Tatuoija peruu varatut ajat koko ajan...

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Hanna"
Mulle on nyt koitettu kylkeen tehdä kaverin (tatuoija) toimesta kuvaa yhteensä 2,5 vuotta. Kuva ei todellakaan ole niin iso ja monimutkainen että siinä oisi siksi mennyt noin kauan, vaan aikataulun venyminen johtuu ihan puhtaasti kaverini käytöksestä. Alunperin kun tatuointia alettiin tekemään, maksoin sen kokonaisuudessaan pois ekan kahden käynnin aikana. Tämän jälkeen olen vielä tehnyt kaverilleni rastat, sekä lainannut hänelle rahat uuteen tatuointipöytään. Ilmeisesti siksi, koska ei enää saa maksua joka kerrasta kun mulle jatkaa tuota kuvaa, on kaverini motivaatio pudonnut lähelle nollaa tatuointini suhteen. Hän kyllä varaa mulle aikoja kun vaan pyydän, mutta järjestäen peruuttaa jokaisen ajan 24-1h ennen ko. ajanvarausta. Onpa niinkin käynyt että olen jo vajaa 2h matkustanut hänen luokseen, ja kun olen perillä, puhelimeen ei vastata ja ovea ei avata.

Kaverini tietää etten saa keltään muulta tatuointia samanlaisella diiliillä, eli siis niin että maksoin osan tatuoinnista tekemällä rastat. Lisäksi ilmeisesti luottaa etten laita välejä poikki kun hän on mulle velkaa siitä tatuointipöydästä. Mulla alkaa vaan mennä hermo, taas on kesä tulossa, ja kesällä en mielellään jatka tatuointia kohonneen tulehdusriskin takia. Tällä hetkellä tatuointini on hyvin keskeneräisen näköinen, osa värittämättä, vajaa puolet tatuoinnista on alottamattakin. Tää tulee nyt jo olemaan kolmas kesä kun mä saan hävetä tuota tekelettä ja piilottelemaan sitä. Ois musta kauheen kiva käyttää bikineitäkin, mutta en oikeasti kehtaa tämän kanssa.

Viimeksi kaveri oli luvannut mulle kokopäivän ajan eiliselle. Hän perui sen lauantaina päivällä, ja lupasi uuden ajan tiistaille. Voisin melkein lyödä vetoa että se huominen aika perutaan tänään, tai sitten ei huomenna vastaa puhelimeen kun mun pitäs hänen luokseen lähteä matkustamaan, ja siinä vaiheessa mä meinaan kyllä sanoa ihan suoraan että ole hyvä ja maksa velkas, mä en jaksa enää odotella. Paha vaan että muiden kokemuksesta tiedän että tää ihminen maksaa velkojaankaan huonosti takaisin, että varmaan sitten joudun etsimään uuden tatuoijan ja maksamaan tatuoinnin uudestaan, varmaan kalliimmalla taksallakin.

En edes tiedä miksi kirjoitin tästä tänne, vituttaa vaan tollanen touhu. Ja vinkiksi muille haluan antaa: älkää ikinä antako kaverinne aloittaa teille isoa tatuointiprojektia.

"Vieras"
Sano hänelle suoraan, että tollainen venkoilu ja peruminen ärsyttää. Kysy häneltä, että haluaako hän tehdä sen tatuoinnin vai ei! Tiedän itse vähän samantapaisessa tilanteessa olleena, että hyvälle kaverille on inhottava "ärähtää". Mutta toisaalta jos hän lykkää ja lykkää, niin sulla on se keskeneräinen tatska siinä vielä viidenkin vuoden päästä. Voi siis olla, että joudut viemään rahasi muualle.
Siinä tapauksessa sanoisin kyllä suorat sanat - en siis mitenkään syyllistyen ylilyöntiin vaan niinkuin asia on!

"myy"
Onko kaverilla yritys jonka piikkiin tekee tatskat? Jos on niin yhteys kuluttaja-asiamieheen. Jos ei ole yritystä vaan tekee pimeesti, niin ilmotat kaverille et jos tatska ei ala valmistua ja velat tulla maksuun, niin lähtee ilmotus verottajalle. Laitat vielä jonku tarkan päivän takarajaksi, et mihin mennessä pitää alkaa tapahtua.

Tatuointi on työ joka pitää hoitaa, ei asiakkaita voi kusettaa miten vaan. Meneehän häneltä maine tekijänäkin tuollasella käytöksellä.

nyyyt
No onpa törkeetä. Nyt koitat vaan päästä naamatusten näkemään ja sanot että joko se tatuointi tehdään loppuun ihan hetinyt tai sitten rahat pöydästä käteen ja soronmoo koko kaverisuhteelle. Tee joku yllätyskäynti? Ettei osaa pakoilla sua. Sakset mukaan ja leikkaat ne rastat poikki kostoksi. :D

"Hanna"
[QUOTE="Vieras";28368836]Sano hänelle suoraan, että tollainen venkoilu ja peruminen ärsyttää. Kysy häneltä, että haluaako hän tehdä sen tatuoinnin vai ei! Tiedän itse vähän samantapaisessa tilanteessa olleena, että hyvälle kaverille on inhottava "ärähtää". Mutta toisaalta jos hän lykkää ja lykkää, niin sulla on se keskeneräinen tatska siinä vielä viidenkin vuoden päästä. Voi siis olla, että joudut viemään rahasi muualle.
Siinä tapauksessa sanoisin kyllä suorat sanat - en siis mitenkään syyllistyen ylilyöntiin vaan niinkuin asia on![/QUOTE]

