Tarvitseeko teidän muiden viihdyttää lapsianne KOKO ajan?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Voi ole tyytyväinen =) Pian se siitä kasvaa eikä enää halua äitiä viereen tai äidin syliin. Mulla on tällä viikolla iskenyt todellisuuteen, että mun 4-vuotias on pian iso poika eikä enää halua äidin halittavaksi niin usein :'(
Kiitos tästä =) Olet tietenkin ihan oikeassa, väsyneenä sitä ei koskaan muista katsoa nenäänsä pidemmälle...
Eihän ne nyt yksin osaakaan leikkiä vielä tuossa iässä. :)

Meillä alkoi omat leikit kiinnostaa enempi tuossa parin vuoden iässä. Sitä ennen oli melko lailla lahkeessa kiinni. Mikäs tuossa, vauvahan se vielä on.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja eve:
Ei tarvitse, mutta pientä 1-vuotiasta viihdyttäisin ja sylittelisin omasta tahdosta hoitopäivän jälkeen.
Mistä sä ajattelet, että lapsi on hoidossa? Isä on hoitovapaalla ja lapsi saa kyllä syliä päivän mittaan niin paljon kuin haluaa. Ja jos lapselle riittäisikin sylittely, vaan kun häntä pitää viihdyttämällä viihdyttää. Eikä me mielestäni olla tätä mitenkään lapselle opetettu, vaan näin se on aina ollut.
no jos lapsi on kotihoidossa, eli saa huomiota ja syliä päivälläkin, niin sitten vaan otatt lapsen mukaan siihen mitä itse haluatte tehdä. tai yrität saada leikin alkuun antamalla lapsen katseltavaksi leluja. ja teette omia juttuja. ei 1v kitina mmitään kamalaa ole. annat kitistä vaan. olet samassa huonessa mutta lapsi touhuaa välillä omiaan.
 
?
Olen hoitanut kolme lastani kotona (äiti tässä vastaa) ja vielä on kaksi poikasta kotona päivisin ja itse koen niin, että vanhemmat eivät ole lapsiensa leikittäjiä.

Lapset tarvitsevat leikkiä ja vanhempi voi auttaa alkuun ja välillä vaikka ohjata eteenpäin. En koe, että minun tarvitsisi välttämättä alkaa leikkimään lapsen tasolla. Haluan toki olla läsnä lapsilleni, sylitellä ja helliä. Olen siis tietoisesti valinnut tällaisen kasvatusroolin. Luotan lapsen omaan mielikuvitukseen, että osaa luoda itse leikkinsä. 1-vuotias lapsi ei vielä tarvitse edes leikkiseuraa, joko leikkii itsekseen tai touhuilee mukana esim. keittiössä "järjestelee" muovikippoja ruoanlaiton ohessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja iik:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän reilu 1-vuotias on kyllä ihan mahdoton tässä asiassa. Lapsen kanssa pitää koko ajan istua lattialla leikkimässä, tai huuto on ihan mahdoton. Yhtään ei viihdy itsekseen lelujen kanssa, ei hetkeäkään. Kotona ollessa se vielä meni, mutta nyt töitten jälkeen en jaksaisi ihan koko iltapäivää ja iltaa leikkiä duploilla.
se on ihan miten opettaa...
Kaikki eivät halua lastaan huudattaa.... kyllä se lapsi oppii itekseenkin olemaan, kun kasvaa. Minusta olisi julmaa jättää toinen huutamaan ja mennä katsomaan telkkaria, ikäänkuin se muka olisi tärkeämpää kuin oman lapsen kanssa oleminen.
No just. :eek: Eikö tässä taaskaan ole muuta välimuotoa kuin se, että aikuinen toimii leikkikoneena 24/7 tai sitten huudattaa lasta kun samalla katselee telkkaria? Mulla ei ole koskaan ollut tapana istuksia lapsien kanssa lattialla leikkimässä, mä en pidä leikkimisestä. Musta duploilla rakentelu on tylsää. Lapsien kanssa tykkään ulkoilla, piirrellä, askarrella, jumpata ja tanssia, mutta millään poneilla mua ei saa leikkimään. Eikä tämä tarkoita lapsen huudattamista, molemmat meillä on ihan automaattisesti leikkineet sekä yksin että keskenään. Mulla on kotona aina ollut muutakin tekemistä, ruoka on laitettava, pyykit pestävä, koira hoidettava ja koti siivottava. Ja lapsien hoitoon se enin aika silti menee vaikkei niiden kanssa istu lattialla leikkimässä.

 
täti
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mulla on kotona aina ollut muutakin tekemistä, ruoka on laitettava, pyykit pestävä, koira hoidettava ja koti siivottava. Ja lapsien hoitoon se enin aika silti menee vaikkei niiden kanssa istu lattialla leikkimässä.
Tässä ollaan oikealla asenteella. Leikki on lasten työtä, sanottiin ennen. Vanhemmilla on omansa. Kodinhoidossa etenkin.
 
ap
Ruokaa en voi laittaa ilman, että poika roikkuu lahkeessa ja kiljuu. Ei siinä paljon kipot ja kulhot auta. Joku mainitsi kantorepun, sitä voisi koittaakin. Imuroida pystyy, kun laittaa pojan syöttötuoliin ja kasan rusinoita eteen. Mutta ei sitäkään metodia viitsisi kovin monta kertaa päivässä käyttää.

