Tarttuuko huuliherpes helposti vauvaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
Meillä on 6viikon ikäinen vauva ja mulla puhkesi huuliherpes. Ennenkuin rakkula tuli näkyviin, tunsin kipua huulessa mutta luulin sen vain olevan rikki ja rasvasin huulta. En tullut ajatelleeksikaan, että se olisi huuliherpestä, koska sitä ei minulla ole taas moneen vuoteen ollut.. Siinä sitten suukottelinkin tyttöä otsalle muutaman kerran :| :ashamed:
Heti, kun tajusin, että huuleen on ilmestynyt rakkula, lopetin suukottelun ja oon yrittänyt varoa, ettei vauva sohaise rakkoa tai etten itsekään siihen koske. Mutta jännittää kovasti, onko se nyt voinut tarttua pikkuiseen.. :/ Luin netistä, että pahimmillaan saattaa aiheuttaa aivokuumeen vauvalle? Kuinkahan nopeasti oireiden pitäisi alkaa tartunnasta? Ajattelin tänään vielä soitella sairaanhoitajalle mutta nyt on niin kamalat tunnon tuskat, että oli pakko ensin kysellä täältä ja hoitajalla on puhelinaika vasta iltapäivällä..

Lisäksi oon käyttänyt nää pari päivää vectavir voidetta ja nyt vasta tajusin, ettei sitä sais käyttää imetyksen aikana :headwall: Kaikki mahdolliset moat teen mitä vaan voi tehdä :ashamed:

Huuliherpes tarttuu vauvaan hyvin helposti ja ei ole hyvä juttu jos saa noin pienenä tartunnan. Itselläni tuo on puhjennu aina vauvan syntymän jälkeen ja aina olen joutunut käyttämään rakkula vaiheen ajan hengitys suojaa. Suukotella ei saa vauvaa ettei saa tartuntaa.
Itse olen huomannu bebanthennin olevan hyvä.

Meillä tarttui multa tyttöön kun oli vajaan vuoden ikäinen ja ei siinä mitään jos olisi tullut vaan rakkula huuleen,pienillä lapsilla tulee ensimmäisen kerran rajuna niinkuin meillä. Koko suu oli aivan täynnä pieniä rakkuloita ja oli toooosi kipeä,ei syönyt ei juonut,huusi vaan. Seuraavat herpekset tulleet vaan yhtenä rakkulana huuleen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Meillä tarttui multa tyttöön kun oli vajaan vuoden ikäinen ja ei siinä mitään jos olisi tullut vaan rakkula huuleen,pienillä lapsilla tulee ensimmäisen kerran rajuna niinkuin meillä. Koko suu oli aivan täynnä pieniä rakkuloita ja oli toooosi kipeä,ei syönyt ei juonut,huusi vaan. Seuraavat herpekset tulleet vaan yhtenä rakkulana huuleen.

Ja sitten kun vauva sormillaan hinkuttaa naamaa voipi se mennä silmiinkin.

Kyllä herpes on yksi helpoimmin tarttuvista viruksista. Kuitenkaan et suukotellut vauvaa suulle, joten huolta ei varmaankaan ole. Herpes voi tarttua myös silmiin, joten ainakin rakkulavaiheessa on syytä on tarkkana, myös käsihygienian suhteen. Herpes tarttuu rakkulavaiheessa eli silloin kun rakkulan sisällä on nestettä. Rupivaiheessa tarttuvuutta ei pitäisi olla. Huuliherpekseenhän on mahdollista syödä tabl.kuuri joka pitää infektion pitkään pois, mutta sen sopivuutta imettäessä en nyt tähän hätään muista. Voiteen suhteen uskoisin että on parempi että lääkitset rakkulaa ja erittämä virusmäärä vähenee, kuin että annat se olla ilman lääkitystä.
Yleensä herpeksen ensitartunta aiheuttaa vaikean rakkulainfektion, jossa rakkulaisuus leviää suuonteloonkin, siinä yhteydessä se voi levitä aivoihinkin. Ensi rekatio voi nostaa lämpöä myös.

Eka tartunta on kaikista pahin ja siitä voi tulla pahimmassa tapauksessa sairaalareissukin.
Meillä esikoinen sai ensi tartunnan syntymänsä jälkeen ja oli 6 viikkoa teho-osastolla ja sananmukaisesti taisteli hengestään.Tartunta eteni keuhkoihin ja siitä ei enää pitkä matka aivoihin.Käskivät varautua pahimpaan.Luoja kuitenkin päätti toisin.Keuhkot paranivat ja vähitellen alkoi muutenkin olla toipumisen merkkejä.Nyt terve 18v nuorimies.

