Tarpeeksi syitä erota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt!

Vieras
Kerronpa tilanteestamme ja kysyn mielipidettänne erosta...
Mies tehnyt töitä viime syksystä lähtien toisella paikkakunnalla johon 200km matka.Töitä n.5 päivää viikossa, joista 2 vapaata ja pyrkinyt tulemaan kotiin tuolloin.Sesonkiaikana kuitenkaan ei ole päässyt aina koko viikolla kotiin.Meillä on 2 poikaa, joista nuorempi 3v erittäin vilkas ja nyt aletaan tutkimaan onko vilkkaus normaalia vai ei.

Teen itse 3-vuorotyötä ja molemmat lapset siis alle kouluikäisiä.Pojat kulkevat 2-vuoropäivökodissa jossa ei siis järjestetä yöhoitoa.Myöskään pyhinä (pääsiäinen jne) päiväkoti ei ole auki.Koko talven olen enimmäkseen yksin sumplinut poikien hoitoasiat pyhien/yövuorojen jne sattuessa. Mies ei pysty etukäteen sanomaan miten pystyy pitämään vapaapäiviä eli saan usein tietää vapaista sinä päivänä kun on tulossa kotiin eli en voi mitenkään sunnitella omia menojani tai elämääni.Vaikka olisi sovittu hänen tulevan vapaalle kun minulla on listassa yövyuorot voi olla, että tulo peruuntuu kun ei voikaan olla töistä pois...

Talvi on ollut äärettömän raskas itselleni.Ylivilkas poika joka tarvii valvontaa kaiken hereilläoloaikansa ajan vie äärettömästi voimia.Sen lisäksi oma tyuöni hoitoalalla on raskasta.Kuljetan lapset yksin hoitoon ja haen heidät vuoroni päätyttyä.Vapaa-aikaa minulla ei juurikaan ole vaan käyn joka paikassa lasteni kanssa ja omiin harrastuksiin ei ole mahdollisuutta. Miehen tullessa vapaille hän levähtää enimmäkseen, koska töissä on ollu niin raskasta ja tekee niin pitkiä putkia ja pitkää päivää jne... Poikien kanssa ei esim.ulkoile oikeastaan koskaan, joskus käyvät kylässä tuttavaperheen luona jossa on myös lapsia.

Olen kulkenut talven nyt äärirajoillani, pinnani tuskin venyisi enää tämän pidemmälle.Jaksaminen on ollu rajoilla useamman kerran viime aikoina.Olen miehelleni asiasta puhunut ja ääriväsyneenä soittanut itkunsekaisia puheluita hänelle siitä etten jaksa enää yksin hoitaa työtä, kotia, lapsia, elämää ylipäätään.Hän aina sanoo, että sitten kun kausi päättyy niin sitten ja sitten.Olemme myös puhuneet ettei jatkaisi kyseisessä paikassa enää ensi talvena (oli ensimmäinen talvi nyt kun oli ko työpaikassa).On itsekin ollut väsynyt kulkemiseen ja vaikka saa hieman parempaa palkkaa kuin aiemmin muissa paikoissa niin on se niin monesta muusta asiasta pois ettei tuo onnea.Sekä minunkin jaksamisen vuoksi.Nyt on kuitenkin alkanut puhumaan, että kuunnellaan nyt millaista tarjousta tekevät ensi talvelle (bonukset, palkan nostaminen, edut jne) vaikka asia oli jo puhuttu ja olen sanonut suoraan etten toista tämmöistä talvea jaksa vaan aion jäädä siinä tapauksessa lopullisesti yksin lasten kanssa!!

Onko tässä teidän mielestänne tarpeeksi syitä eroon vai...?Koska totuus on etten toista samanlaista talvea yksin kestä/jaksa.Kyse ei ole edes mistään yh-elämästä vaan totaalisesta yksin jäämisestä.Mies ei ole lasten kanssa kunnlla koskaan.Mikä se myöskään tällainen parisuhde on, jossa ei ole minkäänlaista perhe-elämää eikä yhteiselämää?! Ja vaikka mies on nähnyt minun väsyneen taakan alle ja murtuneen täysin se ei riitä saamaan häntä tajuamaan ettei kyseinen työjärjestely enää vain onnistu!

Miten se ero sun tilannetta parantais? Ja onko miehes lähteny toiselle paikkakunnalle ihan vaan ilmottamalla asiasta?
Ikävä tilanne mut jos nyt ihan istuisitte alas ja puhuisitte kunnolla? tai soita neuvolaan tms ja kerro ettet enää vaan jaksa kaikkee vaan tarvit apua.

