Tasa-arvoa(ko)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti neljälle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti neljälle

Vieras
Miehet ovat kiitettävästi alkaneet osallistua yhä enemmän myös kodin askareisiin ja lastenhoitoon. Usein myös oman työnsä ohella :) Se onkin hyvä asia, että vastuu perinteisistä(naisten) arjen askareista jakautuu molemmille osapuolille.
Miten on, onko tasa-arvo toteutunut myös toisinpäin eli otatteko osaa perinteisiin miesten hommiin?

Meilä se oon minä joka pääasiassa nikkaroi lasten hoidon lisäksi... mies on sitten imurinvarressa ja tiskialtaan ääressä, mutta ruuan teen kyllä vielä minä. Mies kyllä haluaisi hoitaa remontit, kokoamiset yms muut nikkaroinnit vaan minä oon niissä taas parempi mitä mies ja mies taas on parempi noissa "naistenhommissa" :D

Mä tästä juuri eilen miehen kanssa tappelin, kun mä olen kotona vaan sitä varten että pidän hälle viiden tähden hotellia.

Perustelut ettei hän voi osallistua kotitöihin oli että hän tekee 8h työpäivää, ja tuo rahaa taloon! Nojuu, olisikin noin yksin kertaista, MINÄ maksan ruuat kaikille kolmelle lähes poikkeuksetta, yhtiövastike+vesimaksu menee niin että hän maksaa puolet+oman vetensä, minä puolet ja mun ja tytön vedet. Sähköt puokkiin. Itse käyttää oman palkkansa mm.. harrastuksiin, juomiseen yms.. Minä olen kht kotona tytön kanssa, maksan kaikki minun ja tytön kulut (+miehen ruuat) hoidan lapsen, teen ruuat, käyn kaupassa, pyykkään ja tiskaan, siivoan yms.. mitä tekee mies rankan työpäivän päätteeksi? Syö, menee ilta nokosille sitten loppu illan tuijottaa telkkaria..

Miesten hommat hoitaa jos niitä on, mutta kerrostalossa harvemmin joutuu mitään tekemään.

Meilläkin minä kyllä käyn useammin kaupassa, mutta mullapa näkyy nettipankissa myös miehen tili. Ja siististi sieltä kyllä siirrän rahaa, jos on mitä siirtää ja tarvitsen ruokaostoksiin. Muutenkin hoidan enemmän laskujen maksua jne, joten tiedän paremmin paljonko kummallakin on rahaa.

Muuten yritetään vähän puoliksi tehdä asioita. Osaan kasata kaapin siinä missä mieskin, mut yleensä tehdään lasten kanssa "kimpassa", eli minä pidän lapsia kauempana ja huutelen ohjeita, toinen yrittää pitää homman kasassa ja saada ruuvit kiristettyä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mä tästä juuri eilen miehen kanssa tappelin, kun mä olen kotona vaan sitä varten että pidän hälle viiden tähden hotellia.

Perustelut ettei hän voi osallistua kotitöihin oli että hän tekee 8h työpäivää, ja tuo rahaa taloon! Nojuu, olisikin noin yksin kertaista, MINÄ maksan ruuat kaikille kolmelle lähes poikkeuksetta, yhtiövastike+vesimaksu menee niin että hän maksaa puolet+oman vetensä, minä puolet ja mun ja tytön vedet. Sähköt puokkiin. Itse käyttää oman palkkansa mm.. harrastuksiin, juomiseen yms.. Minä olen kht kotona tytön kanssa, maksan kaikki minun ja tytön kulut (+miehen ruuat) hoidan lapsen, teen ruuat, käyn kaupassa, pyykkään ja tiskaan, siivoan yms.. mitä tekee mies rankan työpäivän päätteeksi? Syö, menee ilta nokosille sitten loppu illan tuijottaa telkkaria..

Miesten hommat hoitaa jos niitä on, mutta kerrostalossa harvemmin joutuu mitään tekemään.

Meiläki oli enne noin, mut äsähin sit kerran et jso ei herra ala tekemään jotain muutakin ni minä lähen lapsien kanssa omaan asuntoon. Mieluummin minä pelkästään lasten kanssa asun ku tappelen ukon kanssa joka ei voi ymmärtää asioita myös toisen osapuolen kannalta ja et ei se heleppoa ole. Tuntuhan tuo ymmärtävän ja nyt kotityöt jaetaan sopuisasti...

Itselleni on aivan päivänselvää, että jos toinen vanhemmista on kotiäitinä (tai -isänä), niin hän tekee käytännössä kaikki kotiaskareet. Itselläni ainakin aikaa tähän oli runsain mitoin, eikä se minusta ollut mitenkään epätasa-arvoista.

Kymmenen vuotta oon asunut omillani, ja muutot on ollut tasan ainoa "miesten homma", missä olen keltään apua tarvinnut. Joten jos jonkun miehen kanssa samaan talouteen muuttaisin, kai voisin sanoa osallistuvani tasa-arvoisesti myös noihin miesten hommiin, mitä ikinä ne ovatkin.

En kyllä tajua, mitä miesten hommia autottomassa vuokrakerrostaloasunnossa on. Niin käsi ei kukaan nainen voi olla, ettei jotain lamppua tai sulaketta osaisi itse vaihtaa tai koota jotain huonekalua, jossa siis kaikki osat ja ohjeet valmiina paketissa. Ja noita kaikkia yhteensäkin on enintään vain muutaman kerran vuodessa.

Mitään tietokonetta en kyllä osais korjata, mut eipä ole osannut kukaan existäkään. Jos mua neuvottaisiin, ihan mielelläni voisin osallistua vaikka siihenkin.

Kymmenen vuotta oon asunut omillani, ja muutot on ollut tasan ainoa "miesten homma", missä olen keltään apua tarvinnut. Joten jos jonkun miehen kanssa samaan talouteen muuttaisin, kai voisin sanoa osallistuvani tasa-arvoisesti myös noihin miesten hommiin, mitä ikinä ne ovatkin.

En kyllä tajua, mitä miesten hommia autottomassa vuokrakerrostaloasunnossa on. Niin käsi ei kukaan nainen voi olla, ettei jotain lamppua tai sulaketta osaisi itse vaihtaa tai koota jotain huonekalua, jossa siis kaikki osat ja ohjeet valmiina paketissa. Ja noita kaikkia yhteensäkin on enintään vain muutaman kerran vuodessa.

Mitään tietokonetta en kyllä osais korjata, mut eipä ole osannut kukaan existäkään. Jos mua neuvottaisiin, ihan mielelläni voisin osallistua vaikka siihenkin.

Yhteistyössä