Joo, pakko se on varmaan huomenna sanoa suoraan, tiedän vaan kokemuksesta että olemme molemmat sellaisia ihmisiä että se sanominen menee sitten ihan ilmiriidaksi kun toinen ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan ja toinen ei anna periksi kun tietää olevansa oikeassa. Eli siinä sanomisessa menee sitten kaikki mahikset että hän tekis tän tatuoinnin loppuun. Toisaalta tekis mieli vaan sanomatta antaa jonkun muun tehdä tämä kuva loppuun ja sitten lisätä valmiista tatuoinnista kuva facebookiin muina miehinä. Samoin aina kun tuo kaveri kiroilee perumatta pois jääneitä asiakkaita ja uhoaa laittavansa varausmaksun töilleen jne., mun tekis mieli kysyä siinä hänen seinällään että mitenkäs silloin toimitaan jos tatuoija itse jatkuvasti peruu kaikki varatut ajat...

"Hanna"
[QUOTE="myy";28368845]Onko kaverilla yritys jonka piikkiin tekee tatskat? Jos on niin yhteys kuluttaja-asiamieheen. Jos ei ole yritystä vaan tekee pimeesti, niin ilmotat kaverille et jos tatska ei ala valmistua ja velat tulla maksuun, niin lähtee ilmotus verottajalle. Laitat vielä jonku tarkan päivän takarajaksi, et mihin mennessä pitää alkaa tapahtua.

Tatuointi on työ joka pitää hoitaa, ei asiakkaita voi kusettaa miten vaan. Meneehän häneltä maine tekijänäkin tuollasella käytöksellä.[/QUOTE]

Pimeesti tekee joo, mutta luuletko ettei olis enää yhtään kiusallista maata siinä tatuointipöydällä hakattavana kun on ensin kiristänyt kaveriaan? Voihan joku olla niinkin mulkku että tekee tatuoinnin sit tahallaan huonosti jos sukset menee ristiin. Kyllä tässä ainoa ratkaisu taitaa olla että alan karhuamaan rahojani takaisin ja siirryn jollekin ammattilaiselle teettämään tatuointini loppuun.

"Hanna"
No onpa törkeetä. Nyt koitat vaan päästä naamatusten näkemään ja sanot että joko se tatuointi tehdään loppuun ihan hetinyt tai sitten rahat pöydästä käteen ja soronmoo koko kaverisuhteelle. Tee joku yllätyskäynti? Ettei osaa pakoilla sua. Sakset mukaan ja leikkaat ne rastat poikki kostoksi. :D
Ihan oikeasti mun mielestä hänen kuuluis myös maksaa mulle niistä rastoista normaalitaksan mukaan, mä nimittäin olen ihan oikeastikin kampaaja ja teen noita hommia ihan työksenikin. Ja lisäksi siihen pöytään lainatut rahat koen kuuluvan takaisin mulle. Se että koko tatuointi on jo maksettu ja vaan puolet tehty, on mulle ihan se ja sama, mutta noista ylimääräsisistä jutuista haluisin kyllä rahat ihan käteisenä takaisin.

nyyyt
[QUOTE="Hanna";28368892]Ihan oikeasti mun mielestä hänen kuuluis myös maksaa mulle niistä rastoista normaalitaksan mukaan, mä nimittäin olen ihan oikeastikin kampaaja ja teen noita hommia ihan työksenikin. Ja lisäksi siihen pöytään lainatut rahat koen kuuluvan takaisin mulle. Se että koko tatuointi on jo maksettu ja vaan puolet tehty, on mulle ihan se ja sama, mutta noista ylimääräsisistä jutuista haluisin kyllä rahat ihan käteisenä takaisin.[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä. Mun mielestä sais periaatteessa palauttaa ne rahat tekemättömästä työstäkin sulle. Menet naamatusten puhumaan asiat halki. Teette paperille maksusuunnitelman ja käyt teettämässä sitten tatskan loppuun jossain muualla. Tosiaan voi sässiä sen ihan tahallaan tuo tyyppi jos riitaa tulee. Joskus nää kaveri tekee -hommat toimii, mutta tässä on kyllä hyvä esimerkki siitä, miksi pimeenä ei kannata lähteä teettämään ja luottamaan. Vaikea periä sitten mitään oikeuksia itselleen.

"Hanna"
Olen ihan samaa mieltä. Mun mielestä sais periaatteessa palauttaa ne rahat tekemättömästä työstäkin sulle. Menet naamatusten puhumaan asiat halki. Teette paperille maksusuunnitelman ja käyt teettämässä sitten tatskan loppuun jossain muualla. Tosiaan voi sässiä sen ihan tahallaan tuo tyyppi jos riitaa tulee. Joskus nää kaveri tekee -hommat toimii, mutta tässä on kyllä hyvä esimerkki siitä, miksi pimeenä ei kannata lähteä teettämään ja luottamaan. Vaikea periä sitten mitään oikeuksia itselleen.
Niin kai se on, että tyhmyydestä sakotetaan, mutta onneksi virheistä oppii. Kyllä mä ne rahat varmaan joskus saan takaisin, mutta sitä en tiedä millä aikataululla tai millaisissa erissä. Siihen hänen on kuitenkaan turha luottaa ettäkö vaan antaisin olla ja unohtaisin koko jutun.

Yhteistyössä