Tasapuolinen anoppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleeni .... miten teidän mielestänne pitäisi toimia, jos toisen lapsen puolisolla ei ole mitään anopin lahjoja vastaan, mutta toisen puolisolla on? Jos vaikka A:n perheelle ostaa joululahjaksi 2000 euron arvoisen lahjan, mutta B:n perhe ei halua kalliita lahjoja, niin miten anopin tulisi korrektisti toimia?

1. Ostaa B:lle 200 euron lahja ja luottaa siihen, että mitään kateutta ei missään vaiheessa ilmene sen vuoksi, että A:n perhe saa aina kalliimpia lahjoja?

2. Ostaa B:n perheelle 200 euron lahja ja laittaa mukaan kortti, jossa on tieto 1800 euron lahjoituksesta johonkin hyväntekeväisyyteen?

3. Ostaa B:lle se 200 euron lahja ja A:n lahjaan voi käyttää 3800 e?

Jos perhe B kieltäytyy ottamasta niitä vastaan, niin silloin vaihtoehto 1.

Jos on vaan "noeimenytmitäänsemmostaviittitä", mutta ottavat kuitenkin vastaan, ja tulee tarpeeseen ja ovat iloisia, niin sillon ostaisin myös perhe B:lle kalliin lahjan.

Keskustelisin lasteni kanssa ja kysyisin heidän mielipidettään... Ainnin, mutta sitten olisinkin paska anoppi kun en kysele puolisoiden mielipidettä... shit. Nooh... lapsia on sen verran, että luultavasti oon paska anoppi jokatapauksessa ainakin jonkun mielestä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tintti:
Ehdottomasti 2.
Tässä olisi se hyvä puoli, että molemmat saisivat yhtä paljon, toinen perhe vain ei halua ottaa lahjasummasta itselleen kuin osan. Luonnollisesti lahjan saaja saisi päättää tuon hyväntekeväisyyskohteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
C) ostaa mieleiset lahjat saajille ja sitten voi laittaa rahaa oman lapsensa tilille/hänen lastensa tileille sen lisäksi
Mutta jos se lapsen puoliso on sitä mieltä, että anopilta ei oteta rahaa vastaan?

Mä oon sen äskeisen ketjun vieras;) Ja mä sanoisin et noista musta kivin olisi B.

Mutta mulla ei kyllä ole mitään sitä vastaan et anoppi ostaa pojalleen sillä 2000 eurolla, kunhan mä saan vähän kohtuullisemman lahjan, samoin kun meidän lapset.

Mutta siis mun valinta olisi et kaikille lapsille voi ostaa samalla summalla, mut se perhe jossa se puoliso ei halua niin siinä perheessä suuntaa sen lahjan sille omalle lapselleen(ja ei ulkomaanmatkaa ilman puolisoa tietenkään) mut mun mies on saanu aikanaan auton.

Jos taas omakin lapsi on sitä mieltä ettei kalliita lahjoja niin sit ihan sama, itsehän ne kieltäytyy eikä mua ainakaan haittais jos anoppi ostais miehen sisaruksille vaikka sata kertaa kalliimmat lahjat, talot ja autot kunhan tykkää muuten meistä kaikista yhtä paljon tai siis antaa aikaa ja rakkautta yhtä paljon kaikille lapsenlapsille.:)

Onko perheillä lapsia, jos on niin anoppi vois perustaa tilit lapsenlapsilleen ja laittaa sinne aina se ylimenevä osuus.

Tai ostaa molemmille samanarvoinen lahja, vähempiarvoisempi ja sitten laittaa kaikille tileille se ylimenevä osuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
C) ostaa mieleiset lahjat saajille ja sitten voi laittaa rahaa oman lapsensa tilille/hänen lastensa tileille sen lisäksi
Mutta jos se lapsen puoliso on sitä mieltä, että anopilta ei oteta rahaa vastaan?

D) lapsen puolison pitäisi kasvaa aikuiseksi. B)

MIKSI puoliso ei halua ottaa anopilta rahaa vastaan, jos kerran anoppi tykkää avata rahapussinsa lastenlasten hyväksi eikä marise tai heittäydy marttyyriksi asian takia eikä se kaada anopin taloutta, eli rahaa on mistä jakaa?

eihän se raha miniälle tule, vaan lapsenlapselle?

Mä oon sen äskeisen ketjun vieras;) Ja mä sanoisin et noista musta kivin olisi B.

Mutta mulla ei kyllä ole mitään sitä vastaan et anoppi ostaa pojalleen sillä 2000 eurolla, kunhan mä saan vähän kohtuullisemman lahjan, samoin kun meidän lapset.

