Tärkeätä tietää!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä

Vieras
Minulla on jo lapsena todettu vaaraton sydämen väliseinä reikä. Kuuluu sivuääni ja toimenpiteiden yhteydessä annetaan antibiootti.
Nyt aloin sitten pelkäämään että onko tämä periytyvää????
Ja näkyykö (jos on) np-ultrassa turvotuksena???
Kohtapuoliin ois tuo np-ultra ja pelottaa ihan hirveästi että tämä on peritytyvä ja näkyy turvotusta tämän vuoksi.
Auttakaa!!
Kaikki kokemus ja tieto on tervetullutta!!

Ei se ole periytyvää. Siskollani oli sellainen myös ja lapsi ok. Rakenne ultrassa näkyy melko tarkasti kaikki jos jotain pielessä. Kannattaa muistaa että Niskaturvotus ultrassakin voi olla häikkää vaikka vauva olisikin terve. Itselläni oli raskausaikana niskaturvotusta selvästi liikaa ja sitten tehtiin lapsivesipunktio, joka olikin ok.

Jos np-ultrassa näkyy niskaturvotusta, mutta muut kokeet näyttävät että kaikki on ok, niin tuo niskaturvotus voi olla merkki sydänsairaudesta. Tämän kuulin lääkäriltä, jolla todettiin sikiöllä niskaturvotusta, mutta muissa kokeissa ei löytynyt mitään. Lapsi syntyi täysin terveenä.

Mutta alkuperäiselle niin ei ole perityvää :)

Taisit kysyä tätä aiemminkin. Ihmettelen, ettet ota asiaa puheeksi siellä missä se oikea foorumi on, neuvolassa tai lääkärillä. Varmaan saisit sieltä oikeaa tietoa ennemmin kuin netistä. Silloin aiemmin sinulle vastasin, että aukko sydämessä on paljon yleisempää kuin luullaan jne. Tämän voisit tietysti varmistaa ihan terveydenhuollon ammattilaisilta. Itselläni on myös aukko sydämessä eikä missään vaiheessa ole tullut esille, että siitä olisi jotain haittaa raskaudelle tai lapselle.

Ja eikös np-ultrassa tuo niskaturvotus viittaa kohonneeseen downin syndrooman riskiin, eikä sillä ole mitään tekemistä sydänsairauksien kanssa. Sydän katsotaan sitten rakenneultrassa 18-20 viikolla.

""Ja eikös np-ultrassa tuo niskaturvotus viittaa kohonneeseen downin syndrooman riskiin, eikä sillä ole mitään tekemistä sydänsairauksien kanssa. ""

Ainakin lääkärin tiedon mukaan se voi olla merkki myös sydänsairaudesta.

Minulla on tuo samainen mitraaliläppävuoto. En usko, että niin minimaalista rakennevammaa voi mitenkään nähdä ultrassa. Se on varsin yleinen. Synnytyslääkärin on se hyvä tietää, onhan synnytys melkoinen voimanponnistus sydämmellekin.

No esimerkiksi aydin tekay:n artikkelissa niskaturvotuksesta ei puhuta muusta kuin downin syndrooman riskistä. Eikä puhuttu neuvolassa tai ultrassakan, kun ultrasta kyselin.

Ensimmäisen raskauskolmanneksen lopulla tehtävä kaikututkimus on yleistymässä. Tutkimuksessa sikiön rakenteiden lisäksi selvitetään sikiön niskaturvotuksen (NT) paksuutta. Jokaisella sikiöllä on niskaturvotus, jonka koko vaihtelee yleisesti 1-3 mm:n välillä. Noin 10 vuotta sitten huomattiin yhteys sikiön tavallista suuremman NT:n ja Downin syndrooman välillä. Alussa seulonnoissa käytettiin yhtä raja-arvoa (yleensä 3 mm). Myöhemmin huomattiin, että NT muuttuu ja kasvaa raskauden edetessä.

Mulla on muutenkin myös ""herkkä"" koneisto, eli reagoin helposti kaikkeen sydämelläni.
Sressiin ynnä muuhun. Eli sydän alkaa tykyttelemään ja tulee lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä, mutta nekin todettu vaarattomiksi lapsena.
Niin kyllä se välillä tulee mieleen että onkohan se sydän sittenkään kunnossa.
Lääkäri on kyllä minut aikanaan ""terveeksi"" tältä osin todennut. Viime aikoina sydäntäni ei ole kyllä ultrattu, mutta filmejä otettu silloin tällöin.

Neuvolassa on ollut tarkoitus kysellä, mutta en ole muistanut kun sitä muuta asiaa on ollut niin paljon...

Yhteistyössä