Minun mielestä on syy erota, jos mies ei ole mies ja ota vastuuta perheestä. siis ole lastensa kanssa. mikä oikeus hänellä on sanoa olevansa töistä väsynyt, jos sinullakaan ei ole? silloin pitää hommata ulkopuolista apua, jos teillä molemmat vuorotöissä, niistä saa todennäköisesti ylimääräistä rahaa ja teillä on todennäköisesti hyvät tulot. Miksi ette palkkaa apua lastenhoitoon/siivoukseen? lasten hakemiseen/kuljettamiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestä on syy erota, jos mies ei ole mies ja ota vastuuta perheestä. siis ole lastensa kanssa. mikä oikeus hänellä on sanoa olevansa töistä väsynyt, jos sinullakaan ei ole? silloin pitää hommata ulkopuolista apua, jos teillä molemmat vuorotöissä, niistä saa todennäköisesti ylimääräistä rahaa ja teillä on todennäköisesti hyvät tulot. Miksi ette palkkaa apua lastenhoitoon/siivoukseen? lasten hakemiseen/kuljettamiseen?

ja siis etkö voi pitää joskus hoidossa kun olet itse vapaalla? vuorotyöläisillä on sitten vastaavasti vapaapäiviä putkeen. viet lapset hoitoon, kun olet arkivapaalla? tai palkkaat muuta apua?

Eron kannalla oon siksi, että siinä tapauksessa sais viimein sovittua mustaa valkoselle että mies on vapaillaan lastensa kanssa eikä näännytä mua tämän taakan alle.Toisaalta myös se ettei tarvis odottaa turhaan sitä apua mitä ei kuitenkaan koskaan tule niin loppuis-silloin olis totaalisesti yksin ja vois hoitaa asiatkin niin. Kun mies tulee kotiin, tulee lisää hommaa kaiken muun päälle (pyykit, sotkut jne)-on kuin olis kolmas lapsi sotkemassa sen hetken ku käy täällä.Sotkee myös rutiinit lähteäkseen taas töihinsä ja lapset kärsii jatkuvasta ikävästä kun elämä on yhtä isän tulon odostusta ja sitten se taas lähtee.

Tottakai asiasta keskusteltiin ennenkuin mies toiselle paikkakunnalle lähti mutta kukaan meistä ei olisi etukäteen voinut tietää talvesta muodostuvan tällaista.i myöskään sitä että vapaille tulosta ei koskaan tiedä samoten kuin ei työvuorojen kestostakaan jne.Tai ainakaan minä en osannut kuvitela-syytänkö nyt sitten itseäni?!

ja siis etkö voi pitää joskus hoidossa kun olet itse vapaalla? vuorotyöläisillä on sitten vastaavasti vapaapäiviä putkeen. viet lapset hoitoon, kun olet arkivapaalla? tai palkkaat muuta apua?

Vuorotarhoissa ei voi pitää lapsia hoidossa kuin vanhempien vuorojen mukaan.Sukulaiset auttavat paljon yövuorojen ja pyhien vuoksi jo niin etten heiltä kehtaa apua enempää pyytä eikä heistä kukaan sitä vapaaehtoisesti myöskään tarjoa.Itsehän me olemme itsemme tähän tilanteeseen ajaneet :(

No oiskos sulla ja lapsilla mahdollisuutta muuttaa pysyvästi sinne miehen työpakkakunnalle tai edes likemmäs jolloin mies ois kuitenkin päivittäin kotona? Meillä vähän sama tilanne siinä mielessä et vaikka yhdessä asutaankin niin kuitenkin suurin vastuu on minulla lasten viemisistä ja tuomisista ja ylipäätään hoidosta, vaikka mies jkn verran osallistuukin. Meillä mulla myös 3-vuorotyö ja mies päivät kotona. Taustalla masennusta ja alko-ongelmaa lisäksi. Mut just ettei voi toisen apuun luottaa esim. jos lapsilla vaikka hammaslääkäri niin minun on järjestettävä työvuoro silleen et pääsen käyttämään.