Herpes on nyt jo kyllä rupivaiheessa, tai sitä rupea on eilisestä lähtien hieman irronnut. Toivottavasti sitten se on totta, ettei se enää tartuttaisi! Meillä ei ole tapana suulle pussaillakaan (onneksi!) joten toivotaan, ettei virus olisi sitten päässyt vauvan elimistöön myöskään sitä kautta.. Jotenkin olo on ihan kamala, vielä kun esikoinen kyseessä niin sitä on ihan huolesta sekaisin kaikesta pienestäkin :ashamed: Ja sitten, kun lukee netistä niitä kauhutarinoita siitä miten voi käydä, kuten teilläkin Maine Coon on käynyt. (Onneksi kuitenkin selvisitte säikähdyksellä!) Pitää vaan yrittää pestä käsiä ahkeraan ja toivoa, että tauti tästä taas laantuisi..
Saa vielä kertoa lisää kokemuksia.

Ei meilläkään pussailla vauvaa suulle koskaan,herpes on vaan todella tarttuva. Meidän vauvan oireet alkoivat vasta kun minun rakkula oli melkein hävinnyt etten kyllä siitä tartunta vaiheestakaan tiedä. Kannattaa olla todella tarkka käsihygienian kanssa. Lapsi ei ole koskaan ollut niin kipeä kun oli herpeksen aikana. Nyt jos esikoisella on herpes ei saa edes koskea kuopusta varpaasta,yritän kovin säästää häntä tartunnalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Herpes on nyt jo kyllä rupivaiheessa, tai sitä rupea on eilisestä lähtien hieman irronnut. Toivottavasti sitten se on totta, ettei se enää tartuttaisi! Meillä ei ole tapana suulle pussaillakaan (onneksi!) joten toivotaan, ettei virus olisi sitten päässyt vauvan elimistöön myöskään sitä kautta.. Jotenkin olo on ihan kamala, vielä kun esikoinen kyseessä niin sitä on ihan huolesta sekaisin kaikesta pienestäkin :ashamed: Ja sitten, kun lukee netistä niitä kauhutarinoita siitä miten voi käydä, kuten teilläkin Maine Coon on käynyt. (Onneksi kuitenkin selvisitte säikähdyksellä!) Pitää vaan yrittää pestä käsiä ahkeraan ja toivoa, että tauti tästä taas laantuisi..
Saa vielä kertoa lisää kokemuksia.

Jos rupivaiheessa on, niin ei pitäisi tartuttaa. :hug:

Vanha aloitus, mutta nostan!

Eli täällä pelko huuliherpeksen tarttumisesta vauvaan!! :( Eräs vieras piti vauvaa sylissä ja hänellä oli herpesrakkula huulessa.

MAINE COON: Jos satut lukemaan tämän, niin miten pieni lapsesi oli saadessaan tartunnan ja muistatko että olisi ollut selvä kosketus rakkulan kanssa vai tarttuiko tietämättä?

Olisi kiinnostavaa tietää, että onko vauva säästynyt tartunnalta teillä joilla huuliherpes on oireillut vauva-aikana? Jos vauva taas on saanut tartunnan niin miten oireili ja minkä ikäinen vauva silloin oli? Herpes on kuitenkin niin kovin yleinen virus ja suurinosa ihmisistä sitä kantaa...:/

Tuntuu, että jotkut lastenlääkärit suosittavat jopa suusuojan käyttöä vauvaa hoitaessa, herpeksen ollessa päällä ja toiset taas eivät pidä tartuntaa niin suurena riskinä, vaan katsovat hyvän käsihygienian riittävän.

Vanha aloitus, mutta nostan!

Eli täällä pelko huuliherpeksen tarttumisesta vauvaan!! :( Eräs vieras piti vauvaa sylissä ja hänellä oli herpesrakkula huulessa.

MAINE COON: Jos satut lukemaan tämän, niin miten pieni lapsesi oli saadessaan tartunnan ja muistatko että olisi ollut selvä kosketus rakkulan kanssa vai tarttuiko tietämättä?

Meillä lapsi sai tartunnan syntymän jälkeen eli muutaman päivän ikäisenä.Tartunnanlähdettä ei varmaksi pystytty osoittamaan eli tietämättä tarttui.

Ulkomaalaisista lähteistä olen löytänyt tiedon,että olisi vaarallinen nimenomaan ensimmäiset 6 vko vauvan elämässä ja etenkin jos äiti ei ole viruksen kantaja (tällöin vauva ei ole saanut vasta-aineita).

KIITOS Maine Coon vastauksestasi!!

Olin itse 2-vuotiaana sairaalassa letkuruokinnassa koska suuni oli turvonnut umpeen rakkuloista. Lapseni eivät ole onneksi saaneet minulta vielä tätä ja toivottavasti eivät saakaan.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä