tarviin apua, vinkkiä, tsemppausta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluan muuttua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluan muuttua!

Vieras
tilanne täysin yksinkertaistettuna että olen lihava.
tänään kun kaivelin vaatteita tuolta kaapista. niin tuli itseeni oikea inhotus, löytyi sellaisia vaatteita joita on ikävä!! eikä ne enään mahdu. ;( ;(

mitat on 170/95

paljonkohan olisi matkaa ihannepainoon? en koskaan ole ollut mikään "luuviulu" yläasteella joskus terveystarkastuksessa painanut 70kg. onko se hyvä paino?

no mites tästä kannattas lähteä matkaan? tietty jättää herkut pois.
on niin järkyttävän huono kunto. oikeasti. jaksan siis normaalia kävelyvauhtia ihan hyvin kävellä pitkiäkin matkoja. mutta jos pitää urheilusuoritusta tehdä, esim crosstrainerilla, olen jo 15min päästä niin kuollut että hyvä jos jalat kantaa enään.

mietinkin että kun tuo crosstraineri on tuossa nurkassa. onko siitä mitään hyötyä että sotkee vaikka 2xpäivässä sen 15min joka päivä? ja kun kunto alkaa nousemaan niin aikaa pidentää ja kertoja yhteen?

ruokavaliossa on aamupala: leipänä, jälkiuunipala margariinilla, kinkulla ja juustolla. sekä isoo muki kahvia.

välipalana on banaania tai muuta mitä hedelmiä tuosta löytyy.

klo 15-16 ajoissa lämmin ateria. harvoin perunaruokaa, joten tummaa riisiä tai pastaa tai proteiinipastaa.

iltapalaa en oikeastaan koskaan syö. joten se ilta meneekin herkuttelulle. ei välttis joka ilta mutta aika usein. jädee, karamellii popparii.. :(

tiedän. pitäsi syödä vähän kerrallaan ja useammin ja tasaisemmin ettei tule ahmittua. mutta miksi oi miksi se on niin vaikea toteuttaa???
herkkuja päivällä ei tule syötyä kun on kaksi lasta. että he edes säästyisivät äidin ajattelemattomuudelta.

mutta kaikki tsemppaukset kiitos tänne!! mä haluan tehdä itelleni muutosta! kaikki vinkit myös miten minä pääsen eroon iltamässäilystä!

tiedän että tulosten saaminen vaatii kovaa työtä. mitään ihmelaihdutusta en odota, tietenkään. mutta miten minä saan olemattoman itsekurin kasaan?

onko täällä palstalla nyt ketään samassa tilanteessa painivaa?

jotenkin tilanne jo hävettääkin. en halua ketään kaveria tai ystävää tähän taipaleelle mukaan. kun hävettää, että olen päästänyt itseni tälläiseksi.
onko jostain muualta mahdollista saada jotan apua?

Helpointa on tehdä päätös kaupassa. Lähtee kauppaan kylläisenä. Ja kun ei sielä kaapissa ole mitään, niin on helpompi vastustaa. Eka ohje siis: Älä osta herkkuja ja kiellät ketään muutakaan ostamasta herkkuja teidän taloonne. Lapsille karkkipäivä ja silloin sallit itsellesikin herkuttelupäivän. Syöt siis karamellit yhtäaikaa lasten kanssa (siis jos pidätte karkkipäiviä)

Toisekseen, makeanhimo on opittua. Se ei tule mistään muualta. Hyvä uutinen on, että makeanhimosta voi opetella pois. Jos haluat karamelleja tms. Syöt AINA silloin jonkun hedelmän. Siihen menee jonkun aikaa, että se kohde vaihtuu, tässä on tärkeää uskoa itseensä, kärsimättömät luonteet on tiukilla tässä, mutta se ei tarkoita, että olisi automaattisesti epäonnistunut, jos tuntuu siltä, että ei tämä onnistu.

Ota kello avuksi. Voisi ajatella, että iltasyöminen on käytännössä turhaa, silloin kun sitä ei osaa tehdä oikein. Iltaisin elimistö janoaa enemmän nopeasti sokereita nostavaa (yleensä lihottavampaa) jolloin jos tietää, että jossain vaiheessa lipsahtaa sinne epäterveelliselle puolelle, niin tekee päätöksen, että esim. klo19 jälkeen ei enää yksinkertasesti syö mitään. Taas se luja tahto on tässä tärkeää, mutta laihdutukseen sitä vaaditaan ja se löytyy jokaiselta.

Kun harrastaa liikuntaa, on aivan turhaan lähteä nälkäisenä kuntoilemaan. Monesti ihmiset tekee sen virheen, että ensin ollaan syömättä ja päätetään, että nyt menee hyvin, nyt lähen vielä kuntoilemaan. Raskaassa rasituksessa lihakset ottaa kaiken energian sokereista, jolloin tulee taas pakottava tarve yhtäkkiselle sokerin nostolle. Ja se on tärkeää muistaa liikunnassa, että ei aloita heti sieltä edes keskiraskaalta tasolta, toivossa että pääsee nopeammin tuloksiin. Hyvin usein käy niin, että kun ei jaksakaan, niin latistuu.
Alkuun voi ottaa tavaksi iltakävelyn. Jos haluaa, niin sauvat mukaan, ne tuo siihen tehoa lisää.

