Tässä dataa päivähoidon "turhista" lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rajataanko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sädetikku harmaana :
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Moni eskarilainenkin pitäisi jäädä silloin kotiin....moni äiti on pikkuisen kanssa kotona kun vanhempi on neljätuntia päivässä eskarissa....

Jos eskaria ei laskettaisi päivähoidoksi?

Onhan sekin "hoitoa" päiväkodissa...joten sellainen lapsi on turha siellä....

ei eskari ole hoitoa vaan esikoulua

Periaatteessa se ON yhä hoitoa, koska perusturvan puolella, ei koulutoimen.
(Mutta tässä siis viilataan puolin jos toisin. Koska opetustahan siellä saa, MIKSI se sitten on YHÄ perusturvan instassi??? :snotty: :xmas: )

Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Perheillä on omat syynsä miksi laittaa lapsensa päiväkotiin. ja joissain tapauksissa ihan hyväkin, että lapsi saa olla osapäivää päiväkodissa.
Mutta kyllä jos lapset laitetaan näin eriarvoiseen asemaan sen vuoksi, että toinen vanhempi on kotona niin sama logiikka käy myös esiopetukseen kuin kouluunkin...se taas on teistä väärin...vaikka vanhempi saisi silloin kodinhoidontukea yms.

Jos vanhempi saa yhteiskunnalta tukea kotiopetukseen niin voisi mielestäni edellyttää, että kaikki lapset ovat kotiopetuksessa.

No, nyt tuli uus näkökulma :D aivan....miten pitkälle tuota logiikkaa saadaan venytettyä?

On hiukan eri asia laittaa 2-vuotias kokopäiväiseksi päiväkotiin kuin 5-vuotias pari päivää viikossa. Joka kunnassa ei ole kerhoja ja kavereita päiväkotitoiminnan ulkopuolella! Itselleni ainakin helpoin ja ihanin ratkaisu olisi saada pitää kaikki lapset koko ajan kotona, mutta kun nämä isommat eivät enää viihdy pelkästään kotosalla ilman kavereita.

Kotihoidontukea saan nuorimmasta lapsestani, en muista. Se 350 euroa ei paljon paina näissä päätöksissä..

Ja aivan ihana yksityinen päiväkoti on kyseessä meillä! Nytkin pojat odottavat kuin kuuta nousevaa torstaina alkavaa yötarhaa :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Joo, juuri aamusella luin Hesarista juttua. No, jos asia ratkeaa lapset kerhoihin laittamalla (kuten Simo Pokki vouhkasi) niin eiköhän niitä kerhoja olisi paree alkaa laittelemaan lisää...meinaan vaan jos 40 000 lasta tarttee yht'äkkiä kerhoja niin ei ne kaikki niihin jo olemassaoleviin seurakunnan kerhoihin mahdu. Ja se on kanssa hyvä varmistaa, että jos lapsen ottaa pois tutusta päikystä vaikkapa vuodeksi niin lapsi pääsee takaisin siihen ihan samaan päiväkotiin ja samaan ryhmään! Eikös!? =)

Mistä sinä tämän 40 000 lasta revit?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi ratkaisisi varmaan aika paljon, jos taattaisiin että lapsi saisi hoitokatkoksen jälkeen saman hoitopaikan takaisin. Esim. jos perheeseen syntyy vauva ja isommat lapset jää myös kotiin, olis tosi kiva tietää että pääsevät sit takas tuttuun paikkaan kun vanhemmat taas on molemmat palaamassa töihin.

Ja toinen juttu, hoitomaksuthan riippuu perheen tuloista. Samoin kotihoidontuen määräkin riippuu perheen tuloista. Jos on vähän alle keskituloinen, saa minimituet kotihoitoon mutta kuitenkin maksimimaksut päivähoitoon :( Kuten juuh ja minä.

Meillä ainakin päivähoitopaikka pystyttiin laittamaan vuoden tauolle. Lapsi on siis vuoden pois, ja palatessaan pääsee samaan paikkaan ja samaan ryhmään.

