Tarvisin neuvoja (3v ja yökastelu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja va
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

va

Vieras
Eli tyttö on ihan kohta 3v ja on ollut päiväkuiva jo todella kauan, noin vuoden. Yöllä on vaippa koska se on aina aamuisin märkä. Ajattelin, että kokeilen vaan ottaa vaipan pois mutta pissa on tullut lähes joka ilta sänkyyn. Jos herätän tytön n. klo 1 yöllä niin sänky pysyy kuivana. Mä vaan en tiedä onko tuossa sinänsä mitään järkeä joka yö mennä herättämään, eihän tyttö silloin ole yökuiva jos vessassa täytyy yöllä käydä? Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Vaipat takasin? Yöherätykset?

No meillä kohta 4v yökastelija, ja pidetään kyllä vaippaa. On suunnilleen joka toisen yön kuiva, mutta en mä jaksa joka toinen päivä pestä lakanoita :( Eikä se oo lapsellekaan kivaa herätä pissaiseen sänkyyn.

Vaipat pois ja et anna illalla juotavaa. Esim klo 18 jälkeen pidät juomatta. Kyllä se oppii ajallaan mut ei opi jos pidät vaippoja ja herättelet yöllä. Ei yöllä tarvitse käydä vessassa.

Vaipat takaisin ja annat lapsesi nukkua. Toisilla lapsilla kestää pitkään ennenkuin ovat yökuivia, vasta yli 5-vuotiaana yökastelu on merkki hitaasta kehityksestä. Siihen asti täysin normaalia. Meilläki on oltu vajaa vuosi jo päiväkuivia, mutta yhden käden sormilla on laskettavissa kuivat yöt.

Öisin voi vielä tuon ikäsellä pitää vaippaa hyvinkin. Ei tartte olla yökuiva vielä. Mulla on itselläni juuri 3-v täyttänyt lapsi ja olen niin tyytyväinen jo siihen että hän on päiväkuiva. Se riittää. 4-vuotiaana sitten oletan että olis yökuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja äitix2:
Vaipat pois ja et anna illalla juotavaa. Esim klo 18 jälkeen pidät juomatta. Kyllä se oppii ajallaan mut ei opi jos pidät vaippoja ja herättelet yöllä. Ei yöllä tarvitse käydä vessassa.

Kysymys on hormonaalisesta kypsymisestä eli juomattomuudella ja vaipattomuudella yökuivuutta ei voi opettaa. Odottele rauhassa ja pidä lapsella vaipat, jotta ei kaikkien yöuni kastelusta kärsi.

Tämä juomatta pitäminen tän ikäsellä ois minusta aika vaikea :(

Neuvolasta meille sanottiin että lapsi on valmis johonkin asiaan vasta kun se alkaa itse haluamaan sitä. Eli kun lapsi itse herää öisin pissahätään niin silloin lapsi on siihen valmis. Ei voi aikaisemmin millään opettaa jos lapsi ei itse hoksaa mistä on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mun mielestä ihan typerää tuo juomatta pitäminen, eipä musta ainakaan tuntuis kovin kivalta jos mies sanois etten saa juoda vettä klo 18 jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
antaa vaipan olla öisi ja sitten pois kun vaippa alkaa olemaan aamuisin kuiva. Ei yöherätyksiä pissalle.

Meillä esikoinen oli samanlainen ja odoteltiin kaikessa rauhassa, et vaippa ois aamulla kuiva. Vielä 5-vuotiaanakaan se ei koskaan ollut aamulla kuiva niin päätettiin vaan ottaa vaippa pois eikä yhtään vahinkoa tullut :o Olihan se toki 2 vuotta vanhempi kuin tämä tyttö, että ehkä täytyy laittaa ne vaipat takasin :/

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Mun mielestä ihan typerää tuo juomatta pitäminen, eipä musta ainakaan tuntuis kovin kivalta jos mies sanois etten saa juoda vettä klo 18 jälkeen.

No sinä oletkin aikuinen ja voit juoda, kun luulisi, että heräät yöllä myös pissahätään ja käyt vessassa etkä pissaa sänkyyn?

Alkuperäinen kirjoittaja buaahh:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

No sinä oletkin aikuinen ja voit juoda, kun luulisi, että heräät yöllä myös pissahätään ja käyt vessassa etkä pissaa sänkyyn?

Kyllä, mutta ymmärsit varmaan pointin. En mä vois sanoa omalle lapselleni että et saa juotavaa jos toinen valittais janoa. No, ehkä se silloin onnistuis jos lapsi menis klo 19 nukkumaan, mutta ei ainakaan meillä kun lapset meneen nukkumaan klo 21.

3-vuotias ei ole yökastelija. On täysin normaalia, että 3-vuotiaalla on vielä yövaippa, vaikka olisikin ollut jo pitkään päiväkuiva. Lapset ovat yksilöllisiä tämän asian suhteen (kuten monen muunkin asian). Laita siis vaippa ja odota, vuoden kuluttua vaippa varmaan on jo kuiva. Vasta 5-vuotiaan kohdalla puhutaan yökastelusta ja aloitetaan hoidot.

Huh kaikenlaista idioottia sitä taas palstalle eksyy.....olis itse vaan janoisena illan niin tietäis miltä tuntuu...

"Yökastelijoilla yön aikaiset virtsamaarät ovat
suuria ja ylittävät rakon enimmäistilavuuden. Tämä
johtuu siitä, että virtsan eritystä vähentävää hormonia,
vasopressiinia, erittyy yöllä liian vähän. Kehityksen
myötä yöllinen hormonimäärä lisääntyy, mistä johtuen
virtsamäärä pienenee. Samanaikaisesti virtsarakon
toiminnallinen tilavuus kasvaa. Lapsi on kuiva, kun
kaikki yövirtsa mahtuu rakkoon." http://www.yokastelu.net/data/yokastelijan_opas_lr.pdf

Alkuperäinen kirjoittaja th:
Pissata vielä ennen kun menet itse nukkumaan. Illalla juomaa kohtuudella. Älä huoli paljon on 5v. jotka vielä yökastelevat..

Joo näin otein viime yönä mut aamulla oli pissat sängyssä. Jos herätän joskus yhden tai kahden aikaan ni pysyy kuivana :/

Ei 3 v ole yökastelija! Odota että lapsesi on hormonaalisesti valmis olemaan yön ilman vaippaa äläkä tee siitä mitään numeroa, tai kohta sulla on oikeesti psykologisista syistä yökasteleva lapsi, kun siihen kiinnitetään ylettömästi huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja th:
Pissata vielä ennen kun menet itse nukkumaan. Illalla juomaa kohtuudella. Älä huoli paljon on 5v. jotka vielä yökastelevat..

Joo näin otein viime yönä mut aamulla oli pissat sängyssä. Jos herätän joskus yhden tai kahden aikaan ni pysyy kuivana :/

Oma leposi myös tärkeää, onko em. "vaivaa" sinulle? Käykö lapsi pissalla ennen nukkumaan menoa?

Lue faktoista ennenkuin teet itsesi naurettavaksi....

Pidä vaan sitä vaippaa ja kiinnitä asiaan huomiota vasta puolen vuoden päästä seuraavan kerran. Mitä se tuossa iässä vielä haittaa? Kaikki lapset ei kehity samaan tahtiin.

Yhteistyössä