taudista kertominen

• Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti
sari
Miten? Suoraan, pakkohan se on, ei siinä muu auta. (itse asiassa tarttuvasta taudista on PAKKO kertoa toiselle osapuolelle).
Jos joku ei tajua niin ei voi sitten mitään, herpeksen kun voi genitaalialueelle saada mm. suuseksissä, joillakin käy hyvä ""tsäkä"", joillakin ei.

Katja
Hei,

Ei kai siinä muu auta kuin kertoa asiasta rehellisesti ja kysyä sen jälkeen, mitä mieltä vastapuoli on sairaudesta. Kyllä fiksu ihminen sen ymmärtää ja osaa arvostaa rehellisyyttä. Ehkä (kondomin kanssa) rakastelun jälkeen voisi olla hyvä hetki kertoa tästä uudelle kumppanille. Tai sitten kun tv:stä tulee aiheeseen sopiva mainos...

cd
Esim kondylooma ja herper voivat tarttua myös kondomista huolimatta, joten kerrottava on ehdottomasti ENNEN seksiä. Nämä virukset kun asuvat ja tarttuvat myös kehonosista jotka eivät ole kondomin peitossa (häpyhuulet, kivekset jne) ja mahdollisesti myös käsi- ja suuseksissä.

Ja kondomi voi aina mennä rikki, jolloin onkin sitten mahdollisuus mihin tahansa tartuntaan :/.

Näin on
Nimenomaan ENNEN seksisuhdetta on kerrottava, kondomi ei suinkaan suojele 100%:sti esim. herpekseltä, kondyloomalta jne.
EI vasta sitten kun ollaan jo rakasteltu, vaan ENNEN sitä.

Lillan
Äh, ei kondy tartu käsi tai suuseksistä..se on sukupuolielimen sairaus. Papilloomavirustahan on melkein kaikilla...minun miehelläni on molluskoja käsivarsissa, kainaloissa, kaulalla, selässä....PITÄISIKÖ MUN PELÄTÄ NYT KÄSI JA SUUSEKSIÄ...BUAHHAHHAA!! Enkä niitä molluskoja itselle ole saanut vaikka halitaan ja paijaillaan.

Herpes on eri, se tarttuu helposti..ja on ikävä asia.
Mulla on huuliherpes ja silti annan suuseksiä miehelleni..eikä ole tarttunut. Tietenkin annan sitä vain silloin kun ei ole herpes huulessa, siis rakkoja..ja silloinhan ne virukset uinuvat jossain hermopätteissä. Miten ne sieltä tulisi mieheen..

Haloo vähän maalaisjärkeä!

Mutta totta helvetissä pitää kertoa kumppanille taudista. Itsellä ei ole kuin se huuliherpes, eikä sekään ole sukupuolitauti. Mutta kaikki pitää kertoa.

Vähän faktaa
HPV-viruksia on muutama sata, se että miehelläsi on molluskoja käsivarsissa, sillä ei ole mitään tekemistä kondyn kanssa.
Ja mitä tulee herpekseen, voit tartuttaa miehesi suuseksissä, sillä aina ei suinkaan tunne ensioireita, eli virus on jo voinut aktivoitua ennen kuin itse tuntee kutinaa, kirvelyä tms.

Voisit itse ensin ottaa asioista selvää ennen kuin tulet ilkkumaan.

Lillan
Itseasiassa olen ammatiltani lääkäri, joten minulla on kyllä tietoa. Tiedän oikein hyvin, että hpv viruksia on lukematon määrä, sanoinkin, että sukupuoli kondy on eri asia.

Jokuhan väitti, että kondy tarttuu käsi tai suuseksissäkin. KOska virus asuu kehossa. Tämä on täysin väärä väite. Sillä se fakta, että virus todellakin asuu kehossa, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että virus erittyisi ihmisen eritteisiin, sylkeen tai hikeen. Tässä kannattaa käyttää maalaisjärkeä!!
Jos jollakulla on kondy se ei tartu hänen syljestään kumppanin alapäähän esimerkiksi.

Ihan eri asia on se, että ihminen on nuoleskellut kondyista alapäätä, silloin hän voi tartuttaa sen eteenpäin, nimenomaan suuseksissä. Nämähän ovat viruksia ja ne tarttuvat niinkuin viruksilla on tapana. Ne voivat tarttua anaaliseksissä myös.

Mitä herpeksen tulee..Herpes rakkulana sisältää eritettä, joka sisältää hyvin paljon viruksia.. Tämä erite, neste on tartuttavaa. Herpestautinen ei tartuta herpestä oireettomana, ei ainakaan kovin helposti. Virus ei erity henkilön sylkeen, ei eritteisiin, ei tartu iholta, ei koskettaessa, ei kielestä. Viruksella on tapana tulla oireiseksi aina samaan paikkaan jolloin tulee kihelmoöintiä sun muuta. Minulle tulee rakkula, joka on hyvin pieni noin kerran vuodessa, se on lievä. Mieheni tietää asian ja tiedämme tartuntariskin olevan minimaalinen.

Tiesitkö sinä, että arviolta n. 75% ihmisistä kantaa tätä virusta? Tämä on hyvin yleinen. Sukupuoliherpes tarttuu yleisimmin vain sukupuolielimistä.

