaa niin sähän ymmärrät maailmaa niiiiiiiiiin paljon paremmin kuin me kellokorttielämän orjat. Vitut minä siitä, minulla on enemmän rahaa kuin koko teidän vuokrakerrostalollisella pummeja yhteensä.

[QUOTE="a p";28619907]No, näköjään osu ja upposi eli en ihan väärässä ole kuitenkaan (ja olenhan asian monet kerrat "empiirisesti tutkinutkin"). Mutta jokainen tyylillään, se oli se pointti. Että olkaa rauhassa vaan jakkupuvut, mutta antakaa myös mun olla rauhassa sellainen kun olen ja tajutkaa etteivät kaikki arvosta samoja asioita eikä se tarkoita että olisi epäonnistunut elämässä!

Ja mistä olisin kateellinen? Ei täältä lähtiessä saa mukaan niitä taloja ja autoja enkä usko, että kukaan on myöskään millään portilla mitaleita jakamssa siitä että olet jaksanut juosta elämäsi läpi kieli vyön alla tunnollisesti ja piinallisenkin tarkasti. Että hyvä Tiina, sinä se aina jaksoit herätä aikaisin, mennä jumppaan ja puistoon ja pysyit hoikkana etkä suklaaseen koskenut. Olit aina tarkka ja kohtuullinen, et laittanut koskaan liikaa hilloa puuroon. Että hampaat irvessä jaksoit elämän vetää kunnialla läpi, hurraa. Tai miettisin vanhana että kylläpä minulla olikin hieno auto silloin nelikymppisenä, oikein oli metallihohtovärit ja nahkaverhoilu. Ja Marimekkoa kotona. Jotenkin silti tuntuu, että ihmiset eivät taida ihan tällaisia asioita sitten lopulta kuitenkaan viime hetkillä miettiä. Miksi siis odottaa vanhuuteen asti? Huomata vasta sitten että hitsi vieköön, tämähän loppuu oikeasti kohta ja tajuta vasta sitten miten on elämänsä tuhlannut suorittamiseen ja omaisuuden keräämiseen. Ei kiitos ja kateellinen, voi hyvä luoja että tämä ei mene suomalaisille jakeluun, että ei VOI olla muuta kuin kateellinen...kateellinen hölmöydestä?! Siis aikuisten oikeesti nyt siskot...[/QUOTE]

Ilmeisesti osui ja upposi hyvin vaikkei meillä hienoa tai autoja olekaan, ainoa omistamani jakkupuku sopi päälle joskus 10kg hoikempana (ei, kilot eivät ole raskauksien myötä tulleita vaan ihan itse hyvällä ruokahalulla syötyjä), kuljetaan kirppisvaatteissa ja varmaan ollaan jo olosuhteiden pakosta möyritty siellä leikkikentällä lasten kanssa huomattavasti enemmän kuin muut vanhemmat jne.

Kyllä, ollaan myös oltu leikkipuistoissa joissa on noita viimeisenpäälle pukeutuneita, paremman sosiaaliluokan vanhempia kauniisti puettuine lapsineen. Koskaan en ole kuullut heidän arvostelevan siinä muita ja ihan ystävällisesti ovat vastanneet ja lähteneet juttuihin mukaan silloin kun olen jotain kysynyt tai pyytänyt. Toki toisinaan saattavat he(kin) siellä seurustella kaverinsa kanssa kaksin, kukapa ei niin toisinaan tekisi? Mutta en siis ole itse kuullut heidän siinä muita haukkuvan enkä viitsi mielessäni tuollaisia kuvitella. Jos sitä sitten minun kuulemattani tekevät niin eipä sillä ole mitään merkitystä minulle.

Mutta ihan oikeastiko olet kuullut heidän puhuvan noista kaikista tässä aloituksessasi mainitsemistasi jutuista, ihan noin selkeästi ylpeily- ja muiden arvostelumielessä? Tarkoitan että aika hyvin saa ihmisen tuntea tai pitkään juttujaan kuunnella ennen kuin pystyy ilman sitä omaa mielikuvitustaan luomaan tuollaisen kuvan. Ja jos näitä, hyvin tuntemia tai paljon kuunneltuja äitejä ja isiä on vielä nin paljon että heistä pystyy luomaan tuollaisia yleistyksiä vaatteiden ja varallisuuden mukaan (samalla kun itse siis sen puistoiluajan keskittyy niihin omiin lapsiin ja heidän kanssaan leikkimiseen) niin on siinä keretty melkoisesti puistoilemaan ja sattunut tuuri että ihmiset osuvat tuollaisiin kategorioihin.