Kysymys oli pelkästään keskustelu siitä, saako kotona olevan lapsen vanhempi laittaa lapsensa päivähoitoon....minä vein asian pidemmälle kun tästä ollaan niin puolesta sekä vastaan....että jos lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan niin silloin myös ajateltava niin, että jos ei päivähoitoon saisi laittaa niin ei silloin eskariin/kouluun vaan vanhempi hoitaa kotiopetuksen....

Niin kauan kuin tuo "subjektiivinen oikeus" viedä lapsi hoitoon, vaikka äiti olisikin kotona vauvan kanssa, on mahdollista ja päiväkoti hyväksyy käytännön, niin minkä takia ihmisten täytyy itkeä, jos joku käyttää hyväkseen tätä mahdollisuutta. Laki on laki ja päättäjät kaikessa viisaudessaan ovat tämän lain muodostaneet.

Ja turha on kärjistää asiaa niin pitkälle, että esikoulukin sotketaan tähän....

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
[Silloin puhuttaisiin tasa-arvosta,jos päivähoito olisi täysin ilmaista kaikilla vanhemmille...silloin olisi KAIKILLA vanhemmilla oikeus viedä lapsensa hoitoon.

No käytännössä se on vanhemmille melkein ilmaista. Mitä mahtaa maksaa puolipäivähoitopaikka kotihoidontuella olevalle...?

Niin näille työttömille ja kodinhoidontuella oleville lähes ilmaista tai ilmaista. Minä taas työn takia lapseni hoitoon vieneenä maksan puolet,ellen neljäkin kertaa enemmän samasta hoidosta. Toki hoito maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin minun 200 euroa kuukaudessa,mutta...

MInusta se 230 euroa/kk jonka maksan pojan hoidosta on vielä melkein ilmaista sekin verrattuna ns. todellisiin kustannuksiin. Voin tosiaan vaan kuvitella, mitä maksaa työttömille tai kotihoidontuella oleville se puolipäiväpaikka. Varmaan 40-50 euroa...? Sillä saa lapselle ruuat ja kaikki. Aika halpaa.

Ihan faktana kerron että kotihoidontuella elävän lapsi kun on puolipäiväisenä päiväkodissa, niin kotiin pärähtää joka kuukausi 133 euron lasku.

Varmaan tässä tapauksessa lapsen isällä on kuitenkin aika hyvät tulot...?

Heräsin todellisuuteen kun meidän puolitoistavuotias aloitti kunnallisessa perhepäivähoidossa vajaa vuosi sitten. Itse ajattelin lähinnä niin, että haluan lapsellemme turvallisen kodinomaisen "varakodin" niiksi tunneiksi, kun me vanhemmat ollaan töissä. Eteen iskettiin paksu nippu, varhaiskasvatussuunnitelma, jota piti ensin täyttää kotona ja sitten keskustelussa pph:n ohjaajan ja hoitajan kanssa.

Me aivan häkellyttiin miehen kanssa, siinä kyseltiin niin paljon mitä me halutaan, toivotaan ja vaaditaan lapsellemme ja mitä taitoja pitäisi oppia ja mikä on seuraavan vuoden kehityksen suunnitelma ja... Mulle tuli olo, että nytkö mun lasta aletaan jotenkin määrätietoisesti kasvattaa tän yhteiskunnan tietynlaiseen jäsenyyteen. Ainoa, mitä kaipasin oli lämmin ja välittävä turvallinen aikuinen sekä pieni lapsiporukka, jossa opetellaan ihan arjessa käytännön sosiaalisia taitoja pikkuhiljaa. Mietin siinä, että onko lapsemme sitten jonkulainen pelinappula jota ohjaillaan. Ymmärrän kyllä, että perheet tarvii kasvatustukea ja rinnallakulkijaa, onhan monet lapset enemmän hoitajiensa kanssa kun vanhempien. Mutta tuntui jotenkin typerältä puolitoistavuotiaan kohdalla eritellä jotain meidän vaatimuksia ja painotuksia... Ehkä erityisesti siksi tuli typertynyt olo, että ollaan molemmat koulutukseltamme kasvatusalan ammattilaisia ja tuli tunne, että onko tää nyt se järjestelmä jossa olen itsekin mukana. Ja tiedän omasta työstä, että monilla vanhemmilla on vanhemmuus ja kasvattajuus hukassa. Mutta onko siihen osasyynä just se, ettei enää oletetakaan vanhempien hoitavan sitä tehtävää vaan se on ulkoistettu jollekin muulle? Tää nyt on vaan tällaista pohdintaa :)

