tässä tulis ohjeita pottatreeneihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Agapi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olkoon sitä elämää ihan missä lystää...vaikka vinku intiassa mutta siltikään kaikki ei ole samanlaisia!! Joku on ehkä saanut apua näistä ohjeista ja joku joistain toisista...ja jotkut ei edes neuvoja välttämättä kaipaa!! Meillä esim. toimii pottajutskat alle 2vee lapsilla ja ihan toisilla ohjeilla ja neuvoilla...joten paras ja ainoa tapa sinun tapasi ei ole vaikka joka puolella toitotatkin,että VAIN sinun tapasi toimii ja jos ei joku halua niitä kokeilla niin omapa on häpeänsä!! PYH,sanon minä... En ole kateellinen mutta maailmassa on tosiaan muitakin kuin vain yksi tapa toimia...vaikka se tapa olisi mistä ns. julkkiksen suusta tullutkin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2006 klo 14:48 Haloo kirjoitti:
Olkoon sitä elämää ihan missä lystää...vaikka vinku intiassa mutta siltikään kaikki ei ole samanlaisia!! Joku on ehkä saanut apua näistä ohjeista ja joku joistain toisista...ja jotkut ei edes neuvoja välttämättä kaipaa!! Meillä esim. toimii pottajutskat alle 2vee lapsilla ja ihan toisilla ohjeilla ja neuvoilla...joten paras ja ainoa tapa sinun tapasi ei ole vaikka joka puolella toitotatkin,että VAIN sinun tapasi toimii ja jos ei joku halua niitä kokeilla niin omapa on häpeänsä!! PYH,sanon minä... En ole kateellinen mutta maailmassa on tosiaan muitakin kuin vain yksi tapa toimia...vaikka se tapa olisi mistä ns. julkkiksen suusta tullutkin...

Pitäsköhän sinun ottaa vaikka lomaa, ihan yksin jossain autiolla saarella kun vanne kiristää noin kamalasti päätä että kaikki ärsyttää?
Voi lapsiparat kun äiti on kun viulunkieli... :whistle:
Get a life

Anna nyt Agapi jo olla... Ei aina tarvitse joka pikku asiaan kommentoida eikä aina tarvitse saada sanottua viimeistä sanaa! Tarvisi näemmä sinunkin hankkia elämä kun noin tarvitsee aina joka kommentista nipottaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.09.2006 klo 16:26 Vieras kirjoitti:
Anna nyt Agapi jo olla... Ei aina tarvitse joka pikku asiaan kommentoida eikä aina tarvitse saada sanottua viimeistä sanaa! Tarvisi näemmä sinunkin hankkia elämä kun noin tarvitsee aina joka kommentista nipottaa...

Kyllä te olette hauskoja. Enpä usko että se olen minä joka täälä niuhottaa asioista, lueppa vähän tota yläkerran rouvan viestiä.
Tän siitä saa kun yrittää auttaa, p*aa tulee niskaan joltain jokatapauksessa well nobody is perfect.

:wave: Mielenterveyttä toivotellen

Täällä ei ole kukaan kaatamassa kakkaa sun niskaas vaan ainoastaan sulle annettiin pieni vinkki,että anna jo asian olla.Jos sinä et kerran niuhota niin miksi pitää sitten puuttua jokaiseen sanaan ja kommenttiin?Kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseensä ja joskus on ihan viisasta lopettaa ja olla ihan hissuksiin.Osaisitkohan?

ihan kivat ohjeet.
meillä on kolme lasta ja kaksi vanhinta olen antanut oppia kuivaksi ihan omaa tahtia, eli vaipat välillä päällä ja välillä poissa, ei mitään turhia paineita ja välinepelejä.
ovat oppineet ihan itsestään kuivaksi n.2v.
neuvolassa kiirehtivät jo potattamaan meidän poikaa 1v. kuivaksi, mutta minä en sellaiseen ryhdy.
lapsi saa pottailla kun on siihen valmis itse ja pystyy hallitsemaan jo tarpeitaan.
äiskä ja iskä on tietty innoissaan mukana uudessa taidossa kun sen aika tulee. :)

Meidän tyttö 1,4-v on ollut nyt viikon ilman vaippoja kotona sisällä ollessaan hereillä. Selvää edistystä kuivaksi oppimisessa on tapahtunut. Ensimmäisen viikon aikana vahinkoja sattui paljon, mutta silloin jo huomasin, että tyttö pystyi pidättämään ja keskeyttämään pissaamisen. Muutaman kerran kävi niin, että hänen ilmeestään huomasin, että nyt on pissa tulossa ja vein äkkiä potalle. Pikkuhousut ehtivät hiukan kastua, mutta tyttö lopetti pissaamisen ja jatkoi vasta potalla. Nyt kun on viikko kulunut, tyttö on alkanut sanoa koska on hätä. Tänään on sattunut yksi ainoa vahinko ja sekin oli minun vika, kun en pystynyt häntä potalle auttamaan juuri sillä hetkellä. Neiti kyllä ilmoitti ajoissa että psss.

