Tarjoatko ruuan ystävällesi/sukulaisellesi jos hän on kylässä ruoka-aikaan?

• Viestiketjun aloittaja vieras nälissään
  • Ensimmäinen viesti
mikään sossu oo
Tokihan minätarjoilen jos 4hengen talouteeen on ostettu lasketut 4 pihffiä niin nuukaksihan minä heitä haukkumaan kun minua ei kutsuneet pöytään. Kai nyt jokainen tajuaa tehdä ison vihersalaatin, ja jotain makaroonilootaa joka päivä jolloin on helppoa vaan heittää lisää kypsää makaroonia kulhoon.

"nuuka"
[QUOTE="vieras";24440507]Kuinka iso perhe teillä on ja kuinka paljon käytätte raaka-aineita ruoan laittoon, jos sitä jää yllätysvieraille annettavaksi?

Kuinka paljon vaikka jauhelihaa lihapullataikinaan tai liha-makaronilaatikkoon?
Paljonko perunaa keittoruokaan?
Montako desilitraa lihakastiketta?[/QUOTE]

Tuolla periaatteella saat tehdä kilon jauhelihasta ruuan josta saa oma 3-4 henkinen perheesi syödä ja muut naapureille.
Toki jos tietäisin että joku meidänkin naapurustossa tajoilisi ruuan aina vieraille niin menisin aina sattumalta heille ruoka aikaan kylään :p

"vieras"
Meillä tarjotaan, jos on kutsuttu. Miehen suku asuu kaukana ja eivät todellakaan tule yllättäen ja oma sukuni taas on harvoin vierailevaa lajia ja aina sovitaan milloin tulevat. Lapsen ystävälle annetaan ruokaa jos se sopii hänen vanhemmilleen ja meillä on ruokaa riittävästi, yleensä kyllä on:) Ystäville tarjotaan toki jos läsnä ovat siihen aikaan ja ruoka heille sopii.

"vieras"
Ilman muuta tarjoan. Mukava vaan, jos saa ruokapöytäseuraa. :)

Ihanko oikeasti jotkut pyytää rahaa tms korvausta tarjoamastaan ruuasta???
Mielessä käynyt kun alan itse grillamaan makkaraa pihalla ja naapurin muksu tulee siihen pyörimään
"on nälkä" ja samalla salaa napsi ko paketin naamaan :(
Olihan meillä sentään grillissä itsellä hiillos ilona :( TURHAAN
Nälkä kurni mahaa ja hyvä mieli kaikilla. Tosin eipä tuo naapurin ylipainoinen tenavakaan näyttänyt nälkää nähneeltä.

"vieras"
Jos me istutaan pöydässä ja joku tulee yllättäen, ei usein olisi mitään tarjottavaa. Laitan yleensä kerralla sen verran ruokaa kuin me kaksi ja vauva syödään, esimerkiksi mulle soijapihvi ja miehelle possupihvi ja vihanneksia niiden kanssa sen verran että riittää meille kolmelle. Vieras saisi odottaa että me syödään lautasemme tyhjäksi ja sitten laittaisin kaikille kahvit.

Tietysti tarjoaisin ruokaa jos olisi tehty vaikka lasagne tai karjalanpata tai jotain muuta mitä tehdään aina kerrallaan isompi määrä.

minä olen kanssa törmännyt tälläiseen kerran, tosin sitä maksua ei varsinaisesti pyydetty, vaan se ilmaistiin tavalla.. en ota sinulta näistä nyt mitään.. en ollut aiemmin törmännyt moiseen. Se hämmensi.

Voin kyllä osallistua ruokakustannuksiin,etenkin jos on ennalta sovittu, että syödään ja kokataan yhdessä.
Siis mtäh?! Oikeesti?

Oi aikoja, oi tapoja...

Ruuan riittävyydestä... Usein meillä tehdään useammalle päivälle/aterialle ruokaa, joten tästä on helppo antaa vieraille. Ei niitä vieraita niin usein käy, ettäkö oma talous siihen kaatuisi. Laatikkoruuat ovat yleensä reiluja, niistä riittää, ja perunoita/pastaa/riisiä voi aina keitellä ylimääräistä. Jotkut pihvit voivat tietysti olla ongelma, jos niitä on varattu 1/nuppi. Jos varsinainen ruoka vähenee, lisäilen sitten aterialle kasviksia, voileipiä tms.

On itselle tullut pari kertaa eteen tilanteita, joissa on kutsuttu kylään, mutta perästä päin lähetetään viestiä, että ruokakustannuksesi olivat tämän verran. Vähän ihmetouhua, jos itse kutsun, tarjoan kyllä kaiken omasta pussistani, mitä tarjolle laitan. Ehkä jotkut ovat omista rahoistaan vain tarkempia. Meitä on moneksi. :)

"vieras"
Ei kyllä tulis mieleenkään pyytää ruuasta mitään vaikka olis miten erikoisherkkua ollut :O Jos joku tuttu pyytäisi jälkikäteen, niin menisin viemään rahat ja kolme vessapaperipalaa niiden tilalle jotka niillä käytin, voisin antaa vaikka yhden extraa kun käytin saippuaakin :D

Kyllä useimmiten tarjoan. (Ellei kyseessä ole vain hyvin pikainen visiitti.) Istutan yleensä pöytään ja tuputan ruokaa, etenkin jos tiedän, etteivät vieraat ole sinä päivänä kunnolla syöneet. Eri asia, jos ovat syöneet tai heillä ei ole nälkä. Yleensä pyrin kuitenkin kaivamaan kaapista edes jotain pientä, ettei nälissään tarvitse olla.

En myöskään pyydä kotonani tarjoamastani ruuasta maksua, mihin olen parin tuttavan kanssa törmännyt. :D

Siis joku pyytänyt maksu? Täh? En oo kyllä ikinä tuollaiseen törmännyt. Ohhoh.

Meillä tarjotaan ruokaa vieraalle ku vieraalle, jos siinä ruoka-aikaan sattuvat olemaan. Yleensä pariksi päiväksi teen ruokaa kerralla ja aina yleensä salaatti tai jotain muuta vastaa härpäkettä löytyy, niin laitetaan sitä sitten enemmän.
Ja meillä mun siskot ja veljet käyvät ihan omatoimisestikin jääkaapilla ;)

"Fiona"
Meillä tarjotaan aina vieraille ihan kaikkea, mitä kotiväellekin. On tullut usein tilanteita, joissa kysyn, onko nälkä ja jäättekö syömään, ja sitten laittelen ruoat sen mukaan jutustelun lomassa. Muutenkin me tarjotaan kavereille usein viikonloppuisin ruokia ja naposteluita ja juomaa, kivaahan se vaan on.

"mä"
[QUOTE="vieras";24440507]Kuinka iso perhe teillä on ja kuinka paljon käytätte raaka-aineita ruoan laittoon, jos sitä jää yllätysvieraille annettavaksi?

Kuinka paljon vaikka jauhelihaa lihapullataikinaan tai liha-makaronilaatikkoon?
Paljonko perunaa keittoruokaan?
Montako desilitraa lihakastiketta?[/QUOTE]

Mieheni vastasi sohvalta: Jos ei sitä jää tähteeksi, niin sitä ei ollut tarpeeksi.

"joo"
tarjoan, jos ruokaa on niukanlaisesti, eli ostettu esim. pihvit vain omalle perheelle, tarjoan leipää tms. välipalaa ja syödään sitten oman perheen kesken/kipaisen kaupasta hakemassa vieraalle myös. Koskaan en laita vierasta katsomaan kun muut syövät

Yhteistyössä