Itseasiassa olen ammatiltani lääkäri, joten minulla on kyllä tietoa. Tiedän oikein hyvin, että hpv viruksia on lukematon määrä, sanoinkin, että sukupuoli kondy on eri asia.
Jokuhan väitti, että kondy tarttuu käsi tai suuseksissäkin. KOska virus asuu kehossa. Tämä on täysin väärä väite. Sillä se fakta, että virus todellakin asuu kehossa, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että virus erittyisi ihmisen eritteisiin, sylkeen tai hikeen. Tässä kannattaa käyttää maalaisjärkeä!!
Jos jollakulla on kondy se ei tartu hänen syljestään kumppanin alapäähän esimerkiksi.
Ihan eri asia on se, että ihminen on nuoleskellut kondyista alapäätä, silloin hän voi tartuttaa sen eteenpäin, nimenomaan suuseksissä. Nämähän ovat viruksia ja ne tarttuvat niinkuin viruksilla on tapana. Ne voivat tarttua anaaliseksissä myös.
Mitä herpeksen tulee..Herpes rakkulana sisältää eritettä, joka sisältää hyvin paljon viruksia.. Tämä erite, neste on tartuttavaa. Herpestautinen ei tartuta herpestä oireettomana, ei ainakaan kovin helposti. Virus ei erity henkilön sylkeen, ei eritteisiin, ei tartu iholta, ei koskettaessa, ei kielestä. Viruksella on tapana tulla oireiseksi aina samaan paikkaan jolloin tulee kihelmoöintiä sun muuta. Minulle tulee rakkula, joka on hyvin pieni noin kerran vuodessa, se on lievä. Mieheni tietää asian ja tiedämme tartuntariskin olevan minimaalinen.
Tiesitkö sinä, että arviolta n. 75% ihmisistä kantaa tätä virusta? Tämä on hyvin yleinen. Sukupuoliherpes tarttuu yleisimmin vain sukupuolielimistä.
Olen tietoinen asymptomaattisesta uudelleenaktivoitumisesta, jonka aikana ei tule oireita, mutta virusta voi olla iholla. Me emme kuitenkaan pelkää sellaista mieheni kanssa..otamme riskin. Huuliherpekseni on niin lievä.
Todellakin latenttina, virus lepää, uinuu hermo juurissa. Tartunnan riski on minimaalinen.
Sinulle viestiksi..Jokainen tekee niinkuin tahtoo, omalla tietomäärällään!!!!!