uusperhe: Mun lapseni ovat viettäneet lähes jokaisen joulun serkkujensa kanssa. Serkkujen perheen varallisuustaso on ollut - ihan viimeisiä vuosia lukuunottamatta - huomattavasti korkeampi kuin mulla. Oli siis selvää, että serkuilla oli aina hienommat lahjat kuin mun lapsillani. 3-vuotiaana mun tyttöni sai multa joululahjaksi toivomansa Lego-pakkauksen ja siskon 3 v poika toivomansa kultaharkon. Siis juu-u, oikean kultaharkon.
Mun vanhempani ovat pyrkineet hankkimaan kaikille lapsenlapsilleen kutakuinkin samanarvoiset lahjat, mutta pitäen silti järjen päässä. Esikoiseni sai 7-vuotiaana isovanhemmiltaan 24 000 markan arvoisen tietokoneen, mutta ei olisi ollut mitään järkeä ostaa silloin 2-vuotiaalle pikkuveljelle 24 000 markalla leluja. Pikkuvelikin sai kyllä aikanaan isovanhemmilta tietokoneen, mutta siihen meni aika monta vuotta.
Mun kuopuksellani on isä, esikoisella ei. Lapseni ovat joutuneet kohtaamaan tämänkin eriarvoisuuden, mutta en ole katsonut tarpeelliseksi kieltää exää ostamasta pojalleen lahjoja, vaikka mulla ei aina olekaan ollut varaa ostaa yhtä kalliita lahjoja tyttärelleni kuin mitä exä on ostanut pojalleen. Toisaalta jos olen kustantanut jotain vähän kalliimpaa tyttärelleni, en ole edes miettinyt, että pitäisi sitten kustantaa saman verran pojallekin. Mun lapseni ovat siis koko elämänsä tottuneet siihen, että aina ei mene just tasan. Ainakaan se, että saisi samalta henkilöltä yhtä paljon. Eipä nuo - nyt 23 ja 18 v - näytä siitä silti olevan toisilleen kateellisia tai katkeria.
Mulla ei ole vielä lapsenlapsia ja olen anoppikokelaskin vasta yhdelle. Välillä silti mietin, millaisia ongelmia tulevaisuus mahdollisesti tuo mukanaan. Jos tulee jotain krähinää suuntaan tai toiseen, taidan lopettaa joululahjojen hankkimisen kokonaan ja laittaa kaikki joululahjoihin aikomani rahat Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen kissajaostolle

Ei ainakaan tarvitse kenenkään laskea, kuka sai mitä ja kuka ei, kun kukaan ei saa yhtään mitään. Ex-appivanhempani kääntyivät kuopuksen ollessa 3 v jehovan todistajiksi ja sillä ratkaisivat mainiosti koko ongelman