No oiskos sulla ja lapsilla mahdollisuutta muuttaa pysyvästi sinne miehen työpakkakunnalle tai edes likemmäs jolloin mies ois kuitenkin päivittäin kotona? Meillä vähän sama tilanne siinä mielessä et vaikka yhdessä asutaankin niin kuitenkin suurin vastuu on minulla lasten viemisistä ja tuomisista ja ylipäätään hoidosta, vaikka mies jkn verran osallistuukin. Meillä mulla myös 3-vuorotyö ja mies päivät kotona. Taustalla masennusta ja alko-ongelmaa lisäksi. Mut just ettei voi toisen apuun luottaa esim. jos lapsilla vaikka hammaslääkäri niin minun on järjestettävä työvuoro silleen et pääsen käyttämään.

Mulla on virka ja vakituinen työpaikka kotikaupungissamme.Jos täältä lähtisin jäisi tänne myös sukulaiset jne, joista kuitenkin tarvittaessa on apua ollut.Tuntuu kaiken kaikkiaan että umpikujassa ollaan tämän asian kanssa.Alue jossa mies on töissä on todella ankeaa omasta mielestäni ja yhtään tuttua ihmistä alueella ei itselleni olisi, joten luultavasti hajoaisin tilanteeseen lopullisesti siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt!:
Eron kannalla oon siksi, että siinä tapauksessa sais viimein sovittua mustaa valkoselle että mies on vapaillaan lastensa kanssa eikä näännytä mua tämän taakan alle.

valitettavasti mikään sopimus ei pakota toista osapuolta tapaamaan lapsiaan..että ei eroa ainakaan sen takia kannata ottaa.

mielestäni teidän kannattais nyt istua alas ja puhua asiat halki, varmasti jompi kumpi voi siirtää työnsä samalle paikkakunnalle missä toinen on, jos vain haluaa.

Kuinka vakavasti te olette asiasta keskustelleet? Minä istuttaisin miehen alas ja kertoisin tuntemuksistani. Kertoisin siitä, että tällä hetkellä tuntuu, että teet kaiken yksin ja miehen tullessa kotiin työmääräsi vain lisääntyy ilman, että tulisi mitään apua lasten hoitoon yms. Kertoisin myös, että olet aivan vakavissasi harkinnut eroa, kun tilanne tällaisenaan on aivan liian kuluttava.

Mikäli et saa kunnon keskustelua aikaiseksi, kirjoita kirje tai ohjaa miehesi lukemaan nämä pohdintasi täältä foorumilta. Jos miehesi ei usko, kuinka rankkaa lasten hoitaminen on, tehkää järjestely niin, että mies hoitaa kokonaan perheen ja kodin vaikkapa viikonlopun ajan. Yleensä päiväkin jo riittää herättämään, ettei se lasten kanssa kotona oleminen ole mitään lepäilyä.

Hommasta ei juurikaan jää silti niin paljo ylimääräistä että olisi varaa ylimääräistä apua palkata. Toivon, että mies nyt tajuais etei työpaikkansa ole siellä vaan hakeutuu lähemmäs.Ja tuntuu kyllä silti, että turhasta valitan :ashamed: Mutta oikeasti olen vaan niin väsynyt tilanteeseen!!!

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat ap, ei siitä ole kuin viikko kun kyselin mieheltä että onko ero ainoa tilanne millä saan itselleni omaa aikaa ja hengähdystauon.
En tiedä olinko ihan tosissani, tarkoitin kuitenkin sitä mitä sanoin. Mies meni hiljaiseksi (tosin ei ainakaan vielä ottanut opikseen).

Sinun jaksamiseesi vaikuttaa varmasti paljon se teidän vilkas 3v poika, meillä on ylivilkas 3v tyttönen ja hän on ehdottomasti vaativin, rasittavin jne koko viisikosta.

Ensimmäisenä ehdottaisin aikaa vaikka perheneuvolasta, ei tarvitse mennä "parisuhde asiassa" vaan tuon 3v:n tiimoilta, ja miehelle sanot että mukaan on tultava.
Voisi auttaa jos puolueettoman ulkopuolisen kanssa keskustelisitte jaksamisesta ja siitä että sinun on pakko saada aikaa hengittää ja levätä ihan rauhassa.

Ero on kaikista rankin ratkaisu, kenelle sinä sitten soittaisit sen itkukurkussa-puhelun?

Kuinka vakavasti te olette asiasta keskustelleet? Minä istuttaisin miehen alas ja kertoisin tuntemuksistani. Kertoisin siitä, että tällä hetkellä tuntuu, että teet kaiken yksin ja miehen tullessa kotiin työmääräsi vain lisääntyy ilman, että tulisi mitään apua lasten hoitoon yms. Kertoisin myös, että olet aivan vakavissasi harkinnut eroa, kun tilanne tällaisenaan on aivan liian kuluttava.

