Tarra- vai housuvaippa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kädet solmussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kädet solmussa

Vieras
Kertokaahan kokemuksia housuvaipoista. Meillä tyttö on sen verran eläväinen , että vaippojen laitto on hankalaa. Helpottaako vaihtoa? Mikä on hyvä merkki kokeilla (tytöllä) ?

Mä aloitin housuvaippojen käytön kun vauva oli ehkä 8kk. Mielestäni helpompi laittaa liikkuvalle lapselle kun voi vaihtaa vaipan vaikka sylissä. Myöskin ryömiessä ja muutenkin liikkuessa tuntuu pysyvän paremmin paikallaan. Olen käyttänyt Liberoita.

Itse olen "suosinut" teippivaippoja, vanhemmalle lapselle ne ovat helppo laittaa seisaallaan ja istualtaankin se onnistuu näppärästi:), mikäli on eläväisempikin taapero.
Housuvaipat ovat omasta mielestäni hankalammat, sillä lapselta pitää ottaa kaikki housut pois, jotta vaipan saa paikalleen esim. juuri seisaaltaan laittaessa.
Siksi olemme toivoneet myös päiväkodissamme vanhempien tuovan perinteisiä teippivaippoja:)

Meillä alkoi mennä "painimiseksi" tuo teippivaipan laitto tuossa 10kk ikäisenä. Sen jälkeen otettiin käyttöön housuvaipat. Ei onnistuisi tuo teippivaipan laittaminen sylissä itseltäkään ;) Ehkä ´tarvittaisiin paaljon lisää harjoitusta tuohon. Mutta miksi ette siirtyisi kn housuvaippoja? Meillä on kokeiltu myös eri merkkejä, kuten teippivaipoissakin. Eniten käytetään Pampersia mutta myös ostettu liberoita jne.

Meillä meni myös niin, että 8kk ikäisenä ei saanut enää jätkää pysymään paikoillaan niin kauaa, että teippivaipan olis saanu laitettua. Käytettiin n. 1-2 kk housuvaippoja. Sit yks päivä kokeilin taas kellistää häntä hoitopöydälle, niin ei laittanutkaan hanttiin ja siitä lähtien on taas käytetty teippivaippoja. Hoidossa on kuitenkin housuvaipat käytössä. Itse tykkään enemmän teippivaipasta, kun se tuntuu imevän enemmän. Housuvaippojen kanssa on ollut ylivuotoja suht paljonkin. Ja niistä jää ikävät painaumat ihoon, vaikka koko pitäis olla ihan oikea. Liberoa me käytetään. Mun mielestä housuvaipan laitto oli ihan iisiä. Ainakin silloin helpompaa, kun lapsi ei suostu olemaan paikallaan ;)

Erityisempiä kikkoja ei tuhohn sylissä olevaan vaipanvaihtoon ole, nostan lapsen vas. kädellä ylös ja laitan oikealla vaipan pepun alle ( avaan ja taitan vaipan painamalla "pohjasta" niin, että se menee ns. kupiksi) sitten vaippa pepun alle ja tarrat kiinni.
Harjoitusta takana itsellä useampi vuosi ja lukematon määrä lapsia/vaipanvaihtoja, mutta kyllä se harjottelemalla rupeaa sujumaan... :)

Meillä onnistui teippivaipat 1v2kk asti hienosti jonka jälkeen vaihdosta ei yhtäkkiä tullutkaan enää mitään. Minä en oppinut laittamaan sylissä vaan kokeilimme housuvaippoja, Libero. Nyt ovat olleet käytössä 2 päivää ja ovat todella ihanat, istuvatkin jotenkin paremmin, ovat napakat hoikalla pojallamme, eivät kahise jne. Varmaan mukavat kesällä mökillä juosta ulkona ihan vaippasillaankin! Kokeile ihmeessä, sittehän se vasta selviää!

Meillä on käytetty rinnan niin teippi- kuin housuvaippoja monta kuukautta, lapsi nyt 1v. Teippivaipat (Libero) imevät mielestäni paremmin kuin housuvaipat (myös Libero) ja ovat tietenkin halvempiakin. Kumpienkin laitto onnistuu kun sen vain opettelee vaikka lapsi olisi miten eläväinen; istutan syliin avatun vaipan päälle ja tarrat kii 'hups' 'hups' ja jos rimpuilee kovasti niin sitten täytyy vaan jotenkin olla nopee / antaa vaikka ryömiä sängyllä... Meillä käytetään myöskin isompaa kokoa mitä kilojen puolesta vois olettaa -pissamäärät on niin isoja ja jotenkin se edellinen koko (teippivaipassa varsinkin) jäi jotenkin pieneksi pituudesta. Niin ja Liberoiden rinnalla käytetään Pirkan housuvaippoja, ovat ihan ok mutta yöksi laitetaan aina Liberon teippivaippa. Päiväkodissa taitaa olla tällä hetkellä Lidlin vaippoja. Mielestäni Dailyn vaipat ovat kaikkein surkeimpia -niistä jää pyllyyn hirmuisesti niitä geelipallosia ja Pampersit haisee ja ovat kapeita. Makunsa siis kullakin ;-).

Kumpi, Libero vai Pampers, olisi parempi housuvaippa TOSI hoikalle 10 kk pojalle? Teippivaipoista käytetään vielä 4-9 kg kokoa! Muut merkit on jääneet käyttämättä, joten en taida kokeilla niitä jatkossakaan.

Meillä on ollut parisen kuukautta käytössä Liberon housuvaipat. Tyttö on nyt 10,5kk ja hyvin passaa vaipat.. Ja aika pieni tämä meidän neiti on. Yhtään kertaa ei ole tullut ylivuotoja ja tosi näppärä käyttää, ku ei meinaa pysyä paikoillaan ollenkaan. Öisin on käytetty teippivaippoja, koska ne kuitenki imee paremmin ku housuvaipat.

Meillä on tosi hoikalla pojalla käytössä Liberon housuvaipat. Pampersin on auttamattomasti liian isoja, samoin Dailyt aika reilun kokoisia. Muista merkeistä ei ole kokemusta, kun on havaittu nuo Liberot niin hyviksi.
Poika kyllä nyt jo 1v 9kk, mutta Liberoa käytetty alle 1v lähtien.

Yhteistyössä