Tarjoatteko kahvia kaikille jotka tulee käymään teillä?

• Viestiketjun aloittaja teen juoja
  • Ensimmäinen viesti
...
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Tarjoan joko teetä, kahvia tai mehua jos on kutsuttu vieras. Yllätysvieraat olkoon kuivin suin.
miksi?
Miksi ei? me esimerkiksi emme siksi keitä, koska saisin sitten jokapäivä keittää appivanhemmille kahvit. He kun tuppaavat tulla yllättäen kesken kävelylenkin vain piipahtamaan, eivätkä riisu edes ulkovaatteita. Ei kahville! Kun he käyvät kahvilla joka viikonloppu muutenkin ja me heillä viikolla. Emme näe mitään tarvetta keitellä väkisin kahveja kesken pikkuvisiitin viikollakin :)

vieras
aina on kahvit/ teet tarjottu. Pullaa on pakastimessa. Jos yllätysvierailulle menen, mielelläni juon kahvit, pelkkä kahvi on ok, mitään muuta ei siihen tarvitse. Mutta kuivinsuinkaan kyläily ei ole ongelmallista.

Olen sanonut joskus yllätysvieraille että nyt ei sovi. Ovat lähteneet ja tulleet toiste myöhemmin. samoin itse mennessäni yllärivierailulle, kysyn, sopiiko tulla. Jos ei sovi, mennään joskus myöhemmin uudelleen.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
KOSKAAN en ole törmännyt yhteenkään yllätysvieraaseen, joka olisi vailla kahvia tmv. :D
Mä taas olen törmännyt. Aikoinaan kävi useinkin tuttuja, joiden mielestä mulla nyt yksinkertaisesti ei voinut olla elämässäni tähdellisempääkään tekemistä kuin viihdyttää heitä :D Onneksi opin sanomaan EI.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En tarjoa. Yllätysvieraille en tarjoa yhtään mitään. Mutta jos vieraita kutsun, kysyn etukäteen, onko teen- vai kahvinjuojia, onko allergioita tai muita erikoisruokavalioita jne.
Näin!
Meilläkin näin.

Enkä oikeasti tajua miksi jotkut ihmiset kehtaavat tunkea kylään soittamatta ensin. Ei tulisi mieleenikään tunkea ihmisten kotiin kysymättä etukäteen sopiiko tulla. Vanhemmillekin soitan ensin ja kysyn että sopiiko, vaikka ovat sanoneet että aina saa tulla. Silti saattaa käydä että ovat vaikka päivänokosilla tai kipeänä tai jotain, ja haluavat olla rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika outoa ettei tarjota vieraille, vaan ollaa tylyjä. No tosin tällä palstalla olen törmännyt myös käytäntöön ettei edes ovea avata, jos pvikello soi ellei joku ole soittanut etukäteen tulevansa. Itse ajattelen kyllä ettei ihmisellä tosi ystäviä ole eikä hän sellaisia haluakaan, jos ei ihmiset ole tervetulleita.

Huvittaa kyllä ajatus, että joku soittaa ovikelloa ja isäntäväki istuu hiljaa, hyssytelee lapsia ja odottaa, että vieras oven takaa häipyy.
No ei kai omassa kodissaan hyssytellä tarvitse? Jos joku on tarpeeksi törkeä yrittääkseen tunkea toisen kotiin kutsumatta, niin minun puolestani saa ihan vapaasti seisoa siellä oven takana miettimässä omaa käytöstään. Minun ystävieni kanssa kunnioitamme toistemme kotirauhaa ja soitamme etukäteen sopiiko tulla.

Mä kysyn aina, että juotko kahvia. Jos siinä vaiheessa sanoo, että ei maistu tai että teetä mieluummin, niin sitten sitä. Ja ON noloa, jos en saa kahvia kylässä, tai siis edes tarjota mahdollisuutta siihen, tai edes siihen teehen.

Sabira harmaana
Tarjoan kahvia tai teetä, yllätysvieraillekin. Ja sitten katsotaan mitä kaapista löytyy, aina on löytynyt jotain pientä vaikka keksiä tai jotain, myös niille yllättävämmillekin vieraille. Itsekin kyllä odotan jotain pientä tarjottavaa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Silti saattaa käydä että ovat vaikka päivänokosilla tai kipeänä tai jotain, ja haluavat olla rauhassa.
Aivan :flower: Musta on äärimmäisen itsekästä kuvitella olevansa niin ihqu ihana yksilö, että on aina tervetullut ihan minne vaan.

vinci
aina oon kysyny että haluuko vieraat kahvia tai teetä tai mehua....
niiden kanssa saa yleensä sokeria ja maitoa...ehkä satunnaisia keksejä varastosta tai jopa pakkasesta löytynyttä piirakkaa...
mutta aina kysyn!

jajotenki jos minut on kutsuttu kylään mutta siellä ei tarjota kahvia tai teetä niin kyl se hiukan outoo on....yllätysvierailulla en odottaisi mitään mut jos on kutsuttu niin onhan se höpöttelyn lomassa mukavaa virkistää kulauksella jotakin juotavaa.
itse kun en kehtaa mennä toisten kaapille lasia ettiin että hörpin vettäkään..

Nonanna
Inhoan yllätysvieraita, ja en todella tarjoa silloin mitään. Ihan senkin takia että älyäisivät lähteä mahdollisimman pian pois. Kutsutuille vieraille tarjoan kyllä kahvit :)

vieras
siis eikö nykyään saa vaikka päiväkävelyn lomassa poiketa ystävän luo ilmoittamatta? Tai ohiajaessa piipahtaa vaihtamassa kuulumisia? Meillä on aina ollut tapana, että yllätysvierailulle saa tulla, mutta jos ei sillä hetkellä sovi, asiasta voi sanoa ulko-ovella. Ja kukaan ei suutu, nähdään toiste.

Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
En tiedä onko noloa vai ei, mutta itse tarjoan vieraille - myös yllätys-sellaisille - aina jotain: kahvia/teetä/mehua + kastamista jos on (yllätysvieraiden tullessa ei välttämättä ole kuin jotain keksejä) tai vaikka jäätelöä. Jotenkin se musta kuuluu asiaan, on ikään kuin kiitos siitä, että ihminen on ajatellut mua / perhettäni niin paljon, että on tullut käymään. Se, että ei edes tarjoa, on jotenkin tosi tylyä ja epäkohteliasta.
Mä taas pidän yllätysvieraita itsekkäinä aikavarkaina, joiden mielestä mulla ei voi olla elämässäni parempaakaan tekemistä kuin viettää aikaani heidän kanssaan silloin kun heille sattuu sopimaan. Onneksi ystäväpiirissäni ei juurikaan tällaisia aikavarkaita ole. Jos joku haluaa mua tai perhettäni ajatella ja tavata, puhelin on keksitty.
Sama :D

Yhteistyössä