TÄRKEÄ kysymys koskien lapsen puheen oppimista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei niuhottaja omasta mielestään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei niuhottaja omasta mielestään

Vieras
Lapseni on alle vuoden ikäinen, ja kautta linjan lapsen mummo (jonka kanssa lapsi on tekemisissä päivittäin!) on lättyttänyt laptelleni eli ällät (r) ja ättät (s) tanotaan 'äl' ja 'ät'. Nyt on minua alkanut tympiä niin pahasti, että ei mitään rajaa! Maininnut olen asiasta useasti, mutta muutosta ei tapahdu.

ARGH!!!

Tekevätkö kaikkien mummot tai peräti lapsen omat vanhemmatkin näin, onko se jokin "suositeltava käytäntö"?? (Vaikea uskoa!) Ja voiko olettaa lapsen oppivan puhumaan kuten kuuluukin, jos hän kuitenkin kuulee väärin puhuttua kieltä päivittäin? Itselläni on ollut lapsena r- ja s-viat, liekö juuri samaisesta syystä johtuen, kuin mitä nyt tässä kyselen. Tai olipa syy mikä hyvänsä, niin tuskin ainakaan väärin puhuttu kieli on auttanut asiaa.

Kertokaa, hyvät ihmiset!

No ei se ainakaan auta lasta puhumaan oikein, jos hälle lässytetään. Me jouduttiin sanomaan anopille kans asiasta, ja monesti, ja hän väitti vaan vastaan, ettei muka osaa puhua lapselle muuten kun lässyttämällä. Sit kun lopulta hermostuin asiaan, ja sanoin, että puhut joko oikein, tai et ollenkaan, niin alkoi puhumaan oikein.

Mä kanssa mietin tuota samaa kun meillä on sellainen tilanne ettei kukaan lapsistani osaa r-kirjainta. Lasten iät 7v, kohta 5v ja 3v. Heille tosin ei ole kukaan "lässyttänyt" mutta tuntuu siltä että ottavat paljon enemmän oppia toistensa, kuin aikuisten puheesta.

Esikoisen kanssa käydään puheterapiassa ja keskimmäinen saa ihan varmasti 5-v neuvolassa lähetteen puheterapiaan (mikä on hyvä juttu) =)

Kuulostaa oudolle! Me kaikki lausutaan kaikki sanat normaalisti, tottakai puhutaan eri sävyllä, silleen lapsenomaisesti, vähän hitaammin, mutta todellakin aivan oikein lausuttuna. Ja moneen kertaan toistetaan.

Tosi outoa, että ei puhuta oikein! Eri asia on jos on muutamia omia sanontoja, vaikka "mennään tutimaan" "mennään nukkumaan" sijasta. Tai käyttää molempia rinnakkain.

Nyt kyllä sanot sille, että alkaa puhua normaalisti! Hyvin äänettyä selkeää puhetta, paljon toistoja!

Toivottomalta näyttää, koska tosiaankin olen useaan otteeseen asiasta maininnut. Pahinta on ehkä se, että lättyttäminen vaikuttaa tulevan "vanhasta muistista", ennenkuin hän ehtii edes tajuta miten on puhunut. Tuosta jo voi päätellä, että hänen aivonsa ovat "ohjelmoituneet" LÄTTYTTÄMÄÄN LAPTELLE! :(

Lapselle voi lässyttää ilman, että siitä on haittaa... (eli puhuu silleen hellällä äänensävyllä jne) Lättyttäminen ei varmasti o hyväks. Itellä palais tollasesta hermo alta aikayksikön ja vääntäsin rautalankaa voimakkain tehostein, kunnes asia olis lättyttäjälle selvä. Kyllä jokainen osaa halutessaan puhua lapsele normaalisti.

Puheterapeutti sanoi, että vauvalle/pikkulapselle kuuluukin lässyttää :D eikä se vaikeuta puheen oppimista.

Mutta jos lapsella on puhevika tai muu puheen kehityksen häiriö, niin hänen kanssaan on käytettävä selkeää kieltä & ilmaisuja. Ja jos tällainen lapsi sanoo vaikkapa "tato, kitta" niin hänelle todetaan että "joo, kato, kissa".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis onko tuo puheterapeutin neuvo ihan virallinen? Ihmetyttää miksi ammattilainen KEHOTTAA puhumaan väärin!

Puheterapeutti tosiaan totesi, ettei kukaan saa aiheutettua lapselleen puhevikaa sillä, että lepertelee tälle hänen ollessaan vauva.
Ei kai kirjakielestäkään haittaa ole, muttamutta... :)

Silloin kun lapseni olivat pieniä ja opettelivat puhumaan,sanoin kyllä aika tiukasti kaikille,että meidän lapsille ei lässytetä.Meidän perheessä/suvussa kun on puheenoppimisessa viivästymää.
Vaikka ihan pienelle vauvalle on kyllä niin ihana läsyttää.

minä olen kuullut puheterapeutin sanovan et pienelle voi puhua ns. hellittelykieltä eli oikein mutta sillai hellän hiljaisella äänellä. Eli kaikki äänteet sanotaan oikein, mutta vähän niiku puhutaan vauvakiletä, puhetapaahan muutetaan lapsen iän mukaan. Älä anna puhua lapsellesi väärin, varsinkaan kun kerran on tekemisissä hänen kanssaan päivittäin.

Edelleenkin epäilen puheterapeutin "neuvoa"! Voiko olla mahdollista että puheterapeutti neuvoisi moista..? Lapsihan oppii kuullessaan puhetta, miten hän ei ottaisi vaikutteita? En ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis onko tuo puheterapeutin neuvo ihan virallinen? Ihmetyttää miksi ammattilainen KEHOTTAA puhumaan väärin!

Ei lässytystä! Lepertely edistää puheenkehitystä lässytys ei! Eli puhutaan oikeilla sanoilla liioitellen ja äänensävyjä vaihdellen, toistetaan asioita, vastataan ja kysytään itse. Siis esim. lapsen kanssa katsellaan eläinaiheista kirjaa "mikä se on mikä" "onko se hevonen" "onko hevonen" "onko" joo on se hevonen" "onko iso hevonen onko" "on iso hevonen on" jne.

Sekavasti selitetty, mutta jospa tuosta ainaki vähäsen ymmärtäisi. ;)

Yhteistyössä