Kaikkien nykysuositusten mukaan neiti on ihan liian pieni näihin
harjoituksiin, joten miksi siis aloitin näin aikaisin. Ihan siitä syystä, että hän alkoi hiljattain itse ilmaista hätäänsä, vaikka oli vaipat. Tuli eteeni seisomaan ja nyppi vaippaa. Jonkin aikaa kesti ennen kuin oivalsin mistä on kysymys (hajusta päättelin hetken kuluttua :laugh: ). Hain potan esille siltä varalta, että tätä nyppimistä taas tapahtuu ja siinä vaiheessa neiti alkoi omatoimisesti käydä potalla pissalla vaipat päällä. Sen jälkeen
päätin, että kokeillaan ilman vaippoja. Mulla ei ole aavistustakaan mistä hän tämän nyppimisen keksi. Minusta olisi ollut ihan hölmöä olla vastaamatta hänen viestiinsä ja antaa tehdä tarpeensa vaippaan. Vielä en tiedä missä vaiheessa hän oppii kokonaan päiväkuivaksi, mutta minusta merkit on nyt hyvät. Jatkamme nyt vielä vähän aikaa harjoituksia ja päätämme sitten tuleeko tästä mitään. Meille on tulossa vauva ja olin varautunut siihen, että on kaksi täysin vaipoissa yhtä aikaa, mutta jos esikoinen nyt pääsee niistä, niin hyvä niin. Vauvan myötä voi tulla takapakkia, mutta se on sitten sen ajan murhe. Niin ja pottaan tutustuminen on aloitettu alle vuoden ikäisenä, joten en usko, että siitä ainakaan haittaa on ollut.

meillä alotettiin pottatreenit tositeolla suht myöhään... :ashamed:
Tai no, yli vuos sitten jo harjoteltiin, ja kyllä sinne potalle jo jotain tehtiinkin, mutta halusivat tarhassa että lapsella on vaippa niin se sitten jäi... Ja muutenkin oli vain ulkovessa vanhassa talossa, ihan pihan perällä.
Nyt on uus koti ja oon päivät tytön 2v 4kk kanssa kotona, ni johan sujuu pöntöllä käynti! :) Muuten pitää vaan pikkareita, mutta unilla ja jos lähdetään kauemmas kotoa laitetaan vaippa. Meillä ei ole pottaa, tytöllä on rengas pöntölle. Välillä tosin tyttö vaatii vaipan, esim. tänään kun isä oli unohtanut vaipan ennen päikkäreitä, ja tyttö heräs housut märkänä. Mutta eiköhän täälläkin kohta olla täyskuivia :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2006 klo 15:46 mä kirjoitti:
Jep...näinhän se on joten se on yx lysti oliko ne ohjeet ja vinkit arvon ap:n vaiko jonkun muun! Pääasia,et homma pelaa...VINK,VINK :p

:laugh: Mà luovutan! jollain nàyttàà olevan suoranainen pakkomielle nàità neuvoja kohtaan. Ei sais vaan millààn toimia eikà nàità ohjeita kàyttàà.
No niin jos olet sitten tyytyvàinen ettà kyllà, hyvà ettà homma toimii. Jollain toimii tàllàlailla ja toisilla toisellalailla. Nyt on sitten aika laittaa kasvukàyrà taas nousuun.....

No jaa...eipä toiminut meillä eikä parilla muullakaan tuttavaperheellä. Aika turhat ohjeet mielestäni...kaikki tekee kuitenkin tämänkin asian omalla tavallaan eikä kaikkia muksuja ole "luotu" potalle silloin kun äiti sitä haluaisi/toivoisi. Eiköhän jokainen lapsi sen opi...ennemmin tai myöhemmin ilman ohjekirjaakin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2006 klo 14:45 Äiti kirjoitti:
No jaa...eipä toiminut meillä eikä parilla muullakaan tuttavaperheellä. Aika turhat ohjeet mielestäni...kaikki tekee kuitenkin tämänkin asian omalla tavallaan eikä kaikkia muksuja ole "luotu" potalle silloin kun äiti sitä haluaisi/toivoisi. Eiköhän jokainen lapsi sen opi...ennemmin tai myöhemmin ilman ohjekirjaakin...
Juu, meillä ei toiminut myöskään. Ilman vaippaa oltiin 1kk ja ikää pojalla oli silloin 2.5v. Ihan omalla tavalla tämä juttu on myöhemmin edennyt. Kun lapsi oikeasti on kypsä pottailuun niin silloin hän oppii mitä ilmeisemmin kuivaksi tavalla tai toisella, ihan omasta tahdostaan.

