tärkkelysallergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jee

Jäsen
06.06.2004
35
0
6
juttelin yhden asiasta tietävän ihmisen kanssa peruna allergiasta. perunassa lapset reagoivat juuri tähän tärkkelykseen. olen itse miettinyt kun poikani saa kaikista hedelmäsoseista ihooireita mutta niissähän on kaikissa valmiissa purkeissa tärkkelystä..pitää koettaa jos itse tekisin hedelmä ja marjasoseet niin jospa oireet paranisi, onko muilla kokemusta.?
bataattista ei tule meille oireita, mutta siinähän ei ole niin paljon tuota tärkkelystä?

Kannattaa tosiaan tehdä itse soseet. Näin minäkin olen joutunut tekemään paljolti, koska meillä ei käy esim. tuo riisitärkkelys, mikä on useimmissa valmiissa purkkiruuissa, maissitärkkelys käy, jolla löytyy 4 eri meillä käyvää hedelmäsosetta, mango, luumu, persikka ja aprikoosi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2007 klo 13:05 jee kirjoitti:
juttelin yhden asiasta tietävän ihmisen kanssa peruna allergiasta. perunassa lapset reagoivat juuri tähän tärkkelykseen. olen itse miettinyt kun poikani saa kaikista hedelmäsoseista ihooireita mutta niissähän on kaikissa valmiissa purkeissa tärkkelystä..pitää koettaa jos itse tekisin hedelmä ja marjasoseet niin jospa oireet paranisi, onko muilla kokemusta.?
bataattista ei tule meille oireita, mutta siinähän ei ole niin paljon tuota tärkkelystä?

Tärkkelyksiä on montaa erilaista, joten jos lapsesi saa oireita perunasta, jätä kaikki pois, missä on perunaa jossakin muodossa (perunatärkkelys on perunajauhoa, sakeuttaa soseita ja siksi käytetty). Voithan kokeilla maissia, jos se käy, tai vaikka riisiä. Jos on perunalle allerginen, ei välttämättä ole lainkaan maissille (toisin sanoen voi syödä maissitärkkelystä). Yleistä tärkkelysallergiaa ei ole olemassa, allergisia ollaa tietylle aineelle, esim perunalle.

Allergian perusmekanismista sen verran että esim ruoka-aineallergiassa allergisen lapsen suolisto jostain syystä läpäisee liikaa proteiineja (esim. perunan proteiineja) hajoittamatta niitä pienemmiksi. Elimistö reagoi näihin veressä oleviin vieraisiin aineisiin tuottamalla vasta-aineita niitä vastaan joilla se yrittää tuhota "tunkeutujat". Nämä vasta-aineet sitten aiheuttavat allergisen reaktion.

Yhteistyössä