Tarjoatteko kahvia kaikille jotka tulee käymään teillä?

  • Viestiketjun aloittaja teen juoja
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
En tiedä onko noloa vai ei, mutta itse tarjoan vieraille - myös yllätys-sellaisille - aina jotain: kahvia/teetä/mehua + kastamista jos on (yllätysvieraiden tullessa ei välttämättä ole kuin jotain keksejä) tai vaikka jäätelöä. Jotenkin se musta kuuluu asiaan, on ikään kuin kiitos siitä, että ihminen on ajatellut mua / perhettäni niin paljon, että on tullut käymään. Se, että ei edes tarjoa, on jotenkin tosi tylyä ja epäkohteliasta.
Mä taas pidän yllätysvieraita itsekkäinä aikavarkaina, joiden mielestä mulla ei voi olla elämässäni parempaakaan tekemistä kuin viettää aikaani heidän kanssaan silloin kun heille sattuu sopimaan. Onneksi ystäväpiirissäni ei juurikaan tällaisia aikavarkaita ole. Jos joku haluaa mua tai perhettäni ajatella ja tavata, puhelin on keksitty.

 
MintunKukka
Täällä missä me asutaan niin on tapana et ihmiset tulevat ja menevät soittelematta ja ilmottelematta.Meilläkin käy tosi paljon yllärivieraita. Tai piipahtaa ohimennen joku naapuri. Riippuu tilanteesta sit et tarjoanko kahvit vai en.
Mut sekin on täällä ollu tapana et aivan sama vaikka kalakauppias tulis niin kysytään et otatko kahvia? ruokaki olis,et maistuisko?

Minun on ihan pitäny opetella tämä kulttuuri.
Siksi meillä on päivällä monesti ovetki lukossa et sisään ei tulla koputtamatta.;)
 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
En tiedä onko noloa vai ei, mutta itse tarjoan vieraille - myös yllätys-sellaisille - aina jotain: kahvia/teetä/mehua + kastamista jos on (yllätysvieraiden tullessa ei välttämättä ole kuin jotain keksejä) tai vaikka jäätelöä. Jotenkin se musta kuuluu asiaan, on ikään kuin kiitos siitä, että ihminen on ajatellut mua / perhettäni niin paljon, että on tullut käymään. Se, että ei edes tarjoa, on jotenkin tosi tylyä ja epäkohteliasta.
Mä taas pidän yllätysvieraita itsekkäinä aikavarkaina, joiden mielestä mulla ei voi olla elämässäni parempaakaan tekemistä kuin viettää aikaani heidän kanssaan silloin kun heille sattuu sopimaan. Onneksi ystäväpiirissäni ei juurikaan tällaisia aikavarkaita ole. Jos joku haluaa mua tai perhettäni ajatella ja tavata, puhelin on keksitty.
No voihan sen näikin ajatella.Mutta me ei tehdä töitä kotona.Ja kyllä sen vieraat on huomanneet jos nyt ei ole sopiva aika tulla. Ja kyllä nykyään aika harvoin yllärivieraita tulee ihan niinku kylään. Paremminki ne on sellasia et piipahdetaan tuomassa/hakemassa jotain yms. Tai jos ollaan pihalla niin joku ohi kulkia tulee rupatteleen.
 
tervetuloa
Tarjoan kyllä! Minusta on tosi kivaa, jos joku tulee kutsumatta. Tosi harvoin nykyään kukaan tulee. Ja aina on kaapissa tai pakkasessa jotain pullaa tai keksiä kaveriksi.
 
tarjoan,vaikka oisin just juonu..tosin muutama kaveri ei juo kahvia ollenkaan,sit tarjoan muuta..ja meillä sovitaan vierailut puolin ja toisin hyvissä ajoin..jokaisella kuitenkin oma elämä,niin ei noin vain mennä kylään..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
No voihan sen näikin ajatella.Mutta me ei tehdä töitä kotona.Ja kyllä sen vieraat on huomanneet jos nyt ei ole sopiva aika tulla. Ja kyllä nykyään aika harvoin yllärivieraita tulee ihan niinku kylään. Paremminki ne on sellasia et piipahdetaan tuomassa/hakemassa jotain yms. Tai jos ollaan pihalla niin joku ohi kulkia tulee rupatteleen.
Mä suhtauduin samalla tavalla silloinkin, kun en vielä tehnyt töitä kotona. Itselleni ei tulisi mieleenikään mennä soittamaan jonkun ystäväni ovikelloa sanoen "hei vaan hei, alapa keittää mulle kahvia". Koska se ystäväni on saattanut valvoa lastensa sairastelujen takia koko edellisen yön ja pahimmillaan jo useamman yön eikä todellakaan kaipaa mua kotiinsa passattavakseen.