Meille ei ole koskaan esitetty varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tokihan se löytyy netistä. Minä miellän vasu-paperin niin, että se on lähinnä päivähoidon henkilökunnan työn tukena, se yhteinen visio, johon kaikki sitoutuvat. Eihän noissa eri päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelmissa ole juurikaan eroa. Jotkut painottavat liikuntaa, jotkut luontoa.

Lapsen "kehityskeskustelut" ovat meillä lähinnä sellaista kuulumisten vaihtoa. Ja koen, että ne ovat niitä tilanteita, joissa voi sitten helpommin ottaaa esille kimurantimpia asioita. Jos vaikka on sitä mieltä, että oma lapsi kaipaisi kovempaa/pehmeämpää otetta tms. mistä nyt ei kovin helposti tule puhuneeksi päivittäisessä kanssakäymisessä.

Miten sinä kasvatusalan ammattilainen nyt niin järkyttynyt olet. Yhteiskunnan järjestämissä palveluissa pelataan yteiskunnan säännöillä.

Ymmärrän pointtisi ja sen, että nää keskustelut ja suunnitelmat on tärkeitä. Ehkä vaan enempi mielsin sen päiväkotien hommaksi, siellä kuitenkin ryhmät on suurempia ja henkilökuntaa enempi ja varmaan vielä tärkeämpää että on sopimukset ja keskustelut miten homma kenenkin kanssa toimii. Ystäviäni on töissä päiväkodeissa ja heidänkin kauttaan olen saanut sen kuvan.

Jotenkin vaan tuntui vieraalta ne suunnitelmat, kun oma lapsi meni tutulle pph:lle ja oli vielä niin kovin pieni. Lisäksi itsestä tuntui vieraalta ajatus, että voisin kovasti sanella miten siellä toimitaan. Mulla oli luottamus siihen, että systeemi toimii ilman että mun pitää sitä hirveästi kyseenalaistaa tai määräillä. (Ehkä liittyy myös siihen, että omassa työssä olen kyllästynyt siihen että vanhemmat puuttuu kaikkeen mahdolliseen eikä luota mihinkään...) Ehkä ekan kerran myös siinä tajusin, että vaikka omasta näkökulmasta lapsi menee "vain" hoitoon, taustalla on kuitenkin suunnitelmallinen kasvatusajatus.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eskari ei ole päivähoitoa vaan esiopeusta. Sehän on maksutontakin.Mutta kaikki aika esioetuksen jälkeen on päivähoitoa.

Nämä lapset jotka turhaan menevät päiväkotiin tai sinne eskariin niin vie turhaa tilaa niiltä jotka ovat kokopäiväisiä....se on aina niiltä lapsilta pois.

Älä höpötä. Eskarilaiset ei vie hoitopaikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Kysymys oli pelkästään keskustelu siitä, saako kotona olevan lapsen vanhempi laittaa lapsensa päivähoitoon....minä vein asian pidemmälle kun tästä ollaan niin puolesta sekä vastaan....että jos lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan niin silloin myös ajateltava niin, että jos ei päivähoitoon saisi laittaa niin ei silloin eskariin/kouluun vaan vanhempi hoitaa kotiopetuksen....

Niin kauan kuin tuo "subjektiivinen oikeus" viedä lapsi hoitoon, vaikka äiti olisikin kotona vauvan kanssa, on mahdollista ja päiväkoti hyväksyy käytännön, niin minkä takia ihmisten täytyy itkeä, jos joku käyttää hyväkseen tätä mahdollisuutta. Laki on laki ja päättäjät kaikessa viisaudessaan ovat tämän lain muodostaneet.

