tarjonta & ponnistus

  • Viestiketjun aloittaja miseliini
  • Ensimmäinen viesti
miseliini
Onko teillä kokemuksia tarjonnan vaikutuksesta ponnistamisen tarpeeseen ja muutoinkin lapsen ulos ponnistamiseen? Itselläni lapsi oli avosuisessa tarjonnassa, eikä lopulta mahtunut syntymään alakautta. Ponnistamisen tarvetta ei ollut missään vaiheessa, lapsi ei tietääkseni edes laskeutunut kovin pitkälle kanavassa. Itse tein kaikkeni, vauva ei liikkunut milliäkään.
Muita kokemuksia? Kieltämättä sitä syyllistää joskus myös itseään huonoksi synnyttäjäksi, vaikka ei kai olisi aihetta.
 
Mulla oli esikoinen aivan "ihanteellisessa" tarjonnassa, mutta minkäänlaista ponnistamisen tarvetta tai ponnistussupistuksia en kuitenkaan tuntenut. Minulle ei laitettu epiduraalia eikä muitakaan puudutuksia, joten siitäkään se ei johtunut.
 
itsellä lapsi oli kasvot ylöspäin ja hieman sivuttain ja en todella saanut ulos muuta kun imukupilla auttoivat.ja lääkäri sanoit että ei ollut mun voimista puutetta.Normaalitarjonnalla olis tullut vauhdilla ulos.
 
Mun lapsonen oli otsatarjonnassa ja paikat ei auennu kuin 3cm:iin. Loppujen lopuksi syntyi kiireellisellä sektiolla. Mitä tuosta itseään syyllistämään, koska syy ei kuitenkaan ole itsessä.. ja pääasia, että kaikki meni loppujelopuksi hyvin =)
 
Mulla kaksi ekaa oli normaalissa raivotarjonnassa. Epiduraalin saatuani synnytys eteni vauhdilla ja sitten kun epiduraalin vaikutus hieman väheni, tuli hirmuinen ponnistamisen tarve. Montaa kertaa ei tarvinnu ponnistella kun olivat ulkona.

Kolmas oli sitten avosuisessa tarjonnassa. Sain spinaalin. Aukesin vauhdilla, mutta vauva ei meinannut laskeutua millään ja sydänäänet heikkenivät. Jouduin ponnistamaan ilman minkäänlaista tarvetta ja tunnetta siitä, että mihin suuntaan sitä edes pitäisi ponnistaa. Hurjaa hommaa oli, ja raivolla vaan ponnistin ja imukupilla lopuksi auttoivat. Imukuppi vielä irtosi, jonka jälkeen ei tarvinnu uudestaan laittaa. Vauva käänsi vielä päätään sillä hetkellä kun jo oli puoliksi ulkona.

Käsittääkseni namä avosuiset tarjonnat ovat hankalia, etenkin jos lapsi suht iso. Mulla oli poika nelikiloinen. Ei pääse liukumaan alas synnytyskanavassa samalla tavalla ja naama kyntää häpyluuta. Sydänäänten heikkeneminen on tavallista ja helposti sitten mennään sektioon jos vauva ei sieltä tunnu alaspäin tulevan. Mutta yhtään huonompaa ei se synnyttäjästä tee. Niin hurjaa hommaa minullakin se ponnistaminen oli, että jos sydänäänet olisi romahtanut niin tämä vauva olisi leikattu. Se on ihan tilaneesta kiinni, ei ponnistusvoimasta.

Ja minullakin kaksi ekaa tulivat normaalisti, eli sinullakin vielä, jos saat lisää lapsia, on mahdollisuus synnyttää alakautta, koska se on aivan sattumaa että vauva on avosuisessa tarjonnassa. Se ei ole äidistä kiinni. Moni asia on minuakin tässä viimeisessä synnytyksessä mietityttänyt, joten ymmärrän että pohdit asiaa. Tärkeintä on että on saanut vauvan terveenä siinä hässäkässä syliinsä, tavalla tai toisella. Nauti vauvasta ja hyvää kesän jatkoa!
 
Amaryllis
Mulla molemmat olleet noromaalisti raivotarjonnassa, mutta silti molemilla kerroilla on laitettu ponnistusvaiheessa oksitosiinitippa antamaan potkua suppareihin. Kakkosta synnyttäessäni jopa itse pyysin kätilöä laittamaan tipan, kun muuten hommasta ei tuntunut tulevan yhtään mitään :D Mun kohdalla varmaan kyse on ollut siitä, että avautumisvaihe on ollut nopea ja sitten ponnistuvaiheessa kohtu on jo ollut "väsynyt".
 
Poika tuli avotarjonnassa viistossa asennossa, kovan urakan takana oli synnyttää alakautta! Sydänäänet pysyivät todella hyvänä synnytyksen ajan, kätilökin sitä ihmetteli. Ponnistuksen tarvetta ei ollut mutta oikea suunta löytyi pian. Moni asia jäänyt vaivaamaan, pelkopolille menossa juttelemaan niistä. Mutta hyvilläni olen että sain pojan alakautta synnytettyä, ja terve poika tuli =)
 
Kesämansikka

Miseliini! Kuin omia ajatuksiani olisin lukenut...! Mulla oli myös vauva avotarjonnassa ja pitkän synnytyksen + 1,5 tunnin ponnailujen jälkeen lähdettiin sektioon. Kamala olo jäi! Ponnistustarvetta ei ollut eikä vauva laskeutunut kunnolla. Sattui aivan #&%?$!*! Nyt odotan toista ja pelkään kovasti samaa tilannetta... :'(
 
rabella
Avosuisessa tarjonnassa tuli, ja ponnnistuspakko oli aivan hirveää. POnnistutti, mutta mitään ei tahtonut tapahtua.Ponnistelin miltei pari tuntia. Lopussa kuiten sain isän avustuksella synnytettyä pojan ihan ilman imukuppia(isä siis painoi ylämahasta, kun toista kätilöä ei juuri silloin ollut saatavilla)Eppari tehtiin, mutta sitä kyllä toivoinkin jo loppuajasta. Mitään sektiota ei koko aikana (ainakaan minulle ei kerrottu) suunniteltukaan. Nyt olen kohta menossa taas synnyttämään ja toivonkin, ettei enää tulisi avosuisessa tarjonnassa.(Ainakin mulle sanoivat, että on epätodennäköistä, että toisenkerran peräkkäin tulee sama tarjonta, mutta meikäläisen tuurit tietäen...) Synnytys oli tosi pitkä, ja kivulias, muttaonneksi sen kaiken suurinpiirtein unohtaa.
 

Yhteistyössä