Mutta siis mun valinta olisi et kaikille lapsille voi ostaa samalla summalla, mut se perhe jossa se puoliso ei halua niin siinä perheessä suuntaa sen lahjan sille omalle lapselleen(ja ei ulkomaanmatkaa ilman puolisoa tietenkään) mut mun mies on saanu aikanaan auton.

Jos taas omakin lapsi on sitä mieltä ettei kalliita lahjoja niin sit ihan sama, itsehän ne kieltäytyy eikä mua ainakaan haittais jos anoppi ostais miehen sisaruksille vaikka sata kertaa kalliimmat lahjat, talot ja autot kunhan tykkää muuten meistä kaikista yhtä paljon tai siis antaa aikaa ja rakkautta yhtä paljon kaikille lapsenlapsille.:)
Tosta täytyy kysyä.... tapaako sun lapsesi koskaan serkkujaan? Vietättekö esim jouluja yhdessä? Käytte synttäreillä? Nimittän nyt mietin, että mites nämä lasten lahjat sitten.... Pekka-serkku saa uuden hienon digivideokameran, mutta oma lapsi lautapelin, joka sekin mieleinen.. mutta painii aivan eri hintaluokassa Pekka-serkun lahjan kanssa. Ja tämä siis ei tapahdu vain kerran vaan aina, kun on jotain "lahjuspäiviä". Kun lapsi näkee, että toinen saa aina kalliita lahjoja ja hän ei, niin miten selität asian omalle lapsellesi?

Alkuperäinen kirjoittaja niih:

MIKSI puoliso ei halua ottaa anopilta rahaa vastaan, jos kerran anoppi tykkää avata rahapussinsa lastenlasten hyväksi eikä marise tai heittäydy marttyyriksi asian takia eikä se kaada anopin taloutta, eli rahaa on mistä jakaa?

Meillä ongelma on se, et en oo ollenkaan varma et anoppi antais tasa-puolisesti kaikille meidän lapsille keskenään, siksi on selvempi et jos haluu antaa paljon rahaa niin antaa sen pojalleen eli mun miehelle. Ei tuu kenellekkään lapsista paha mieli isompana tajutessa et yks on saanu 10 000 ja toinen 20 euroa.
Kaikki isovanhemmat kun ei ole lastenlasten kohdalla tasapuolisia vaikka omien lasten kohdalla ovatkin. Tyyliin pojat saa paljon ja tytöt ei, kaikki omat lapset poikia mut tyttö-lapsenlapset jätetään ilman *kärjistän vähän *

Entäpä jos tekis vaikka niin, että lahjan antaisikin B-perheen lapsille esim. säästötilinä? Eli perheen lapsille tili ja laittaisi sinne sitten tasapuolisesti jaettuna tuon 2000 euroa.
Omat vanehmapani tekevät näin, koska minä ja mieheni ei haluta mitään. Ja toisilla sisaruksillani ei vielä lapsia ole. Lisäks vanhempani muistavat meitä lapsia vielä syntymäpäivinämme, mutta minä saan niitä "lasten lahjoja" kuten tänä keväänä kaksi kappaletta lasten polkupyöriä :D

Tosta täytyy kysyä.... tapaako sun lapsesi koskaan serkkujaan? Vietättekö esim jouluja yhdessä? Käytte synttäreillä? Nimittän nyt mietin, että mites nämä lasten lahjat sitten.... Pekka-serkku saa uuden hienon digivideokameran, mutta oma lapsi lautapelin, joka sekin mieleinen.. mutta painii aivan eri hintaluokassa Pekka-serkun lahjan kanssa. Ja tämä siis ei tapahdu vain kerran vaan aina, kun on jotain "lahjuspäiviä". Kun lapsi näkee, että toinen saa aina kalliita lahjoja ja hän ei, niin miten selität asian omalle lapsellesi?

Tapaavat serkkujaan, saavat kai aika samanhintaisen oloisia lahjoja, tai eivät osaa verrata (eri sukupuolta tai eri ikäisiä on serkut niin silleen aika erilaisia lahjoja tulee).
Mulle on tärkeämpää et mun lapset saa keskenään samanarvoisia lahjoja, serkkujen saamia lahjoja en ole miettinyt, niiden elämä on muutenkin taloudellisesti eri näköistä kuin meillä joten lahja sinne tai tänne ei meidän elämäntapa-erossa enää tule esiin lapsillekaan.
Ja kun ovat lapset teini-iässä/aikuisia niin kai ne sit voi itse sanoa mummolle et tykkäävät kallista lahjoista.
Saa ne niitä nytkin kun en minä oikein ole osannut suoraan kieltää, harmittelen vaan mielessäni välillä, vaan omien lahjojeni kohdalla olen ääneen toivonut kohteliaasti et "vähemmänkin riittäisi".