Koska samalla logiikalla pitäisis silloin olla lapset esiopetuksen ikäisinä kotona ja niinkuin joku otti koulun esille niin myös koulu pitäisi sitten hoitaa kotona.
Kun tuota logiikkaa käytetään niin päästään aika pitkälle. Ja miksi asiaa ei saisi kärjistää? Laittaa ajattelemaan, että mitä sitten jos....miksi se on oikeutettua silloin ja silloin mutta ei aikaisemmin???

[Silloin puhuttaisiin tasa-arvosta,jos päivähoito olisi täysin ilmaista kaikilla vanhemmille...silloin olisi KAIKILLA vanhemmilla oikeus viedä lapsensa hoitoon.

No käytännössä se on vanhemmille melkein ilmaista. Mitä mahtaa maksaa puolipäivähoitopaikka kotihoidontuella olevalle...?

Niin näille työttömille ja kodinhoidontuella oleville lähes ilmaista tai ilmaista. Minä taas työn takia lapseni hoitoon vieneenä maksan puolet,ellen neljäkin kertaa enemmän samasta hoidosta. Toki hoito maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin minun 200 euroa kuukaudessa,mutta...

MInusta se 230 euroa/kk jonka maksan pojan hoidosta on vielä melkein ilmaista sekin verrattuna ns. todellisiin kustannuksiin. Voin tosiaan vaan kuvitella, mitä maksaa työttömille tai kotihoidontuella oleville se puolipäiväpaikka. Varmaan 40-50 euroa...? Sillä saa lapselle ruuat ja kaikki. Aika halpaa.

Ihan faktana kerron että kotihoidontuella elävän lapsi kun on puolipäiväisenä päiväkodissa, niin kotiin pärähtää joka kuukausi 133 euron lasku.

jos 1500 e kuussa käteen viisihenkisessä perheessä on hyvät tulot niin sitten meillä on hyvät tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

jos 1500 e kuussa käteen viisihenkisessä perheessä on hyvät tulot niin sitten meillä on hyvät tulot.

Miten voi olla noin kova maksu? Jos saatte kuukaudessa käteen jonkun 1800 euroa viisihenkiselle perheelle, meneekö siitä tosiaan 133 euron päivähoitomaksu? Tuntuu aika isolta.
Mutta kiitos että toit faktan kuitenkin keskusteluun. Kuten olen todennut, minulla ei ole aavistustakaan, mikä se maksu on.

Meitä en ainakaan pidä mitenkään erityisen hyvätuloisina, bruttotulot molemmilla n. 2300-2400 e/kk eli vähän alle keskitulon ja täysi päivähoitomaksu menee. Ollessani hoitovapaalla sain minimihoitorahan lisäksi 40e hoitolisää, mutta miehen palkka oli sillon vähän nykyistä pienempi. Myös nyt äitiysvapaalle jäädessäni vanhemman lapsen hoitomaksu on edelleen täysimääräinen. Laskeskelin, että luultavasti myös mahdolliselle hoitovapaalle jäädessäni maksetaan esikoisen puolipäivähoidosta isoimman maksuluokan mukaan.

... Mitä tarkotat, että 1800e kuussa käteen? Minkälaisista tuloista ne koostuu?

Jos kysymyksesi oli osoitettu minulle, niin esimerkkiperheessä isä sai 1500 euroa palkkaa käteen ja äiti siis ilmeisesti kotihoidontukea. Mitä siitä jää käteen kuukaudessa kuntalisän kanssa (jos sellainen on), noin 300 euroa?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Noi porrastukset menee aika hullusti. Moni suosii sitten vielä pienempiä hoitopäivämääriä, esim. 9 /kk. Siinä on sitten jo vaikutusta tuohon maksuun. Puolipäiväinen kuitenkin "kuluttaa" aika lailla kokopäiväisen lapsen verran päivähoidon mittapuun mukaan: on tilavuokraa, hoitaja, ruokailu, tarvikkeet ym ym.

Miten voi olla noin kova maksu? Jos saatte kuukaudessa käteen jonkun 1800 euroa viisihenkiselle perheelle, meneekö siitä tosiaan 133 euron päivähoitomaksu? Tuntuu aika isolta.
Mutta kiitos että toit faktan kuitenkin keskusteluun. Kuten olen todennut, minulla ei ole aavistustakaan, mikä se maksu on.