Systeri kyllä aika ajoin piipahtaa meillä ja just hakemassa jotain. Mutta se on jo oppinut siihen, että jos en peruuta tuulikaapista olohuoneeseen, asia on parasta hoitaa siinä ovensuussa :D

 
MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
No voihan sen näikin ajatella.Mutta me ei tehdä töitä kotona.Ja kyllä sen vieraat on huomanneet jos nyt ei ole sopiva aika tulla. Ja kyllä nykyään aika harvoin yllärivieraita tulee ihan niinku kylään. Paremminki ne on sellasia et piipahdetaan tuomassa/hakemassa jotain yms. Tai jos ollaan pihalla niin joku ohi kulkia tulee rupatteleen.
Mä suhtauduin samalla tavalla silloinkin, kun en vielä tehnyt töitä kotona. Itselleni ei tulisi mieleenikään mennä soittamaan jonkun ystäväni ovikelloa sanoen "hei vaan hei, alapa keittää mulle kahvia". Koska se ystäväni on saattanut valvoa lastensa sairastelujen takia koko edellisen yön ja pahimmillaan jo useamman yön eikä todellakaan kaipaa mua kotiinsa passattavakseen.

Systeri kyllä aika ajoin piipahtaa meillä ja just hakemassa jotain. Mutta se on jo oppinut siihen, että jos en peruuta tuulikaapista olohuoneeseen, asia on parasta hoitaa siinä ovensuussa :D

Minusta taas on kiva jos joku silloin tulee käymään ja kehtaa meille tulla. Mä olen tosi paljon yksin lasten kans niin valvomiset ja sun muut on joka päiväistä :)
et tulkaa vaan meille jos ei pikku sekamelska haittaa.
ja jotku vieraat saattaa keittaa ne kahvit itsekkin. Tai pestä enstöikseen vaikka nuorimman kakat ;)

 
vieras
Aika outoa ettei tarjota vieraille, vaan ollaa tylyjä. No tosin tällä palstalla olen törmännyt myös käytäntöön ettei edes ovea avata, jos pvikello soi ellei joku ole soittanut etukäteen tulevansa. Itse ajattelen kyllä ettei ihmisellä tosi ystäviä ole eikä hän sellaisia haluakaan, jos ei ihmiset ole tervetulleita.

Huvittaa kyllä ajatus, että joku soittaa ovikelloa ja isäntäväki istuu hiljaa, hyssytelee lapsia ja odottaa, että vieras oven takaa häipyy.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Minusta taas on kiva jos joku silloin tulee käymään ja kehtaa meille tulla. Mä olen tosi paljon yksin lasten kans niin valvomiset ja sun muut on joka päiväistä :)
et tulkaa vaan meille jos ei pikku sekamelska haittaa.
ja jotku vieraat saattaa keittaa ne kahvit itsekkin. Tai pestä enstöikseen vaikka nuorimman kakat ;)
Mäkin ajattelin noin silloin, kun olin lasten kanssa kotona =) Mutta palattuani työelämään kutsumattomat iltavieraat eivät olleet enää tervetulleita.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika outoa ettei tarjota vieraille, vaan ollaa tylyjä. .
Niin, aika tylyä. Mulla meni noin 30 vuotta ennekuin pääsin eroon nk kiltin tytön syndroomasta ja opin sanomaan EI. Elämäni helpottui merkittävästi, kun opin sen sanan sanomaan enkä enää ollut kaikkien käytettävissä sen mukaan, mikä näille kaikille oli milloinkin mieluisinta.

 
Koska juon paljon kahvia, niin sitä on aina keittimessä tai termarissa, joten tarjoan sitä vieraillekin. Mutta meillä ei pahemmin yllätysvieraita näy... paitsi miun iskä, joka soittaa alhaalta parkkipaikalta :"ootteko kotona, tuun käymään" :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
No voihan sen näikin ajatella.Mutta me ei tehdä töitä kotona.Ja kyllä sen vieraat on huomanneet jos nyt ei ole sopiva aika tulla. Ja kyllä nykyään aika harvoin yllärivieraita tulee ihan niinku kylään. Paremminki ne on sellasia et piipahdetaan tuomassa/hakemassa jotain yms. Tai jos ollaan pihalla niin joku ohi kulkia tulee rupatteleen.
Mä suhtauduin samalla tavalla silloinkin, kun en vielä tehnyt töitä kotona. Itselleni ei tulisi mieleenikään mennä soittamaan jonkun ystäväni ovikelloa sanoen "hei vaan hei, alapa keittää mulle kahvia". Koska se ystäväni on saattanut valvoa lastensa sairastelujen takia koko edellisen yön ja pahimmillaan jo useamman yön eikä todellakaan kaipaa mua kotiinsa passattavakseen.

Systeri kyllä aika ajoin piipahtaa meillä ja just hakemassa jotain. Mutta se on jo oppinut siihen, että jos en peruuta tuulikaapista olohuoneeseen, asia on parasta hoitaa siinä ovensuussa :D
KOSKAAN en ole törmännyt yhteenkään yllätysvieraaseen, joka olisi vailla kahvia tmv. :D
 

Yhteistyössä