Tärkeä kysymys uudesta NP-ultran yhteydessä otettavasti verikokeesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmatta odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Meidän kaupungissa nykyisin kaikille tarjotaan mahdollisuus tähän veriseulaan mutta siihen ei ole pakko suostua.
Itse keroin että poimun saa mitata mutta verta ei oteta ja en ole enempäänsä kiinnostunut riskiluvuista.
Asia oli ok sekä neuvolassa että äitipolilla.

Näin minäkin ymmärtäisin tän asian, MUTTA kun mulle tehdään jokatapauksessa verestä ne perustutkimukset, hiv yms, niin mistä voin olla satavarma ettei veri "mene automaattisesti" siihenkin tutkimukseen, vaikka sanon labratätsylle etten halua?!

no jos vaikka se veriryhmämääritys yms. otetaan väärällä viikolla siihen nähden milloin tuo veriseula pitää ottaa. Niin ei ne voi sitä sitte salaa ottaa. Eikä ne saa salaa lähettä mitään minnekään.

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Mikä siinä veriseulassa on niin kamalaa? Ei sitä aborttia ole pakko tehdä, vaikka siinä paljastuisi poikkeavuuksia.

Mä kävin kans verikokeissa heti np-ultran jälkeen (Kätilöopisto). Enpä tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos olisin jättänyt menemättä. Kai ne olis halunnut mut verikokeeseen, jotta saadaan selville veriryhmä jne.

No jos et halua pilata loppuraskauttasi miettimällä epävarmoja riskilukuja. Mä tiedän että olisin pähkiny itku silmässä loppuajan jos olisin esim. kuullut että riski on vaikka 1/200, eli kuitenkin aika epätodennäköistä. Ja vaikka se olisi ollut mikä, en olisi aborttia tehnyt.
Lisäksi eettisesti on arvelluttavaa että kunta tuolla tavalla painostaa herkässä tilassa olevia ihmisiä pyrkien selkeästi varmemmin pääsemään eroon downin syndroomasta vaikka vammaisuuden lajina se ei ole edes pahimmasta päästä.
Ultralla on hyvä katsoa ettei ole esim. mitään hirvittävän pahoja rakenteellisia poikkeavuuksia esim. aivot puuttuu ym...

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Mikä siinä veriseulassa on niin kamalaa? Ei sitä aborttia ole pakko tehdä, vaikka siinä paljastuisi poikkeavuuksia.

Mä kävin kans verikokeissa heti np-ultran jälkeen (Kätilöopisto). Enpä tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos olisin jättänyt menemättä. Kai ne olis halunnut mut verikokeeseen, jotta saadaan selville veriryhmä jne.

No, minulla on nyt jo ihan lähiaikoina 2 läheistä ystävää saaneet tämän kivan pikkuverikokeen takia elämänsä aivan sekaisin. Molemmat vääriä hälyytyksiä! Ultra oli täysin normaali, mutta verikoe näytti muuta. Molemmat nuoria synnyttäjiä, down rsikihän kasvaa äidin iän myötä. Sitä piinaa sitten kesti molemmilla se 4 viikkoa, ennen kuin tarkentavat tutkimukset osittivat verikokeen antaneen väärän hälyytyksen. Ja voin kertoa, että molemmat perheet todella kärsivät tuon neljän viikon aikana!
Itse olen synnyttänyt 2 tervettä lasta, olen alle 30v, ja luotan np-ultran antavan riittävän tarkan tiedon vauvan kehityksestä. Siinä vastaus kysymykseesi.

Jos ultraäänitutkimuksen nimi on niskapoimu-ultraääni, niin voihan sen toisaalta ajatella niinkin, että sillä on nimenomaan tarkoitus ensisijaisesti seuloa tuota yhtä ja tiettyä kromosomipoikkeavuutta eli downin syndroomaa. Jos äiti kieltäytyy np-ultraan liittyvästä verikokeesta, niin onko se sitten ihme, jos kunta katsoo myös ultraäänen tarpeettomaksi, kun nuo kaksi tutkimusta yhdessä antavat paljon paremman tuloksen kuin pelkkä ultraääni? Minusta tuolloin on ihan ok, jos kunta ei maksa omasta mielestään turhaa ultraääntä äidille, vaikka siinä ultrassa saa toki muutakin tietoa sikiöstä. Muiden epänormaaliuksien kannalta rakenneultraääni on kuitenkin paljon tärkeämpi ja siihenhän äiti voi sitten mennä viikoilla 19-21. Sikiöiden määrän kuulee neuvolan terkkari sydänäänistä jokseenkin varmasti ja jos epäilee monikkoraskautta tai jotakin muuta poikkeavaa, niin sittan varmaan lähettää ultraääneen.

Niin ja vaikka paljastuisi että lapsella on downin syndrooma tai sen epäily, kukaan ei painosta (tai ainakaan saisi painostaa aborttiin). Lapsen vointia on kuitenkin parasta seurata tarkemmin kuin mitä ns. normaaliraskauksissa, koska monilla down-lapsilla on erityisongelmia (mm. sydänvikoja), joiden hoitoon on hyvä valmistautua jo ennalta, samoin 30-40 % down-raskauksista menee spontaanisti kesken ja ainakin itse haluaisin olla henkisesti valmistautunut siihenkin mahdollisuuteen.

Alkuraskauden ultraan toki pääsee ilman verikoettakin,mutta jos veriseulaa ei ole tehty, niin niskaturvokettakaan ei mitata. Kyseessä on nykyisin YHDISTELMÄseula, eli molemmat otetaan, tai sit ei ollenkaan.

Yhteistyössä