Siis tarkoitin sitä 5-henkistä perhettä. Kun noissa hoitotuissa ja hoitomaksuissa ratkaisee brutto- eikä nettotulot. Kuntalisää ei kai huomioida? En tunne asiaa kun täällä sellaista ei saa. Itse kun sain minimikotihoidontukea, siitä jäi reilut 200e kuussa käteen. Mies sai sillon käteen vajaa 1700 e. Paperilla meidän tulot kuitenkin oli laskettu tietty bruttona eli jotain 2600 e ja sen perusteella laskettiin tuet ja maksut.

... Mitä tarkotat, että 1800e kuussa käteen? Minkälaisista tuloista ne koostuu?

Jos kysymyksesi oli osoitettu minulle, niin esimerkkiperheessä isä sai 1500 euroa palkkaa käteen ja äiti siis ilmeisesti kotihoidontukea. Mitä siitä jää käteen kuukaudessa kuntalisän kanssa (jos sellainen on), noin 300 euroa?

Meillä tuossa tietenkin lisänä lapsilisät kolmesta, kuntalisä täällä loppui kun nuorin täytti 2v. Että eipä tuo päivähoidossa pitäminen ainakaan meidän tuloilla ole rahallisesti kannattavaa, mutta pojan kuntoutuksen kannalta pakko. Vammaistukea ei saada, joka käsittääkseni olisi jotain 90e kuussa, koska pojalla ei ole diagnoosi kokonaisuudessaan vielä selvillä.

Täällä ei ole kun kerran viikossa kerho 2,5 tuntia kerrallaan. Haen pojalle 5v paikkaa päiväkodista 2 päivää viikossa. Terveydenhoitaja suositteli pojan kehityksen kannalta olis hyvä. Ja itse kotona psyksyllä 3v täyttävän poajan ja vauvan kanssa.

Tuomitkaa.

Koska samalla logiikalla pitäisis silloin olla lapset esiopetuksen ikäisinä kotona ja niinkuin joku otti koulun esille niin myös koulu pitäisi sitten hoitaa kotona.
Kun tuota logiikkaa käytetään niin päästään aika pitkälle. Ja miksi asiaa ei saisi kärjistää? Laittaa ajattelemaan, että mitä sitten jos....miksi se on oikeutettua silloin ja silloin mutta ei aikaisemmin???

Onko tämä sinun joku keino olla puhumatta siitä aiheesta mistä piti? Jos joka kerta aletaan venyttää ja kärjistää, niin miten koskaan voidaan puhua itse aiheesta? Se kai tässä kuitenkin oli se tarkoitus. Omien lapsien hoitamiseen vähemmän tarvitaan koulutusta, vaikka ei pahasta olisikaan. Opettaminen onkin sitten oma asiansa, siihen mieluiten koulujakin käynyt ja vanhemmat sitten tukevat lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja onko:

Onko tämä sinun joku keino olla puhumatta siitä aiheesta mistä piti? Jos joka kerta aletaan venyttää ja kärjistää, niin miten koskaan voidaan puhua itse aiheesta? Se kai tässä kuitenkin oli se tarkoitus. Omien lapsien hoitamiseen vähemmän tarvitaan koulutusta, vaikka ei pahasta olisikaan. Opettaminen onkin sitten oma asiansa, siihen mieluiten koulujakin käynyt ja vanhemmat sitten tukevat lasta.

Itse aiheesta täällä myös puhuttu ja olen pahoillani jos jotkut eivät ole ymmärtänyt asiaani. halusin nähdä kuinka moni uskaltaa viedä sen eteenpäin, miten pitkälle samalla logiikalla päästään. Harva kykeni, harva edes tiesi mistä puhutaan, muutama kyllä tajusi ja veikin eteenpäin.
Tämä keskustelu on pyörinyt täällä paljon ja siksi oli ihan hyvä ravistaa tällä kertaa.

Yhteistyössä