Pyydät vinkkejä siihen, miten pääset eroon iltamässäilystä. Valitettava totuus on, että kun puhutaan tällaisista asioista, niin ei ole oikotietä onneen, elämäntapamuutos ja hidas eteneminen järjestelmällisesti tuo tulosta. Toivottavasti en nyt silti latista alkanutta pohdintaasi siitä, miten pääset eroon liikakiloista. Minä uskon, että lipsahduksia sattuu kaikille, mutta kun on itselleen anteeksiantavainen, eikä ajattele että ei minusta ole tähän. Voit vaikka ajatella, että aina kun lipsahdat tulet vaikka täältä hakemaan tsemppiä, muutama positiivinen ajatus kumoaa monesti useammankin negatiivisen.

70 kg on hyvä tavoite, mutta alkuun ottaisin 90kg ja jatkaisin siitä ensin niillä 5kg pudotuksilla (alkuun paino putoaa nopeammin yleensä) sen jälkeen pudottasin 2,5kg tavotenopeuden.

Täällä sama tilanne: ylipainoa on aika paljon 175/90. Nämä raskauden mukanaan tuomat kilot ei vaan suostu kovin helpolla näköjään lähtemään. Lapsikin jo 10 kk. Imetys ei kiloja ole vienyt, vaan aiheuttanu mitä mahtavimman ruokahalun. Imetän siis edelleen ;) . Ja kun myös minulla itsekuri puuttuu, niin tulee sitten syötyä epäterveellisesti. Olen yrittänyt pienin askelin korjata ruokavaliotani ja pyrin liikkumaan enemmän. Nyt näyttäs sille että näillä konsteilla oon pystyny pitämään painon ainakin ennallaan. Mutta jos vähän repsahdan niin kaksi-kolme kiloa tulee lisää painoa hetkessä :(

Jospa sinäkin koettaisit vähän kerrallaan korjata esim ruokavaliota terveellisemmäksi. Sinun voi olla helppo vähentää illan herkutteluja, jos koettaisit päivällä syödä terveellisemmin, sekä lisäisit iltaasi kunnon iltapalan (esim. ruisleipää ja teetä) . Tsemppiä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja haluan muuttua! :
mietinkin että kun tuo crosstraineri on tuossa nurkassa. onko siitä mitään hyötyä että sotkee vaikka 2xpäivässä sen 15min joka päivä? ja kun kunto alkaa nousemaan niin aikaa pidentää ja kertoja yhteen?

Tottakai on apua, tuo on hyvä laite. Ja tuo vartti kerralla auttaa jo tosi hyvään alkuun. Tee joku päätös, että aina kun katsot jotakin huonoa tv-ohjelmaa "poljet" crossarilla samaan aikaan. Mulla se auttaa jumppaamaan, aina kun katson hömppää, jumppailen :D Siinä myös vähenee vähän ihan turhimmat tv-katselut. Jää aikaa jollekin fiksummalle puuhalle.

kiitos nicke! paljon hyvää ajatusta tuli sinulta! :) ja et latistanut intoani ollenkaan. eihän ne tosiasiat mihinkään katoa. ja miten muuten niitä voi sanoa, jollei suoraan? ei, en usko että mikään vihjailu auttaa.

voisinkin tosiaan päättää etten syö enään sen klo 19 jälkeen.

asian ironisin puoli on vielä se että meillä on koira. tosin asutaan ok-talossa että päivisin peuhaa mun ja lasten mukana tuossa pihassa. iltaisin käyn aikalailla tasan tunnin kävelyllä. vauhti on mielestäni ihan normaalia tasaista kävelyä. ei ole pysähdyksiä. en anna koiran jäädä haistelemaan tms. joten kai siitä olisi hyvä jatkaa enemmän sitä liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja moikka:
Täällä sama tilanne: ylipainoa on aika paljon 175/90. Nämä raskauden mukanaan tuomat kilot ei vaan suostu kovin helpolla näköjään lähtemään. Lapsikin jo 10 kk. Imetys ei kiloja ole vienyt, vaan aiheuttanu mitä mahtavimman ruokahalun. Imetän siis edelleen ;) . Ja kun myös minulla itsekuri puuttuu, niin tulee sitten syötyä epäterveellisesti. Olen yrittänyt pienin askelin korjata ruokavaliotani ja pyrin liikkumaan enemmän. Nyt näyttäs sille että näillä konsteilla oon pystyny pitämään painon ainakin ennallaan. Mutta jos vähän repsahdan niin kaksi-kolme kiloa tulee lisää painoa hetkessä :(

Jospa sinäkin koettaisit vähän kerrallaan korjata esim ruokavaliota terveellisemmäksi. Sinun voi olla helppo vähentää illan herkutteluja, jos koettaisit päivällä syödä terveellisemmin, sekä lisäisit iltaasi kunnon iltapalan (esim. ruisleipää ja teetä) . Tsemppiä! :)

suurin osa mun kiloista tuli esikoista odottaessa. jotka ei sitten suostunutkaan lähtemään.. :( nuorimmainen meillä 6kk. tosin sain toisen odotuksen aikana vain 6kg jotka jäi synnärille. onneksi. mutta urakkaa on edessä ja paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja haluan muuttua! :

Tottakai on apua, tuo on hyvä laite. Ja tuo vartti kerralla auttaa jo tosi hyvään alkuun. Tee joku päätös, että aina kun katsot jotakin huonoa tv-ohjelmaa "poljet" crossarilla samaan aikaan. Mulla se auttaa jumppaamaan, aina kun katson hömppää, jumppailen :D Siinä myös vähenee vähän ihan turhimmat tv-katselut. Jää aikaa jollekin fiksummalle puuhalle.

hyvä kuulla että se on hyvä laite. alankin OIKEASTI käytämään sitä itse, enkä vaatteideni telineenä!

Yhteistyössä