Mutta lapsia lienee erilaisia tässäkin suhteessa. Kai se on vaan vaikeeta ymmärtää, että jonkun muksu voi vaatia viihdyttämistä, jos omansa ei niin tee.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ruokaa en voi laittaa ilman, että poika roikkuu lahkeessa ja kiljuu. Ei siinä paljon kipot ja kulhot auta. Joku mainitsi kantorepun, sitä voisi koittaakin. Imuroida pystyy, kun laittaa pojan syöttötuoliin ja kasan rusinoita eteen. Mutta ei sitäkään metodia viitsisi kovin monta kertaa päivässä käyttää.

Mutta lapsia lienee erilaisia tässäkin suhteessa. Kai se on vaan vaikeeta ymmärtää, että jonkun muksu voi vaatia viihdyttämistä, jos omansa ei niin tee.
kyllä se on pitkälti totttumiskysymys. jos ei vaan pysty viihdyttää kun muitakin lapsia, niin kyllä jokiainen lapsi oppii viihdyttämään tisensä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ruokaa en voi laittaa ilman, että poika roikkuu lahkeessa ja kiljuu. Ei siinä paljon kipot ja kulhot auta. Joku mainitsi kantorepun, sitä voisi koittaakin. Imuroida pystyy, kun laittaa pojan syöttötuoliin ja kasan rusinoita eteen. Mutta ei sitäkään metodia viitsisi kovin monta kertaa päivässä käyttää.

Mutta lapsia lienee erilaisia tässäkin suhteessa. Kai se on vaan vaikeeta ymmärtää, että jonkun muksu voi vaatia viihdyttämistä, jos omansa ei niin tee.
kyllä se on pitkälti totttumiskysymys. jos ei vaan pysty viihdyttää kun muitakin lapsia, niin kyllä jokiainen lapsi oppii viihdyttämään tisensä.
Niin tai ehkä ne lapset viihdyttää toisiaan.
 
vieras
Meidän tyttö 1v8kk tarvitsee viihdytystä myös ihan koko ajan. Kyllähän se välillä tylsyttää olla koko ajan duploilla leikkimässä ja milloin milläkin. Mutta koska olen lapsen itse halunnut niin kyllähän sen kanssa nyt tietysti pitää aikaa viettää. Enkä viiti kyllä silleen tehdä että en leiki kun toinen karjuu kurkku suorana leikkikaveria. Kuka nyt niin julma ois että lukis vaan lehteä ja antais lapsen huutaa.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän tyttö 1v8kk tarvitsee viihdytystä myös ihan koko ajan. Kyllähän se välillä tylsyttää olla koko ajan duploilla leikkimässä ja milloin milläkin. Mutta koska olen lapsen itse halunnut niin kyllähän sen kanssa nyt tietysti pitää aikaa viettää. Enkä viiti kyllä silleen tehdä että en leiki kun toinen karjuu kurkku suorana leikkikaveria. Kuka nyt niin julma ois että lukis vaan lehteä ja antais lapsen huutaa.
Pakkohan se on tehd kotityöt ja muutenkin. kuka aikuinen leikkii koko päivän yhden tenavan kanssa? aivan käsittämätöntä touhua. aivan varmasti luen lehden ja lapset saavat huutaa.

En halua mitään tyhmää kasvattaa, joka ei osaa ajatella omilla aivoillaan vaan pitää koko ajan olla joku ohjelmatoimisto.
 
hm
pelkästään tottumiskysymys. vai miksi muuten se olisi aina se esikoinen joka perheessä joka vaatii koko ajan huomiota? koska vain esikoisen kanssa on mahdollista olla koko ajan touhuamsasa jotain.
jo 2 lapsen kanssa suurin osa ajasta menee perushoitoon ja kotitöiihn. aikaa ei jää enää leikkimiselle ja sekin tulee käytettyä isomman kanssa askarteluun, joten seuraavan on pakko tottua olemaan itsekseen jo vauvasta. joka vinkaisuun ei reagoida.
 
hm
pelkästään tottumiskysymys. vai miksi muuten se olisi aina se esikoinen joka perheessä joka vaatii koko ajan huomiota? koska vain esikoisen kanssa on mahdollista olla koko ajan touhuamsasa jotain.
jo 2 lapsen kanssa suurin osa ajasta menee perushoitoon ja kotitöiihn. aikaa ei jää enää leikkimiselle ja sekin tulee käytettyä isomman kanssa askarteluun, joten seuraavan on pakko tottua olemaan itsekseen jo vauvasta. joka vinkaisuun ei reagoida.
 