Isot lahjat annetaan kirjattuina lahjoina joten ne näkyy sitten perinnönjaossa aikanaan. Eli jos jollekin ei anneta niin saa sen sitten myöhemmin. Johan 2000 suuruiset lahjat pitää senkin takia pitää ylhäällä että 3 vuoden aikana kun ei saa lahjoittaa kun alle 4000 euroa.

Isot lahjat joulun tai synttäreiden yhteydessä on mun mielestä itsensä korostamista. Siis jos antaa rahalahjoja niin antais sitten muuten vaan joskus eikä juhlien yhteydessä niin että varmaan toisen vanhemmat ja muut vieraat saa tietää kuinka suuret rahat liikkuu.

Me olemme uusperhe. Miehellä on edellisestä liitosta lapsia ja meillä on yhteiset lapset.
Isovanhemmat ja miehen suku on siis ihan yhtä suurella geeniperimällä sukulaisia kaikille miehen lapsille.

Silti lahjat ovat kautta aikain olleet eriarvoisia. Kerran anoppi oli sanonut miehelle, että ex-liiton lapset saavat tänä vuonna kalliimman lahjan syystä että.. ja minä vastasin miehelle, että eihän siinä ole mitään uutta, ainahan he ovat saaneet kalliimmat lahjat.

Kun yhteinen lapsemme oli vauva, miehen lasten lahjat odotti kuusen alla meillä ja he saivat ne kun tulivat tapanina kylään, joulun kun olivat aina äidillään.
Kun yhteinen kasvoi, ilmoitin, että on kaksi vaihtoehtoa: a) miehen ex-liiton lasten lasten lahjat toimitetaan heille kotiin
b) jos etälapsille on meidän kotona lahjoja joulun jälkeen, jos heillä on siis kaksi joulua lahjoineen, myös meidän yhteisellä on oltava tasan yhtä monta ja rahallisesti yhtä arvokasta lahjaa kuusen alla.
Ja koska ne lahjat ovat miehen suvulta, hän ilmoittaa asian suvulleen.

Ilmoitin, että on mielettömän väärin, että etälapset tulevat ja avaavat kasan lahjoja meillä, ja meidän oma joka ymmärtää, muttei ymmärrä, katsoo vierestä kun toiset saa mutta hän ei. "sait jouluaattona" - niin saivat etälapsetkin kotonaan.

Mies nikotteli. Hän olisi tykännyt jostain "kaksi kotia, meillä on teille parempi joulu " kuviosta, mutta valitsi vaihtoehdon A.

Miehen suku on kuitenkin jotenkin sitä mieltä, että enemmän lapsenlapsia ja enemmän sukua ovat nämä kaksi äidillään asuvaa, jotka käyvät vain tapaamisella. Isovanemmat ostavat ja hankkivat, vievät ja käyttävät, järjestävät ja mahdollistavat, mutta eivät tee tätä samaa meidän yhteisille.

Heillä on myös muitakin lapsenlapsia, joille annetaan niin rahaa kuin lahjaakin, ja aikaa.
Meidän nuorin ei edes tunnista isovanhempiaan, ei tunne heitä lainkaan, koska isovanhemmilla ei ole ollut aikaa olla näidden lasten elämässä tuon nuorimman syntymän jälkeen.
Edes lahat eivät kompensoi, sillä saavat määrällisesti vähemmän ja rahallisesti paljon, paljon, halvempia lahjoja.

En näe mitään syytä miksi ei ottaisi vastaan kallista lahjaa, paitsi jos anoppi on oikeasti köyhä ja ei tajua sitä itse, ja hänet pitäisi asettaa edunvalvontaan, eli joku muu hoitaisi raha-asiat.
Minua nolottaa enemmän kun lapsenlapset käyvät kerran pari vuodessa pitkän matkan takia, ja isovanhemmat raaskivat ostaa 3 euron lehden tai sukat, vaikka eivät ole köyhiä.

Vastaus D ostaa molemmille halvemman lahjan ja tallettaa loput lapsenlapsille avaamille tileille, jotka nämä saa täysi-ikäisinä.

Siis tekee 2 säästötiliä vaikka omalle nimelleen, niin etteivät vanhemmat tiedä näistä.. (eivät pääse nurisemaan sitte ;) )

Alkuperäinen kirjoittaja niih:

No sitä mäkin ihmettelen. Mun ex-mies oli sellainen k-pää että osasi kyllä kuluttaa koko perheen rahat, mutta oli heti naama nurinperin jos mun vanhemmat osti mulle jotain kivaa, vaikkapa nyt dvd-soittimen tms. Sama, jos lapsi sai jotain kivaa/kallista, niin miehelle ei kelvannut ei, mutta ei toisaalta itse säästänyt/tehnyt töitä että meillä olisi itsellä ollut varaa hommata esim. rattaat.

Yhteistyössä