Olen tietoinen asymptomaattisesta uudelleenaktivoitumisesta, jonka aikana ei tule oireita, mutta virusta voi olla iholla. Me emme kuitenkaan pelkää sellaista mieheni kanssa..otamme riskin. Huuliherpekseni on niin lievä.

Todellakin latenttina, virus lepää, uinuu hermo juurissa. Tartunnan riski on minimaalinen.

Sinulle viestiksi..Jokainen tekee niinkuin tahtoo, omalla tietomäärällään!!!!!

cd
""Jokuhan väitti, että kondy tarttuu käsi tai suuseksissäkin. KOska virus asuu kehossa. ""

Kukas niin on väittänyt, siis tuon ""Koska..."" väitteen? Minä en ainakaan kuvittele, että esim kondylooma tarttuisi ""ihon läpi"", mutta usein seksin lomassa kyllä kosketellaan kumppanin elimien lisäksi myös omia vehkeitä, joten mahdollisuus viruksen siirtymiseen _käsien välityksellä_ on olemassa. Eihän kukaan väitä flunssankaan tarttuvan ihon kautta, mutta silti flunssa-aikaan käsien pesu on tärkeää.

Vaikea uskoa, että Lillan olisit ammatiltasi lääkäri, sillä kukaan ammattitaitoinen lääkäri tuskin kannustaisi tuollaiseen hälläväliä asenteeseen. Ja et kai kuitenkaan ole sitä mieltä, että jos harrastaa ""vain"" suu/käsiseksiä, on taudeistaan kertominen ihan turhaa?! Jokaisella on kuitenkin itse oikeus päättää, millaisen riskin on valmis ottamaan, ei sillä taudinkantajalla.

Heh,heh
Niin, netissähän sitä voi esittää olevansa ammatiltaan mikä tahansa. ....
Nimimerkki Lillan nyt tuskin on lääkäri, jo hänen ensimmäisen viestinsä kieliasu ym. paljasti sen, saati sitten tämä ""tieto""-puoli.

Minna
Kyllä minun mielestäni myös lääkäri voi sanoa keskustelupalstalla että totta helvetissä..ihmisiä ne lääkäritkin on..Kai sitä voi inhimillisesti jutustella..

Ja ihan asiaa hän kirjoitti tieto osiossa.

Terv. myös ammattilainen

vai lääkäri..
No eipä tuo tieto-osio nyt ihan kohdalleen osunut, toivon mukaan en törmää moiseen ""ammattilaiseen"" henk.kohtaisesti koskaan. Toivon mukaan ei myöskään jaa virheellistä tietoaan kellekään. Esim. herpeksen tarttuvuudesta, molluskoista kirjoittamiseen kondylooman yhteydessä ym.

ninnukka
Alkuperäinen kirjoittaja Lillan:
Mutta totta helvetissä pitää kertoa kumppanille taudista. Itsellä ei ole kuin se huuliherpes, eikä sekään ole sukupuolitauti. Mutta kaikki pitää kertoa.
Kyllä se huuli-versio voi tarttua sukupuolitaudiksi suuseksin yhteydessä. Hyvä tuuri jos niin ei ole käynyt.

hyi
Lääkärimuijalla huuliherpes ja ukollansa molluskoja. Oikein esimerkki tautienkantajista. Mullpa ei ole mitään sukupuolitauteja ollu ikinä eikä tule. Oon naimisissa ollu jo koht 20 v.

Herpes kerran kuussa
Alapään herpes-tartunnoista hyvin suuri osa (olikohan 70-80%) saadaan oireettomilta partnereilta. Toiv tämä opetettiin lääkiksessä? Toivottavasti, sillä jopa meistä herpestä sairastavista liian harva tietää tämän faktan. Faktan voi tarkistaa mm. netistä useilta lääkäri ym. virallisilta sivuilta.

Maallikon kielellä tartunta menee niin, että uusiutuva herpes (varsinkin miehellä) voi olla niin vähäoireinen, että mies ei huomaa sitä itse, mutta herpesvirusta erittyy virtsaputkesta. Tämä riittää tartuttamaan kumppanin. Luultavasti herpestartuntojen määrä romahtaisi, jos sukupuolielinherpes EI tarttuisi oireettomassa vaiheessa A/ on sen verran kivulias että ei kyllä tee seksiä mieli B/ hyvin näkyvä usein eli kumppani voisi kyllä huomata, jos esim miehen penis on rakkulainen . Mutta jos oireet ovat huomaamattomat, eritän virusta, mutten tiedä sitä itse niin silloinhan tartutan toisen helposti.

Huuliherpeksestä en tiedä, voiko tarttua oireettomana. Eikä muuten koskaan kannata sanoa "ei ikinä", paitsi tietysti jos olette käyttäneet kortsua 20v. Ei tässä maailmassa voi kuin itseensä luottaa, näin se vaan valitettavasti menee.

Ainakin herpeksestä pitää kertoa kumppanille todellakin ENNEN seksiä, vaikka olisi kuinka kortsu käytössä. Kannattaa ottaa selville mitä kyseinen kumppani tietää taudista, kertoa asiallisesti aiheesta ja omasta sairaudestaan. Jos joku ei hyväksy Sinua tauteinesi, niin sillehän ei mitään voi.

Yhteistyössä