Mikäli et saa kunnon keskustelua aikaiseksi, kirjoita kirje tai ohjaa miehesi lukemaan nämä pohdintasi täältä foorumilta. Jos miehesi ei usko, kuinka rankkaa lasten hoitaminen on, tehkää järjestely niin, että mies hoitaa kokonaan perheen ja kodin vaikkapa viikonlopun ajan. Yleensä päiväkin jo riittää herättämään, ettei se lasten kanssa kotona oleminen ole mitään lepäilyä.

Samaa mieltä olen, että pitää keskustella nyt vakavasti asiasta.Toki olen asiasta puhunut talven aikana useita kertoja ja aina vaan uudestaan, silti olin tippua jaloiltani kun sanoi kaiken jälkeen, että kuunnellaan nyt vielä tarjoukset ensi kaudelle :O Hän kyllä tietää hyvin tarkasti kuinka raskasta arjen pyörittäminen täällä kotona on etenkin tuon vilkkaan lapsen vuoksi. Mutta hän meneekin siitä mistä aita on matalin eli ei ulkoile, leikitään sisällä eli pojat leikkii keskenään, ovat tietokoneella, katsovat dvd:tä jne.Parhaimmassa tapauksessa käyvät tosiaan tuolla tuttavaperheen luona kyläilemässä mutta siinäpä ne sitten.

Kaiken kaikkiaan olen alkanut miettiä hänen kykyään olla perheenisä, hoitaa lapset hyvin, hoitaa talous hyvin, elää perheenä.Ja kyseessä ei ole mikään poikanen vaan 40-vuotias mies!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hommasta ei juurikaan jää silti niin paljo ylimääräistä että olisi varaa ylimääräistä apua palkata. Toivon, että mies nyt tajuais etei työpaikkansa ole siellä vaan hakeutuu lähemmäs.Ja tuntuu kyllä silti, että turhasta valitan :ashamed: Mutta oikeasti olen vaan niin väsynyt tilanteeseen!!!

No sehän on mitä pitää tärkeänä. Jos lapset vain päivävuorojen mukaan hoidossa ja yövuorot ym. vuoroja kuten viikonloput hoitavat sukulaiset, että todennäköisesti maksa edes täysiä maksuja päivähoidosta.

Monillla kuitenkin kaikki on vanhempien itse jaksettava.

Kyllä tuollaisessa tilanteessa varmasti jää ylimääräistä mutta jos pidät tärkeämpänä muuta.

"Kyllä tuollaisessa tilanteessa varmasti jää ylimääräistä mutta jos pidät tärkeämpänä muuta."

Tähän asti kai suurin ongelma on olut etten ole raskinut enkä kehdannut pyytää ylimääräistä apua hoitoon.En siis ole raskinut antaa poikia enempää pois kuin ovat olleet.

meillä kun miehen hommat muuttui reissaamiseksi teimme päätöksen, että muutamme koko perhe muualle, mies reissaa yhä, mutta nyt on välimatkat sellaiset, että pääsee useimmiten yöksi kotiin, sukulaiset ja ystävät jäi monen sadan kilometrin päähän, se välillä kirpaisee, mutta me pysyimme perheenä ja kaikki on hienosti, itelläni myös nyt vakityö, uudet ystävät ja kuviot, en kadu tippaakaan, tosin tää nyt on vähän ot ap:n tilanteeseen

keskustelkaa miehen kanssa ja sano suoraan mistä kenkä puristaa ja kysy mitä mieltä hän olisi, että etsisi töitä kotikaupungistanne?

Nyt tuli puhelu matkalta ja ikävä semmonen.Mies soitii että oli joutunu matkalla ketjukolariin ja meijän auton perään oli ajettu ja auto menee huoltoon.On meidän perheen ainut auto eli nyt ei ole lisäksi millä kulkea.Pääasia tietenki ettei pahemmin käyny, mutta kyllä alkaa kuulkaas vituttaa vähän lisää vielä.Tiet ko paikkaan on aivan ala-arvoiset ja sen vuoksi en oo uskaltanu puoleen talveen edes kulkea siellä.Nyt meni niillä teillä sitte auto, ihan niinku oon pelännytki käyvän (onneks ei ihmishenkeä).Onko ihmisen aivan saamarin pakko kulkea siellä jumalan selän takana?! Mihin ei mee ees inhimillisiä teitä?! Paitsi nyt en tiiä millä kulkee sen paremmin kuin, että millä me muukaan perhe kuljetaan.Vituttaa!