hm
pelkästään tottumiskysymys. vai miksi muuten se olisi aina se esikoinen joka perheessä joka vaatii koko ajan huomiota? koska vain esikoisen kanssa on mahdollista olla koko ajan touhuamsasa jotain.
jo 2 lapsen kanssa suurin osa ajasta menee perushoitoon ja kotitöiihn. aikaa ei jää enää leikkimiselle ja sekin tulee käytettyä isomman kanssa askarteluun, joten seuraavan on pakko tottua olemaan itsekseen jo vauvasta. joka vinkaisuun ei reagoida.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iik:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän reilu 1-vuotias on kyllä ihan mahdoton tässä asiassa. Lapsen kanssa pitää koko ajan istua lattialla leikkimässä, tai huuto on ihan mahdoton. Yhtään ei viihdy itsekseen lelujen kanssa, ei hetkeäkään. Kotona ollessa se vielä meni, mutta nyt töitten jälkeen en jaksaisi ihan koko iltapäivää ja iltaa leikkiä duploilla.
se on ihan miten opettaa...
meillä sama homma, vaikka ihan hetken ois poissa niin huuto alkaa..huoh :ashamed:
 
vieras
Eihän niihin kotitöihin nyt kauaa mene joten mulla on aikaa olla lapsen kanssa. Kone pesee pyykit ja tiskikone tiskit. Ja siivoojat käy siivoamassa kämpän. En mä kyllä ymmärrä miten joillakin menee kaiket päivät kotitöihin. Se aika on sitten lapselta pois. Kyllä mulla lapsi menee kotitöiden edelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän niihin kotitöihin nyt kauaa mene joten mulla on aikaa olla lapsen kanssa. Kone pesee pyykit ja tiskikone tiskit. Ja siivoojat käy siivoamassa kämpän. En mä kyllä ymmärrä miten joillakin menee kaiket päivät kotitöihin. Se aika on sitten lapselta pois. Kyllä mulla lapsi menee kotitöiden edelle.
Meillä ei käy siivooja siivoomassa paikkoja. Me siivoamme ne yhdessä lapsien kanssa. :) Ja vaikka pyykkikone pesee pyykit, niin ne on jonkun lajiteltava, pistettävä kuivamaan ja viikattava kaappiin. Tiskikone pesee tiskit, mutta ruoka on laitettava ja tiskit otettava koneesta kaappiin.
 
TilkkuTyttö
En ole ollut koskaan mikään erityinen viihdytysautomaatti. Esikoinen oli enemmän huomiota vaativa kun ei ollut seuraa tai toista lasta mitä katsella. Siltikään harvoin viihdytin häntä vauvana/taaperona. Kirjoja ollaan joka päivä katseltu ja sylitelty aina mutta itsekseen on saanut tehdä tutkimusretkiä silläaikaa kun mä olen tehnyt kotiaskareita.

Tän kakkosen kanssa olen toiminut ihan samoin. Kotiaskareihin saa osallistua (rätti käteen taaperolle jos mä pyyhin pölyjä niin hänkin "pyyhkii") ja vieressä aina jotain puuhailee tai tutkailee. Erityistä viihdyttämistä en harrasta.
 
en miekään oo lapsia erityisemmin viihdyttänyt. perussylissä olemiset, lukemiset jne. kaikki ovat joutuneet tyytymään siihen, että äidin on myös tehtävä ruokaa, laitettava pyykkejä, siivottava jne. ja joskus vaan joutuu odottamaan ja vaikka huutamaankin tai roikkumaan lahkeessa sen aikaa.
 
vieras
kyllä se on lapsesta ja lapsen temperamentista kiinni viihtyykö yksinään vai ei. Ei siinä aikuisen opetukset, kasvatus roolit tai muutkaan vaikuta. Toiset lapset ovat vaativimpia ja tarvitsevat enemmän huomiota kun toiset.
 
cupcak
meillä kans 1 v. 2 kk haluais koko ajan olla isän tai äidin kanssa. Kuljettaa kädestä koko ajan jonnekkin ja suuttuu paljon jos en aina ehdi hänen kanssaan leikkimään tai räpeltämään jotain. Kotitöitäkin on tehtävä. Kai tää joskus helpottaa.... :whistle:
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä se on lapsesta ja lapsen temperamentista kiinni viihtyykö yksinään vai ei. Ei siinä aikuisen opetukset, kasvatus roolit tai muutkaan vaikuta. Toiset lapset ovat vaativimpia ja tarvitsevat enemmän huomiota kun toiset.
selitä miksi aina esikoinen on muka se joka ei osaa olla yksin? koska hän on siihen tottunut. muut lapset tottuvat vauvasta sakka olemaan yksin.

ja vaativa ja äänekkäästi itseään esiin tuova lapsi ei tarvitse mitään sen enempää kuin muutkaan.
 

Yhteistyössä