tavallinen maito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lalla

Vieras
Miten olette aloitelleet tavallisen maidon antamista? Meillä tyttö täyttää kohta vuoden ja on tähän mennessä syönyt jo tavallista jugurttia ja silloin tällöin pieniä määriä jäätelöä.
Olen antanut ruokajuomana NAN:ia ja tuntuisi jotenkin ronskilta yhtäkkiä vaihtaa se tavalliseen maitoon. Ja mihin maitoon sen sitä paitsi vaihdan? Kevytmaitoonko vai täysmaitoon? Sekoitanko sitä aluksi NAN:iin ja aloitan siten pikkuhiljaa? Miten olette tehneet?

Ite aloitin maidon annon niin, että tein ilta- ja aamupuurot puoleksi maitoon ja puoleksi veteen. Ja sit juomaksi aloitin pienestä määrästä ja kun ei oireita tullut niin isonsin määrää.. Neuvolassa suositeltiin rasvatonta maitoa ja sitä tyttö pääasiasassa on saanut.. Kylässä saa sitä maitoa mitä tarjolla on..

Mitenkäs muilla on aloiteltu? Meillä tyttö on aina syönyt niitä valmispuuroja jotka vain sekoitetaan veteen, joten luultavasti en ala niitä tekemään maitoon. Tosin aion piakkoin alkaa antaa tavallista puuroa.

Annoin ensin pikkasen ruualla tavallista maitoa, kokeilin että uppoaako eri maku. Kyllä se hiljalleen alkoi mennä, lisäsin tavallisen maidon määrää ja vähensin korvikkeen.

Kevytmaitoa meillä annetaan, sitä muutenkin käytetään.

muksu juo piimää, kun maito vetää masun edelleen löysäksi, vaikka ikää on jo 15 kk. Aloitin maidon annon puuron seassa. Keitetty maito ei aiheuta masuongelmia aivan yhtä paljoa kuin ""raaka"" maito. Eli pikkuhiljaa lisäsin maidon määrää puurossa. Viiliäkin meillä menee päivittäin ja luonnonjugurttia.
Olen kuullut, että luomukevytmaito (Valio) olisi masuystävällisempää kuin tavallinen, koska sitä ei ole homogenoitu, eli siinä on rasva pinnassa, täytyy siis ravistaa maito sekaisin ennen käyttöä. Aionkin kokeilla sitä seuraavaksi.

Minä sekoitin korviketta ja kevytmaitoa sekaisin ruokajuomaksi. Ensin pieniä määriä korvikkeen sekaan ja vähitellen lisäsin, kunnes lopulta juomana oli ihan tavallista maitoa.

Yhteistyössä