Mutta jos tämä ohje toisilla toimii niin eihän se tietty ihan turhakaa ole...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2006 klo 14:45 Äiti kirjoitti:

Turhat ohjeet. Hmm. En nyt ihan sentään koko turhat kun joillain toimii (tai oikeestaan täytyy sanoo että tää toimii kaikilla, se on vaan vanhemmista kiinni ja siitä onko lapsi todella kypsä treeneihin)

Pottatreenit on aika herkkää aika, yx vika tikki ja on mettässä että kolisee. Niinkuin sanoin, lapsen pitää olla valmis, ei ketään voi alkaa pakottaan potalle ja jos lapsi todella ei halua ja on jästipää niin kannattaa siirtää vaikka lapsella olisikin jo ikää lähemmäks 3v.

Ohjekirjat on tehty avuksi niinkuin reseptikirjatkin, eikö vaan?

Toi ittestään oppiminen on puuta heinää, eihän se lapsi sinne potalle opi jos häntä ei sinne ohjata. Okay jos hän on jo yli 2,5v-3v ja näkee kun kaikki ravaa vessassa ja ala itte oleen kiinnostunut niin kai sitten sillon väkisin, mutta miks ei auttaa lasta jos hän on valmis? :whistle:

Nyt heitit täti kyllä aika huonon ja ilkeän "puolustelun" omille ohjeillesi! VANHEMMISTA KIINNI...niinkö sinä todellakin ajattelet? Kehoittaisin sinua täti hyvä miettimään kaksi kertaa ennen kuin alat tollasta tekstiä muille äiti-ihmisille laukomaan! Jos nämä sinun kauan kiistellyt ohjeet ei välttämättä kaikilla toimi niin asia ei ehkä kuitenkaan ole noin yksiselitteinen,että vanhemmista kiinni tai lapsi ei ole sitten valmis! Koita nyt hyvä nainen tajuta,että ei ne sinun ohjeesi nyt vaan pelitä kaikilla vaikka sitä kuin opeteltaisi! Kaikki ei aina ole noin mustavalkoista,että "jos minun ohjeeni ei toimi niin silloin vika on siinä ja siinä"! Minä en ainakaan tiedä yhtään ihmistä joka vielä aikuisenakin kakkii housuunsa...kyllä lapset ovat sen asian kautta aikojen oppineet ja ilman näitä "täydellisiä" ohjeitakin!! :/

kiitti vinkeistä :D aloin oikein kiinnostuun tost pottakoulusta.poitsu nyt 1v9kk.jospas meki täs joku päivä alotettas toi koulu..paitsi hei ei varmaa kantsi yötutin poistoo aloittaa samoihin aikoihin,kumpihan eka??mielipiteitä!

Taitaa olla ap:llä itsellään hieman hyökkäävä asenne. Olen seurannut tätä keskustelua jonkin aikaa ja aina jos näistä ohjeista joku ilmoittaa eriävän mielipiteensä niin silloin on vika ihan kaikessa muussa kuin ap:n opastuksessa. Milloin hän mollaa äitejä ja vanhempia jotka tekevät asiat väärin tai ovat laiskoja potattamaan. Tai josko jossain muussa olisi vika. Ap voisi pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään,että jos hänen ja joidenkin mukelot oppivat näillä ohjeilla potalle niin ei se kaikkia maailman lapsia tarkoita. Naikkoselle tuntuu olevan vain tärkeää,että kaikki ihmiset kehuisivat ja ylistäisivät hänen upeita ohjeitaan. Liekö sitten itsetunnossa jotain häikkää vai mistäköhän kiikastaa? Se on ihan upeeta,että nämä hänen ohjeensa on joillakin toiminut mutta jos joillakin ei toimi niin sen asian voisi vaan hyväksyä eikä alkaa taivastelemaan ja syyttelemään. Joten loppuvetona ap:lle RELAA VÄHÄN...ei se ole maailmanloppu jos kaikille ei nämä jutut käy! :p

Yhteistyössä